”Silverratten” ny final i MAS Rallycup, Sunninen gör Lindholm sällskap hos Hyundai, ingen teamorder från Toyota, Seel vann igen, även danska tjejer i ”Rally Jamee”, Kristianstadförare i FIA Kartin Academy, grusträning i Blekinge och vem var första ”flygande finnen”?

Inte bara jag som reagerat på det tajta tävlingsschemat i vår för de Sydsvenska rallyåkarna. Även välkände notskrivaren/rallyprofilen Anders Martinsson delar uppfattningen och där hans klubb Älmhult MK:s tagit ett drastiskt beslut.

Foto: Tommy Svensson

Vi flyttar ”Silverratten” från den 20 april till senhösten och den 12 oktober, förklarar Anders.

Inte bara ny datum för den småländska klassikern, utan även statusen förändras där nu DM för Småland kompletteras med ”MAS Rallycup”.

Vi kör som final med prisutdelning och fest på Millebygden, avslöjar Anders och tillägger.

Här ute planeras för en investering på runt halvmiljonen med ny festlokal och handikappanpassning av toaletter och annat.

”Mr SSR” riktar även kritik mot hur distrikten hanterar tillstånden och tycker att man borde ha mer samsyn mellan sig för undvika den här typen av problem.

Jag menar att man kört totalt i diket när tillståndsgivarna inte ser till verkligheten och inte skänker någon tanke på de tävlande som nu förväntas svälja hur många tävlingar som helst inom kort tidsrymd!  

Anders menar att etablerade tävlingar i distrikten borde ha lite förtur på ”sina traditionsenliga datum” och att ”nya arrangörer” måste rätta sig efter detta.

Som läget är numera så finns ingen anledning att avsluta säsongen i september, en bit ut i november går det utmärkt att köra rally, se på Nässjö dom har inga problem med detta…

Med detta utökas ”MAS Rallycup” till sju deltävlingar och är med detta en cup som efter vintern avgörs helt i Sydsverige.  

Närmast på tur i cupen är ”Rally Depå Grande” den 24 februari där det dock ser väldigt trist ut i anmälningslistan. I morgon stänger Jämtlands MK anmälan och i dag är endast där 22 ekipage som vill köra den här kompakta tävlingen.

*

Foto: Hyundai Motorsport

Med ”Rally Sweden” väntande bara några dagar bort är det väl på sin plats att även titta lite på detta. Franska ”Rallye Sport” avslöjar idag att Teemu Suninen gör Emil Lindholm sällskap hos franska CHL Sport Auto-team för fem deltävlingar i WRC2. CHL är de som Hyundai utsett till att driva deras WRC2-satsning och där Lindholm gör debut i helgens Rally Sweden. Suninen avvaktar dock och hans kompletta program är ännu inte helt klart. 

Foto CHL

*

I fjol kom där ”teamorder” i ”Rally Sweden” från Cyril Abiteboul till Craig Breen att släppa förbi Thierry Neuville som han då trodde skulle ha större chans att bli världsmästare. Nu skipades rättvisa då belgaren klantade sig på sista sträckan och Breen därmed ändå blev tvåa och ”klanten” trea. 

Foto. Hyundai Motorsport

Beslutet fick kritik från en del håll och till exempel Jari-Matti Latvala förklarade att hans Toyota-förare aldrig skulle fått en sådan order. Latvala upprepade detta inför årets premiär i Monte och sa då till DirtFish.

Vi har bara Elfyn (Evans) som verkligen kan gå för titeln, men vi tror på rättvisa och vi vill ha en sådan kamp mellan förarna, så vi gör inga taktiska förändringar!

Latvala menade också att det för honom varit skilnad om det gällde Teammästerskapet eller för Evans del det för förare.

Det måste Elfyn fixa själv…

Nu väntar Rally Sweden och där redan Evans förklarat att han är säker på att Kalle Rovanperä kommer att vara snabbare. Nu litar jag på Latvala, men nog måste det vålla lite huvudbry om det blir så att Kalle är sekunderna före Elfyn inför sista sträckan… 

*

Fick en liten lägesrapport från Umeå och sträckorna där som nu sammanfattas med ”ser bra ut”. Nu väntar lite snö onsdag och torsdag vilket kan stöka till det för de tidigt startande på fredag. Däremot verkar temperaturen bli lite skånsk över veckoslutet, med 2-3 minusgrader dagtid och så ner mot mer norrländska minus 8-9 på kvällen.

*

Annie Seel och Annett Quandt fick en flygande start i ”2024 FIM Bajas World Cup” och ”Saudi Baja Rally Hail”. Den tysk-svenska duon segrade i damklassen och kom totalfemma i bilklassen.

 – Det har varit en utmanade tävling med team som satsar på hela VM-serien. Efter årets supersvåra Dakarrally med både meckande och nattkörning, kändes det som att vi har utvecklats som team och har i denna tävling kunnat köra på en högre nivå och få känna på tempot hos de snabbare bilarna, berättar Seel. 

 För tre år sedan tog duon en bronsmedalj i samma rally vilket gjorde helgen lite speciell förklarar hon.

Rally Hail är speciellt för oss, det var här Annett och jag åkte tillsamman första gången i VM och därför extra kul att vinna damklassen igen. 

*

I fredags släppte SBF nyheten att Ångermanländskan Alva Olsson och SMK Hörbys Julia Thulin även dom i början av mars, tävlar i Saudiarabien och ”Rally Jameel”. I Danmark ville man inte var sämre och därför skickar DASU (SBF:s motsvarighet) även dom två tjejer till samma rally. Här gick man dock ut med att man kunde ansöka om att bli utvald och till slut fastnade DASU för två rutinerade co-drivers. Inte så uppseendeväckande då tävlingen är av Regularity-modell och där just navigation är viktigare än ”speed”. De som kör under röda-vit-flagg blir Jeannette A. Kvick ”Driver” och Charlotte Lebeck Østergaard, ”Co-driver”.

Det tre dagar långa rallyt körs med enbart helkvinnliga deltagare och för första gången med danskor i startfältet.  52 ekipage från 36 länder och där det enligt uppgift även ska finnas anmälda från Norge och Finland.

*

I årets ”FIA Karting Academy Trophy” blir det 13-årige Erik Poulsen med stark dansk anknytning som blir svensk representant. Sprungen ur den i motorsport svårt smittade familjen Poulsen med välkända rallyåkarna pappa Roland och farbror Kristian, känns så klart karting naturligt för Erik som bor i Varberg.

 

Mästerskapet arrangeras varje år av FIA och är en viktig inkörsport för framtida motorsportstalanger.

Jag är otroligt stolt över att ha blivit utvald att vara en del av FIA Karting Academy Trophy. Jag ser mycket fram emot att tävla mot många av världens bästa förare och har självklart höga förväntningar på att hamna i toppen av fältet, säger Erik som tävlar för Kristianstad Kartingklubb.

Tävlingarna äger rum på några av världens mest utmanande banor och ger deltagarna möjlighet att tävla på den internationella scenen. I år tävlar 46 förare från hela världen i åldrarna 12 till 14 i tre deltävlingar med start i Val D’argenton, Frankrike för att sedan följas upp på Slovak Karting Center, Slovakien och avslutas på hemmaplan i Kristianstad och Åsum Ring. Som mentor har Erik även det en gammal ”Academy/KKK-medlem”, Alfred Nilsson.

*

Svårt att tänka sig med tanke på vädret, att det om två månader knappt (6 april) är gruspremiär med ”Rally Anderslöv” i Bilsport Rallycup.

Före detta bjuder Karlskrona AK in till ”Rallyträning” på Långfredagen den 29 mars. 6,5 kilometer sträcka erbjuds och HQ blir Törnerydsbanan i Brömsebro. Tio platser för deltagare utanför arrangörsklubben är vad som erbjuds tilt priset av 1500 kr. 

*

Ingen som är det minsta rallyintresserade lär ha undgått att höra om ”The Flying Finns”. För mig är detta något som följt mig sedan jag såg min först tävling i mitten på 60-talet och då inpräntades det hur duktiga de finska förna var.  Idag fick jag dock en fråga som ställde mig, nämligen vem som var den som gav upphovet till ”The Flying Finns”? 

Jag hävdade att det borde vara någon av 60-talets stora namn, Rauno Aaltonen, Timo Mäkinen eller möjligtvis Simo Lampinen. Frågeställaren köpte inte detta utan hävdade att han läst någonstans att det skulle vara Bosse Ljungfeldt som gav upphov till detta efter sin körning i 1963-års upplaga av ”Rallye Monte Carlo” med Ford Falcon Futura V8.  Googlar man frågan får man dock ett helt annat svar nämligen medeldistanslöpare Paavo Nurmi som dominerade OS under 20-talet (alltså 1920-talet). Kanske någon bloggläsare kan skingra dimmorna om vem/vilka som gett upphov till namnet ”The Flying Finns”?

*

I helgen fanns många fina bilder från olika tävlingar och då även en del som jag gärna velat använda i Motorbloggen. Men då jag vet att vissa ”rallyfotografer” har väldigt ömma tår när det kommer till publicering av bilder, ber jag er som vill medverka i Motorbloggen att via mail berätta att det är OK från er. Maila ert OK till motorbloggen@telia.com och stort tack på förhand.

4 svar på “”Silverratten” ny final i MAS Rallycup, Sunninen gör Lindholm sällskap hos Hyundai, ingen teamorder från Toyota, Seel vann igen, även danska tjejer i ”Rally Jamee”, Kristianstadförare i FIA Kartin Academy, grusträning i Blekinge och vem var första ”flygande finnen”?

  1. Jag håller på Timo M. Kungens kurir kan knappast vara ursprung, svensk som han var, finskt eventuellt påbrå räcker inte.
    Nurmi sprang, han körde inte.
    1965-6 eller -7 lyckades Mäkinen under träningen som gällde på den tiden, flyga över ett krön och landa på skuffen på en privatbil där man och hustru var på väg till affären. Dom lär ha blivit förvånade! Timo såg inte bilen förrän han var i luften, och som han sa, hur styr man då?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *