Inga dramatiska ändringar i WRC 2015, hur gick beslut om nya RM till, Skodaseger i Sveriges största rally och dykare fick jobba när rally stoppades!

Det blev inget av det kontroversiella förslaget med ”shoot out” i WRC, åtminstone inte redan till nästa år. Testet som planerades i årets WRC-final Rally Wales GB kommer kanske ändå att genomföras men enbart rent teoretiskt. Beslutsfattarna tyckte nog till slut att det blev allt för tufft att som många tyckte, ”offra sporten för bättre tv-produktion”…
Därmed kommer nästa års WRC att köras på nästan exakt samma sätt som årets, med en avslutande power stage vid söndag lunch. En sträcka som då ska tv-sändas live precis som i år.
Startordningen har även den varit föremål för ”nytänk” men av detta ”bidde” inte heller mycket. De två första etapperna fredag och lördag, kommer att se VM-ledaren som första bil i spåret. Först på söndagen seedar man om fältet med omvänd startordning där VM-ledaren startar sist.
Rally Germany 2014Just startordningen har varit VW-bossen Jost Capitos stötesten och här gick han emot sina tre förare som inte gillar idén med start efter VM-placering. De talade dock för en tokdöv Capito som enkelt förklarade.
– Leder man Rally-VM och därmed är en av världens bästa rallyförare ska man så klart klara av att även köra först…
Hela cirkusen kan nu alltså sammanfattas med ”mycket skrik för lite ull, sa käringen när hon klippte grisen”.

*
Har fått lite frågor från olika håll hur det gått till när de nya RM-klasserna kom till. Får väl hålla med om att även jag reagerade när jag fick informationen, inte alls via de vanliga SBF-kanalerna utan den kom från helt annat håll. Lite märkligt och har därför nu sökt bland protokollen hos både Rallyutskottet och Förbundsstyrelsen där RM-frågan borde ha behandlats, men har inte lyckats hitta en enda rad om RM för 2015. En som gjort samma iakttagelse, dock precis som jag utan att vara negativ till själva RM:et men frågande till hur det gått till. Hen skriver bland annat, ” Andra paragrafen ur SBF`s stadgar. I just den aktuella frågan om Riksmästerskap är det paragrafens inledande text samt punkten 17 under Förbundsstyrelsens åligganden som är det aktuella. Notera att delegation till tjänstemän att besluta i något BARA kan göras gällande rutinärenden.
Hen förtydligar med utdrag ur SBF:s stadgar, ” §2 STYRELSENS FÖRVALTNING OCH ÅLIGGANDEN [ÄNDR 2012]
Styrelsen förvaltar Förbundets angelägenheter enligt dessa stadgar. Styrelsen utser inom sig ett ar-
arbetsutskott (AU) bestående av ordförande och två ledamöter.
Dessutom skall Förbundsstyrelsen utse erforderligt antal utskott, nämnder och kommittéer.
Förbundsstyrelsen äger delegera sin beslutanderätt till AU, utskott, nämnder eller kommittéer i den utsträckning Förbundsstyrelsen finner lämpligt samt uppdraga åt Förbundets tjänstemän att på uppdrag av Förbundsstyrelsen fatta beslut i rutinärenden eller enligt delegationsordning som fastställts av styrelsen.”. Längre ner kommer det som hen hänger upp sig än mer på, att det är Förbundsstyrelsens uppgift att ” 17. Besluta om instiftande av Svenska Mästerskap och Riksmästerskap.”.
Än en gång, jag är klart positivt till att man inför ett RM för ”breddklasser”, men kanske en extra titt i regelboken hade varit att rekommendera.

*
Björn Adolfsson, Skoda-åkaren med KAK som klubbadress blev snabbast i landets ”största rally”, Rikspokalen i Örebro. Tävlingen pågår för fullt och just nu är där fortfarande runt hundra bilar som ännu inte avverkat sista sträckan. Men direkt bak Skodan körde nyblivne SM-trean Jan-Erik Folkesson in, 9,3 sekunder efter. Som trea slutade hemmahoppet Mattias Jirvelius i R5-Fiestan.
Mitt tips i 2WD gick nästan in klockrent. Volvo 940-åkaren Jimmy Olsson trängde sig emellan vinnar-Toyotan med Tobias Söderqvist bakom ratten och trean som jag tippade som tvåa, Jonas Johansson. Ett trendbrott av rank svarade Peugeot-Levin från Lima för som nu satt i en Nissan Sunny och slutade fyra, placeringen före Patrik Flodin i 240:an. En enda skåning åkte hela vägen till Örebro och det var Arlövs Pontus Berglund som lastade pianospelande farsan Peter i högerstolen på 940:an och det blev det 21:a plats i A-2WD.

*
Inte så ofta man får tillkalla dykare i samband med rallytävlingar men när finalen i Nordirländska mästerskapet, Down Rally i Castlewellan kördes idag blev det högst aktuellt. Redan på första sträckan gick en bil av vägen och hamnade i en flod som även utgjorde vattenreservoar för stan. Räddningspersonal fick använda dykare för att reda upp olyckan och där det enligt första ”statement” från arrangören är en av de två i bilen som uppges skadad, dock inte allvarligt enligt ambulanspersonal. Tävlingen avbröts direkt efter den dramatiska olyckan.

*
Fick även ett mejl från ”Fordvän” som påpekade att jag var helt ute och cyklade när jag skrev att M-Sport använde Volvo S60 som ”recce-bilar”.
Det var förr det, när Ford ägde Volvo nu kör man så klart även Ford när man tränar inför WRC, påpekade Ford-lovern.
BloggS60OK ”Fordvän”, förklara då för mig vad de här vita S60-bilarna på bilden gör utanför M-Sports servicetält i Salou där Rally de Espana har tävlingscentra?

*
Silver-VOC:en är lastad och i morgon väntar säsongsavslutning i form av Eslövs MK:s ”Kanonen”. Ihop med knappt femtio andra RS-sugna lär vi få regn om meteorologerna får sin vilja igenom. Vi får se, men nu för tiden har jag inte ens det lilla försprånget då både Roland och Tyko har regndäck även de. Tyvärr, får jag väl tillägga…

 

 

 

4 svar på “Inga dramatiska ändringar i WRC 2015, hur gick beslut om nya RM till, Skodaseger i Sveriges största rally och dykare fick jobba när rally stoppades!

  1. Snälla låt mig hoppas att det var ett stavfel när du varken använde ordet han eller hon och inte det politiskt korrekta numera h*n.
    Du vet väl att det är uppkommit ur miljömupparnas agenda.
    Nä kommer aldrig använda det ordet i varken tal eller skrift!!!

    Kör nu skiten av de andra imorgon!!!

  2. I min värld är Jirvelius Ford en S2000. Inte en R5á. Om du skulle vara på Facebook så skulle du se det direkt i ditt flöde. Trovärdighet anser jag vara viktigt då man har möjlighet/förmånen att ha många följare.

    1. Hej.
      Ber så mycket om ursäkt för detta enorma misstag. Tror ändå inte att jag hoppar på Facebooktåget, om det är någonstans där finns tokigheter så är det väl där eller?
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *