Tre skåningar bland många rallysugna till Eskilstuna och en rullad Opel Rekord fick nytt liv.

Om SMK Hörby och TV-Svängen kan glädja sig åt 138 anmälda så är frågan hur man känner sig i Eskilstuna, där EMK-Kannan fått ihop 241 rallysugna på lördag. Fjärde av sju tävlingar i Svenska Rallycupen visar att den ” nya Supercupen” lyckats inte bara behålla utan även öka intresset för rally i Mellansverige. Tre skåningar hittade jag i startlistan Jocke Grahn som är med i toppstriden om totalsegern, Kristianstads bredsladdande Volvoåkare Anders Lindström och så till sist Ungdomsrallyföraren Andreas Andersson dessutom med nytaget körkort, grattis förresten.
I motsatt riktning beger sig Trelleborgs bägge ”danskar” Magnus Hägg och Fredrik Lenander i helgen för att åka deltävling fyra i Danska Mästerskapet. Rallyt körs utanför Ringkøbing och består av fem asfaltsträckor som körs två gånger. Medan Lenander värmt upp med lite RS-tävlingar har Hägg fokuserat på att uppgradera motorn på den blå Imprezan. Önskar båda lycka till och den här gången tror jag det vänder för båda då de har haft mest otur hitintills med sin Danmarksatsning.
En med mest stolpe ut under året har ju varit Thord ”Todde” Johansson men nu verkar han se en liten ljusning. I Vimmerby funkade den gula 940:an enligt Todde perfekt och där var det en punka som förstörde. Träffade honom idag och då förklarade han, att nu var proppen ur och sa.
– Körde karting i går kväll på Åsum Ring med ett kompisgäng och du behöver väl inte fråga vem om vann.
Skönt för Todde med en seger, eller som en av hans bagarkollegor sa.
-Tillhör ju inte vanligheterna precis…
Blev på väg till jobbet omkörd av en tidningsbil, inget dramatiskt jag höll väl nittio och tidningskillen kanske hundra, alltså inte mycket att tjafsa om. Men jag mindes då min barndom när killarna som körde tidningsbilar var riktiga hjältar som verkligen visste var gasen satt när de jagade fram med sin last av heta kvällstidningsnyheter. Detta var på den tiden när Kvällsposten landade i Hörby vid 17-tiden och då verkligen gjorde skäl för namnet. Många var historierna om tidningsbilar som gjort tuffa omkörningar, kastat ut tidningsbuntar i farten förare som köpt korv med mos utan att stanna bilen för att nämna några.
I slutet av femtiotalet, tror det var 1959 alternativt 1960 gick det överstyr för en Kvällspostenbil på ”Riks Fyran” nuvarande E22 strax utanför Hörby. Bilen var en nästan helt ny Opel Rekord Caravan, gul med Kvällsposten på sidorna och den hade rullat kraftigt ut på en åker. Bilen eller skrotet köptes ”mer eller mindre på rot” av en lanthandlare utanför byn som var fast besluten att låta rikta upp vraket för att sedan använda den i lanthandeln. Uppdraget gick till bilfirman granne med min fars glasmästeri och där en från kriget flyktad lettländare skulle ta sig an skrothögen. För mig var detta oerhört fascinerande att se hur vraket förvandlades till bil igen men lanthandlaren höll hårt i plånboken ordern var glasklar, så lite nytt som möjligt riktning av skrynklad plåt var det som gällde.
Till slut var jobbet klart och mitt minne är att slutresultatet inte föranlett varken diplom eller medalj vid någon utbildning av bilplåtslagare. Till slut återstod bara att montera in den extremt välvda vindrutan och då kom far in i bilden som var van att byta bilrutor. Problemet var bara att riktningen till stor del skett med hjälp av ögonmått och när far skulle ha i vindrutan så var hålet helt enkelt för litet. ”Riktaren” kom med sin hammare och så började man processen, vindrutan lades på och så bankade ”riktaren” på taket tills det blev något så när passform. Men hörnen på den svängda rutan blev för tuffa men det löste ”riktaren”, plåt skars helt enkelt bort så att rutan föll på plats. Efter detta svetsades ny plåt på, spackling och lite fräsch lack och voilá en Opel var återuppstånden. Lanthandlaren körde sedan lyckligt runt med sin Rekord i många år och kanske ska det tilläggas, detta var långt före att Bilprovningen gjort sitt intåg bland landets bilägare…

12 svar på “Tre skåningar bland många rallysugna till Eskilstuna och en rullad Opel Rekord fick nytt liv.

  1. Inte så svårt att förstå. Där uppe kör dem ju med konsekventa noter.
    Här nere är det oförskämt många, även A-förare, som föredrar onotat före alternativet. Men, man får ju se det positiva att alternativet inte kan slå ut Bilsport Rallycup som är onotad och oförstörd.

    1. Hej.
      Nu tror jag du förenklar bilden betydligt och förstår att du menar att ”Martinsson-noter” är skuld till det mesta som är negativt inom rallyvärlden. Jag delar inte uppfattningen!
      MVH
      Tommy

  2. Tommy du ska nog fråga några som åker ”lite” fortare än dig vad de tycker om noterna i söder… de som ligger i topp har lärt sig leva med dessa inkonsekventa noterna… det är liksom onotat med tips. Fungerar ända till han skriver åt helvete fel.

    Notskrivaren ska tydligen sagt att ”det råder akut brist på notskrivare”.. konstigt när han köpt rättigheterna själv. Vilka tävlingar skulle då eventuella andra notskrivare skriva noter till?

    1. Hej.
      Min fart eller rättare sagt brist på fart har väldigt lite med detta att göra. Det jag ställer mig frågande till är varför det alltid är gnäll på notskrivarna? Inte ens Barth går fri från kritik och för mig känns det som ”mission impossible” att göra alla nöjda.
      Nu vet jag inte vilken fart ”virusrally” har själv eller på vilka grunder han grundar sina synpunkter, skulle vara intressant att veta…
      MVH
      Tommy

  3. Kritiken har tagit orimliga proportioner, enligt min mening. Visst kan man ha synpunkter på noterna ibland, men det är enstaka tillfällen. Det pratas drömskt om Barth men jag är säker på att en förare hade kunnat hitta fel hos honom också över en säsong. Gräset är alltid grönare på andra sidan, o.s.v.

    Ett större problem är i så fall den galna startordningen där, i vissa fall, A-förare startar direkt efter C-förare. Som det exempelvis var vid senaste Hovdala-express… förlåt, Snapphanerallyt.

    1. Hej.
      Håller med dig på alla punkter och när man hör vissa så verkar det som att Sydsveriges notskrivare är skuld till allt från klimatförändringarna till HIF:s förlust mot Celtic. 
      Måtta, sa Bull, just det, måtta sa Bill….
      MVH
      Tommy

  4. Det är lätt för er som inte tävlar på så hög nivå att säga att noterna är bra i söder då det krävs en del fart för att man ska märka skillnaden på en korrekt skrive 2:a och en felskriven 2:a… Jag kan nog gå i god för alla team på hög nivå i södra sverige att har du en raka på låt säga 150m innan en v2+ kan du åka väldigt fort i en sådan sväng (fullt på 3:an, och Kjell kör säkert på 4:an). Är det däremot sväng på sväng så brukar en 2+ vara närmre sanningen… sedan kan man ju då fråga säga: Ska man gilla läget och anpassa sig (som gjorts i söder) eller ska man gnälla för att få noterna mer konsekventa och på så vis göra så att det är mer upp till de som sitter i bilen att avgöra hur fort de ska ta en sväng.

    Absolut, Gunnar Barth kan också göra fel. Med facit i hand gjorde han fel i Kil och där borde det skrivits annorlunda. Men det är ju ETT fel. Granskar du Martinssons noter så hittar du ”idiotnoter” på varje sträcka. Dock är det sällan att dessa skitnoter gör att du åker av vägen och det är därfö, enligt martinsson, han skriver som han gör.

    Personligen tycker jag dock att noterna ska skrivas som vägen svänger oavsett fart. Jag kan dock tycka att en eller ett par nedskrivningar där det är extra fult kan vara ok men inte varje gång det går lite fort in i en sväng.

    1. Hej igen virusrally.
      Du tänker säkert helt rätt enligt många sätt att se på noter, ”det är ju för dj-ligt att behöva släppa på gasen i onödan för att notskrivaren upplever en sväng som lite lurig”. Trots allt tycker jag därför att ”skitnoterna” inte alls är så tokigt.
      Som sagt jag ser hellre att några förare släpper på gasen någon extra gång än att ambulanserna ska gå i skytteltrafik. Kanske fel, men så tänker jag!
      MVH
      Tommy
      PS. Fortfarande efterlyser jag dina egna noterfarenheter, förstår att du tävlar på ”hög nivå”?DS.

      1. Hej Tommy!
        Du skriver mycket bra och roligt här på din blogg, som jag läser alltid. Men efter ditt sista inlägg undrar jag om du verkligen vet noternas uppgift? Dom ska beskriva vägen, och inte farten som du vill göra gällande.( varför skulle annars ambulansen gå i skyttetrafik) Har du konsekventa noter vet du hur mycket det svänger och det är sen upp till var tävlande att anpassa farten efter detta. Skulle det sen va en sväng som du skriver, är lite ”lurig”, kan notskrivaren sätta ett ! eller rentav !! om det extremt lurigt. Notskrivaren ska inte som du menar då, sätta en ex.vis V2- istället för en V3+, som svängen egentligen är. Med andra ord: Notskrivaren ska beskriva VÄGEN och inte FARTEN. Det är upp till var och en sen hur fort man vill och kan köra. 

        1. Hej Ann-Britt.
          Riktig kul att ha en tjej som bloggläsare. Ja vad är noternas uppgift? Gissar att du får lika många svar som du ställer frågan till och det är nog detta som är pudelns kärna. För mig t. ex. handlar det om säkerhet, hatar att åka av vägen. För andra handlar det enbart om att åka max attack genom varje sväng och självklart blir det då svårt att vara húndra procentigt konsekvent i bedömningen om vi båda ska vara nöjda.
          Visst är det upp till var och en att avgöra farten i kurvan men så mycket kan jag säga,  det är inte kul att sitta inne på tävlingscentrat och larma ut ambulanser efter att en förare själv valt ”hur fort han ville köra”…
          MVH
          Tommy

  5. Hej
    Först måste jag hålla med Tommy , fler olyckor vill vi absolut inte ha .
    Men har själv upplevt ”problemet” med att en sväng inte är samma överallt och det kan faktiskt resultera i olyckor om vi har otur. Ex.. först får du en tvåa som kanske e en trea och när du hör nästa tvåa så tänker man kanske ”det var ju inte en tvåa förra gången” och så är det just en tvåa och då kan det ju bli lite otrevligt i hytten.
    Har åkt världen runt med Arne Johansson och hans system och kan bara säga att hade jag fått välja så hade valet varit enkelt….. visst nu är jag lite part i målet men där är en tvåa en tvåa var du än är och det kvittar hur fort det har gått innan och på vilken sorts väg.
    Sen tycker jag det kvittar om man kör C-grupp E eller en värsting i 4wd ….. alla måste veta vad en tvåa är.

    Sen om man någonsin kommer att göra alla nöjda med sina noter så tror jag vi alla vet svaret på det….

    Och Tommy , kan ni tänka er en annan notskrivare i TV-Svängen än Martinsson som trots allt fixat ett bra startfält till er med sin cup .?

    Mvh
    Mats Andersson

    1. Hej Kungen.
      Att säga emot en brittisk rallymästare är ju tämligen svårt för en som har en pokal från skidtävlingen Snöstjärnan från 1964 som största merit.
      Tror ändå att du och jag menar samma sak i grunden, det jag menar med mina synpunkter är att det gäller att gilla läget. Vad är alternativet, en enda notskrivare i hela landet eller onotat? Jag vet inte…
      MVH
      Tommy.
      PS. Sätt bra bromspunkter på söndag, alltså tidiga.DS.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *