Tom kämpar på men tufft motstånd på Kanarieöarna, franskt i topp, änne en ”halv Skoda” Kreuter köpte ny bil, PG SM-laddar i Norge, nästan 130 i MSR, traktorerna intar Hörby och långlopp i helgen på Knutstorp.

Känslan är så mycket bättre!

Så kommenterade Tom Kristensson och Andreas Johansson första sträckan på andra ”loopen” i ERC Rally Islas Canarias.

Foto. Tom Kristensson Motorsport

Då hade man förbättrat tiden mot första gången på sträckan med en bit över halvminuten. Då hade Tom och alla som också startade tidigt, oturen att få köra på blöt asfalt vilket Hörby-föraren konstaterade var ”very tricky” och la till.

-Lite för tidigt i rallyt för att försöka för mycket!

Efter denna torkade det upp i bergen och på snabba racingliknande SS4 fanns inget att klaga på, enligt Tom som la till.

Foto: Zoom Motorsport

Jag försöker komma in i rätt känsla, asfalten är verkligen speciell. Men det är bara fortsätta jobba för att få rätt ”feeling”… 

Efter fem sträckor håller Tom och Andreas en 21:a plats vilket kanske inte låter så imponerande, men precis framför sig (1.3 sekunder skiljer) har Tom sensationen från Fafe, finnländaren Mikko Heikkilä. Upp till ledaren Yohann Bonnato med massor av erfarenhet av såväl bil som asfaltrally, skiljer 49 sekunder och upp till ”Topp 10” saknas bara 18 sekunder…  

*  

Fot: erc.com

Leder efter fem sträckor gör fransmannen Yohann Bonato som jag igår förväxlade med WRC2-ledaren Yohann Rossel vilket jag ber om ursäkt för. En ledning han fick lite till skänks sedan regerande mästaren Efren Llarena fick problem på första sträckan igår inne i Basketstadion i Las Palmas.

Foto: erc.com

Här snurrades det helt vilt vilket inte gillades av domarna som gav Llarena tio sekunders tidstillägg. Detta innebar fyra placeringar ner så nu ligger han och Sara Fernandez just fyra med 12,3 sekunder upp till Bonato. Tvåa är ”Fafe-vinnare” Hayden Paddon, 9,5 efter och som trea Andreas Nucita från Italien, en tiondel före Llarena.

Nattsvart för Toms teamkompisar i Tagai Racing Technologi Mads Østberg/Patrik Barth. Efter två sträckor låg paret på andra plats men så gick en drivaxel sönder på deras Citroën C3 Rally2.  

Foto. privat

Jag älskar att köra bakhjulsdrivet men inte med den här bilen, konstaterade Mads med stor ironi.

Det gick så bra i början att jag trodde vi skulle kunnat vara med i topstriden…

Med drivning i alla fyra hörn körde Mads till sig en sjätte tid på sträcka fem, bara 3,6 efter sträcksegrare Bonato. En klen tröst då han i totalen är 23:a med 1.34,0 upp till toppen. Två sträckor återstår av dagen.

*

En tuff krasch inträffade på sträcka sträcka fyra där tidigt startande ungraren Miklos Csomos missade en ”vänster 2” och körde rakt fram och genom ett vägräcke. Efter träffen mot detta blev det sedan en rullning  i några varv innan vraket lade sig på sidan.

Foto: Okänd

Återigen slets hela framdelen av på Skodan precis som vad Llarena och Aarujo upplevt tidigare vid sin krascher. Turligt nog undkom besättningen oskadda från äventyret. Frågan man ställer sig är om detta är en del av krocksäkerheten, att framdelen ska lämna resten av bilen för att skona förare/co-driver? Om så är fallet har man verkligen lyckats i Mlada Boleslav…  

*

Tysken Norman Kreuter med danska kartläsaren Jeanette Kvick Andersson visade både handlingskraft och ekonomiska muskler efter att man skotade sin Peugeot 208 Rally4 på första testen. Att hitta en liknade bil att hyra visade sig inte helt enkelt på turistön, så Kreuter köpte istället en bil. Tempot har bedarrat lite efter kraschen och paret ligga på elfe plats i klassen RC4 med två minuter upp till ledaren.

*

Både PG Andersson och Lars Stugemo väljer Norge som uppladdning inför kommande South Swedish Rally den 19-20 maj.

Foto: Lars Svensson

Sex tuffa grussträckor väntar i helgens ”Rally Sørland” som totalt knappt 90 ekipage ska ta sig an. Inhemskt motstånd väntar i  form av Frank Tore Larsen, Eyvind Brynildsen, Anders Grøndal och Marius Aasen. Isac Reiersen som är storfavorit till SM-guld i ”Int.2WD” värmer upp Rally4 Fiestan med Morten Erik Abrahamsen som co-driver. En bra värdemätare för Isac blir om han är snabbare än norska vinnarmaskinen Steve Røkland, om så blir fallet kan han simma lugnt i Älmhult. Ensam svensk i ”Grupp H” är Patrik Dybeck som med Tom Kristenssons f.d kartläsare David Arhusiander tar Toyota Corollan över gränsen till Kristiansand.

*

Det ökade på mot slutet av anmälningstiden för Midnattssolsrallyt och med två timmar kvar innan repet dras, är arrangören KAK uppe i respektfulla 127 ekipage. Flera välkända namn anslöt sig i elfte timmen som Vimmerbys Mats ”Hoppe” Karlsson, Opel Ascona 400, Uddevalla-bröderna Thomas och Magnus Thelin Fiat 131 Abarth, Björn ”Nalle” Johansson Opel Ascona, Kjell Sandberg Haninge med Ford Escort och så snabbe värmlänningen Arne Rådström i Volvo 262.

*

Motorsport är inte enbart rally, racing, rallycross eller annat mer etablerat ”brum, brum” en annan gren med anor tillbaka i tiden i Hörby är ”Traktorpulling”.

Till en början med en permanent bana på Industriområdet men i takt med att fler företag ville bygga där tvingades banan bort. Efter några år i träda hittade ”Skånes Tractor Pulling Klubb” så ny plats i Ekeröd strax intill E22 och välkända Ekerödsrasten. Här har det sedan dragits släde efter mer eller mindre kraftfulla traktorer och den 10 juni är det dags igen. Då arrangerar ”SPTK” tävlingen ”Power Festival” där ett av dragplåstren är klassen Mini Modifierat där12 traktorer från både Sverige och Danmark gör upp. 

Här är det bäddat för en spännande tävling i ”The world’s most powerful motorsport” och en  upplevelse för hela familjen, lovar arrangören.

Bara ta med dig filten, brassestolen eller något annat skönt att sitta på och slå dig ner i slänten – så fixar vi underhållningen!

Klasserna som körs är Garden pulling – 350kg stock – 500kg stock – 500kg Mod – 600kg Mod – 600kg Compact diesel och så de tyngre klasserna Farmstock-  Limited Super stock- Modifierat – Hotfarm med över 1000 hästkrafter! 

Detta är en upplevelse för alla sinnena – du känner kraften från traktorn i kroppen.

Sitter gör man på medhavd stol/filt och när allt sker utomhus så är det kläder efter väder och bra skor att rekommendera

Hörselskydd är lämpligt att ta med då det förekommer höga ljud. Glöm inte till barnen!

Klockan 10.00 drar man i gång i Ekeröd den 10 juni.

*

Jag blir alltid lika glad när jag upptäcker motorsportutövare i andra omgivningar än de vanliga. Som när Ott Tänak med sin fru Janika besökte förskolan ”Kohila Männi” i en Ford Fiesta WRC i samma design som Tänaks egen sponsor ”ForUs Taxi” som är en estnisk variant av mer välkända ”Uber”.

Ott visade rallybilen som barnen fick provsitta, berättade hur det är att köra rally och så klart blev det massor av selfies i hop med barnen. Många ”gilla” på detta!

*

Ny förare i ”Gula Laget” eller mer officiellt ”Yellow Squad” är Isac Sjökvist som kommer att köra i World RX- klassen RX2e.

”Di gule” är en del av Hansen Motorsport och 21-årige Sjökvist kommer att köra fem deltävlingar i Norge (Hell), Sverige (Höljes), England, Belgien och Tyskland.

*

I morgon körs första deltävlingen i Riksmästerskapet i Nordic Endurance 1 (långloppsracing) på Ring Knustorp. Nästan 20 olika team finns på plats intill Söderåsen, alla med samma mål att bli bäst i landet. Sex timmar ska tillbringas på banan

– Det är med stor tillförsikt som vi ser fram mot årets RM-premiär i långloppsracing. Teamen och förarna var väldigt positiva efter vår RM-final förra året, och vi ser fram mot att bygga vidare på det under säsongen när vi besöker fem olika banor, säger Emil Svensson, promotor för Nordic Endurance 1.

*

Trevlig helg!

.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *