Max 100 bilar när WRC gör comeback i ”Kiwi-land”, över 300 anmälda till historiska ”Monte” men bara en svensk, TV-Svängs-vinnare i Farmen 2020 och miljöhyckleri i den högre skolan…
När Nya Zeeland gör comeback i WRC så gör man detta fullt ut. Redan Superspecialen SS1 i Aucklands hamn lovar arrangören ska bli spektakulär och något som aldrig tidigare körts. Detaljerna är man fåordiga om men de som tar sig till den norra delen av ön den 3-6 september lovar dom, kommer inte att bli besviken. Faktiskt väldigt få som blivit besvikna under de tidigare rallyna som körts på ögruppen utanför Australien. Redan 1977 kördes första VM-rallyt här och sedan dess har man avverkat 32 rally med samma status, det senaste 2012. Tävlingen har alltid varit uppskattad för sin fina, ”flowing stages” som vissa inte heller tvekar över att klassa som ”best in the world”. Inte bara sträckorna är fantastiska utan även landskapet bjuder på fanatiska vyer där vissa sträckor går alldeles intill kusten.
Mest lyckosam i rallyt har Marcus Grönholm varit som vunnit här inte mindre än fem gånger, med Carlos Sainz en seger bakom. Faktiskt också en tävling där även svenskar varit riktigt framgångsrika då Stig Blomquist, Ingvar Carlsson, Kenneth Eriksson och Björn Waldegård alla sått överst på pallen och sprutat champagne. Senast det kördes i WRC var 2012 och då med Sebastien Loeb som vinnare före Mikko Hirvonen och så Petter Solberg som trea. I ”SWRC-klassen” (dagens WRC2) slutade PG Andersson tvåa men inget han behöver skämmas för då endast hemmaföraren Hayden Paddon var snabbare. Paddon i en Skoda Super 2000 medan PG körde Proton Satria.
Annars minns jag allra mest 1989 när Mats Jonsson/Lars Bäckman fick förtroendet att köra en av Opel Euro Sports anmälda Opel Kadett GSi (bilden är dock inte härifrån utan från Svenska Rallyt samma år). Värmlänningen förvaltade förtroende väl och gick i mål som fyra totalt, en dryg halvminut efter sin temakompis icke helt okände Malcolm Wilson. Då körde M-Sport-grundaren dock inte Ford utan en Vauxhall Astra GTE alltså en identisk bil som Mats men med annan logga i fronten. Vann detta år gjorde Ingvar Carlsson med en Mazda 323 4WD anmäld av Mazda Rally Team Belgium och med Per ”Rallytravels” Carlsson vid nothäftet. Det fanns ytterligare en svensk i rallyt detta år, Fredrik Skoghag som körde med en Lancia Delta Integrale. Tyvärr fick han och tyske kartläsare Peter Diekmann bryta när exakt halva rallyt med 42 sträckor körts. På SS21 blev det ”accident” för Fredrik och Peter.
Lite nostalgi och till den nionde deltävlingen i WRC 2020 är intresset från de tävlande redan stort. Arrangören har i dag förfrågan om anmälan från inte mindre än 120 ekipage och då har inte ens WRC-gängen börjat räknas. Därför har man redan i dag satt en maxgräns på 100 bilar till helgen i september. Faktiskt inte många WRC-arrangörer som behöver tänka i de här banorna…
*
Detta är ändå bara en västanfläkt av intresset för 23:e Rallye Monte Carlo Historique som körs helgen efter WRC-premiären. ”Motorklubben i Monaco” kan hit räkna inte mindre än 306 anmälningar och detta från nästan hela världen. Förare och kartläsare allt ifrån Japan till Argentina vill komma hit och känna på de klassiska specialsträckorna i Alperna på väg ner mot slutmålet, hamnen i Monte Carlo. Intresset är alltså enormt för den här ”Regularity-tävlingen” och där Norge utan tvekan är de som försvarar Nordens rallyära. Totalt 18 ekipage med ett ”N” vid sidan av reg-skylten är anmälda för att köra de 15 sträckorna innan målgången den 4 februari. Näst bäst i Norden är Danmark när det kommer till rally på idealtid som kommer med sex bilar.
Sedan är det faktisk så att dom som fortfarande menar att Sverige är en stormakt i de här sammanhangen än en gång räknat fel. En enda svensk är anmäld och det är vad jag förstår också Monaco-boende Dan Allvén. Inte första gången heller han provar på rallyt, senast var 2017 då han körde en Volvo PV från 1961 och med amerikansk kartläsare. Nu är den bilen såld till Holland och istället kör Dan med kartläsare Sven Johansson en Volvo Amazon 122S från 1965. Lite räddar Hans Sylvan den svenska äran då han kryper in i finske rallylegenden och 81-år fyllda, Rauno Aaltonens röd/vita Cooper S. Senast detta skedde var faktiskt i årets Rally Sweden Historic. Med seger i Monte 1967 med en likadan Cooper tillhör Aaltonen så klart rallyt allra mest kända förare.
Detta vid sidan av tysken Walter Röhrl som vunnit här fyra gånger i hop med Christian Geistdörfer. Nu gör paret ett nytt försök och den här gången med en Porsche 911SC.
*
Från detta till något helt annat nämligen 13:e upplagan av TV4-programmet ”Farmen”. Premiären är söndagen den 5 januari och då får tv-publiken stifta bekantskap med tidigare rallykartläsaren Esmeralda Gyllensvärd. Den 28-årige golvläggaren från Växjö har bland annat två segrar i TV-Svängen inskrivet i sitt cv och detta i Stoffe Nilssons Subaru. Både 2015 och -16 blev det seger för övrigt ingen konstigt alls, då paret tillsammans vann 14 tävlingar på totalt 18 starter.
Med en bondgård som inramning blir det nog en utmaning för Esmeralda som uppger att hon är livrädd för såväl spindlar som kor. I presentationen av sig själv står att läsa, ” Mest rädd innan vistelsen var hon för att inte hitta någon hon skulle tycka om att umgås med, och taktiken var att ligga lågt och vara snäll. Esmeralda ser sig själv som “Farmens fåfänga”.
*
Har fått många återkopplingar på detta med elbilar i motorsport. En övervägande del visar då hur bekymrade man är över hur eller ens om, sporten kommer att överleva den dagen då elbilarna kommer in på allvar. En sak som alla är övertygade om är att till exempel rally som vi har det idag, inte har en chans att överleva när det är dags för elektrifiering. WRC, ERC och andra större mästerskap har troligen ändå en viss chans att se en framtid, men rally med ”Knäckebrödhults MK” som arrangör lär vi inte få uppleva när MP väl fått igenom sin önskelista. Istället blir rally i framtiden en renodlad elitsport för fabrikanter plus enstaka privatåkare med välfyllda plånböcker. Att det mesta i den här branschen är hyckleri i den högre skolan är där nog ingen som säger emot på och när jag fick se Hans Aldenlövs bild från årets Midnattssolsrally vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.
Hans kommenterade i går på FB med detta, ” Visst ska man vara rädd för vad som komma skall. Då jag var på ett möte tillsammans med SBF där man gjorde en framtids visioner. 2030 ska svensk Bilsport vara fossil fritt, sug på denna karamell. Om det blir verklighet kan vi stänga ner och ”normal svenskens” biltävlande vara över. Om vi säger så här, det kommer inte finnas så stor begagnad marknad på elbilar. Sedan kan man fundera hur banorna ska kunna bygga ut för att ladda alla bilar. Eller så kan man göra som man gjorde på Midnattssolsrallyt med bilarna som domare och övriga i tävlingsledningen använde. Man har med sig egna laddstationer!!! Hur miljövänligt är det??”. På något vis känns det som att den här bilden visar exakt vad det handlar om. Att utåt visa hur duktig man är för att sedan dölja verkligheten. Mer korrekt, det funkar inte hela vägen.
Läste idag ett inlägg på ”Byt-Bil.com” där man intervjuat Sveriges vassaste motorjournalist, Robert Collin om sin syn på MP:s senaste utspel i syfte att föra tillbaka oss till förra sekelskiftet, alltså början av 1900-talet. I intervjun är Collin förvånad över att inga protester har hörts över MP:s senaste världsfrånvända förslag och han säger.
– Men de flesta är väl rädda att säga ifrån, då stämplas man som klimatförnekare. Inte ens bilindustrin vågar öppet kritisera de här planerna.
– För mig är det tydligt att Miljöpartiet hatar bilar på alla sätt, och de hatar även elbilar. Deras mål är att vi alla ska cykla och åka kollektivt. Och socialdemokraterna vågar inte sätta ner foten, för då skulle det bli regeringskris och sossarna skulle tappa makten för all framtid.
Helt klart kan vi inte göra som studenterna sjunger, om den ljusnande framtid som är vår. Istället är det mer tvärtom, kyla och mörker som väntar så länge MP-sekten får hållas…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson