Kalle är i löneförhandling, Salo läger ner efter 15 år i toppen, sex VEC-åkare till Tyskland, Degerman i SSRC-topp, Reiersen kniper SM-guld på hemmaplan och Marcus E. i Porsche på Mantorp.

Inte ofta man hör om vilka löner som figurerar i rally, åtminstone inte om man jämför med Formel 1 och fotboll/hockey. En som står inför löneförhandling är Kalle Rovanperä vars kontrakt med Toyota löper ut vid årskiftet. Hans manager välkände Timo Jouhki har avslöjat att han för tillfället förhandlar med Toyota men även Hyundai om framtiden för Kalle. Det mesta talar dock för att japanerna vill behålla världsmästaren hos sig men detta till en högre lön än idag.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Inga summor nämns men initierade menar att grundlönen lär hamna mellan fem och sju miljoner euro. Alltså runt 60 miljoner svenska kronor om inte Jouhki lyckas maxa vill säga. Tidigare lär Tommi Mäkinen vara den finländska förare med högst lön när han fick fyra miljoner euro av Subaru i början av 2000-talet, allt enligt finska rallit.fi

– Så är det säkert. Jag kan inte säga några summor, men ja, det finns ett väldigt bra kontrakt för honom, sa Jouhki till MTV Urheilu.

Omräknat till dagens värde borde Rovanperä hamna på åtta miljoner för samma jobb som Mäkinen hade hos Subaru. Dock stannar det inte här då Kalle även har många sidouppdrag som är lukrativa. Mycket tyder också på att Jouhki vill se ett kontrakt på bara två år.

*

Mer från Finland och i veckan gick den stora inhemska profilen Juha Salo ut och förklarade att detta var hans sista säsong i Finska Mästerskapet. 47-åriga Salo är den näst mest framgångsrika föraren i mästerskapets historia och säger på sin hemsida att beslutet att sluta, mognade under sommaren.

– När en sådan idé dyker upp, då är det klokast att sluta. Känslan var att om vi gör ett bra Lahtis med bra resultat skulle det ge oss en ny gnista och vilja att fortsätta. Men jag kände ändå efter rallyt att det är dags för mig att kliva åt sidan från början av nästa säsong.

Salo som är egen företagare anger att förutom, att motivation saknas så gör även tiden det. 

 Redan under sommaren slog det mig att vad annat som kunde vara roligt i livet att göra och när liknande tankar dyker upp kan man inte längre gå till sina partners och säga att jag ska göra allt för att bli bäst i Finland, konstaterar Salo.

Han kommer dock inte att sluta köra rally men inte på samma höga nivå som han gjort sedan 2008 men är även öppen för projekt anslutning till sporten han älskar. Sista och avgörande tävling i ”SM”  körs den 29-30 september i Karleby där Salo ligger fyra i tabellen.

*

En bit ifrån Finska Mästerskapet är Volvo Euro Cup som är inne på slutklämmen och nästa anhalt för Volvo-åkarna blirtyska Lübbecke och ADAC Rallye Stemweder Berg”. Lite svalare sug för denna tävling med sex ekipage anmälda för VEC berättar ansvarige Ted Malm. 

Det är lika svårt för oss som för alla andra att få till det med antalet anmälda men efter Tysklands-tävlingen är det 24 team totalt som deltagit i cupen.

Till den här näst sista deltävlingen ”Marknadsnatta” i oktober är final, är där tre ekipage vardera i VEC1 och2

Från Malmö och ner till starten är det 56 mil eller för de som åker båten till Tyskland,  35 mil ner till Lübbecke i höjd med Hannover, berättar Ted.

Foto: lars Svensson

I VEC1 är det Magnus Mellquist från Söderhamns MK som har taktpinnen i täten av cupen, tätt jagad av Henrik Levin från SMK Hörby (Bilden). Totalt står det 105 poäng på spel för respektive dag (varje etapp räknas för sig) så de 28 poängen som Henrik är efter är inte omöjliga att hämta hem. Ytterligare 16 poäng bakom ligger Patrik Jonsson från Nora som inte på något sätt släppt greppet om de två förarna före. 

I VEC1 är det mer internationell touch på de tre bilarna. 

 – Utöver oss själva är det Tiffany Macdonald från Kanada  i en 740 med holländsk Co-driver. Tiffany har tävlat tidigare i VEC ifjol tillsammans med holländske Michael Harmsen men tar nu rodret i bilen, berättar Ted.

Tredje ekipaget i klassen är tyska Silvio Mollitor med en mycket fin 240.

Cupens prisutdelning sker 25 November i Linköping med ”gala” kväll.

*

Att Vetlanda Mästerskapen ställdes in på grund av för få anmälda var årets andra bakslag för Sysvenska Rally Cupen, kanske rentav det tredje? Det första var när Ljungby MK tvingades ställa in med för få anmälda och det andra kom med samma anledning i går och då Vetlanda. När jag skriver om ett tredje så tänker jag på den minst sagt olyckliga krocken i våras när Älmhult och Asarum körde samma lördag. Båda med hyggligt stora startfält men där då SSRC valde Älmhult medan man i Blekinge körde i Bilsport Rallycup/Södras DM. Detta innebar att Södras förare tvingades välja väg direkt, vilket jag inbillar mig blev lite av en en nitlott både för SSRC och Södras förare. 

Foto: Kristian Lindberg

Oavsett så har 210 förare tagit poäng i de tre tävlingarna som genomförts och där då Älmhults Grupp E-åkare Emil Degerman fått ihop flest poäng. Han toppar ”Prispottlistan” med 290 poäng medan tvåan, Thomas Grönberg är åtta poäng bak. Trea är Patrik Lund, Målilla och fyra, Johannes Haraldsson, Hässleholm. Båda fullt kapabla att komma ikapp toppen.

Foto: Tommy Svensson

Kanske lite otippat så är SMK Hörbys Fredrik Nilsson på väg mot seger i 4WD efter en andra plats och seger senast i TV-Svängen. Ännu mer Hörby är det i A-förarans VOC-klass för de fyra första platserna beläggs av förare härifrån, I stabil ledning finns ”Gul-Volvo” Rolf-Arne Nilsson men med Jim Nilsson, Henrik Levin och Ingemar Månsson inte alltför långt bakom. Nu lättar trycket något inför finalen i Vinslöv då Levin väljer Tyskland istället.

Foto: Lars Svensson

Andra platsen i 2WD i TV-Svängen ger Johannes Haraldsson lite andrum och på hemmaplan lär han säkra sin klasseger i hop med Magnus Lörd.

Temahallen Grussprint blir sista SSRC-tävlingen 2023 så skynda att anmäla er dit och till den efterföljande festen på Vannaröds slott, hälsar cupansvarige Mats Bergman.

Anmälan till finalen stänger på söndag och nu finns 35 ekipage anmälda och där tävlingsledare Morgan Gren maximerat till 90 bilar.

Foto: Tommy Svensson

*

Har fått påstötningar och då i synnerhet från Värmländska rallyfans som menar att jag inte skriver tillräcklig mycket om SM-finalen ”Rally Arvika” i helgen. Så är det kanske, men det är inte helt lätt när informationen från arrangören är noll och på Rally-SM:s hemsida är det bortsett från ett inlägg den 4 september, enbart tävlandes egna pressreleaser som finns att läsa. Så tyvärr det blir inte mycket mer än så här, men ska ändå försöka få till lite mer.

Foto: Tommy Svensson

I ”Internationella 2WD” är Isac Reiersen på hemmaplan på väg att ta sitt första SM-guld. Med resultatraden 1-2-1-1 är det utan tvekan en väldig vinnare som koras i Arvika. Klassen är som vanligt tunn sett till antal men inte i tempo, bara sex anmälda och där då Liam Berg och Patrik Hallberg gör upp om silvret.

Foto: Tommy Svensson

Med tre segrar och en sjätte plats senast i Hässleholm är Eskilstunas Robert Andersson Nationella 4WD:s segerrikaste chaufför. Men ett misstag i helgen och Kim Nydén som är elva poäng efter kan smita förbi.

*

Storfrämmande i sista tävlingshelgen 22-23 september för Porsche Carrera Cup Scandinavia Mantorp, Indycar-föraren  Marcus Ericsson är helgens ”gästförare”. Direkt från finalen i mästerskapet på i Kalifornien och Laguna Seca kommer Marcus till Mantorp och får där bland annat möta lillebror Hampus som är tvåa i mästerskapet. 

Foto: Porsche

Det ska bli väldigt roligt att tävla hemma i Sverige igen, säger Marcus Ericsson. 

-Fjolårets inhopp gav verkligen mersmak och det var fantastiskt att få tävla framför så många svenska racing fans. Jag hoppas på en liknande publikfest även i år. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *