Ogier och Kopecky mina Tysklands-vinnare, Tom K. fick dålig start, Mats A. betydligt bättre, Elias kan säkra cupguld, Mattias A. jagar sitt sjunde guld, inget ERX 2019 och TV-Svängen väntar…
Trots semester har det varit lite svårt att ”komma in i ”WRC-matchen” inför helgens Rallye Deutschland. Har inte alls hängt med lika mycket i rykten/nyhets karusellen som jag brukar men ett tips ska det bli.
1. Sebastien Ogier Ford
2. Dani Sordo Hyundai
3. Ott Tänak Toyota
4. Thierry Neuville Hyundai
5. Esapekka Lappi Toyota
Ett tips som kräver lite förklaring och då kanske främst att jag har Finlandsvinnaren och tillika snabbast på morgonens Shake Down, Ott Tänak först på tredje plats. Som vanligt är det magkänsla som styr tipset och därför tror jag att Ogier tar ”sista halmstrået” att bli världsmästare igen. Lite vinna eller försvinna och då misstänker jag att det blir det förstnämnda, om inget annat så hålls spänningen vid liv.
Att sätta Sordo före Neuville verkar korkat men spanjoren är het, så het att polisen tog honom för ”speeding” på transporten ut till ”SD”. 86 km/t mot tillåtna 50 gillades inte av polisen eller FIA. 900 euro i tävlingsböter åkte Sordo på, sedan vad den tyska polisen krävde är mer oklart…
Mads Østberg inledde genom att klä in sin C3 WRC i plast från en bal och tappade 12-13 sekunder i första rundan. Sedan gick det bättre och på femte rundan satte han nionde tid 2,5 sekunder efter Tänak. Andreas Mikkelsen körde bara tre gånger och i sista försöket blev det en elfte tid. Vet inte riktigt vad det är som inte stämmer i Hyundai #4, kanske är det gamla talesättet, dåligt genrep ger succé när det väl gäller som Andreas hoppas på…
*
I WRC2 är det som vanligt nästan svårare att hitta ”fem i topp” än bland WRC-åkarna.
1. Jan Kopecky Skoda
2. Jari Huttunen Hyundai
3. Stephane Lefevbre Citroën
4. Eric Camilli Ford
5. Kalle Rovanperä Skoda
På ”SD” var Camilli snabbast före Marijan Griebel, två tiondelar skilde mellan Forden och Cittran. Halvsekunden efter kom så min vinnare Jan Kopecky. Sämre för Huttunen, sexa och ERC-vinnaren 2017 Kajto Kajetanowicz slutade tia. Vad Ole Christian Veiby och Lefevbre höll på med i morse vet jag inte men 15:e respektive 14:e tid är nog inte vad man hoppades på. Tiden var inte heller något att jubla över runt 15 sekunder efter Camilli. Mer förståeligt att Gus Greensmith kände sig för efter veckans ”high speed krasch” som innebar sjukhusvistelse för co-driver Craig Parry. In med kort varsel i Fiestan hoppade Stuart Loudon.
*
Shake down innebar sämsta tänkbara start för Tom Kristensson/Henrik Appelskog som redan i första rundan dängde vänstersidan på sin Opel Adam i en dumt placerad stenstolpe. Hörby-föraren linkade ut får sträckan, fyra minuter efter resten. På servicen har Opel Motorsport mekanikerna jobbat på bilen och bland annat lär bakaxeln ha fått bytas. För Tom och Henrik gäller samma sak som för Mikkelsen,” dåligt genrep…”. Fast när Pierre Skytt träffade honom var det tack och lov ändå mungiporna uppåt.
Bättre gick det för Eslövs Mats Andersson/Jörgen Jönsson som satte fjärde snabbaste tid i R2-klassen.
– Gick faktiskt lite över förväntan bra, konstaterade Mats belåtet efter sina två rundor.
Mest gladde han sig åt att vara sju tiondelar snabbare än danske Opel-åkaren Lasse Murmann Sørensen/Ole Frederiksen.
– Han brukar jag få stryk av i Danmark så detta kändes som en bra början på rallyt.
Längre ner i listan hamnade Jens Nielsen/Line Lykke Jensen som verkade ha något problem då man bara körde en enda gång. Snabbast var inte helt oväntat Toms Opel-kollega Martin Sesks.
Strax efter klockan 19.00 drar Rallye Deutschland igång med styvt två kilometer publiksträcka, S:t Wendel innan rallyt körs igång på allvar klockan 10.00 fredag.
*
Efter WRC-fältet kör ADAC Opel Rallye Cup sin ”dubbeltävling”. Ledande Elias Lundberg/David Arhusiander kan eller mindre i i händelse av bra resultat säkra cupguldet redan i helgen då man leder med 40 poäng. Nu tänker inte Elias så mycket på detta utan mer över detta att få köra ihop med WRC.
– Verkligen en barndomsdröm som går i uppfyllelse, jag har följt rally-VM så länge jag kan minnas. Att då redan så här tidigt i karriären få möjligheten att köra en VM-tävling är så sjukt häftigt, säger Elias.
Det är en riktig utmaning som väntar efter kvällens korta publiksträcka medger Elias.
– På grund av att tävlingen är så pass tuff och lång så kommer den vara otroligt viktig för cupens slutliga resultat. Speciellt också för att det är två deltävlingar. Det gäller att vara smart, speciellt under första två dagarna, kör man av vägen och förstör bilen så är risken stor att man nollar i båda deltävlingarna…
Visst är det en imponerande ”lagbild” från Adam-Cup där man även kan hitta Jeanette Kvick som gör ett inhopp i cupen
*.
I morgon är det tid för tipset till EC Snapphanerallyt och detta är minst lika svårt att få ihop som det är till Tyskland och VM. En som har tryck på sig är Mattias Adielsson som trots att han redan har sex guldmedaljer hemma i prisskåpet jagar en sjunde. De andra gulden är från Sprint-SM samt två från Otrimmat 2WD och nu jagar han ett tyngre i klassen Trimmat 4WD. Han och Andreas Johnsson ligger delad trea och före sig har man ledande Fredrik Åhlin som inte kör i Hässleholm och Gävles Martin Berglund. Medan Åhlin 24,5 poäng tillgodo på Mattias är det tuffare mot Berglund. Bara fyra poäng skiljer för honom och Johan Holmberg som han delar bronset med för tillfället. I Hässleholm går Mattias och Andreas ”all in” i guldjakten.
– Vi är otroligt laddade och fokuserade chansen finns att vinna ett SM-Guld och den ska vi försöka att ta, menar göteborgaren.
Inför helgen har han fintrimmat sin Pontus Tidemand Racing-Skoda och redan på de två första sträckan inne på Garnisonens asfalt/betong/gatsten vill man vara med. En lite annorlunda uppladdning hade Mattias då han i helgen gjorde comeback som kartingförare i Lidköping.
– Hoppas att ha nytta av det i helgen då karting är väldigt intensivt, menar Mattias.
– Jag tror att det kan behövas att vara på hugget direkt så uppladdningen är perfekt!
*
Ingen har väl missat att jag vill se ännu fler i tjejer i rally än vad som nu är fallet, åtminstone borde det vara lika många som sitter bakom rattarna som vid notblocken. I EC Snapphanerally är där totalt 93 anmälda och av dessa har bar tre tjejer som kör. Jonna Eson Brådhe (Otrimmat 2WD), Sofia Sörensson (Trimmat 4WD) och så Heidi Ryrlén (J-SM Otrimmat) heter den tappra trion som ska utmana de 90 killarna.
Der mycket bättre ut i högerstolarna med totalt 16 kvinnliga notläsare i helgens SM-deltävling. Men visst hade varit trevligt och nytänkande med lika många kvinnliga förare…
*
Idag släppte FIA kontraorder till teamen i World RX, det blir ingen övergång till eldrivna Supercars redan 2019 som tidigare beslutats. Nu skjuter man fram premiären till 2021 och anledningen är att man vill ge teamen mer tid att förbereda sig för det nya reglementet. Ett reglemente som om jag fattar rätt, blir ungefär som när man körde med ”järnsängar” i STCC. En karbonmonocuque med två 250kW motorer levereras från Oreca och över detta sätts karosser där de olika fabrikanter kan välja fritt från sitt B eller C-segment. För icke märkesteam blir det även tillåtet att utveckla egna drivlinor och karosser.
Må vara en bakåtsträvare, men för mig känns detta koncept lika trist som när STCC använde samma tänk, förhoppningsvis hinner där hända en del fram till 2021…
*
För någon vecka sedan fick jag info om att populära Falsterbosprinten i Trelleborgs MK:s regi inte skulle köras i år. Verkade dock inte stämma utan nu berättar ordförande i Trelleborgs MK Pontus Pettersson att man siktar på att köra den 10 november.
– Jag har varit i kontakt med markägarna på skjutfältet och hoppas att de behandlar vår ansökan positivt på samma sätt som tidigare år sedan jag drog igång tävlingen igen.
Pettersson menar att rally på fältet enbart är positivt för alla.
– Hoppas att man ser fördelen i att få en årlig renovering av vägarna samt en uppröjning i skogen som vi gör för dem. Ser vi till den totala miljöpåverkan så hade man inte kunnat gå i skogen där vi kör nu, något även häst och hundfolk måste uppskatta.
*
Då närmar sig TV-Svängen med stora steg och i dag satte jag och min granne Bengt upp de första skyltarna med ”Vägen avstängd”. Med sex dagar kvar av anmälningstiden till näst sista deltävlingen i SSRC/Rally-DM finns där 89 namn i anmälningslistan.