Solig gruspremiär på Österlen med nostalgiska vibbar, Adolfsson tog första segern i SSM, ”Soda” bäst i 940-trio, David P. bäst i Standard och sista loopen återstår i Spanien.
Då är gruspremiären avklarad i och med gårdagens ”Simrishamnsmixen” och för en gångs skull med soligt skönt Österlenväder. Nu håller nog inte alla med i min beskrivning, för ute på fritt fält där SS1/3 och SS2/5 avgjordes var det vad jag fick höra gott om både frisk luft och bitande vindar. Nu hade SMK Hörby förmånen att av Simrishamns MK inte bara få tillbringa dagen i lugn skog på SS4, utan även lite av nostalgitripp, då sträckan ”Tunbyholm” påminde om de vägar som jag en gång började åka rally på.

Drygt fem kilometer skogsväg med ”gräs i mitten” och med bitvis (långa bitar…) med grov sten som underlag. När vi åkte sträckan på väg mot vår postering i mål där jag hade hand om ”Stopplinjen”, diskuterade vi hur ”dagens rallyförare” skulle komma att uppleva denna ”T-sträcka”. Vi (65-plussare) kom fram till att vissa nog inte skulle gilla karaktären, alltså när det inte går på varvstoppet. Läste kommentarer på Resultatservice efter sista sträckan där vissa lyfte fram att sträckan inte borde ha varit med, men som motvikt berömdes resten av banan. Nu hade jag förmånen att prat med merparten av de tävlande på stopplinjen. Utan någon vetenskaplig undersökning så är nog min mening att den övervägande delen ändå tyckte det var kul med ”spårstyrt rally” som omväxling till ”plattan i mattan”. Likaså fanns det flest gnällspikar bland besättningar med trimmade bilar, annars trodde jag nog att det var bland Standard-åkarna jag skulle få ta emot mest verbalt stryk, men så blev alltså inte fallet där Jesper och Anna Larssons glada ansikten får illustrera mina teser.

Som exempel i nedre delen av A-förare Trimmat hördes från ett ekipage.
– Fy f-n hur kan du ha med en så här usel väg, förstör ju både bilar och tävling!
Till saken hör att jag knappast kan lastas för vad Simrishamn väljer för vägar, men jag vågade inte käfta emot den icke fullt harmoniska chauffören. Två bilar senare kommer en annan förare med samma bilmärke och stannar vid mig. Föraren krängde sig mot högerdörren och jag tänkte direkt, nu kommer där en riktig hårtork men tvärtom blev det.
– Vilken sträcka, det är ju sådant här vi borde ha mer av i våra tävlingar. Så himla roligt att få köra lite med insidan något som ibland är nyttigt för många, den här sträckan riktigt rally gjorde helt klart vår dag!
Lite som åsnan mellan hötappar, vem ska arrangörer lyssna på de som vill ha jämna snabba vägar eller de som tycker att ”riktigt rally” också har sin tjusning?

Fakta är att bara fem bilar bröt på sträckan av totalt 19 i det 99 bilar stora startfältet, dessutom inte en enda punktering trots alla ”dj-la stenar”. Tre med motorproblem på SS4 och två där underlaget möjligtvis kan härledas som källa. Möjligtvis stämmer kanske inte på Älmhults Bo Karlsson/KG Eriksson, där höger bak på BMW:n hade säckat ihop när man gick över mållinjen. Här var det säkert vägen som var orsak, men med hjälp av en vedklabb lyckades #106 linka sig tillbaka till Hammenhög.
*
Från utsiktspunkten vid stopplinjen fick jag inte koll på allt som hände utanför min lilla bubbla men så mycket fick jag till livs, att den övervägande majoriteten gav toppbetyg till Simrishamns MK, tävlingsledare Johan Engström och så klart alla funktionärer som pinades i blåsten dit då vi i SMK Hörby inte räkandes. Tvärtom var det skönt i solen och den vindskyddande bokskogen där vi befann oss.

Säger stort grattis till ”Mix-vinnare” Robin Adolfsson/Niklas Jidflo, Wäxjö MS som efter fjolårets parantes med Skoda är tillbaka i sin Ford Fiesta R5.

Det var dock ingen lättköpt premiärseger utan hela rallyt igenom hade man en hård fajt med tvåan från Örebro, Fredrik Grahn/Jonas Magner Skoda och Kolsvas Martin Jakobsson/Henrik Lundh, Fiesta R5. Grahn hade elva sekunder upp till vinnaren medan Jakobsson hade ytterligare tio. Hade han inte fått backa och klydda på första sträckan där halvminuten försvann, är det frågan om Adolfsson stått som vinnare.

Östgöten Jari Saarinen/Jörgen Fornander (bilden) hade fjärde platsen efter R5-trion på gaffeln med Mitsubishin. Men på sista sträckan tappades fyra sekunder vilket räckte för att märkeskollega Tobias Pettersson/Hilmer Lindberg, Gränna skull passera med två sekunders marginal.
*
Bästa 2WD blev Per ”Soda” Eriksson/Tobias Gunnarsson, Kristdala som tog den blå 940:an i mål, sju sekunder före SM-satsande Jacob Johannesson/Danny Holgersson, Gullabo.

En febersjuk Thomas Grönberg, Oskarshamn med Mikael Johansson vid notblocket tog hand om tredje platsen på exakt samma sluttid som Gullabo-duon. Särskiljning fick tillgripas och då hamnade andra priset hos Johannesson/Holgersson. Grönberg kan dock trösta sig med att vara bäst på ”riktigt rally” då han var outstanding på SS4.

Tre Volvo 940 i topp och först som fyra bästa Toyota Victor Karlsson/Jonas Sandberg, Vimmerby som hade elva sekunder upp till ”Soda”. Tävlingen ingick i ”Sydsvenska Mästerskapet” plus DM för Södra Bf och här fick femman från Osby Rickie Borgström/Ola Sandberg full pott med Johan Green/Kevin Athley som sjua, men tvåa från Södra.

*
SM-segraren 2023 Karljohan Ingesson/Tobias Petersson, SMK Hörby inledde med att vara bästa Standard med BMW:n på första sträckan. Trots att motorn bluddrade var ”Kalle” 0,5 sekunder bättre än dagens slutligen vinnare David Pettersson/Sofie Sjöberg Karlsson, Asarum. Kalles bludder fortsatte och till slut blev det stopp på transporten till andra sträckan vilket lämnade fältet fritt för Volvo-gänget.

Pettersson vann, nio sekunder före värmlänningen Patrik Fredriksson/Emma Hägg som även passade på att ”hjälpa till med vårbruket” genom en sväng på en åker. Trea slutade Anton Johansson/Sebastian Lindeborg, Wäxjö före SM-medaljtyngde Andreas Hovind/Henrik Pedersen, Enköping.

Femma och nästbäst från distriktet kom SMK Hörbys Henrik Levin med alltid lika sprudlande fru Ida (bilden) vid sin sida. Enligt uppgift passade familjen Levin på att köra in sig på SM-däcken från Hankook inför stundande ”Silverratten”.
*
I Appendix K visade än en gång Roger Berglund/Christer Carlsson, Skogsåkarna var skåpet skulle stå. Men 240:an var smålänningen 37 sekunder före likaså med 240, Håkan Lindh/Håkan Berger, Laxå.

Bästa icke-240 blev en Opel Manta 400 när Peter Strid/Ulf Lind, SMK Hörby gjorde comeback i rallyspåret. Fyra i klassen blev resultatet.

*
Motorbloggen gratulerar övriga klassegrare som blev, Ludvig Fransson/Hugo Nilsson, Volvo Vimmerby i Ungdomsrally –

Hampus Larsson/Ebba Larsson, Toyota Kristianstad A/B-förare Std.A (bilden) – Alex Wikvist/Alexander Glavsjö, Volvo Hallsberg B-Förare Trimmat – Håkan Rönnebring/Alexander Svensson, Mitsubishi Karlskrona B-4WD – Marcus Westergren/Thomas Gustavsson Jungnerligan Opel C-std, A – Emil Karlsson/Jonas Gustavsson Volvo Södra Sunnerbo, C-Std. B – Andreas Andersson/Tommy Andersson Honda SMK Hörby, C Trimmat.

Rundar av med att lyfta fram två namn av dessa, nyblivne C-föraren Emil Karlsson från Södra Sunnerbo. Slutade 48:a totalt men imponerande mitt i ”VOC/GruppF” för A-B-förare.

SMK Hörbys Andreas Andersson lyckades trots krökt bakaxel på SS4, ta sin Honda till klasseger och 44:a totalt.
*

Med tre sträckor kvar av ”Rally Sierra Morena – Córdoba Patrimonio de la Humanidad 2025” väljer jag att bara skriva kort om ställningen efter SS10. Vill inte jinxa inför avslutningen men Calle Carlberg/Jørgen Eriksen håller andra plats i ERC Junior med bara fem sekunder upp till ledande Sergi Perez jr med Peugeot.

Inför sista loopen fångade Frida Andersson när Calle och Jørgen pausade ihop med 14:e placerade Simon Andersson medan Jörgen Jönsson verkar vara på någon utflykt.

Placeringen före Simon har SMK Hörbys Victor Hansen/Ditte Kammersgaard, Peugeot som tappade stort på SS9, över 40 sekunder.

Rallyts överraskning är så här långt Mille Johansson/Johan Grönvall som hela tiden varit med kring Topp 10. Med tre sträckor kvar håller Katrineholmaren i Skoda sjunde plats totalt och mindre än 15 sekunder upp till femman och lite förhandstippade Mikolaj Marczyk från Polen. Placeringen efter Mille intas av Mads Østberg/Torstein Eriksen vilket ger en fingervisning om tempot hos Mille.

Leder stort, 39,9 sekunder gör Nikolay Gryazin före Yoann Bonato. Rallyt avslutas med SS13 där första start sker klockan 17.05. Slutrapport kommer i morgon…