Tom K. stöttar ”Die Carlbergs” i jakten på Opel-seger i ”WRC Rally Europa”, Mille avslutade ERC Juniors positivt, Kvick fick utmärkelse för sin ”räddning”, Falsterbo Rallysprint ställs in, Eskilstuna MK gav 18 650 kronor till Rosa Rattar, Kristoffersson och Veiby till Rally Legends.

Något  som ofta efterfrågas är varför inte äldre svenska och etablerade rallyförare i större utsträckning ställer upp för att supportra unga talanger på väg upp? Inget som jag har något bra svar på men en som gör just så, är SMK Hörbys Tom Kristensson. Trots att han med sina 32 år inte kan kallas för gammal, vill han nu betala tillbaka och föremål för att komma under vingarna hos J-VM-vinnaren 2020 är Nässjös Calle Carlberg.

Foto: Carlberg Motorsport

För närvarande är Calle och pappa Torbjörn inblandade i slutstriden av tyska elbil-serien ”ADAC Opel e-Rally Cup” där finalen samkörs med nya WRC-tävlingen ”Rally Europa” om någon vecka och där nu Tom kliver in och stöttar. Därmed återupptas det samarbete som började 2021 när Calle med Toms hjälp säkrade SM-guldet.  

Tom skapade då en möjlighet att få köra i samma team och löste även den största ekonomiska biten för tävlingen och  nu är det alltså dags igen, förklarar Calle. 

En helt otrolig möjlighet och vi är verkligen så tacksamma för hjälpen!

Foto: ADAC

Förutom sin erfarenhet kommer Tom även att bidra med ekonomiskt stöd berättar Hörby-föraren.

Med hjälpen kan Calle fokusera helt på att köra rallybil i den viktiga finalen.

Han fortsätter.

Jag kan se mig själv så mycket i Calle som gjort ungefär samma resa som jag själv. Jag drömde själv om att få den här hjälpen när jag var i hans situation!

Tom återkopplar till inledningen.

Det är också många som klagar på att man inte stöttar eller supportar våra juniorer i Sverige som man gör i andra länder. Det handlar om att agera och göra något i min värld.

Nu hoppas inte Tom att det ska stanna här utan innebära att fler följer efter.

Jag hoppas att detta kan bli lite ”spinn of effect” och att fler kan och vill göra en insats. Framförallt i dessa tuffa tider som råder just nu! 

En viktig beståndsdel i samarbetet är Toms mångåriga och trogna samarbetspartners, utan dom hade det inte blivit något av projektet. 

Nu håller vi tummarna för att Calle tar hem cupen och sedan blickar vi mot 2024! 

*

Blev ungefär det resultat som Victor Hansen räknade ut före beslutet att stå över ERC-finalen”Rally Hungary”. SMK Hörby-föraren med Ryd-kartläsaren Victor Johansson tappade från fjärde till femte plats i ERC.Juniors och tysken Timo Schulz smet förbi med fyra poängs marginal. Vann gjorde Norbert Major, fyra poäng före Roberto Dapra som i sin tur hade Ola Nore jr bara två poäng efter sig som trea. 

Foto: FLAT-OUT media agency

Mille Johansson/Johan Grönvall var enda svenskar i finalen och slutade på en åttonde plats efter en säsong som präglats av ”stolpe ut” och punkteringar. Ändå var Katrineholmaren som bytt till Opel Corsa inför avslutningen, inte helt missnöjd efteråt.   

Vi visade bra fart i detta tuffa rally med tuff konkurrens från förare som kört detta rally flera gånger, förklarade Mille efter helgens sjätte plats.

Lite som Calle gjorde med Tom i SM-finalen 2021 gjorde Mille i Ungern och tog hjälp av Pontus Tidemand. Som ändå lite motsägelsefullt konstaterade att tiderna blev bättre när Mille körde efter eget huvud.

Det var givande till sista dagen där jag provade en annan körteknik som ledde till bättre sträcktider…

Han rundar av med att blicka framåt. 

Säsongen har vart väldigt intensiv, rolig och framförallt nyttig för nästkommande äventyr. Ett stort tack till alla som gjort det möjligt. Nu blickar vi framåt mot nästa säsong, som vi ska göra ännu bättre!

*

Kul uppmärksamhet fick danskan Jeanette Kvick-Andersson som avslutade sin första ERC-säsong i tysken Norman Kreuters Peugeot Rally 4. Här blev det stopp med mekaniskt fel på sträcka nio medan det hon hyllades för vid helgens prisutdelning, skedde tidigare i Polen.

Då åkte hon med Österrikaren Alfred Kramer jun. när det gick helt snett för paret och deras Peugeot hamnade i en djup å. Trots att bilen vattenfylldes hade Kvick sinnesnärvaro och såg till att rädda både noter och tidkort innan hon simmade ut. För detta kunde Ogiers legendariska co-driver Julien Ingrassia överlämna utmärkelsen “The Save of the Year award” till ”Kvicken”.

Foto: Privat

*

Inte så att jag blev överraskade när jag fick beskedet att Trelleborgs MK ställde in ”Falsterbo Rallysprint” som i år den 21 oktober skulle körts i backen vid Minnesberg. Sista gången jag kollade anmälningarna var där knappt dussinet som skulle köra uppför den drygt kilometerlånga asfaltbacken vilket jag bedömde som allt för få. Men det var inte detta som blev orsaken till att ställa in skriver klubben.

Anledningen till detta är att det genomförs vatten- och avloppsarbeten på delar av de vägar som vi tänker använda. Vidare så är den tilltänkta serviceplatsen belamrad med material, så den är i stort sett omöjlig att använda!

Säkerheten prioriteras berättas det, då vägen på vissa ställen för uppgrävd ”Detta kan innebära att tävlingsbanan eventuellt utgör en fara för tävlande, publik och tävlingsbilarna. Därmed blir kommande lördags ”AMC-Sprinten” i Kyrkheddinge årets sista tävling i Södern och då som final i både Rally och RS-DM. Mer om detta i morgon.

*

Eskilstuna MK:s ”EMK-Kannan” blev inte  enbart en lyckad tävling berättar Pierre Skytt. 

Eskilstuna Motorklubb summerar årets kanna ”sätter in 18 650 kronor till Rosa Bandet. Att det uppskattningsvis var 4000 publik i skogarna kring Eskilstuna den 23 september var  en underdrift enligt tävlingsledningen.

Foto: Pierre Skytt

Initiativtagarna till att samla in pengar till Rosa Bandet är Eskilstuna MK:s Elinor Persson somannars är flitig kartläsare och nu som sträckchef på SS4. Tillsammans med Rosa Rallyrattar som drivs av Camilla Andersson var dom som gjorde insamlingen möjlig. Med samarbetsklubben IK Standard drog man totalt in 18 650 kronor som Eskilstuna Motorklubb sätter in till

Rosa Bandet. Ett bra initiativ var ”gratis korv” men där de hungriga betalade  när man fick besked att pengarna gick till 

Cancerfonden.

Det blev budgivning, vem har betalat mest? – Jo han betalade 200 för en korv – då betalar jag 300,

det blev också rekordbeloppet för en kokt med bröd, helt underbart, tycker Björn Olson från EMK.

*

Johan Kristoffersson gör kommande helg debut i klassiska Rallylegend i San Marino. 

Det här ska bli superkul. Det är otroligt många häftiga bilar med och kör, säger Johan som kommer att ratta en Audi S1 RX i JC Racetekniks regi.

I klassen för Audin ges inga tider utan det är mer show för publiken. Johan bildar team med Ole Christian Veiby och i co-driver-stolen sitter Morten Erik Abrahamsen medan Veiby har Torstein Eriksen med sig.

Det var Ole Christian som pushade för att vi skulle åka ner. Han körde förra året och har pratat mycket om hur häftigt det var, berättar Johan. 

Kristoffersson kommer till start i en bil liknande den han tog VM-guld i rallycross med 2021 och som enligt uppgift ska vara strajpad grön som pappa Tommys Quattro på 90-talet. I år uppmärksammas särskilt 30-årsfirandet av Subaru Impreza 555, som gjorde sin debut i finska VM-rallyt 1993. Även förarmässigt är det legendstatus i startlistan.

Foto: Rally Legends

Stig Blomqvist ska köra, så det blir fränt! Och i en del av de andra klasserna tävlar de på riktigt mot varandra också.

Sträckorna är korta och ryms mestadels inom mikrostaten på Monte Titanos sluttningar, med undantag för en liten utflykt till kusten vid Rimini.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *