Tragedi i IRC när co-driver Gareth Roberts omkom och Jocke Grahn trea i Laxå!
IRC-deltävlingen Targa Florio på Sicilien slutade med tragedi sedan den walesiske co-drivern Gareth Roberts omkommit på lördagens första specialsträcka. 24-årige Roberts, kallad ”Jaffa” skötte noterna till framtidslöftet Craig Breen och spåddes en lysande karriär. Något som tragiskt nog tog slut arton kilometer in på åttonde specialsträckan där Breen tappade kontrollen på sin Peugeot 207 S2000 och olyckligtvis frontade ett vägräcke. Räcket trängde rakt igenom bilen och Roberts tros ha omkommit omedelbart enligt arrangörererna. Olyckan inträffade precis framför en säkerhetsfunktionär och när den ambulans som fanns bara en kilometer bort kom till platsen kunde man bara konstatera att Roberts var död.
IRC-Presidenten Jean-Pierre Nicolas var den förste att beklaga tragedin och konstaterade på presskonferensen efter olyckan.
– Hela rallyvärlden är i chock och det är en mycket ledsam dag för alla oss som älskar den här sporten!
Kondoleanserna strömmade också in från alla håll till Roberts familj och vänner. Bland annat Patrik Sandell beklagade sorgen.
– A sad day for rally and R.I. P Jaffa!
Craig Breen och Gareth Roberts vann WRC-Academy I fjol och satsade nu parallellt på både SWRC och IRC. Dessutom framgångsrikt då paret leder SWRC efter att bland annat slutat tvåa i Rally Sweden efter PG Andersson. Frågan är nu om Breen har ork och motivation att fortsätta sin rallykarriär. Senast en co-driver i internationella sammanhang omkom var 2005 i Rally GB då Mikael ”Beef” Park dog efter att Marko Märtin tappat kontrollen på bilen och sladdat in med högersidan i ett träd. Märtin återkom efter detta aldrig till VM-toppen.
Tävlingen avbröts omedelbart och resultaten skrevs efter åttonde sträckan. Detta ger Jan Kopecky segern före Andreas Mikkelsen och Basso. Men en sådan här dag känns detta totalt ovidkommande istället går mina och hela rallyvärldens tankar till Roberts närmaste.
Åhuskärrs WRC-Focus i händerna på Joachim Grahn och Rickard Nilsson lyckades inte fullt ut upprepa triumfen i Mälarrallyt när det var dags för deltävling två i Svenska Rallycupen, ESAB-Rallyt i Laxå. En tredje plats efter storfavoriten Eddie Hörbing och tvåan Jacob Jansson är dock inte fy skam. En enda sekund skilde till Subarun på plats två.
– Vi körde för sakta på sträcka tre, där satte vi andra platsen, konstaterade co-driver Rickard.
ESAB-Rallyt bjöd på fyra riktigt snabba sträckor och där sträcka ett var värst. Nästan två mil lång på drygt nio minuter, men notläsningen var enkel.
– Arton kilometer sträcka och bara åtta notblad, ett svårslaget rekord, menade Rickard.
Nästa deltävling i cupen är i Nyköping den 7 juli och dit ska man naturligtvis för att försvara cupledningen, avslöjar Rickard.
– Helt klart och den här gången har vi dessutom anmält oss i tid…
När detta skrivs har man precis startat på sista sträckan i Skilling 500. Efter fyra sträckor leder Stoffe Nilsson, tre sekunder före Åke Jacobsson med Joachim Carlström som trea. I 2WD- klasen leder min vinnare Daniel Halldén före Kjell Fransson. Återkommer i morgon med mer detaljer.
Racing har det körts både i Göteborg där TTA enligt Radiosporten åtminstone lockade ”man ur huse” för att se när Thed Björk vann före Alx Danielsson och Robert Dahlgren. Ledaren Fredrik Ekblom fick starta sist av de 16 bilarna och körde upp sig till femte plats.
PÅ Sturup Raceway började det bra för Johan Stureson som slutade tvåa efter Hondaåkande Thomas Engström i Race 1. I andra racet gick det sämre och där vann dansken Michel Nykjaer medan Johan slutade bland de allra sista. En riktigt rist lördag kan jag tycka…
Usch undrar bara vad vissa ”seriösa” tidningar ska skriva nu.
Vila i frid och hälsa alla andra racing och rallyhjältar när ni sitter runt bordet och snackar om minnen.
Stoffe fick tyvärr däng på sista sträckan och Åke vann 500ingen.
R.I.P Jaffa