Tom K. förväntansfull efter Monza-test, AD ny SM-sponsor, Team Nybes Jonas Å. byter till R5-Fiesta, Östersunds politiker gav tummen upp för WRC-rally, tankar kring Rally Sweden och SBF förstår att att Bilmässa ställs in…

Foto: Tom Kristensson Motorsport

I går påbörjades nerräkningen för Tom Kristensson och Joakim Sjöbergs absolut största utmaning 2020, att vinna Junior-WRC i ACI Rally Monza. I bergen kring den legendariska Formel 1-banan testade Tom och Jocke igår sin Fiesta Rally4 och detta på ett sätt som gjorde Tom nöjd.

Testen var mycket bra och vi testade lite olika däck och setup vilket gav oss en hel del nyttigt inför tävlingen, säger Tom.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Den stora snackisen som tog ännu mer fart efter dagens rek på sträckorna, är vädret som kommande helg förväntas bli dåligt med en hel del regn och bara ett par plusgrader. Det som oroar mest är att regnet på bergsträckorna kan förvandlas till snö.

Just nu diskuteras det om att tillåta ”Monte-däck” vilka så klart kan bli bra om det blir likande väder som där, förklarar Tom

Jag har en hel del erfarenhet av asfaltunderlag från tidigare år i olika vädertyper, så jag är egentligen inte så bekymrad…

Foto: Hyundai Gmgh

Annars föll sträckorna Tom i smaken och han betecknar lördagens sträckor kring Bergamo som  mycket tekniska eller på svenska, krokiga. Men även sträckorna som kan liknas vid ”bauta-RS” inne på Monza-banan blir en stor utmaning. Taktiken blir den vanliga, att köra smart och inte ta några onödiga risker. 

Vi kommer att trycka på men bara  ta i lite extra på de ställen där vi känner att det går, är Toms analys.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Att Tom och Jocke kommer att göra sitt bästa är tämligen sjävklart med en ny Ford Fiesta Rally2-Fiesta, 200 Pirelli-däck och fem fria starter i WRC3 2021 i potten till vinnaren.

Det blir både utmanande, tufft och roligt och helt fantastiskt att man fick till en finaltävling här på Monza, bara att komma hit är en upplevelse, menar SMK Hörby-föraren.

Situationen är egentligen samma som i fjol när Tom fajtades med spanjoren Jan Solans om VM-titeln i Wales Rally GB. Till slut fick han fick ge sig efter en oturlig punktering och att vara i samma läge nu gillar han.

Samma som ifjol men tycker ändå att det är stor skillnad mot då. och den är att jag känner mig mycket säkrare  i år både med körning och bilen. Helt klart har jag en bra känsla och självförtroende, det här kommer att bli bra!

Uppenbarligen är det inte bara Tom själv som har den känsla, även i den omröstning som finns på Twitter tror de flesta på svensk seger i helgen. Men bara någon tiondels procent lägre siffra har VM-trean Sami Pajari som passar på att fylla 19 år under Monzahelgen. Flest ”experter” menar att ledaren Martins Sesks är den som har minst chans att vinna Junior-WRC 2020. Totalt återstår 53,5 poäng att köra om och där då Sesks är tio poäng före Tom och så Pajari ytterligare fyra efter. Toms trumfkort är att han får tillgodoräkna sig alla poäng han kör in i helgen medan de båda utmanarna måste räkna bort en tävling vardera. Detta betyder att Sesks tappar 15 poäng och Pajari 10 poäng. Nu kan man räkna hur mycket och länge som helst på olika scenario men allra enklast är ändå, om Tom vinner är han också världsmästare oavsett vad de båda andra gör. 

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Vid gårdagens tester sammanstrålade flera av de tävlande på samma ställe och bland de som delade test med Tom var Oliver Solberg och Aaron Johnston. Ingen rast och ingen ro för Oliver som flög direkt från Las Palmas till Monza. I WRC-finalen blir det Skoda för ERC-vinnaren istället för den privata R5-Polon som nu återvänder till Värmland efter fullgjort värv.

*

Från WRC till Svenska Rallymästerskapen där man i dag kunde berätta att bildelskedjan AD kliver in som huvudsponsor i Rally-SM 2021 och tre år framåt. SRM:s vd, Anders Martinsson, är nöjd med att AD Butik & Verkstad går in som huvudsponsor för mästerskapen och berättar mer om hur tanken med sprintmästerskap i Rally-SM väcktes.

Foto: Svenska Rallymästerskapen

– Det här är ett koncept som jag funderat på länge. Jag har varit med några år nu i rallyvärlden och noterat att det finns många duktiga förare runtom i landet som blivit mer av specialister och som då inte har prioriterat att köra den traditionella SM-serien. 

Rallysporten vill gärna se nya stora stjärnor från Sverige och då måste dessa ges utrymme att få en bakgrund och ett kunnande för att möta konkurrensen i andra länder, menar Martinsson.

Med AD Butik & Verkstad som ny aktör hoppas man nu att lyfta de tre SM-disciplinerna till nya höjder men för AD:s Fredrik Bjerngren känns det bra att vara delaktig i detta. 

Att gå in i Rally-SM som huvudsponsor är ett stort åtagande som vi inte gjort om vi inte trott på arrangörerna eller på de förändringar som just nu sker i Rally-SM, berättar Bjerngren.

Av de 16 orter som Rally-SM arrangeras i har vi butik och verkstad på 13 vilket gör att vi kan ha lokal närvaro vid arrangemanget.

Att företagets målgrupp till stor del finns inom rallysporten är välkänt.

Tillsammans med Rally-SM når vi ut helt rätt med vårt varumärke, avslutar Bjerngren. 

*

Ett par som kommer att tävla med en AD-logga på sin bil under delar av  2021 blir Jonas Åkesson och Martin Holmdal hos Team NYBE. Men inte i den GruppH-Toyota som varit vapnet sedan 2018 för Karlskronaåkaren utan nu blir det ett kliv uppåt med en R5-Fiesta.

Foto: Tommy Svensson

 För mig var det en dröm som förverkligades när jag 2018 fick chansen att ratta en konkurrenskraftig Toyota Corolla för Team Nybe och nu är det klart att det blir R5-Fiesta i SM 2021 och den känslan är nästan obeskrivlig, förklarar  SM-fyran Jonas, 1,5 poäng från en bronsmedalj, i årets stympade Rally-SM.

Sedan tidigare har teamchefen i Team NYBE Mathias Bengtsson presenterat SVT-profilen Jonas Kruse och sörmlänningen Christoffer ”Chribbe” Haglund som klara förare, och nu tillkommer Jonas som en ny utmanare i R5-klassen. Ett stort steg för honom men ett steg som inte alls bekymrar trots att han aldrig tidigare ens suttit i en 4WD-rallybil innan det första testet.

Efter första testrundan med bilen släppte den största nervositeten. Det visade sig att bästa tiden var slagen på teststräckan redan andra vändan, så det gick antagligen skapligt bra. Framförallt var det direkt en positiv känsla i bilen, att bilen är byggd för ändamålet är påtagligt och jag är ödmjuk inför uppgiften, men vi är redo att ta oss an den!

Foto: Håkan Vemhäll

Inte bara Jonas som är nöjd  även rutinerade kartläsaren Holmdal delar känslan.

Ska bli otroligt kul. Det har varit kul att få vara med och se hur Jonas gått från klarhet till klarhet med noter och alla förberedelser  inför tävling, berättar Martin.

*

Då delade Kommunstyrelsen i Östersund ambitionerna med Motorklubben VMR Jämtland som driver frågan att få Rally Sweden till att nyetablera sig i Jämtland och ”huvudstaden” där. Idag togs beslut att stötta kampen för att få till sig godbiten framför näsan på de mer nordliga utmanarna och detta med sex miljoner kronor per år. Beslutet var enhälligt så när som på att Vänsterpartiet som röstade emot medan Sverigedemokraterna avstod från att rösta.

*

Fortfarande är det lite svårt att ta in att risken finns att Rally Sweden 2021 om det körs vill säga, kan bli helt utan publik. För mig som varit på plats i Värmland varje år sedan 1975 känns det helt overkligt att tänka sig att som FIA-ackrediterad media stå i stort sett ensam på till exempel ”Colins Crest”. Har ännu inte tagit ställning till hur det blir med min medverkan under de här omständigheterna, detta är självklart också helt ointressant för rallyts genomförande.

Foto: Anders Hasselgren

För mig själva körningen bara en del av upplevelsen, den andra och minst lika viktig är att träffa andra ”rallytomtar” och så klart folkfesten kring rallyt. Utan de här två sista ingredienserna känns det inte alls lika lockande, det måste jag erkänna.

*

Om sju dagar ska SMK Hörby ha digitalt tävlingsmöte och med i stort sett en enda fråga på dagordningen köra eller inte köra RS-premiären Bilmånsson Hörby Rallysprint den18 april. En svår fråga och där grundinställningen hos alla är  samma som den varit under de  60 år som klubben har funnits, klart vi ska köra men så är det Covid-19 som tynger ner ena vågskålen. Även de mest motiverade i jobbet med att ta tillstånd känner sig lite tvehågsna inför uppgiften och motivet till detta är inte svår att förstå. En röst menade.

Känns inte så kul att göra samma jobb som för ett år sedan men som resulterade i att vi fick ställa in och nu är risken stor att samma sak sker igen. 

Att bli blåst på tillståndsavgiften på några tusenlappar överlever säkert de allra flesta klubbar, värre är det med det mentala i att göra jobb som kan vara helt bortkastat.  Självklart ska ännu inte yxan kastas i sjön men med bara 17 dagar kvar tills Länsstyrelsen ska ha fått in alla påskrifter (drygt 60 markägare på Industriområdet) börjar det ändå gunga lite… 

*

Ännu har inget hörts om de nya riktlinjer som skulle komma från Regering, FHM, Riksidrottsförbundet och SBF vilket skulle innebära lättnader för sporter på vatten och i skog/terräng. Har inte heller hört någon datum när denna ”dörröppnare” för då bland annat rally ska presenteras. Inte heller från SBF kommer några hintar om  hur de menar verksamheten ska fortskrida den närmaste tiden. Till exempel om detta fortsatt gäller med att det enbart är publik (8 personer) som räknas vid en tävling och inte tävlande, mekaniker och funktionärer? Lite stöd och riktlinjer från SBF hade varit en stor hjälp för alla arrangörer kan jag tycka. Noterade idag apropå att den stora Bilsportmässan i Jönköping ställs in kommande påsk där förbundet alltid har haft en monter men så blir det inte 2021.

Naturligtvis är det olyckligt att mässan ännu ett år inte kan genomföras så som den brukar. För oss är det ett viktigt event att delta på där vi möter en målgrupp som ligger bilsporten nära. Samtidigt är det ett fullt förståeligt beslut med tanke på de omständigheter vi befinner oss i just nu, säger Jörgen Ekwall, Svensk Bilsports marknadschef.

De omständigheter som Ekwall refererar till, är de inga som även omfattar tävlingsverksamheten eller hur tänker SBF?

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *