Hybrid försvinner från WRC redan 2025, många andra nyheter följer, Pernilla S. på nytt toppjobb inom FIA, World RX inleder i Höljes och Tom Kristensson söker revansch!

Igår släppte ”FIA World Motor Sport” det som endast kan betecknas som ”Breaking News” när man redan till nästa år skrotar Hybriddelen i Rally1-bilarna. Men detta var inte enda nyheten, allt från förbud till jättestora servicemoduler till att det även i WRC blir tillåtet med lite kortare rallyn än i dag. Mina ögon/öron i WRC-världen Jens Johansson blev även han överraskad över så stora förändringar om bara nio månader. I år har Jens hunnit med både ”Monte” och ”Svenska” och har minst sagt god inblick i rally på den här nivåan.

Foto. WRC

– Jag hade förväntat mig en del förändringar i WRC, men omfattningen av det man nu föreslagit hade nog inte många kunnat drömma om så wow, säger Jens.

Under dagen har han gjort en liten analys över nyheterna och hur de rent praktiskt kommer att förändra ”Rally-VM”. Här följer Jens egna tankar kring besluten.

Sportreglementet. Klockrent att man gör något där, i synnerhet vad beträffar den centrala serviceplatsen och ”remote service”. Denna bör utnyttjas mycket effektivare för att ”hålla fler bilar igång” under dagen, dessutom kostnads effektivt.

Foto: Tommy Svensson

Längden på rallyn blir friare, bra förslag för större geografisk spridning eller mer sprintbetonat som t.ex. Finland.

Hankook. (Ny däckleverantör till WRC 2025) Tio extra testdagar för teamen är ett måste. Förutom att testa däck kommer man säkert också smyga in lite bil-specifikt att testa samtidigt (till i stort sett noll extra kostnad).

Tekniska reglementet. Att man slänger ut hybriden är inte en dag för tidigt, en helt misslyckad och dyr idé. Sparar tydligen runt 150.000 EUR per bil.

Detta var lite nyheter konstaterar Jens men sedan blir det lite mer invecklat.

Att fortsätta (t.o.m 2026 ?) bygga runt en gemensam rörkonstruktion är bra, ger framförallt Ford möjlighet att välja fri bilmodell (sedan Fiestan försvunnit). 

Foto: M-Sport Ford

Att WRC bilarna ska ”tvingas” säljas till ”vem som helst” direkt efter målgång för 400 000 euro verkar minst sagt konstigt, Men det kommer att ge teamen en bra inkomstkälla för det finns hur många miljonärer som helst där ute som är beredda att köpa ett ”collectors item”. Hoppas bara teamen hinner med att bygga tillräckligt många bilar?

Utveckling av elbilar med jämförbar prestanda som dagens WRC bilar; good luck with that!? Praktiskt omöjligt.

WRC kit för nuvarande WRC2 bilar i VM. Varför? Förhoppningsvis är det ett försök/test för något som skulle kunna ligga till grund för WRC:s toppklass fr.o.m 2027. 

De förändringar man tillåts göra är exakt de som många föreslagit (inkl jag själv). Vi alla som tyckt till, via ”FIA Fan Survey” eller mejl till FIA, ska nog inte genom detta inbilla oss att vi haft lika stort inflytande som teamen, WRC-Promotor etc, men det känns bra att väldigt mycket stämmer in på det som jag själv föreslagit. Förändring behövdes och det har man verkligen sett till att det blir, bravo ”FIA Working Group” ! Det kanske viktigaste av allt är att man kommer att sätta ihop en arbetsgrupp med uppdraget att utöka ”marknads aktiviteterna” runt produkten WRC och sporten i sin helhet. Jens fortsätter.

Under min rek i bergen inför Monte stötte jag ihop med Julian Porter från WRC-TV så snackade vi ”minnen från den gamla goda tiden” från t.ex ”Lombard RAC-Rally”. Uppfattningen var att det var mycket mer på gång runt evenemanget, bl.a från lokala bilhandlare, importörer, lokala föreningar, public service TV med mera, lite som förr i tiden.

Porter och Johansson var överens om samma sak som jag pläderat för i många år, det räcker inte med webb-TV (typ SBF-Play) och social media om man ska nå den breda allmänheten.

Nördarna hittar alltid rätt kanaler, men det måste ut mer bland ”vanligt folk” via t.ex lokal press och aktiviteter!

Jens pekar på det Liberty Media gjort med Formel 1 på relativt kort tid som fantastiskt.

Det visar att det går att öka intresset och intäkterna i en sport som redan omsätter vansinniga belopp. WEC är ytterligare ett exempel på att en kategori kan expandera explosionsartat med rätt reglemente. Det F1 och WEC gjort i dagens ”gröna värld” ger också gott hopp för rally!

Även jag blev överraskad över de stora förändringar som startar redan 2025 och speciellt över att ”HY-cars” slipper batterierna och blir till mer ”riktiga rallybilar”. Vet inte om detta är ännu ett litet bevis på den tillnyktring som ändå verkar vara på gång när det gäller elbilar. Först släpper World RX in ”vanliga Supercars” vid sidan av dagens elbilar. Sedan läser man nu nästan dagligen om bilfabrikanter som reviderar sina i mina ögon tokiga planer, på att skrota allt med bensin/diesel. Flera tillverkare som till exempel Mercedes gör nu stort nummer av att det blir en fortsättning även för oss om hellre står vid en bensinpump än drar elsladdar.  Dock har WRC öppnat en nödutgång kanske för att blidka ”de gröna”, med att ”så snart som möjligt” öppna upp för elbilar” som ska vara jämförbara prestandamässigt med de nya Rally1-bilarna, då utan hybrid. 

Foto. Skoda Motorsport

Mina och många andras tankar om Rally2 som huvudklass blev det inget av, men nu öppnar man 2025 upp för Rally2-bilar med ”WRC Kit”. Större restriktor, annat avgassystem, friare växellåda och med mer avancerad aerodynamik. Med dessa uppdateringar kan de självklart inte köras i WRC2 så det måste komma till en ny klass om jag förstår rätt. Nu är troligen inte sista ordet sagt om gårdagens nyhet och jag lär få anledning att återkomma, bland annat med vad teamcheferna tycker. Har redan konstaterat att Jari-Matti Latvala menar att förändringarna kommer alltför snabbt…

*

Foto. DirtFish

I skuggan av detta kom där en annan WRC-nyhet med svensk anknytning då Pernilla Solberg  blir ordförande i  WRC-commission framöver. Värmländskan efterträder SBF-ordförande Roger Engström som bas för den tunga instansen. Marcus Grönholms tidigare co-driver Timo Rautiainen har varit vice ordförande i kommissionen som ansvarar för administration och utveckling av WRC.

*

Nu har även World RX fått ihop sitt mästerskap men dock med vad jag menar, rekordsen start. Det blir Höljes i början av juli som inleder ”Rallycross-VM” som innehåller totalt fem tävlingshelger. Passar på att visa vinnaren av ”Årets Bild” i World RX, Michel Jurtins bild från Hongkong.

Foto: Michel Jurtin

Ny arrangör i World RX  är Ungern där banan i Nyirad dock är känd från Euro RX. En stor överraskning blev finalen som körs ”down under” i Australien i månadsskiftet november-december. Första gången som serien åker ända dit ner.

I år kommer det att tävlas med både helelektriska RX1e-bilar och RX1-bilar med förbränningsmotor. Klart verkar det också vara, att man kommit tillrätta med problemet som orsakade katastrofbranden på Lydden Hill. Nu ska bilarna åter vara ”race ready”.  

Vi väntar på att RX1e-bilarna ska återgå till riktig action för första gången sedan i somras. Det blir intressant att se hur de står sig i jämförelse med bilar med förbränningsmotor, menar Arne Dirks, promotor för World RX.

World RX 2024.

Sverige Höljes 6-7. juli
Ungern Nyirad, 27-28 juli
Belgien Mettet, 17-18 augusti
Portugal Montalegre, 7-8 september
Australien ????? 30nov.-1 december

*

Avslutar med lite mer jordnära rally, alltså Bilsport Rallycup och deras premiär i ”Rally Anderslöv” den 6 april. Anmälningarna börjar strömma in och nu är där knappt 60 anmälda och en av de senaste var Tom Kristensson, SMK Hörby. I sin ”Eventbil” den vita Volvo 940:an, sätter Tom Älmhults Lucas Martinsson som kartläsare.

Foto: Tommy Svensson

Troligen revanschsugen efter fjolårets andra plats bakom PG Andersson, som då lånade Team Skåabs Hans ”Kräbbleboda”Johanssons Volvo 240. Nu kör ”Hasse” den själv och då förstår alla att han har lite att leva upp till…

*

Idag måste det väl proklameras landssorg i Sverige? Tänker på att dagens Skidskytte i Norge tvingades ställa in…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *