Tuff inledning för Victor i Spanien, Jörgen J. behövde bara fixa nya kallingar, Mille stark på ”Q-Stage”, MSR = smått galet, MAS Rallycup nu nere på tre tävlingar, Karlstad bjuder på ERC-service nästan i centrum, Rally Uppland har samlat många starka cuper, Hankook informerar SM-åkarna och en sport som förföljt mig i snart 60 år.

SMK Hörbys Victor Hansen fick en inledning på ERC-säsongen som han absolut inte förväntade sig när ena bakdäcket på servicebussen exploderade efter 250 mil och med 20 mil kvar till Cordoba. I en intervju med Ola Strömberg på Facebook berättar Victor om sin och Henrik Krondhals skräckupplevelse när hela ekipaget vobblade utan kontroll mellan räckena på motorvägen till Cordoba. Som tur var träffades inget jättehårt mer än vägräcken där speciellt släpet fick mycket stryk, bland annat spräcktes två fälgar rakt av berättar Victor.

Vi bärgades till en verkstad där ingen pratade engelska, ändå lyckades vi göra oss förstådda och fick låna verktyg, svets med mera för att kunna rikta upp axlarna på släpet. En hel dag höll vi på innan vi fick ihop det hela och med bara tre hjul på släpet kunde ansluta på serviceplatsen.

Ett problem uppstod när det visade sig vara omöjligt att hitta rätt däckdimension för bussen. Det löstes dock genom att pappa Jens hade lite annorlunda resebagage på flyget ner, däck plus andra delar till släpet.

Vi hann ändå med att köra test som gick jättebra och nu hoppas vi att vi haft vår del av oflyt så att resten av helgen fungerar bättre, avslutar Victor i Olas intervju.

Med facit i hand är det lätt att förstå att Victor Hansen Motorsport trots allt ändå hade änglavakt i Spanien. Victor och Ditte Kammersgaard avstod också dagens shake down och sparar sig och deras Peugeot 208 Rally4 till att allvaret börjar. 

*

Foto: Frida Andersson

Inte riktigt lika omfattande strul som Victor för Eslövs Simon Andersson och Jörgen Jönsson. Här var det bara Jörgens underställ som inte gick genom nålsögat i form av FIA-tekniker. Hur som helst så var hela ERC Juniors gänget samlade för lagbild före kvällens start.

Foto: ERC

*

I dagens shake down för ERC juniors visade Calle Carlberg/Jørgen Hansen var skåpet skulle stå. 0,6 sekunder var deras Opel Corsa Rally4 före tåvan Jaspar Vaher, Peugeot medan trean och lätt upphaussade finska ”stjärnan” Tukka Kauppinen,  var nästan sju sekunder bak Calle.  Det oroliga vädret bitvis med tungt regn över Cordoba innebar stora tidsskillnader och Simon Andersson /Jörgen Jönsson vara faktiskt över 20 sekunder bak Opeln i topp.

Foto: Henrik Åkeson

 *    

När det var dags för Shake down/Qstage till ERC-premiären ”Rally Sierra Morena – Córdoba Patrimonio de la Humanidad inledde Jon Armstrong/Shane Byrne bäst med den i ERC udda billen, Ford Fiesta Rally2. Faktiskt bara irländaren och hemmaföraren Villaron Alonso som kör bil från M-Sport i ERC1.

Foto: Henrik Åkeson

Näst bäst på ”SD” var till Skoda återvändande Nikolay Gryazin med Mikoalj Marczyk också Skoda, tätt bakom. Med en glädjande fjärde tid kom så Mads Östberg/Torstein Eriksen och blev bästa Citroën cirka tre sekunder efter Fiestan.

Foto: Henrik Åkeson

Lika glädjande var Mille Johansson/Johan Grönvalls 15:e tid i första repan med Skodan på asfalt. Faktiskt bara två sekunder efter favoriten Efren Llarena.

Foto: Henrik Åkeson

När det så skulle avgöras om startposition taggade Katrineholmaren upp sig med två placeringar och rullade in med 13:e tid. Detta med flera av favoriterna till både rallyt och slutseger i ERC efter sig.

Till exempel var italienaren Andrea Mabellini med ”Big moment” bakom MS Munarettos Skoda och så även tidigare ERC-mästare Llarena. Nu får Nikolay Gryazin välja startposition först inför kvällens Superspecial och efter honom är det Jon Armstrongs tur. Nikolaj Marczyk blev trea och Pepe Lopez fyra medan Mads Østberg fick nöja sig med nionde tid.

Foto: Red Bull Conten tPool

 En som saknas i årets ”line up” är regerande mästaren Hayden ”The Kiwi” Paddon och John Kennard. Hyundai-duon väljer nu att lägga krutet på tävlingar ”down under” vilket säkerligen många som siktar på ”EM-guld” tycker är bra. De som nu förväntas kliva fram och och ta över Paddons roll är bland annat Mads Østberg som har en tredje plats som bäst i ERC. Att han är kapabel för rallysegrar och även medaljstrid är som jag ser det solklart. Tuffa utmanare är då polacken Mikolaj Marczyk, Andrea Mabellini från Italien, Jon Armstrong från Irland och så inte minst hemmafavoriten i helgen Efren Llarena. Andra som borde varit med i uppräkningen är Nikolay Gryazin, Robert Virves, Stéphane Lefebvre

Foto: Henrik Åkeson

(även han med moment på SD) och Yoann Bonato men chanserna är då mindre för toppstrid i höst, då ingen av dessa kör full säsong. 

*

Lär bli tufft för Crister Nystrand & Co att sålla ut vilka som ska få möjlighet att köra Midnattssolsrallyt där det efter en dryg halv vecka redan är överfullt. 120 ekipage släpps iväg från Ericsbergs Slott 11-12 juli och nu nuddar man 160 anmälda.

Foto. KAK/Midnattssolsrallyt

Midnattssolsrallyt körs utan noter och omfattar totalt 11 specialsträckor och cirka 98 kilometer SS, fördelat över två dagar. Fredagens etapp går norrut via Flen och Malmköping med sju sträckor, medan lördagen avslutas med fyra tekniska sträckor kring Katrineholm – där målgången sker i den klassiska slottsbacken vid Ericsbergs Slott.

Tävlingsledare Nystrand konstaterar.

Smått galet faktisk, att det var stort intresse hade vi hört i rallykretsar och på sociala medier, men att det skulle bli denna formidabla rusning på anmälningar, där vi passerade 120 anmälda Historiska Rallybilar på 20 timmar, slår nog alla rekord. och sedan bara fortsatte det att ramla in anmälningar

Jacob Laurin, Generalsekreterare Kungliga Automobilklubben är mycket nöjd med utfallet plus valet av samarbetspartner.
Det känns som vi har hittat helt rätt i val av partner i Katrineholms Motorklubb och val av plats med Ericsberg slott. Dessa partner är mycket proffsiga och så hoppas vi bara på bra väder.

*

Före MSR körs en annan publikfest, ERC/SM BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia den 29–31 maj. I år med ny hemvist efter två år med Färjestad som bas flyttar nu rallyt sitt HQ och hela serviceplatsen till Norra Fältet i Karlstad med ett centralt läge precis vid E18. Nytt rally-HQ blir på Scandic Klarälven, på andra sidan E18, medan både EM- och SM-teamen kommer att serva på Norra Fältet. Området är välkänt för stora publika evenemang i Karlstad, som bland annat cirkus, konserter och loppisar och nu välkomnas även EM-rallyt till platsen. Hit är det fri entré för publik som har Karlstad centrum på promenadavstånd.

Foto: Red Bull Conten tPool

En utmaning att samla EM och SM på samma ställe, men med Norra Fältet blir detta möjligt. Närheten till centrum är också positivt då det blir enkelt för publiken att ta sig till serviceplatsen. Eftersom vi syns från E18 hoppas jag också att vi kan locka fler besökare, hoppas Andreas Magnusson, serviceplatschef för BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia.

*

Hårt prövade MAS Rallycup har drabbats av ytterligare bakslag och även finalen i oktober i Nyköping och ”Lövdansen” är nu borta från kalendern. Därmed återstår bara två deltävlingar, Midsommardansen i Ljungby den 20 april och så om jag förstår rätt, ny final efter som det verkar bara tre tävlingar , ”Apex Snapphanerundan” i Hässleholm 9 augusti. Nyköpings Hampus Juteryd bekräftar att Lövdansen inte lägre är final i MAS Rallycup.   

Det stämmer och har lite med hur upplägget på tävlingen blev.

Hampus säger även.

Synd att behöva tacka nej till MAS då vi inte fick till det denna gång. Men tävling blir det likt den vi åkte i höstas med flera onotade serier!

På torsdag stänger anmälan till Ljungby och just nu strax under 20 anmälda…

*
 I Rally Uppland ingår Klassiska cupen, Volvo Euro Cup, Supercupen, Svenska Rallycupen och DM för Uppland/Gotland. Innebär inte detta fullt hus då vet jag faktiskt inte vad för problem som sporten frontar.

Nu öppnar vi anmälan till Rally Uppland så kom och åk super SM vägarna sen 2024. Sex sträckor på 57 km, berättar Tierps Jörgen Joons och fortsätter.

Start, mål och service på Tierp Arena finns el att boka för er som vill bo i servicebilen. Har man husbil eller husvagn finns camping i anslutning till depå. Efter tävlingen på lördag kväll kommer Erica Sjöström från Drifters att spela och de serveras Tacobuffe så stanna kvar och umgås!

*

Den 10-11 april är det JSM Training Camp hos DRIVE VXO inför ”Silverspecialen” i Älmhult den 12 april. Rally SM vill informera alla som beställt Hankook-däck vad som gäller.

Alla som beställt däck kan hämta och få sina Hankook-däck levererade och monterade under nedanstående tider – men det är viktigt att ni kontaktar angiven kontaktperson i förväg!

Torsdag 10/4 – DRIVE VXO, Växjö

Tid: 14.00–17.00

Jim Hjerpe är på plats för leverans och omläggning av däck. Kontakt: Jim Hjerpe – 070-810 50 96

Fredag 11/4 – Millebygden, Älmhult

Tid: 11.00–13.30

Jim Hjerpe finns även på plats.

Fredag 11/4 – AP Däckservice, Älmhult

Tid: 14.00–16.00

Omläggning av däck. Kontakt: Andreas Martinsson – 070-646 36 48

Viktigt att tänka på:

– Ta med tomma fälgar – det underlättar!

– Leverans och däckomläggning är kostnadsfri.

– Kom ihåg att kontakta respektive kontaktperson i förväg!

– Fakturan för däcken ska vara betald innan ni hämtar ut däcken.

– Det går att få återbetalning om däcken inte hämtas ut alls, men däcken kan inte returneras efter att de har hämtats – även om de inte har monterats!

– C&R kommer som vanligt med sin däckservice till Silverratten 1-3 maj.

*

Därmed är Motorbloggen färdig för denna veckan och i morgon väntar tjänstgöring i rallysportens tecken, stopplinjen på SS4 i Simrishamnsmixen. När man ska ragga funktionärer så känns det som att en del anser att hjälpa till, är lite av guds straff till mänskligheten.

Känner inte alls det på samma sätt, tvärtom är det faktiskt kul att kunna betala tillbaka till en sport som förföljt mig i snart 60 år!

Trevlig helg! 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *