Tuff inledning för Stugemo/Lexe i Rom, Furuseth leder medan Lundberg bryter, RM-satsning som kom av sig, Grahn i topp i ”Grusgraven”, Malm kämpar på medan övriga blågula bryter, Tom K.blir inte ”VOC-Zlatan” och en Opel för Louvren!

Är inte ens mitt i helgens ERC Rally di Roma Capitale utan bara fyra av totalt 16 sträckor är nu avverkade. För mig så är det en lite överraskande ledare nämligen hemmaidolen med det svårstavade namnet Giandomenico Basso. Basso i sin Skoda leder dessutom stort, över halvminuten till favoriten Alexey Lukyanuk, Citroën. Inte så konstigt att Basso kommenterade ledningen med ett kort.

We are happy! 

Som trea rullade ERC-ledaren Lukasz Habaj in men nästan minuten efter Basso. Svenskparet Lars Stugemo/Kalle Lexe inledde rallyt med att köra punktering redan på första sträckan. Hyundai-paret tappade där nästan två minuter och ligger nu på 15:e plats.

Mycket tufft och väldigt varmt i bilen, konstaterade Stugemo.

Men vi har kul så det är bara att ”keep going”!

En som inte ”fortsätter att gå” är unge ryssen Nikolay Gryazin som ledde rallyt i början. Men på sträcka två tog det roliga slut med en avåkning.

I klassen ERC3 Junior är det svensk/norskt i topp genom Sindre Furuseth och Jim Hjerpe. Tre raka sträcksegrar ger en lucka till Gregoire Munster på halvminuten och till trean Erik Cais skiljer totalt 37 sekunder. Ändå var inte Sindre helt nöjd med Sainteloc Racings R2 Peugeot på sträcka tre trots bästa tid.

– Inte alls nöjd med bilen här inne. Alla sträckor har helt olika karaktär och det är jättesvårt att hitta rätt kompromiss med set up, menade ERC3 Junior-ledaren.

Hetaste utmanaren, spanjoren Efren Llarena inledde med punktering och är nu på sjunde plats runt två minuter efter firma Furuseth&Hjerpe. Återigen blev det ett bakslag för Elias Lundberg/David Arhsuiander som tvingades kasta in handduken efter de tre första sträckorna. På plats i Rom för att stötta är familjen Lundberg plus fortåkaren Albin Nordh som tvingades konstatera faktum och berättar.

Elias klämde en nerv i vänsterarmen inför kvalsträckan när de skulle justera returen i hjulhuset bak och nu kan han inte ens öppna en nyöppnad vattenflaska med vänsterarmen. 

Nu är det ändå inte säkert att det är ett mänskligt problem som gör att Elias bryter första dagen. Efter sträcka tre där han var långt bak Furuseth, förklarade Elias.

–  Vi bryter enbart på grund av att jag inte kan använda vänsterarmen,  svårt att köra med enbart högerarmen. David fick dra i handbromsen åt mig…

Nu var inte detta enda problemet för Opel  Motorsport-föraren.
Sedan tappade vi även flera minuter av att vi stannade för en olycka men bilen står redo och vi lever på hoppet att kunna starta om i morgon om armen känns bättre

*

I detta nu  har precis KOMO Rallysprint i Gammelrand avslutats och om jag förstår resultatlistan rätt så blev det svensk seger genom Joachim och Adam Grahn från Åhuskärr i WRC-Fiesta. Tvåa är Kenneth Madsen/Mette Felthaus, Suzuki Swift Maxi EVO 2000 och detta elva sekunder bak. Trea är Simon och Sune Valentin, Renault Clio, 24 sekunder långsammare. Återkommer i morgon med mer info från ”Grusgraven”.

*

Lider verkligen med Ryds MK, Roger Rooth och Historiska Utskottet, vet inte om det är rätt uppräknat i förhållande till arbetsinsats men lider gör jag med alla tre. Anledningen är så klart torsdagens besked att nysatsningen på en tävling enbart för tävlade i Riksmästerskapet ”Shark Challenge Historic Rally” ställs in på grund av för dåligt intresse. Tävlingen skulle ha körts nästa lördag den 27 juli och när anmälningstiden gick ut fanns bara 30 namn i listan, så tro f-n att man ställer in. 

När man läser tankarna kring Ryds nya tävling finns där absolut inget som inte talar för succé. Så här formulerade HU sig inför tävlingen: Deltävling No:2 i 2019-års RM serie i Rally är en helt ny tävling som arrangeras av Ryds Motorklubb, ett försök att skapa en tävling som är bara för RM.
Faller det väl ut så kommer det att komma en fortsättning på tävlingen under  dom kommande åren, så vi hoppas på ett stort startfält så detta blir startskottet till en RM-serie med helt egna tävlingar för RM-Klasserna.”. Nu tyckte dock flertalet av landets klassikeråkare inte att detta var lockande tillräckligt. Ändå lite märkligt att nästan 200 ville köra ett både tids och kostnadskrävande Midnattssolsrally två veckor tidigare, men när så Ryds MK bullar upp med en minivariant är intresset nästan iskallt.

Vet att Roger Rooth, eldsjäl i såväl HU som i Ryds MK satsat mycket på att väcka liv i RM för historiska bilar. Så här långt kan man tyvärr inte, även med bästa vilja i världen säga annat än det som det gamla talesättet ”otacksamhet är världens lön”. Gjorde en snabb genomgång av namnen som anmält sig och tror inte att jag ljuger när jag påstår, att endast en handfull MSR-åkare även ville köra i Ryd. Nu är det så klart lite olyckligt med tävlingsdatum bara två veckor efter årets ”stora rallyhappening”. Kanske behövs det mer tid för att  pusta ut både mentalt och ekonomiskt, vad vet jag…

RM-serien var planerat för fyra deltävlingar där ZABRA-Rallyt i Nybro inledde. Hit kom 59 klassiker och sedan bara hälften till deltävling två i serien, är det bara jag som inte fattar? Därmed återstår RM-deltävlingarna i Finspång den 17 augusti och Fagersta den 5 oktober. Båda samkörs med Klassiska och Historiska Rallycupen. Nu ska jag kanske inte lägga mig i detta, men frågan är om det ens är värt mödan att köra ett RM när intresse bevisligen saknas!

*

Ville sig inte fullt ut för Oliver Solberg när New England Först Rally inleddes i går. Som vanligt när det är rally i USA så sköter Dennis Giraudet notläsningen i Subaru #70 och en punktering på sträcka tre sabbade helgen för paret. Inför denna låg Oliver, den här gången med svensk flagga framför namnet på sidorutan (pappa Petter är i Norge??) tvåa bak teamkompisen David Higgins. Men så försvann luften och även drygt sju minuter för Oliver och ras ner till 13:e plats. Än en gång visade 17-åringen prov på mental styrka och kom tillbaka direkt genom att vara snabbast på SS4, etappens sista sträcka. Nu har paret 7 minuter och 36 sekunder upp till Higgins vilket så klart är omöjligt att köra in även om det återstår nio sträckor. Lite kul att se bilden med Oliver i högerstolen och Dennis vid ratten på transportsträckorna.

*

I Österrike kämpar äkta paret Ted och Katharina Malm med mekanikern Jerry Strandh på i sin utlandsdebut med VOC-240.an. Detta som lite uppladdning inför nästa års nya internationella VOC-serie som Ted planerar sjösätta och då passade Rallye Weiz perfekt in i de skånska rallyplanerna. Så klart r inte en VOC-240 den optimala bilen för ett sådant här äventyr vilket märks i resultatlistan. Efter tio av 14 sträckor ligger paret på 58:e plats och tvåa i tunna klass 11. Bara två i klassen och killen som leder kör dessutom en betydligt vassare Ford Fiesta Proto. Blev dessutom en tuff inledning för ”der schwedisch Volvo” när Ted genade lite för mycket på shake down vilket ärrade vänstersidan…

*

Trots detta så är familjen Malm ändå bästa svenskar i rallyt då övriga blågula ekipage som körde i den historiska delen brutit. Först försvann Mats Myrsell/Esko Juntilla i den från Italien hyrda Porschen. Redan på sträcka fyra låste Mats upp bromsarna och berättar själv så här. ”Här slutade Rally Weiz för oss på SS 4 ca 3 kilometer in, kom vi lite för fort in i en grusig blöt hal Vänster 3, framhjulen låste låste upp 1 sekund vilket medför sej att bilen inte styr, så vi åkte rakt in i slänten tvärstopp. Bara att konstatera, en total chaufförs miss. Det positiva är att på de 3 första sträckorna så visade vi direkt att vi hänger med i topp 3, med Porschen från Team Guagliardo, vilket känns bra, bilen är otroligt annorlunda mina Porschar som är upp till 1975, den är med enkla ord mera lättkörd, bättre väghållning, starkare motor. Nu laddar vi om för Rally Alpi Udine Italien i slutet på Augusti”.

Den siste av svenskbilarna kördes av Anders Johnsen med Ingrid Johnsen i högerstolen. Här gick det riktigt bra och Porsche-paret låg trea totalt men på lördagens fjärde sträcka var det besök i naturen även för dom. Anders berättar: ”Idioten ville ha regndäck mitt på blanka dagen och det kunde ju inte sluta på mer än ett sätt. Så nu är det färdigkört för oss för den här gången. Men inga skador på bilen, som tur är. Jävligt onödigt när vi ledde vår klass med över 1 minut, men shit happens, som sagt. Bara att ladda om!”.

Med tre sträckor kvar av Rallye Weiz Historic leder italienska  Lancia-föraren ”Lucky” med Fabrizia Pons vid notblocket. En bra bit över minuten före landsmannen ”Zippo” med en Audi quattro och som trea, österrikaren Karl Wagner med en Porsche. Lite onödigt vetande, på 12:e plats ligger Jari-Matti Latvalas pappa, Jari Latvala i en Toyota Celica GT-4.

*

Om MSR är ”årets stora rallyhappening för klassiker” så heter motsvarigheten för VOC-åkarna ”Mästarmötet” i samband med finalen för SverigeSerien i Örebro. Här är det tänka att alla ”SS-vinnare” genom åren ska mötas för att göra upp om vem som egentligen är VOC-världens motsvarighet till Zlatan. Tyvärr sammanfallet tävlingen med finalen för Junior-WRC och Rally Wales GB vilket gör att vinnaren 2015, SMK Hörbys Tom Kristensson tvingas tacka nej. VOC-basen Roger Fransson konstaterar faktum. 

Tom hade väldigt gärna kört Mästarmötet och visat vart skåpet skall stå, men istället erbjuder nu Tom med glimten i ögat förstaplatsen till någon annan av de nominerade!

Tom själv bekräftar att ha inte kan kämpa om att bli VOC-Zlatan vilket annars nog kunde blivit verklighet. Resultaten 2015 är nästan bevis nog, sex segrar av åtta möjliga. 

Det känns lite trist att det krockar med VM i Wales men jag känner att jag måste prioritera mitt J-VM program så klart, men det hade varit häftigt att vara en del av det prestigefyllda Mästarmötet så lite synd är det!

*

Opel-Spottarna sover aldrig, har aldrig semester utan är ständigt ”on red alert”. Häromdagen kom detta från Johan ”Jojje” Sjöberg.

Jag turistar för närvarande i Dalarna och idag på en promenad i Rättvik så hittade jag två mycket fina bilar varav den ena är en Opel. Oldsmobile var så fin att jag bifogar en bild på den också.

Nu nöjer jag mig med bilden på Opel Commodore 6:an. Bara tanken att detta är en bil som är jämngammal med enligt många ”Guds Gåva” till mänskligheten, Volvo 142/44 är ju närmast löjlig. Medan man i Rüsselsheim smekte fram former som är värdigt en permanent plats i Louvren vid sidan av Mona Lisa, så satt man i Göteborg och kikade på hur kylskåpet i personalmatsalen var designat. Heureka, utbrast då en av Volvo-designerna.

Vi tillverkar en bil med samma utseende som kylskåpet, det måste bli en succé! 

OK, succé hemmaplan men ur formgivningsynpunkt en katastrof och i Rüsselsheim har man fortfarande inte slutat skratta… 

*

Trevlig helg! 

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *