Trist rallyavslut i Eslöv, 4WD-seger genom Sune, Fredrik tog Asfaltcup, Mattias vann i DTM igen medan Ola och Mikaela hade det tyngre…
Det blev en minst sagt trist avslutning på rallysäsongen i Skåne, då en av mina medtävlare i Eslövs ”Kanonen” åkte av vägen på SP1 och detta så olyckligt att man träffade ”Faktafunktionärens bil”. Här satt två funktionärer som båda skadades, dock ej allvarligt efter de rapporter jag tagit del av. Båda fördes precis som föraren i olycksbilen till sjukhus i Lund och ungefär där slutar mitt informationsflöde. Klart är att Räddningstjänsten klippte upp taket på funktionärsbilen och att man även fick göra samma sak med sidosträvan i rallybilen. Ingen ska dock ha suttit fastklämd som felaktigt uppgets i olika media. Orsaken till olyckan är inte helt klarlagd, men det regnade häftigt och troligen har det blivit någon form av vattenplaning.
Olyckan orsakade ett långt stopp, provet ströks så klart direkt och en dryg timme försenat kunde Kanonen återupptas.
*
Över Eslöv föll mellan fyrtio och femtio millimeter regn vilket så klart innebar att tävlingen blev lite ”rysk roulette”. Märkligt nog blev resten av dagen helt olycksfri och endast ett ekipage, olycksbilen på ettan bröt. Med de här förhållanden var det nästan lavat för 4WD-seger och min klubbkompis Sune Larsson gjorde ingen besviken med Mitsubishin. Totalseger, 3,5 sekunder före redan klara DM-segraren Mats Andersson innebär respekt. Att slå Mats i ”lejonets egen kula” gör inte många, låt gå för att det regnade men det står inte i historieböckerna….
Tvåa bak Mats slutade en annan Mats, men med Lundahl i efternamn och från Svedala, 3,2 sekunder skilde mellan de bägge ”Matsarna”.
Inför Kanonen låg Rolf Grybb, Hässleholm tvåa i DM, men den här superregniga söndagen var inte Opelåkaren alls med i matchen. Slutade blygsam femma och tjugofem sekunder bak Lundahls gröna BMW. Vilket i sin tur betydde att han även smet förbi i DM-tabellen och knep silvret med en futtig poäng om jag räknat rätt vill säga…
*
Måste även nämna en kille som verkligen tycker att rally är kul, Kinds Kristian Johansson. Till Kanonen var han anmäld med Kit-car Skodan” men den trilskades inför Skånefärden. Istället blev det Golfen som fick kliva in och rädda situationen.
– Bara det att vi körde klubbtävling i går på grus så det blev till att bygga om för asfalt under lördagskvällen, berättade Kristian.
– Vi stack hemifrån klockan fyra i morse så det var inte så farligt ändå…
Kämpainsatsen belönades i form av tredje platsen bak BMW:n.
*
Stenhård fajt om DM-guldet blev det i Klass D1 och så klart spelade Roland med ”Black beauty” med i det här spelet. Trots att han inte alls hade med toppstriden i DM att göra kom han ändå att avgöra genom att vinna A-klassen och därmed putta ner Tyko Nilsson till plats två. Erik Andersson, SMK Hörby vann B-klassen men det spelade mindre roll så länge Tyko inte passerade Roland och därmed blev det Hörby-guld genom Erik, en enda poäng klarades guldet med. Erik gör tummen upp på bilden medan Tyko till höger inte är lika glad som han ser ut. Vi båda enades om att Roland ställer till mycket dj-ulskap…
Allra snabbaste VOC:are var i vanlig ordning min klubbkompis Robin Svensson i C-klassen. Nu blev det DM-brons första säsongen, imponerande? Ja kanske, själv har jag ju inte gått för full maskin, vill ju gärna släppa fram ungdomarna…
*
Stort grattis till Fredrik Dehlin, Hästveda och tävlande för Hässleholms MK. Som vanligt klasseger C-förare D4 (Grupp E) men vad som är ännu större, vinnare av Asfaltcup före Erik Andersson. En enda poäng skiljde mellan de bägge när poängen räknas samman. Dessutom blev Fredrik tvåa i både DM-klassen och i C-förarcupen där Robin Svensson var värst.
*
Kan säga som så om min, Stefan och Silver-VOC:ens säsongsavslutning, roligare kunde den ha varit. Stod i begrepp att starta, en knapp halvtimme återstod när beskedet om olyckan kom. Tiden gick utan något riktigt besked om vad som hänt medan regnet tilltog i styrka, just då var jag mest inne på att lasta och åka hem. Det regnade alltså inte måttligt, runt fyrtio-femtio milmeter skojar man inte bort även om man har regndäck. Till slut kom då besked att sträcka ett stryks och att vi ”VOC:are” startar med tvåan. Det provet är lite av min favorit, men den här gången önskade jag bara att det skulle ta slut så vi kunde åka hem. För att ni ska förstå hur kass jag kände mig, så var detta tror jag första gången som Roland slog mig på just det här provet. Fyra sekunder snabbare, hade aldrig hänt om jag varit i fullt slag.
Avverkade de fyra proven utan dramatik och vill här passa på att tacka alla funktionärer som uthärdade skyfallet över Eslöv. Hade jag fått bestämma skulle ni gemensamt fått ta emot Svenska Dagbladets Bragdguld, tänk från klockan åtta på morgonen till strax efter tre i hällregn. Dessutom var där inte en enda som gnällde över vädret. Stort, ja ännu större!
*
En ny rallytragedi utspelades i gårdagens Down Rally på Nordirland. Ryan Bradley tappade kontrollen över sin Escort MK2, voltade över en jordvall och landade upp och ner i floden Lough Island Reavy. Kartläsaren lyckades ta sig ur bilen medan Ryan blev kvar i vattnet. När räddningstjänstens dykare kom till platsen kunde man bara konstatera att han drunknat.
*
Det blev en snygg avslutning för Mattias Ekström när han i dag vann andra raka segern i DTM. Från seger i nederländska Zandvoort och nu vann Mattias även årets tionde och sista deltävlingen på tyska Hockenheim. Mattias utnyttjade sin fina startposition i första led bredvid spanjoren och stallkamraten Miguel Molina. Sedan tidigare var det klart att han slutar tvåa i sammandraget i sin Audi. Den tyska BMW-föraren Marco Wittmann, femma på söndagen, tog DTM-titeln.
*
Ola Nilsson avslutade premiärsäsongen i Porsche Carrera Cup Deutschland med att köra in på poängplats på Hockenheim.
Ola som är ensam svensk i det 35 bilar stora Porsche-fältet startade det första av helgens två race från 17:e plats på gridden efter ett stenhårt kval. Avancerade stadigt under loppet och tog slutligen målflagg som 12:a, ågot som innebar fyra mästerskapspoäng.
– Det är förstås alltid kul att ta poäng, men jag hade siktat lite högre upp i resultatlistan den här helgen och kan inte vara riktigt nöjd, säger Ola.
–Min akilleshäl i år har varit kvalet, och tyvärr fick jag inte till det den här helgen heller. Jag hade i och för sig en del oflyt och var tvungen att lyfta av på grund av en gulflagg under det som till slut blev mitt bästa varv, men sedan fick jag en chans till och då gjorde jag ett misstag.
På det tredje av loppets 15 varv blev skåningen påkörd bakifrån av holländaren Jaap van Lagen, som efter ett misstag i ingången till Motodromen tappade kontrollen över sin Porsche och torpederade Nilsson i den efterföljande Sachs-kurvan. Båda tvingades bryta.
– Det här har varit den mest lärorika säsongen hittills i min karriär, summerar hässleholmaren.
– Jag är väldigt nöjd med allt vi gjorde fram till och med tävlingarna på Norisring som var min bästa helg. Överlag har det här dock varit en fullständigt ovärderlig säsong, och jag har lagt en enormt bra grund inför framtiden!
*
Fem centimeter är inte mycket och mer skiljde inte mellan succé och katastrof för Mikaela Åhlin Kottulinsky på Hockenheim. Det var i kvalet som det dj-lades för Mikaela.
– När jag fick informationen i boxen att tiderna strukits p.g.a. att jag var 5 cm utanför banmarkeringen, så körde jag ut och visste att nu gäller det verkligen att köra på marginalen för att försöka få till en så bra tid som möjligt medveten om att däcken inte var bäst, berättar hon.
Det varvet slutade dock i sandfållan och bilen startade inte vilket gjorde att hon fick nöja sig med tiden från utvarvet, 10 sekunder sämre än hennes kvaltid.
– Finns inget att tillägga och när dessutom bärgningspersonal drog i fel knapp så utlöstes brandsläckningssystemet. Både bil och jag full av skum…
Mikaela gjorde en bra start i finalen och plockade redan ett par placeringar och ner mot den första högern vänster kombinationen är det en förare som tappar kontrollen över bilen. Hon tvingas göra en undanmanöver ut på gräset där en reklamskylt står som hon träffar med fronten. Skylten som är gjord av frigolit skulle normalt flugit bort av sig själv men här slutar inte oflytet utan den tejp som fanns på skylten klistrar fast på motorhuven.
– Vi har ingen radiokontakt med depån och min mekaniker Marcus, han har bara en skylt som han kan visa. Såklart inte med texten; – du har en stor skylt i fronten, berättar värmländskan.
Mikaela hade två mål för årets säsong, att vinna ett race och vara topp fem i totalen.
– Jag är självklart både stolt och glad över min historiska vinst på Norisring och är nöjd med att farten finns och att det slut blev en nionde plats totalt.
Hej.
Nås nu av nya uppgifter som säger att det inte är helt klart att det är Fredrik Dehlin som vunnit Asfaltscup. Generalen själv (Mats A.) lusläser regler, räknar och förhoppningsvis kommer klarare besked i morgondagens blogg.
MVH
Tommy