Toms första test med Polo R5, Adielsson sniffar på SM-guld, familjen Berglund ensamma skåningar i ”GruppH”, chans på skånska medaljer i Standard, Vetlanda ställer in, Suninen kör ”CER”, WRC kan släppa på central serviceplats, Tänak vill se nytänk, Klara på Sardinien ihop med Loeb och Viktor G, kartingetta!

Temperaturen börjar stiga inför SM-finalen ”Rally Arvika” och en som känner av detta är Tom Kristensson/Andreas Johansson. Efter några testmil i Värmlandskogen med Hedströms Motorsports Polo R5 verkar Hörby-föraren nöjd och säger.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Det har varit en viktig och givande dag och vi har konstaterat att bilen är väldigt annorlunda mot vad jag kört innan. Att det kommer bli en utmaning, men riktigt fränt!

*

En som redan känner sin bil är tvåan i ”2WD”, Mattias Adielsson och Bosse Holmstrand. Med sin Yokohama-skodda Toyota Corolla måste han ta in tre poäng på ledaren Emil Karlsson/Jessica Larsson om guldet ska hamna i Göteborg.

Foto: Tommy Svensson

Det har verkligen blivit tajt på slutet, vi har hela tiden krympt avståndet till ledaren och nu saknas det bara tre poäng. Nu gäller det att fokusera och göra sitt yttersta, säger Mattias. 

Ifjol slutade han som fyra Med 4WD-Fiestan och Maja Bengtsson vid noterna och har därför en bra känsla inför helgen berättar han.

Vi kommer köra i vårt vanliga tempo, det vill säga full gas från start. Sedan får vi se hur långt det räcker, vi kommer dock göra vårt yttersta för att vinna. Målet är helt klart ett SM-guld!

*

Foto: Tommy Svensson

Ont om sydlänningar bland de knappa 30 i klassen och bäst här ifrån är Pontus och Peter Berglund (bilden) från SMK Hörby på elfte plats i SM-tabellen. Från Småland hittas Jacob Johannesson/Danny Holgersson, Gullabo och Oskar Andersson/Alexander Glavsjö, Vimmerby. Ensam bleking är Tim Liljegren/Stefan Ahl med Team Skåabs Volvo 940.

*

Enda klassen där en skåning har en huvudroll är ”Standard” och då är så klart Karljohan Ingesson/Emma Fransson från SMK Hörby.

Foto: Tommy Svensson

Deras BMW är endast sex poäng efter ledande värmlänningen Jan ”Janjan” Johansson/Christian Olsson men bara fem poäng före trean, Elliot Sjögren/Dennis Norén.

Foto: Lars Svensson

Om bara stjärnorna på himlen står rätt så har även klassens andra Hörby-ekipage Ingemar Månsson/PI-Hellberg chans på medalj. Upp till brons behövs 12 poäng och för guld mer svårsmälta, full pott plus att alla före den blå 940:an försvinner eller får väldigt lite poäng…

*

Som jag och många med mig  befarade tvingas Vetlanda RRC ställa in sin ambitiösa ”Vetlanda Mästerskapen” den 24 september. Därmed består Sydsvenska Rallycupen 2023 av endast fyra tävlingar, Älmhult, Örkelljunga, Hörby och så kommande ”Temahallen Grussprint” den 30 september. Inte heller hit är det någon direkt rusning och med en anmälan som stänger på söndag, finns idag 25 tävlande som är sugna.

*

I dag blev det klart varför Teemu Suninen kör finalen i Österrikiska Mästerskapet. Till WRC Central Europe Rally väljer Hyundai att låta honom köra den tredje  Rally1-bilen som parhäst till Thierry Neuville och Esapekka Lappi. Dani Sordo får istället stötta från serviceplatsen.   

WRC-promotorn Simon Larkin hävdar att han har världens lättaste jobb och syftar på trycket från många länder som vill arrangera en VM-tävling i rally. Den här veckan förväntas han släppa listan på de 13 lyckliga där Sverige är en men då är ändå inte allt klart. Den 6 oktober ska en digital omröstning genomföras och om allt går som det ska, släpps den definitiva kalendern den 19 oktober. Ryktena säger att Monte Carlo, Sverige, Kroatien, Portugal, Italien, Kenya, Finland, Grekland, Chile, CER, Japan är klara får sällskap av Polen och Lettland.Starka krafter hade gärna sett att man även haft VM-tävling i Nordamerika, Australien och inte minst i ekonomiskt välbärgade Mellanöstern. Ännu starkare är viljan att köra en deltävling i Kina medan det märkligt nog är lite svalare för att Rally GB ska få göra comeback. Om rally återvänder till öarna så blir det med alla sannolikhet inte som grusrally, istället är det asfalten på Nordirland som lockar. Men man har konkurrens av rallytokiga Irland som verkar ha fler påhejare än GB. 

Foto: Tommy Svensson

En sak som säkerligen kommer upp vid WRC-mötet den 22 september är att gå ifrån idéen med ”Servicepark”. Det pratas om att de nuvarande däckzoonerna skulle kunna utvidgas till att även låta två mekaniker jobba med bilen förutom däckbyte. Då enbart med de verktyg och reservdelar som finns i bilen. Riktigt vad som skulle vara vitsen med detta förstår jag dock inte… 

*

M-Sport Ford har haft en tuff säsong och nu spekuleras det i att Ott Tänak kommer att lämna ”The Wilson Squad” efter Rally Japan. Några planer på att lägga hjälmen på hyllan finns inte hos Tänak och personer nära honom vill påskina, att en comeback till Hyundai är mest sannolik. Att han inte drog jämnt med tidigare Hyundai-basen Andrea Adamo var ingen hemlighet och med honom borta så är det en helt annan sak menas det. Tänak är också lite orolig över sporten som helhet som han anser är inne i en liten svacka. 

Foto: M-Sport Ford

För tillfället finns det mycket viktigare saker på bordet och det viktigaste skulle vara att promotorn för WRC och FIA äntligen skulle börja tänka på något nytt för framtiden. Sporten är inte i ett särskilt bra läge för tillfället, menar Tänak.

*

Foto. ABT Cupra XE

Efter två månaders uppehåll återvänder Extreme E till Sardinien och där återigen Klara Andersson får Sebastien Loeb som teamkamrat i ABT Cupra XE. En uppställning som gillas av Johan Kristoffersson.

Det är bra. Loeb är tuff men ärlig, en bra värdemätare!

Johan delar som tidigare bil med Mikaela Åhlin Kottulinsky hos Rosberg X Racing. Nu väntar en bana där man vann dubbelt i juli.

Både jag och Mikaela trivs där, även om det var en del tillfälligheter som hjälpte oss senast, säger Kristoffersson.

Efter Sardinien återstår endast avslutningen i Chile i början av december.

Även om Kristianstad Kartingklubbs Viktor Gustafsson missade VM-guldet med några tiondelar i Wackersdorf så är han med bred marginal rankad som etta i den internationella rankingen för klassen KZ. Tvåa är killen som var tiondelarna före Viktor i VM-finalen, Paolo Ippolito. Svensken har samlat ihop 2621 poäng under året medan Ippolito står på 2230 poäng.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *