Hyundai velar om hybrid, Brynildsen Med GK Door-Polon vann ”Numedalsrally” och en Opel där den hör hemma på en piedestal!

När nu FIA satt ner foten och kanske på sikt räddat WRC (vissa säger exakt tvärtom) har ändå reaktionerna från teamen varit ganska moderata. Hyundais Cyril Abiteboul är tämligen neutral i sina åsikter över att skrota hybriditekniken i Rally1-klassen. Han menar att detta måste först diskuteras med HQ i Seoul.

Foto: Hyundai Motorsport

Vi ser också framemot att få ytterligare information från FIA i denna process och för att överväga deras förslag kommer vi att göra en djupdykning i våra planer både på kort och längre sikt, förklarar Abiteboul för DirtFish.

Han vill också diskutera mer med sina teamkollegor, FIA och arrangörer innan han bestämmer vad han tycker. Att Hyundai inte köper stoppet för hybrid redan 2025 förbryllardock WRC Working Groups ordförande David Richards. 

Vi hade ett långt samtal med Cyril om detta före beslut och då  stödde Hyundai fullt ut att ta bort hybridsystemet…

*

Eyvind Brynildsen kände sig direkt hemmastad i GK Doors VW Polo R5 och tog med Jørn Listerud vid sin sida hand om totalsegern i”NM:s Vinterfinal” Numedalsrally. Fyra av sex möjliga sträcksegrar gav en marginal på lite över åtta sekunder till Polo-kollegan Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen som även tog två sträcksegrar.

Foto: GK Door Team

Att det var Polo som gällde på ”fjellet” var tämligen klart då trean och NM-ledaren Henning Solberg/Ilka Minor var minuten efter med Skodan. Lika långt mellanrum var det sedan till fyran Anders Grøndal/Ola Fløene. 

Foto: Jan Røkland

Bästa 2WD blev som vanligt en Peugeot R2 och då i händerna på ”segermaskinen” Steve Røkland med Jørgen Nordhagen vid sin sida. Nia totalt och 1.45,4 före tvåan i klassen, Fiesta-körande Marius Holtet/Jon Raen. Normalt bruka Ole Christian Veiby stå som totalsegrare i rallyt men med en lånad Volvo 240 för ”GruppH” blev det tuffare. Tvåa i klassen efter Kristian och Jonas Hvambsal blev placeringen för Veiby och Jonas Andersson.

Foto. Even Management

I den tuffa ”Even-kampen” alltså mellan Veiby och Johan Kristoffersson/Johan Johansson blev det dock Veiby som vann. Ganska naturligt då Johan körde en Appendix K-240 som inte ska hänga med Veibys modernare variant. Ändå skilde bara 1,6 sekunder mellan de båda vilket än en gång bevisar att RX-Kungen skulle hävda sig väl i Rally SM.  I samma klass som Veiby kom Tommy Eliasson/Rickard Svensson femma och ungefär lika många minuter  efter vinnaren. En kvart längre körtid på sista sträckan 27 kilometer långa ”Smådøl Sør” innebar snabbhiss i resultatlistan för Mikael Hallquist/Ronnie Maxe. Åttonde platsen i klassen byttes då snabbt…

*

Lånade en bild från ”Opelgruppen” på Facebook där någon hittat en Opel Kadett A 1963-65 på sin rätta plats, överst på en piedestal.

Detta är staden Warrensburg i Montanas sätt att hylla en bilikon och samtidigt ge de 20 000 invånarna något att vara stolta över. Tidigare var staden mest känd för att det var här som epitet ”Man´s best friend” myntades som handlade om att ”Old Drum” en älskad hund dödades i staden 1869. Ägaren satte då upp en belöning för den som gjorde samma sak med skytten. En staty över hunden finns också och tävlar med Kadetten om uppmärksamheten från kringresande turister. 

Lär även finnas en historia där jag inte vågar lova sanningshalten, att före Kadetten hade man i staden en Volvo 240 på samma sätt på pelaren. Men detta fick dock ett snabbt slut efter att denna trängt igenom det svårt rostangripna golvet på den knappt fem år gamla 240:an. Som sagt om det stämmer med verkligheten vet jag inte, men å andra sidan låter det inte helt otänkbart…   

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *