Torkan mitt fel, flera WRC-åkare med kontrakt för 2019, Tom och Mats i tyskt WRC-rally, Liiten mot SM-guld, Ola F. åker ”utan väg” och ”JJ” från Åhus i ny V8-start!
Först och främst så måste jag be alla lantbrukare, skogsägare, grillmästare, gräsmatteägare och inte minst olyckliga rallyarrangörer om ursäkt, jag borde så klart tagit min semester tidigare. I söndags inledde jag en veckas lång ledighet och detta i danska Gilleleje och vad hände när vi korsade Öresundsbron, jo så klart kom regnet. Ett regn som sedan bara tilltog i styrka för att först sent på tisdagen upphöra. I dag åkte vi hem och då kom solen fram från en nästan klarblå himmel. Jag är inte bitter, men ändå lite trist att jag inte tog semester tidigare i sommar, då hade aldrig supertorkan drabbat oss…
*
Tar lite tid att läsa in mig på det senaste kring helgens WRC ADAC Rallye Deutschland, Rally-SM och EC Snapphanerallyt eller STCC/V8 Thunder Cars på Gelleråsen. Dessutom runt 300 kartingåkare inklusive de flesta av VM-teamen som senare i september (22-23/9) ska göra upp om VM-titlarna ute på Åsum Ring.
Vad gäller WRC i Tyskland så uppges det att både Thierry Neuville, Jari-Matti Latvala och Teemu Sunninen kan köra här utan större press då deras fortsatta WRC-liv redan ska vara säkrat för 2019. Samma sits sitter Andreas Mikkelsen i som sedan länge haft klart med en fortsättning hos Hyundai trots sin tämligen misslyckade säsong hitintills.
Även om inget trängt ut så kan säkert Mads Østberg, Ott Tänak och Esapekka Lappi se 2019 an med tillförsikt. Tvärtemot för Dani Sordo, Hayden Paddon, Elfyn Evans och Craig Breen. Känner mig helt säker på att minst en i den här kvartetten får hitta på något annat göra till nästa år än att köra i WRC.
Sedan är där så klart Sebastien Ogier som själv sitter i förarsätet i den här frågan. Vill han köra WRC även 2019 så gör han det. Dessutom är jag nästan säker på att Seb kan göra detta i vilket av teamen som helst, möjligtvis lite tuffare att få en sits hos Tommi Mäkinen och TGR.
Med ”full WRC-season” i potten blir Tysklands VM-bidrag oerhört viktig för gänget utan kontrakt framöver. ”Fiasko” i helgen innebär nog att det blir tufft att snacka med en grinig teamchef på måndag…
*
Är nästan säker på att Rallye Deutschland är historisk i den bemärkelsen att det är första gången som två mellanskåningar samtidigt kör i en WRC-tävling. I ena ringhörnan Tom Kristensson/Henrik Appelskog och i den andra Mats Andersson/Jörgen Jönsson, båda i Opel Adam R2. Medan Tom har fabriksuppbackning av Opel Motorsport förlitar sig Mats på Toms meckare på hemmaplan, Lars Servin och pappa Östen. Dessutom med viss tveksam assistans från Thomas Hallén som redan skadat ett finger när han provade att skruva. Kontorsfingrar gör sig som bekant bäst på just, kontor.
– Kul att de kan bli en mellanskånsk fight, säger Tom.
– Vi och teamet satsar på en topplacering i klassen, men det är en lång och tuff tävling!
För Tom är detta tredje gången han kör de tuffa asfaltsträckorna som vindlar sig fram genom vinodlingar i Moseldalen. Allra tuffast är de två sträckor som körs inne på militärområdet Baumholder med sina berömda ”hinkelstein”. En av dessa är dessutom 38 kilometer lång.
– På denna har jag fått punktering både 2016 och 2017 när jag körde i Opel Adam Cup, berättar Tom.
– Det skall vi göra allt för att undvika i år!
För Tom och Henrik som har ERC som huvudfokus är helgens tävling som man kör i hop med Opel-kollegan Martins Sesks mest ett gigantiskt långt träningspass inför nästa helgs viktiga tävling Rallye Zlin i Tjeckien. Här ska Tom göra ett nytt försök att knäcka Sesks som hitintills varit svårtuggad för Hörbyföraren. För en liten stund sedan var man klara med reken och därmed har Opel-duon fått bekräftat vad man i och för sig redan visste.
– Kommer att bli en utmaning, dels att se hur pass hårt man kan åka samtidigt som vi måste vara smarta och tänka överlevnad, menar Tom och lägger till.
– I grund och botten är detta trots allt ett test inför Tjeckien!
*
Som jag inledde, det här rallyåret liknar inget jag kan minnas. Först fick tävlingar ställas in på grund av sen vår och därmed alltför blöta vägar. Sedan blev det torkan som gjorde att många tävlingar ställdes in, dock är det inget som gäller för helgens SM-Rally EC Snapphanerallyt. Tävlingsledare CG Wilke gav i förra veckan klartecken för rally i hässleholmsskogarna och på fredag rullar det i gång med två sträckor inne på Garnisonen. I några SM-klasser är nästan gulden redan klara och en sådan är klassen ”Junior-SM Otrimmat” där Jari Liiten och Mikael Kjellgren i princip är klara efter fyra raka segrar. Jari från Sandviken inledde med att köra för nystartade men nu i Rally-SM saligen avsomnade dalabaserade R-Sport medan han nu kör en annan hyrd Peugeot. Ny seger och guldet är klart.
– Utgångsläget är onekligen det bästa, men i rally kan allt hända och vi har ett par riktigt tuffa konkurrenter i fältet, säger Jari ödmjukt.
Största utmaningen lär komma från tvåan, klubbkompisen Eddie Lundqvist och så klart snabbe Vimmerby-föraren Victor Karlsson. Två skånska utmanare finns i klassen men för att de ska kunna rå på Jari krävs nästan omänskliga lyft. SMK Hörbys ambitiösa Victor Hansen/Ida Liedebjer Granberg har bara två tidigare SM-starter i hop bakom sig, att då hänga på en sådan segermaskin som Sandviken-föraren är nog att hoppas lite för mycket. Än mindre rutin har f.d VOC-föraren Lukas Hägg med pappa Magnus, Trelleborg till höger som dessutom premiärkör nyinköpta R2-Fiestan i SM, lättare start kan man få…
Kul att det finns en tjej med i klassen, Heidi Ryrlén med Marcus Bengtsson som co-driver. Vänersborgstjejen kör samma R2-Fiesta som hon använde i februari och i Rally Sweden.
*
Medan Skoda mer eller mindre dominerar R5-klassen ”world wide” har man ännu inte gett sig in i rallycross. En handfull Skoda Fabia körs i Euro RX och i klassen Super 1600 men annars inte mycket mer. Nu kan det bli ändring då litauiska ES Motorsport byggt en bil baserad på R5-Fabian och som man meddelar kan komma ut redan i år i World/Euro RX. Något stöd från Skoda finns inte utan projekt drivs helt av ES Motorsport och de första testerna var lyckade berättar norska ”Parc Ferme”. Vem som ska köra nya ”Skoda RX” är inte bestämt och september väntar nästa stora test, sedan…
*
Har varit väldigt tyst om flitige tidigare WRC-kartisen Ola Fløene som senast lotsade Mads Østberg i WRC men dessförinnan nött högerstolar hos både Andreas Mikkelsen och Pontus Tidemand. I början av året satt han i Emil Bergkvist J-WRC-Fiesta men att detta bara var ett mellanspel inför nya utmaningar var klart redan innan samarbetet på börjades.
Nu har ”utmaningen” tagit form och i helgen skötte Ola navigeringen hos Dirk von Zitzewits när paret körde off road-tävlingen Rally Hungaria Baja. Faktiskt bara Dirks tredje tävling som förare tidigare har det varit han som navigerat åt andra förare. En del saker skiljer från WRC berättar Ola.
– I WRC kan vi dricka massor av vatten när det är varmt och gå ur bilen för att göra ”nödvändiga” saker. Inte i Off Road Rally, ingen tid att stanna då det är långa sträckor och klockan går…
– Verkar som jag fått lära mig detta ”the hard way”!
*
På Gelleråsen körs i helgen STCC och V8 Thunder Cars och detta i en säsong som beskrivs som ”den hårdaste någonsin”. Då syftas det på att det är sex olika segrare något som bara hänt en gång tidigare, 1996. Regerande mästare Robert Dahlgren har övertaget efter första segern på Falkenberg med PWR Racing – SEAT Dealer Team. Tvåa är Lestrup Racing-föraren Andreas Wernersson som gjort en stark inledning på säsongen och aldrig varit sämre än sexa och dessutom en seger. Regerande World RX-kungen Johan Kristoffersson ligger trea i mästerskapet och jagar fortfarande sin första STCC-seger för året. Kommer den på hemmabanan?
*
Även i V8 Thunder Cars är det tufft och på Gelleråsen kommer även åtta finska förare vilket gör totalt 21 bilar på gridden. En av dessa är Kristianstads hockeyprofil Jocke ”JJ” Johansson som återigen sitter i Memphis Racings Chevrolet Camaro #66. Övriga i Åhus-teamet är tvåan Alexander Graff och Freddie Magnusson. För Graff gäller det att hänga på ledande Emil Persson, Bryntesson Motorsport som är 32 poäng före. Lite längre från har Jocke men ändå har han tagit ett poäng i sin allvar första säsong som racerförare. Vad sjunger man, ”Bättre och bättre dag för dag” tror detta stämmer bra på på målmedvetne ”JJ:s” utvecklingskurva!