Hur blir Hyundais line up bakom Tänak/Neuville, Munster kan bli permanent Puma-förare, Södras DM-finaler i Kyrkheddinge lite ”wild and crazy” och Race 4Fun kör 24h på Mantorp Park.

Med Ott Tänak tillbaka i Hyundai ställs frågan vem som kanske måste ut från Alzenau-teamet. Thierry Neuville har redan klart med kontrakt för 2024 så det som snurrar  i bingosnurran är Esapekka Lappi, Teemu Suninen och Dani Sordo. Allt kan så klart ändras om Cyril Abiteboul bestämmer sig för fyra i20 Rally1 till nästa år, men detta verkar hänga i luften. 

Foto: Hyundai Motorsport

Nu hävdas det från källor nära teamet att Sordo är färdig med WRC och till nästa år förväntats få en roll i teamledningen. Om detta stämmer är det bara Lappi och Suninen som behöver en ratt för nästa år och då kanske ”EP” frivilligt väljer att lämna. Enligt finsk socialmedia känner han att familjen får sitta emellan lite för mycket. Detta samtidigt som Abiteboul verkar vilja behålla honom på lönelistan och till Motorsport.com säger Hyundai-basen.

Vi gillar särskilt hur Esapekka är engagerad i att förbättra bilen. Thierry har en stark åsikt om vad han vill ha utav en bil, men efter tio år i samma team kan det vara svårt att få in nya idéer och koncept. Detta är helt normalt och ingen kritik mot Thierry. 

Abiteboul fortsätter.

Här är EP väldigt stark, ser på saker med nya ögon och  har hittat olika sätt att justera bilen viket varit till stor hjälp!

Foto: Hyundai Motorsport

Intervjun avslutas med lite dimridåer där Abiteboul förklarar hur gärna han utökar samarbetet med finländaren men även förklarar att EP i sin tur, ”har saker på gång”. Teamet har gått ut med att före finalen ”Rally Japan” ska förarfrågan för 2024 vara löst och då även om det blir tre eller fyra ljusblå bilar. Mycket talar då för att den fjärde får som Abiteboul menar, ”ett ungt löfte” bakom ratten. Detta ska då vara utanför hans kontroll utan beslutet tas i HQ i Sydkorea. Kan det kanske bli så att Oliver Solberg gör comeback i teamet, kravlistan uppfylls åtminstone…

*

Med Ott Tänak borta är frågan hur M-Sport ska formera sig för nästa år, men att någon av dagens etablerade VM-åkarna ersätter är nog helt otänkbart. Istället lär Richard Millener satsa på en ung line up där troligen Pierre-Louis Loubet återfinns. Mycket talar också för att Adrien Forumaux kan få en ny chans att komma in i WRC-värmen från ”kylan” i WRC2.

Foto: M-Sport Ford

Dock kan 24 åriga ”julklappen” (han fyller år julafton) luxemburgaren Grégoire Munster utmana som gjorde Rally1-debut i Chile med en sjätte plats. Redan klart är att han är tillbaka i Puman till ”Central European Rally” om två veckor. Hela året har Munster varit stabil och har endast en bruten tävling (drivaxel) av årets tolv starter, då både med Rally1-2-3 Ford.

*

Från rallytoppen till men vill absolut inte kallade det för motsatsen tvärtom mer ”the real thing”, morgondagens finaler i Södra BF:s Rally och RS-DM, ”AMC Sprinten” ett samarrangemang av Arlövs MC och Lunds AC. Första start är klockan 09.30 från Hemvärnsgården i Kyrkheddinge utanför Lund där det bjuds på två SS plus en gammeldags ”vändsträcka” om jag är rätt underrättad. Sträckorna körs två gånger förutom en som används tre gånger, vilket ger totalt 17 kilometer. Ett kul inslag är att i anmälningsavgiften ingår lunch för två personer.   Med tanke på hur det sett ut i höstens tävlingar var tävlingsledare Britt Steiner inte allt för optimistisk vad gäller hur många som skulle anmäla sig.

Jag gissade/hoppades före tävlingen på 52 anmälda och då tyckte en del att jag var helt orealistisk, tur att de fick fel, berättar Britt. 

Glädjande nog fick vi 70 anmälda, som alla såklart fick starta!

Tre stycken i 4WD-klassen där Team Skåabs Stefan Kristensson/Rickard Nilsson får räknas som favoriter med italienaren Lorenzo Bertellis f.d WRC Ford Fiesta. Att begära att Kristianstads Hampus Larsson i sin 4WD-debut ska hänga på är att begära för mycket. Han kommer till start med Subaru lånad av Ingvar Andersson efter att han la hjälmen på hyllan efter SSRC-finalen i Vinslöv.

Foto: Tommy Svensson

Inte heller den tredje ”jeep-åkaren”, SMK Hörbys Pelle Larsson (bilden) med Subaru även han lär kunna hota ”Östra Grevies snabbaste”.

Foto: Tommy Svensson

Fler heta segerkandidater i 2WD-gänget där man kan förvänta sig en familjefajt mellan Olofströms Hans ”Kräbbleboda” Johansson och Rickie Borgström. När de båda möts ”tas inga fångar” och här är mycket mer än DM-poäng som står på spel. Fast frågan är om Volvo räcker till mot Toyota i händerna på Joacim Kristiansson, Hörby eller Golf med B-föraren Johannes Haraldsson, Hässleholm. Här har normala kartläsaren Magnus Lörd fått maka på sig till förmån för klubbkompisen Johan ”Kalle” Green. Golfåkaren kan också gå mot slutseger i B-Förarcupen då bara tre poäng skiljer upp till ledaren Rickard Mattisson. 

Foto: Tommy Svensson

Båda topparna i C-förarcupen är också på plats, ledande Hannes Håkansson, Asrums MS och 17 poäng bakom, Dalbys Ulrik Nilsson. Nu krävs att Ulrik ska vinna samtidigt som Hannes blir poänglös om guldet ska hamna i Dalby, kan blir tufft. Då har samma Hannes det svettigare i DM-klassen ”Standard B” som han leder men där SMK Hörbys Jim Nilsson bara är sex poäng efter. 

Foto:Tommy Svensson

Blir lite rörigt med final i båda DM-serierna, att samtidigt hålla reda på placeringarna i de olika listorna. I RS-DM är det åtminstone Henrik Levin, SMK Hörby som toppar totallistan före hemmaåkaren Oliver Larsson. 17 poäng skiljer vilket lär innebära att familjen Levin lär stå som Distriktsmästare 2023.

När det är sista tävligen för året blir det lite ”wild and crazy” med anmälningarna. Till exempel att den numera tack vare sonen Simon Andersson detroniserade ”Asfaltkungen” Mats Andersson, Eslöv gör årsdebut med  Simon som kartläsare. Mats har dammat av ”A-damen”, eller den Opel Adam R2 han bland annat kört WRC-rally med flera gånger. Två som gör rallydebut är SMK Hörbys Maya Ragntoft och Henrik Krondahl. Maya som normalt åker RS med ”Jocke” Kristiansson ska nu prova på att köra själv och vid sin sida i VOC-940 sitter Elza Larsson.

Foto: privat

Riktig debut är det dock inte för ”Driftingåkaren” Henrik ”Krolle Krondahl som körde en tävling för snart 20 år sedan med lånad Golf. Efter att agerat kartläsare i pappa Pers fina Ford Capri i TV-Svängen fick han blodad tand och köpte en Toyota Starlet för klassen ”Standard B”. I #69 sätter ”sladdkungen” sambon Anna Lodh.  

*

Till helgen avgörs Race4Fun 24H, Sveriges största 24-timmarstävling i racing på Mantorp Park. Mer än 50 deltagande team och upp mot 300 förare i tävlingen som körts sedan  2017. Skrotbilar som är 20 år eller äldre och på standarddäck är vad deltagarna får använda. Tävlingen startar 12:00 på lördag och går i mål 24 timmar senare, 12:00 på söndag. Det team som kört flest varv under racet gång tar hem den åtråvärda segern.

Foto: Race 4Fun

Med ett helt full startfält och 250-300 förare på startlinjen ser vi fram mot årets höjdpunkt, 24-timmars på Mantorp Park. Det är alltid en speciell känsla att avsluta säsongen med årets kanske tuffaste race, och vi ser fram mot att se teamen göra upp under 24-timmars tuff racing, säger Emil Svensson, promotor för Race4Fun.

Fri entré och det finns mat och dryck att köpa på området och Race4Fun 24H livesänds på Youtube och svenskbilsporttv.se med start 11:45 på lördag 14/10.

*

Då det planeras en tur till Kyrkheddinge för mig blir det ingen Motorbloggen i morgon, vi ses på söndag!

Trevlig helg,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *