Rally-SM 2015 klart, Rally-RM 2015 oklart, vem vann Asfaltcup som läggs ner och V8:a-förare provade STCC-Kia!

Idag kom SM-koordinatorn Micke Lindh med den spikade kalendern för Rally-SM 2015. Största avvikelsen från tidigare är att premiären i Sandviken flyttat fram till helgen före Rally Sweden, alltså den 6-7 februari.
Att South Swedish Rally flyttar från Tingsryd till Karlskrona är sedan tidigare välkänt för Motorbloggens läsare. Enda deltävling som ”sticker ut” lite är Askersund den 22 augusti som planeras som ”en-dagars tävling”. Möjligtvis blir det ceremoniell start plus ”shake down” eller publiksträcka på fredagen.
Rally-SM 2015 körs enligt följande:
Sandviken: 6-7 Februari
Östersund: 27-28 Februari
SSR: 15-16 Maj
Askersund: 22 Augusti
Linköping: 4-5 September
Uppsala: 2-3 Oktober

*
Fick igår lite mer bränsle på RM-elden där min ”kunskapare” menade att visst skulle Klass Ekonomi bilarna från Norrland köras i nya RM till nästa år. Att de var borta från meddelandet på SBF:s meddelande var bara ett misstag. ”Norrlands-ekonomiarna” ska samköras med Grupp F/Volvo Mekonomen Rally-bilarna och ska då enligt ”kunskaparen” bli helt överlägsna åtminstone i vintertävlingarna. Själv är jag mest förvånad över att en icke SBF-sanktionerad klass kan sorteras in under dess regelverk. Hur ställer sig Teknikerna i distrikten där klassen idag inte är tillåten till att den ändå ska kunna köras med deras godkännande?

*
Tog inte långt stund efter att gårdagens blogg landat innan det börjades SMS:as och ringas runt för att försöka utröna vem som egentligen vunnit Asfaltcup efter den rekordblöta finalen i Eslöv. En som verkligen fick känna på halkan var ”förbilen” min klubbkompisBloggFredrik Fredrik Nilsson med sin nybyggda Grupp H-940. Det släppte på SP2 kan man väl säga… .
Åter till striden om cupsegern som står mellan SMK Hörbys DM-vinnare i Klass D1, BloggErikErik Andersson (bilderna från Henrik Åkesson) och DM-tvåan i D4, Fredrik Dehlin, Hässleholms MK. I går såg det ut som att det var Fredrik som hade marginalen på sin sida, något som dock ändrade sig under kvällen. Till slut kastade Mats ”Generalen” Andersson in handduken och bad om besinning eller rättare sagt att få tid till att kontrollräkna poängen. Så här skrev Mats på Asfaltcups hemsida,
”Då var det slut för i år .
Och alla pratar om vem som vann. Om ……men bara om vi har fått till det med en snabb uträkning, så hamnar Erik och Fredrik på samma poäng i toppen. Då är det inbördes möte som gäller och OM vi har kollar rätt så vinner Erik Andersson. Men detta är bara en snabbkoll och inget fastställt. Vi kommer att publicera en lista så fort vi får tid.
Men en sak är nog klart och det är att Asfaltcupen inte fortsätter i Mats o Koffes regi och alla andra som hjälpt till. Så är det någon som vill ta över så det är fritt fram i cupens namn .
Tack för oss (men vi avslutar givetvis med en brakfest och prisutdelning)”.
Med detta får vi alla vänta ytterligare någon dag innan det är helt klart vem som vunnit cupen 2014. Riktigt tråkigt var avslutningen på Mats inlägg,”… att Asfaltcupen inte fortsätter i Mats o Koffes regi och alla andra som hjälpt till.”. Inget snack utan att Mats fina initiativ gjort sitt till att det i stort sett är enbart i Södra BF som det tävlas aktivt på asfalt i landet. Första året för cupen var 2008 och då blir alltså sjunde upplagan den allra sista. Även om jag inte bidragit mer än till att utöka prispotten genom åren,  känns det mer än lite trist att cupen nu av allt att döma läggs ner. Eller finns det villiga krafter att ta öve efter Mats och Koffe som egentligen heter Kristoffer Malmgren.
Kan kanske vara på sin plats att berätta om vilka som vunnit tidigare år.
2008 – Emil Håkansson, SMK Hörby

2009 – Mats Andersson, Eslövs MK
2010 – Björn Stuhre, Tomelilla MK
2011 – Mats Andersson, Eslövs MK
2012 – Martin Andersson, SMK Hörby
2013 – Mats Andersson, Eslövs MK
Avslutar med att jag ställde en fråga till Mats efter gårdagens final i Eslöv.
– Då ses vi till nästa år, undrade jag.
Mats funderade en stund innan han bekräftade.
Sebastien Loeb och jag har nu lika många guld, nio stycken och jag vill gärna bli värre än honom så jag får väl satsa på ett tionde!
Behöver väl inte skriva ut att det är VM respektive DM det handlar om…

*
När vi ändå är inne på avslut så har jag och Roland tagit samma beslut som Mats och Koffe vilket betyder att vi efter femton år avslutar vårt engagemang i TINTER Classic Rally Cup. Inget lätt beslut då vi två ihop med Sven ”Kinnarparen” Thuvesson drog igång det hela 1999 under namnet ”3X10 Classic Rally Cup”. Förhoppningsvis fortsätter cupen ändå i någon form då ”Cupgeneralen” Martin Miles fortsätter sitt framgångsrika sponsorarbete och nu söker han ersättare för oss två som lämnar. Sugen, kontakta då Martin.
Anledningen till att vi slutar är att motiveringen till stor del saknas när vi inte längre själv kör i ”Appendix K-klassen”. Ska inte heller sticka under stol med att det varit mycket gnäll de senaste åren på allt från, ”tokiga regler”, ”noter eller ej”, ”felaktiga tävlingar i kalendern” till ”varför får inte just min egen bil en klass så jag också kan vinna”…
Nu har därför alla ”kreativa krafter” möjlighet att kavla upp och stötta Martin i jobbet med ett enklare komplement till Klassiska Rallycupen...

*
I fredags ordnade STCC och KIA ett officiellt test på Karlskoga Motorstadion i syfte får man anta att hitta nya talanger. Förare från Clio Cup och Formel Renault var inbjudna samt Perstorps V8 Thundercars betvingare Patric Sundel.
Hej Mina kontakterPatric gjorde ingen besviken utan var klart snabbast i STCC-Kian men något klassbyte är inte bestämt menar Patric.
Et förutsättningslöst test som gav mersmak. Bilen passade mig och jag var snabb direkt även om jag körde med stor marginal.
Att ett klassbyte kan vara aktuellt är inte helt uteslutet enligt #83 i årets ”åskbilcup”.
Vi får höra med våra befintliga samarbetspartners och även nya om det är STCC som ska stå på menyn nästa år? Jag tycker om att köra Camaro och att intresset för V8 Thundercars inför 2015 är fantastiskt vilket inte gör valet enklare…

 

 

8 svar på “Rally-SM 2015 klart, Rally-RM 2015 oklart, vem vann Asfaltcup som läggs ner och V8:a-förare provade STCC-Kia!

    1. Hej.
      Roland, hur tänker du nu? Han har ju fullt upp med att dj-las med mig, Tyko Nilsson och resten av RS-gänget…
      Förresten är den här frågan inte färdig behandlad!
      MVH
      Tommy

      1. …….bättre idé, du & Roland driver ju naturligtvis Asfaltcupen vidare nu när ni släpper taget om Tinter cupen……PERFEKT……!

  1. Tommy.dom som gnällt kan väl ta över erat jobb ni gjort jag tror inte det är lätt eftersom ni gjort ett jättebra jobb.Ni ska ha en stor eloge för det.

    1. Hej.
      Det kan ju vara en bra lösning så får alla precis som man önskar…
      Tack för berömmet Thomas och du behöver verkligen inte känna dig träffad av min beskrivning.
      Lycka till 2015!
      MVH
      Tommy

  2. Hej Tommy, du verkar överlevt lördagens skrift i Bladet!
    Kul att han ”bollen Patrik” förstår lite riktig idrott också. Tack för de fina orden du skrev, dom har nått ända in i kultur & fritid!

    1. Hej.
      Det var precis. ”Sportchefen” hade synpunkter på min uträkning där han menade att man inte kan räkna inköp av mark/fastigheter och annat för att ge plats för Arenan, jag håller inte med…
      Fina orden? Du menade att jag beskrev verkligheten?
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *