Toyota har börjat förbereda inför Rally Sweden, Kalle R. avslutar med ”Super-RS”, ansökan skickad för 44.e året i Värmland, Bouffier kan få köra Fiesta i Monte och fd. skånsk Peugeot i Elverum!

Börjar dagens Motorbloggen med att önska god fortsättning och än en gång stort tack för alla julhälsningar, tack!

*

Veckan före jul började Toyota Gazoo Racing förbereda sig inför Rally Sweden med att Sebastien Ogier, Elfyn Evans och Kalle Rovanperä åkte till de nordligare delarna av Finland. Här delade trion på en Yaris WRC men inte första gången som gänget fick prova nya tjänstebilen. Redan i början av december var man i Franska Alperna men då med mer fokus på premiären Rally Monte Carlo. Här var det snö på asfalt som gällde medan det i Finland var riktig vinterväg med delvis lössnö som erbjöds. Efter Finlands-testen var Evans nöjd och trots att bilen delvis hade grus set-up.

Foto. TGR

Men det var riktigt kul att att köra på snö och fantastiskt att få testa med teamet för första gången. Med lössnö på is var testerna inte så värdefull för Monte Carlo där vi får möta ett helt annat underlag. 

Toyota-gänget hade vädergudarna på sin sida och det envisa regnområde som tidigare parkerat över teststräckan byttes ut mot vinter dagarna före.

Det blev nästan för perfekta förhållanden i jämförelse med vad som väntar i Rally Sweden, menade Evans.

*

Sitt sista framträdande i en Skoda Fabia R5 gör Kalle Rovanperä kommande helg i ungerska ”Super-RS-tävlingen”, Szilveszter Rallye 2019. En tävling som avgörs med sex sträckor på Hungaroring i Ungern. Stort intresse med nästan två hundra startade och där då Kalle med Noora Korhonen vid sin sida kör en Skoda från slovakiska teamet Rufa Sport. Tuffa pix för Kalle vilket han själv avslöjar.

Kommer att tävla mot min kompis Petr Semerád som gjort min start här möjlig, vinnaren får bjuda på middag efteråt!

Petr är både jämnårig med Kalle och kör även han en R5-Skoda men av senaste utförande, alltså en EVO-Fabia.

*

Även jag själv har börjat förbereda inför mitt 44:e år med Rally Sweden som egentligen skulle varit 45. Detta om inte norrmännen snott VM-statusen ett år vilket fick till följd att jag stannade hemma då hade det alltså varit lite jubileum i februari. Första gången för mig i ”International Swedish Rally” var 1975 där Björn Waldegård vann med en Lancia Stratos. Sedan har det blivit tradition att åka till Värmland för att bevaka tävlingen och om man har hälsan i behåll i februari är det alltså dags igen. Lillejulafton klickade jag mig igenom formuläret för ackreditering till tävlingen och tror faktiskt att jag också lyckades fylla i allt, rätt dessutom. Därmed väntar jag bara på ett ”OK” från ”Media office” för att kunna bibehålla traditionen.  

*

Nu har Automobile Club de Monaco stängt anmälningslistan för insyn och den blir  inte offentlig igen förrän anmälan stängt. Det som är mest spännande nu är vilka tre förare som M-Sport Ford ska sätta i sina tre anmälda WRC-Fiestor. En är väl tämligen klar, Teemu Suninen men för övrigt är det mer oklart även om Esapekka Lappi är den det mesta pekar på som ny Ford-åkare. Själv trodde jag före ju mycket på att teamets allt i allo Gus Greensmith skulle få chansen i Rallye Monte Carlo. Nu börjar det däremot dyka upp indikationerna på att det kan bli franske asfaltspecialisten och av M-Sport tidigare flitigt anlitade Bryan Bouffier som kan få ännu en möjlighet att köra sin hemmatävling. 

Foto: Tommy Svensson

2011 vann Bouffier när tävlingen var utanför WRC och ingick istället i föregångaren till ERC, IRC med en R5-Peugeot. Efter detta har han inte missat ett enda Monte förrän i år, annars har han kört här i olika bilar, Citroën WRC, Fiesta WRC och även Fiesta i R5-utförande. Senaste starten innebar en åttonde plats med WRC-Fiestan och då anmäld av M-Sport Ford WRT. Kan det bli så ännu en gång den sista helgen i januari?

Foto: Tommy Svensson

*

Då fick Norsk Motor Klubb Elverum ihop 72 bilar till Romhjulsrally kommande söndag med start i Elverum. Storfavorit är i mina ögon Anders Grøndal/Marius Fuglerud och med Trond Sveinsvoll/Jørgen Nordhagen i den nya C3 R5 som vassaste utmanare.

I R2-klassen gör Johan Kristofferssons kartläsare Stig-Rune Skjaermoen ett stolsbyte och kör i hemmatävlingen med sin egen R2-Fiesta och detta med Martin Otterstad till höger. En som kommer att utmana är Toarps Fredrik Karlander som gör första starten med den från SMK Hörbys Robin Svensson nyinköpta R2 Peugeot 208.

Foto: Tommy Svensson

Även om Robin kört fort med bilen så måste man nog ändå tillstå att förste ägaren var ett snäpp värre. En ung kille vid namn Oliver Solberg tog nämligen både många segrar plus mästerskapsguld med ”Peggan”. Nu är det dags för Karlander i par med Victor Svensson från Ryd i Småland att bygga på seger-cv för DDA806 med nya framgångar. 

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *