Tre från SMK Hörby i SBF:s landslag, Södras ”nya” notskrivare presenterar sig, nytt HU-grepp, dansk tungviktare byter fokus, första svenska Opel Corsa OPC gör debut i ”Bilmånsson Rallysprint”, i HGP får man cykla eller gå och stort grattis till SM-Jocke”!
Då har SBF presenterat ”Landslaget” för 2024 innehållande snudd på 50 ”spelare”. SMK Hörby är flitigt representerade med Tom Kristensson, Klara Andersson och Julia Thulin som just nu är på väg till Saudiarabien och ”Rally Jameel”.
Kul också att både ”coming men” som Mille Johansson och Calle Carlberg får ”dra på sig landslagsdressen”.
På Kristianstad Kartingklubbs vägnar så gläds jag även åt att Albin Sturesson numera kan titulera sig landslagsförare. Själv har jag alltid varit lite skeptisk till nyttan av detta landslag, hade nog hellre sett färre uttagna än 50 och att dessa i gengäld fått mer handgripligt stöd i sina karriärer, men det är min åsikt. Ansvarige för landslaget, Pier Stefansson betonar att det inte rör sig om ekonomisk hjälp från förbundet utan andra former av stöttning.
– Landslaget har verkligen blivit en framgångsformel för oss. Vårt huvudsyfte är att utveckla förare och kartläsare och ge dem så många verktyg som möjligt. Det kan vara allt från fysisk träning, kravspecifikationer och nutrition till träningsläger, mental träning, nätverkande, arbete med partners och sponsorer samt forskning och utveckling.
”Assisterande tränare” Ellinor Aspeqvist håller med.
– Vi har tagit stora kliv i landslagsarbetet och jobbar tätt med bland annat Riksidrottsförbundet. Jag och Pier har hittat ett bra upplägg och våra olika erfarenheter gör att vi kompletterar varandra på ett perfekt sätt.
På SBF:s hemsida kan man läsa alla namnen på våra blågula kämpar.
*
För första gången i modern tid blir det annan notskrivare i en tävling för DM i Södra BF när internationellt erkände Arne ”Coralba” Johansson gör noter till premiären ”Simrishamnsmixen”. Som ”sidekick” har Arne välkände motorsportentrepenören Anders Åberg, Hässleholm som siktar på att bli ”licensierad arrangörsnotskrivare”. Anders berättar.
– Arne och jag fördes samman av vår gemensamma vän Mats Andersson när jag fick möjlighet att agera bisittare när de båda gjorde noter för Snapphanerallyt 2013. Jag fick då, på första parkett, se och ta intryck av Arnes notsystem och det datorsystem som hjälper honom med att göra bedömningarna av hur mycket vägen svänger.
Att det varit svårt att slå sig in på den svenska notmarknaden har inte varit lätt men nu hoppas duon att noterna på Österlen ska bana väg för fler uppdrag. Mer information finns på www.jemba.se, bland annat mer specifikt skillnaderna mellan Jemba-noter och de idag vanligare av Anders Martinsson eller Patrik Barth.
*
Får nästan dagligen frågor om vad som händer med Midnattssolsrallyt och på detta har inte jag något svar. Det enda som sipprat ut är att KAK hade planer på att köra detta i slutet av augusti och då i nordöstra hörnet av Småland. Någon intresserad klubb där har jag trots efterforskningar inte hittat. Även datumkrocken med Rally-SM:s ”East Sweden Rally” verkar som ha dragit en våt filt över det många hävdar, är sommarns höjdpunkt. Än är inte hoppet ute men klockan tickar som man säger. Dessutom, med tanke på att Länstyrelsen oavsett var rallyt körs ska ha in tillståndsansökan fyra månader före, vilket i praktiken betyder att inom två månader måste alla planer presenteras.
*
Ett alternativ kan kanske vara ”Rally-RM Historic” Sveriges nya serie för Appendix K-bilar upp till och med 1975, eller ”Period H1” som det heter inom Historisk Bilsport.
– Historiska utskottet har en målsättning att försöka öka intresset för Historiskt Rally och Historiska Rallybilar, speciellt dom äldre bilarna som tyvärr blir färre till förmån för nyare bilar, berättar HU:s Roger Rooth.
– Därför har vi skapat Rally-RM Historic för att försöka spegla en tid när antalet tävlande i Sverige var väldigt stort och väldigt framgångsrikt.
Tanken är att återskapa lite av rallysportens ”Gyllene år” i Sverige, när Saab, Escort, Opel och Volvo 142 var det som syntes mest i de digra startfälten.
Serien startar den 27 april i södra Småland, hos Ryds Motorklubb för att fortsätta med deltävling två i sydöstra Småland hos Nybro Auto Club den 18 maj. Därefter blir det ett uppehåll till den 7 september när deltävling tre körs i Fagersta Motorklubbs regi. Sprakande final efter tre deltävlingar blir det hos SMK Uppsala den 21september.
*
Tungviktarna i Dansk Superrally är bröderna Madsen, Kenneth och Jacob som i fjol vann både 4WD och 2WD. Duon som tävlar för Glad Sport har inte missat en enda ”DM-tävling” de två sista åren, men nu blir det lite ändring.
Kenneth och Mette Felthaus satsar på att ta tillbaka titeln i Dansk Superrally som lillebror Jacob och Line Nedergaard ”snodde” ifjol. Med en Citroën C3 Rally2 inledes det i DSR-premiären ”Rally Yding” den 20 april. Innan dess är det nu i mars ”shake down” i tyska ”ADAC Rallye Erzgebirge”- Jacob och Line väljer bort möjligheten att försvara guldet från i fjol och satsar istället på ”Stellantis Cup” som i Benelux-länderna riktar sig till alla som tävlar med Peugeot 208 Rally4 och Opel Corsa Rally4. Premiär för paret blir i ”Rallye Le Touquet” 14-16 mars som ingår cupens franska del, där dock danskarna inte ingår. Totalt 29 cupbilar i klassen och i rallyt med 18 mil asfaltsträckor finns idag 189 anmälda. Vi brukar ofta mena att det är kring Sverige som rally snurrar och att vi är en stormakt i sporten. Vet inte om jag riktigt håller med om detta, räcker att kolla på SS-milen här eller det totala antalet anmälda. Behövs det mer argument så är man i klassen som vi kallar ”Internationella 4WD” 29 anmälda R5/Rally2-ekipage…
*
SMK Hörby är först ut av Södra BF:s RS-arrangörer med ”Bilsmånsson Rallysprint” den 14 april. Hit har flitige i Danmark tävlande Lucas Helin, Tibro Mk anmält sig och Mikael Kjellgren. För Lucas blir det det premiär med den från Danmark inköpta och för vår del allra första Opel Corsa OPC.
I fjol kämpade paret mot övermakten i Danska Mästerskapet med sin prestandamässig underlägsna Opel Astra Grupp F. Med Corsan ska det vara mer rättvisa förhållanden och för Lucas blir det i Hörby debut med nya ”vinnaren”.
*
Två veckor senare är det dags för det som CG Wilke kallar ”Nordens största rallytävling på asfalt”, alltså Hässleholms GP. I år har man med tävlingsledare Jonas Bengtsson i spetsen vänt banan mot hur man kört de senaste åren, motsols för de som är insatta . Inte nog med detta banan har dessutom förlängts och är nu 23,4 kilometer totalt. Tre heat körs och då blir varje sådant 7,8 kilometer långt uppdelat på tre varv, ger varvet 2,6 kilometer. Till skillnad från i Hörby där det är tillåtet att reka med både privatbil/tävlingsbil, är man på Garnisonen hänvisad till ”ATT GÅ STRÄCKAN TILL FOTS (ELLER CYKLA)”.
*
En som garanterat anmäler sig till HGP (anmälan till hemmatävlingen i Hörby är redan gjord) är SMK Hörbys Joacim Kristiansson, ”Svensk Mästare 2WD” på asfalt 2022.
Idag är det pukor och trumpeter plus jättestora grattis från alla klubbkamrater, när ”Jocke” fyller 50 år vilket firas hos syster Lotta i Spanien. Det är bara att konstatera från min synvinkel att ”pågarna börjar bli stora”…
*
Trevlig helg!
Grattis Jocke!
Kommer ihåg när jag och Pelle Tjerneld körde service åt Nalle i nåt minirally i Småland (tror jag) på vårkanten 1982. På söndagen sedan skulle 400:an till Opel handlaren i Hörby för att locka folk till bilhallen. När vi sent om sider anlände till Hörby på nattkröken blev vi inkvarterade hos Stig Kristiansson med familj för någon timmes sömn. Jag har fortfarande fotografierna av Jocke och Lotta i deras rum som vi fick använda på näthinnan!
På söndagsmorgonen lastade vi av tävlingsbilen och Nalle ursäktade sig för Opelhandlaren att vi inte hade hunnit tvätta 400:an men han utbrast: Nej,nej den ska inte tvättas, den ska in i hallen som den är med startnummer och allt!
Mvh P-A Ljung
Hej P-A. Detta minns jag mycket väl men bilen kördes inte in i bilhallen utan var dragplåster på ”Hörby Utställningen”. SMK Hörby drog dit besökare när vi och då även Nalle körde rally på den gamla hockeyrinken. I dag helt otänkbart med en Ascona 400 på sladd inne på rinken med publiken hängande på sargen. Notabelt är också att Tom Kristenssons pappa ”KK” lyckades rulla sin Volvo 142 inför storpublken. Andra och i mina ögon, bättre tider!
Hej Tommy. Fin bild på Tom Villy Björklunds 142:a.