Toyota kom i eget plan till Umeå, Hyundai byter design igen, Oliver har stort tryck på sina axlar, Maja B. åker med WRC-hjälte, Mille/Johan gör WRC-debut, J-WRC hyllar Breen, klent intresse för ”MAS”, 1300-gänget avslutade vintern och M-Sport uppmärksammade Kalles Lima-seger.

Toyota-gänget anlände till Umeå och ”Rally Sweden” med stil och i det här fallet betyder stil, eget privatplan.

Den uppmärksamme noterar också att Kalle Rovanperä bär glasögon på bilden inifrån flygplanet. Om detta innebär att han gör så även när han sitter i  Toyota Yaris GR Rally1 på torsdag är för mig obekant.

*

I Västerbotten kommer Hyundai med ny design på sina i20 N Rally1 och den som användes i ”Rallye Monte Carlo” blev inte långlivad. En enda tävling blev det och nu säger Hyundai Motorsport att den i framtiden blir enbart ”Special Edition”.

Enligt teamet hedrar det förnyade utseendet Hyundai Motorsports tio år av framgångar i WRC och samarbetet med Hyundai Motor Company. Det är också en vink till den koreanska tillverkarens ”N-profil” som markerar de sportigare versionerna och ett stiliserat ”N” i vitt dominerar bilen från sidan. Heder åt designern som även på nya  ”liveryn” har gett plats åt ”For Craig”. Tycker också att nya utseendet är snyggare än det som visades i Monte…

*

Sällan har väl någon förare haft ett så hårt favorittryck på sina axlar som Oliver Solberg inför ”Rally Sweden”. 22-åringen är inte bara den stora hemmafavoriten till både seger och VM-titeln i WRC2, dessutom har han segern från i fjol att försvara. Ovan på detta visade han och Elliot Edmondson storform i ”Rallye Monte Carlo” där man tog fyra sträcksegrar i Rally1-klassen innan punkteringar och annat strulade. 

Med detta i tanken är det svårt att se vem av de andra 19 anmälda i WRC2 som skulle kunna rubba Oliver med #21 Skoda Fabia RS Rally2 från ny seger? Nu har det ju hänt större under genom tiderna men både på pappret och i verkligheten måste ändå svensken bli favorit i helgen.  Motståndet är så klart väldigt tufft och där jag har svårt att som i ”Farmen” utse ”Förste och andre kämpe”. Enklast att kolla efter detta är i det finska laget som mönstrar en stark första kedja som består av Sami Pajari, Toyota och Lauri Joona med Skoda och så Hyundais Emil Lindholm. För att fortsätta på hockeyspråk så får två Toyota-förare utgöra backlinje, Mikko Heikkilä med färsk seger i ”Arctic” och så Roope Korhonen. 

Att någon utanför dessa sex kommer att stå överst på pallen på söndag finner jag i stort sett otänkbart. Resten av klassen är mest vinterovana ”sydlänningar” plus några polacker och ska jag plocka någon från bänken får det bli estländaren Georg Linnamäe. Denne har dock en lite tung ovana att gärna hamna utanför vägen…

*

Småländska co-driver löftet Maja Bengtsson blir en viktig kugge i ”Rally Sweden” då hon ska sitta vid sidan av Umeås stora WRC-hjälte Mikael Ericsson. Dock inte i en rallybil utan i Säkerhetsbilen som går strax innan förbilarna.  

Foto: Team Nybe

Det ska bli otroligt kul att få åka dessa sträckor som VM-gänget startar bara några minuter efter oss och samtidigt få uppleva hela upplägget på en VM-tävling. En vecka där vi får en bra försmak på det jag jobbar mot helt enkelt, menar Team Nybes Maja.

*

Ovanligt tunt med blågula deltagare i årets ”Rally Sweden”, i WRC2 finns Isac Reiersen/Lucas Karlsson och så Mille Johansson/Johan Grönvall i Junior-WRC. För dom är det debut i J-WRC och även då i Rally Sweden eftersom Mille precis fyllt 18 år vilket är åldersgränsen för WRC-deltagande. I Junior-ERC däremot går det bra att tävla tidigare och det är också där Mille skaffat sig erfarenhet men då med 2WD-bilar. I helgen är det 4WD och Ford Fiesta Rally3 som gäller för Katrineholmaren i klassen med identiska bilar för de 19 deltagarna.  

Foto: GNM

Det ska bli kul att starta säsongen med min VM-debut, och på hemmaplan, menar Mille som fortsätter.

Just vinterförhållanden är det jag gillar mest, och känner att jag kan prestera bäst på. Vi har gjort vårat första test med Rally3-bilen i Norge, vilket kändes bra och vi har en bra känsla inför Rally Sweden. 

Idag har reken börjat vilket är extremt viktigt för alla och kanske i synnerhet för Mille med ändå begränsad erfarenhet av att göra egna noter. 

Det är mig det hänger på, och att få till noterna under reken. Lyckas vi, känns det som att vi har bra chanser till en bra placering!

Mille har skaffat sig lite 4WD-mil med en äldre Ford Fiesta R5 som är lite jämförbara med en Rally3-bil. Att han och Johan ser framemot äventyren i Umeå är självklart. 

Detta ska bli riktigt kul. Känslan är riktigt bra och jag har lagt ner otroligt mycket förberedelser, så nu ska vi göra allt för att visa att vi har farten i bilen. 

Även om han i likhet med alla de andra vill stå så högt upp på pallen som möjligt är Mille och Johan realister och väljer en något lägre målsättning berättar notläsare Johan.

Målet är att ta oss igenom alla sträckor med bra känsla och fart och att få mycket erfarenhet inför framtiden.

*

I Junior-WRC är det Fiesta Rally3 från M-Sport Poland som det tävlas med och nytt för året blir att det tävlas om ”Craig Breen Spirit of Rallying Award”. I Umeå är det premiär och efter ”EKO Acropolis Rally Greece” utses  ”Den förare som under säsongen bäst förkroppsligar Breens finaste egenskaper: en vilja att övervinna motgångar, en orubblig beslutsamhet att ta sig an alla hinder för att fullfölja varje rally och ett utåtriktat positivt uppträdande i deras interaktioner med medtävlande, funktionärer, media och ingenjörer/mekaniker”.

Foto. Rally Japan

M-Sport Poland väljer Craig Breen som vann J-WRC 2011 och nu vill ansvariga hylla irländaren. M-Sport Polands VD och Junior WRC-chef Maciej Woda menar.

Craig har satt en otrolig prägel på Junior WRC, först som tävlande och senare som mentor. Han hittade alltid tid att ge råd och stöd till vår nästa generation av stjärnor.

Även hos Woda själv finns en plats i hjärtat för Craig.

Han blev den första mästaren efter att serien togs över av M-Sport Poland. Det känns viktigt att vi hyllar hans otroliga inverkan på mästerskapet, och vi tror att denna utmärkelse bäst hedrar hans arv.

*

Eftersom Rally Sweden och ägaren SBF har varit väldigt njugga (inget alls) med att skicka ut information om Sveriges VM-deltävling, tar jag det som intäkt för att man förväntar sig att intresserade själv letar upp allt nyttigt. Jag kan då tipsa förutom Rally Swedens egen hemsida att Ericsson Motorsport och Motorsport i Värmland erbjuder all information man kan behöva. Här finns resultatlistor, tider när sträckorna start och inte minst hur de olika tv-kanalerna sänder under helgen.

*

Över till mer jordnära delar av sporten och det som oroat mig sedan flera dagar tillbaka, det klena intresset för MAS Rallycup och nästa deltävling där ”Rally Depå Grande” den 24 februari. Om bara några minuter stänger anmälan och där det idag finns 27 anmälda till detta som är tänkt att vara ”SM-ligth”. Jämtlands MK ville ha minst 40 anmälda för att köra enligt inbjudan och om det blir så att man öppnar efteranmälan vore inget konstigt. Frågan är dock om det hjälper och i mina ögon är trenden för ”MAS-cupen” tråkigt nog inte bruten, utan följer tidigare år med dåligt intresse. Än mer oroväckande för oss här nere då resten av serien avgörs i Skåne och Småland

*

Dagen efter, alltså på söndagen den 25 februari är det dags för Volvo Euro Cup att dra till ”Hasselasvängen”. Här har man dock redan passerat den kritiska punkten då SMK Hälsinge valde att sätta en låg tröskel för genomförande, bara 30 bilar krävdes. Idag och här stänger man inte anmälan förrän den 19 februari, är 40 ekipage anmälda. VEC-gänget är i förkrossande majoritet av dessa med 29 Volvo av diverse modeller.

*

Lima och ”LBC-Ruschen” innebar slutet för 1300 Rallycups vinterdel och där 15 ekipage infann sig. För Lucas Carlsson/Patrik Johansson blev det en kort tävling då man fick bryta med tekniska problem på första sträckan. Än kortare för JonasWigren som lämnade in redan spå shake down med motorfel. Istället är det Marcus Aarlie Johansson/Caroline Gassner från Laxå som visar hur fort en Suzuki går att köra med kortare dubbutstick än resten av klasserna. Fortsätter med ytterligare två sträcksegrar och till slut blir det fyra bästa tider. Tvåorna Joacim Rydin/Magnus Simensen var 28,3 efter medan Tobias och Joakim Bilfeldt var 50 sekunder efter vinnarna. Bland de som bröt var ”Sukka-profilen” Ola Strömberg/Victor Johansson och även SMK Hörby-kartisen Erika Ledin som satt bredvid Hampus Carlsson.

Alltid kul när svenska förare uppmärksamma utanför våra gränser. M-Sport är väldigt duktiga på detta och gratulerar på sociala medier Kalle Gustafsson för segern i ”LBC-Ruschen”.

*

Upprepar det jag skrev igår att det  helgen fanns många fina bilder från olika tävlingar och då även en del som jag gärna velat använda i Motorbloggen. Men då jag vet att vissa ”rallyfotografer” har väldigt ömma tår när det kommer till publicering av bilder, ber jag er som vill medverka i Motorbloggen att via mail berätta att det är OK från er. Maila ert OK till motorbloggen@telia.com och stort tack på förhand.

2 svar på “Toyota kom i eget plan till Umeå, Hyundai byter design igen, Oliver har stort tryck på sina axlar, Maja B. åker med WRC-hjälte, Mille/Johan gör WRC-debut, J-WRC hyllar Breen, klent intresse för ”MAS”, 1300-gänget avslutade vintern och M-Sport uppmärksammade Kalles Lima-seger.

  1. Tycker du hissar oliver för mycket visst har stor chans men måste ta bort valpigheten och inte tro att man är världsmästare innan man kört! Du måste hålla med om att man tar inte ett reservhjul med sig när man inte kör om poäng ! Detta är poängen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *