Evans har positiva vibbar inför Monza, vitt på lördagens sträckor innebär snödäck, Värmland är fortsatt ett alternativ för ”Svenska”, chockbesked när VW lägger ner sista delen av motorsport, Johan K. kör ExtremeE för Formel-1 legend och Nova är lite lik McRae/Latvala!

Trots att årets VM-säsong i rally varit som den varit kan ingen klaga på spänningen inför helgens final ACI Rally Monza. Alla fyra klasserna är helt öppna och i ”stora klassen” WRC står det mellan Toyotas Elfyn Evans och Sebastian Ogier med Thierry Neuville i Hyundai som främsta utmanare. Även Ott Tänak har teoretiska chans att försvara sin VM-titel, men lite förenklat krävs då att i stort sett hela ledartrion bryter. Även i Märkes-VM är det öppet men där står det enbart mellan ledande Hyundai och Toyota som tvåa. Med detta kan helgen mycket väl utvecklas till en inbördes fajt mellan Evans och Ogier och i det läget dyker alltid frågan om ”teamorder” upp. Här lugnar dock avgående teamchefen Tommi Mäkinen och försäkrar att hans bägge förare själva ska avgöra vem som blir världsmästare 2020.

Läget ser bra ut för Elfyn och Seb och båda har fullt stöd hela vägen, förklarar Mäkinen.

Foto: Tommy Svensson

Att han är lite orolig inför helgen går att utläsa mellan raderna och detta på grund av att bara en enda asfalttävling körts i år (Rally Monte Carlo) med Hyundai och Neuville som vinnare. Att nu komma till Lombardiet som är nytt för i stort sett alla utom Dani Sordo gör Mäkinen lite spak.

Jag tror att sträckorna i bergen på lördag blir särskilt svåra för alla. Våra killar har inte mycket erfarenhet av asfalt i år, men vi har förberett oss så bra som möjligt…

Riktig lika orolig för lördagen är inte ledande Evans som är angelägen att få det hela överstökat och allra helst då med sig själv som vinnare på söndag.

Vad jag har sett på video så verkar lördagens sträckor vara riktigt trevliga, snabba bitvis men  visst kan de vara en utmaning vid denna tid på året med i värsta fall snö och is, menar walesaren som har möjlighet att bli tredje britt att bli världsmästare.

– Jag har positiva vibbar, ett tufft resultat krävs och vi är redo att göra vårt bästa!

*

Foto: Tom Kristensson Motorsport
Foto: Tom Kristensson Motorsport

Känns ändå som att Mäkinens känsla är mer rättvisande och idag har det snöat och bitvis riktigt rejält i bergen. Speciellt sträckan vid Selvino (SS7 och 10) har fått mycket vitt vilket bilden från Tom Kristensson visar. Som en följd av detta har FIA utökat listan med godkända däck till att nu även omfatta snödäck utan dubb. Har sett ”FIA Bulletin No4” och där varje tävlande nu får lägga till åtta snödäck med undantag för Junior-WRC som får nöja sig med sex Pirelli Sottozera STZ-B som ser ut så  här.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Detta innebär totalt 18 däck om man kör ”shake down” medan WRC och WRC2/3 kan använda 28 respektive 26 däck.

Foto: Oliver Solberg Media office

Oliver Solberg som även han varit och rekat idag la ut denna bild och ställde sig frågan.

Monza eller Monte? Mycket snö på dagens recce, känns som att vara hemma vilket bäddar för en intressant helg…

*

På tal om snö så har jag fler gånger korrigerat den grovt överdrivna uppgiften att FIA/WRC ”kräver” att Rally Sweden flyttas från Värmland. Så är det inte alls, det man önskar eller om så föredrar kräver är att det svenska WRC-bidraget körs på snö/is. Om detta sedan sker i Värmland,Söderslätt i Skåne eller i trakterna kring Boden struntar man i, det är vintern som är önskemålet. I dagens ÖP (Östersundposten) kommer då en något nyktrare syn på saken med rubriken ”Inte alls säkert att Svenska Rallyt flyttas: ”Värmland fortfarande ett alternativ”.

Foto: Tommy Svensson

I artikeln utvecklar VD Glenn Olsson saken  att den långa traditionen med rallyt i Värmland är inte helt lätt att bryta och säger till ÖP.

Jag är ju vd för det bolag (Rally Sweden AB) som arrangerar tävlingen och det viktigaste för oss är att ha ett vinterrally i Sverige, menar Glenn och fortsätter

Vi ska försöka snösäkra tävlingen och därför har vi startat en utredning och förberett åtgärder.

Skulle nästa års nordligare bana upp i Dalarna bli succé är det inte omöjligt att rallyt förblir en angelägenhet för  Värmland och Dalarna. På frågan om vilka orter som ligger bäst till framhåller dock Glenn  med lite tvekan Jämtland. 

Där finns ett stort kunnande och även ett intresse från det offentliga, som verkar vara på hugget. Vi har en dialog med näringslivet, där det finns en stark vilja. Det är mycket som känns stabilt (i Jämtland).

Nu är det många mer än han som ska ha ett ord med laget, inte minst WRC-promotorn vars åsikt väger allra tyngst. Tidigast i februari kommer ett besked om var Rally Sweden 2020 ska köras.

*

SVT hårdsatsar på WRC-finalen och utökar nu helgens sändningar med duktiga radarparet Maria Wallberg och Jonas Kruse. Så här följer du ACI Rally Monza.

Torsdag, 3/12:

14:00 – 15:00; SVT play, SS1, Sottozero The Monza Legacy. 

15:00 – 16:00; SVT1 & SVT play, SS1, Sottozero The Monza Legacy. (eftersändning)

Fredag, 4/12:

12:30 – 13:30; SVT1 & SVT Play, SS4, Cinturato 1 

15:00 – 16:00; SVT1 & SVT Play, SS5, Cinturato 2  

Lördag, 5/12:

09:00 – 10:00; SVT2 & SVT Play, SS8, Gerosa 1

14:30 – 15:30; SVT2 & SVT Play, SS11, Gerosa 2 

Söndag, 6/12:

10:00 – 11:00; SVT Play, SS15, Serraglio 1. 

11:00 – 13:30; SVT2, SS16, Serraglio 2. (Inleds med eftersändning av ss15 från, sedan från 12:00 sista sträckan Power stage) 

16:30 – 17:15; SVT1 & SVT Play, Årets mästare.

Måndag, 7/12:

14:15 – 15:15; SVT1 & SVT Play, Sammandrag av årets sista VM-rally.

Allt för idag från WRC-fronten, i morgon blir det årets sista tips innan första start klockan 14.08 och det blir minst sagt ”tricky”. Redan innan var det svårtippat och med Kung Bore på besök i Lombardiet är det snudd på omöjligt… 

*

Nu för tiden är det oftare det rör sig om chockbesked när det handlar om motorsport än ”tummen upp” och i går kom där ännu ett trist besked när Volkswagen sätter punkt för sitt engagemang i  motorsport. Extremt framgångsrika Volkswagen Motorsport i Hannover läggs ner helt och tillverkningen av Polo R5 upphör vid årskiftet efter runt 100 tillverkade bilar. Anledningen är att denna typ av motorsport inte rimmar med märkets nya miljövänliga elprofil. I Hannover har 169 personer jobbat med att göra ”Folkavagn” till en under flera decennier framgångsrik spelare i sporten. Från Formel Vee på 60-talet till Johan Kristofferssons Supercar Polo som ihop med Oliver Solbergs ERC-seger fick sätta punkt för märkets framgångsaga.  De anställda blir dock inte arbetslösa utan inlemmas nu i huvudkoncernen där deras kompetens ska användas för att utveckla eldrivna gatbilar istället för att vinna tävlingar . Företaget försäkrar att man även framöver kommer att långsiktigt kunna förse alla som köpt Polo R5 och Golf GTI TCR med reservdelar, trots allt en tröst i bedrövelsen.

Foto: Tommy Svensson

Inte utan att jag känner ett litet hugg i hjärtat över beskedet då jag var på plats i Rally Monte Carlo 2013 när Volkswagen gjorde WRC-debut med en andra plats för Sebastien Ogier/Julien Ingrassia bakom vinnaren Sebastien Loeb. Något som sedan följdes upp med första segern för Polon i Rally Sweden några veckor senare.

Foto: Tommy Svensson

I teamet ingick då även Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen och för finnen slutade Monte med ”accident” medan Mikkelsen fick vänta någon månad innan han gjorde premiär i Portugal.  Monte-cirkeln och Volkswagen slöts sedan 2016 och då även med mig på plats som inbjudan gäst. Precis som vid premiären vann Ogier och där fru Ogier gratulerade puss på mun.

Foto: Tommy Svensson

Mikkelsen slutade tvåa. men fick däremot äran att bli historisk genom att sätta punkt för WRC-eran genom att vinan Polons sista tävling, Rally Australia.

Foto: Tommy Svensson

Att jag sedan även blev inbjuden hösten -18 till Polo R5:s allra första WRC-start i Spanien och i Rally RACC Catalunya förstärker huggkänslan i hjärtat. Där gjorde Petter Solberg rallycomeback med en tredje plats i WRC2 medan Polo-kompisen Eric Camilli efter tekniska problem, fick en 17:e plats.

Foto: Tommy Svensson

Då spåddes Polon en lysande framtid i R5-klassen både på WRC och nationell nivå och stämningen i Hannover var på topp samtidgt som orderboken fylldes snabbt. Vad då ingen visste var att man i styrelserummen i Wolfsburg redan snickrade på texten till dödsannonsen och året därpå punkterades Hannovers rallydrömmar av ”elgänget”.  

*

En fråga säkert många med mig ställer är vad som händer med svenska VM-vinnande Volkswagen Dealer Team Bauhaus och Johan Kristoffersson i ljuset av gårdagens besked, blir det en fortsättning eller är projektet avslutat? Oavsett vilket så har Johan ändå stora delar av 2021 klart när Arvika-sonen presenteras som ny i Elbil-serien ”Extreme E”. Här har Johan fått plats i Formel 1-föraren Nico Rosbergs team Rosberg Xtreme Racing.  Off-road-serien kommer att köras”world wide” med start i Saudi Arabien i mars för att därefter flytta vidare till Senegal, Nepal, Brasilien och Grönland. 

– Jag är otroligt stolt att få ingå i Rosberg Xtreme Racing som kommer att besöka en del fantastiska platser för att marknadsföra ett viktigt budskap, kommenterar Johan nyheten.

Målet är att sätta fokus på klimatförändringar och därför har arrangören valt extrema platser för de fem tävlingarna. Dessa besöks med SUV-modeller över 500 ”elkrafter” under huven. Ett annorlunda steg för Johan som annars kört det mesta, rallycross, rally och racing egentligen bara tävling på tvåhjul som saknas i hans CV.

Det här är ju något helt nytt med offroad-körning och tt få jobba med Nico och hans team känns väldigt motiverande. 

Nico Rosberg är nöjd med att ha knutit ett stort affischnamn till sitt team.

Vi är mycket nöjda att kunna välkomna en förare av Johans kaliber i RXR-familjen. Som tidigare förare och nu teamgrundare har jag stor respekt för vad Johan har åstadkommit inom motorsport så här långt och ser fram emot att få vara en del av hans nästa kapitel! 

Redan klara för Extreme E är Mattias Ekström och Timmy Hansen plus att igår presenterades även Carlos Sainz som ny förare. Även STCC-föraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky har nämnts som aktuell för serien då det varje team måste ingå minst en kvinnlig förare.  

*

Får lite frågor då och då hur det går med uppfostran av Nova, vår snart fyra månader gamla Lagotto-valp. Svaret är, ungefär som i en rallytävling ibland går det som tänkt men ibland hamnar man utanför vägen, något som ingår i sporten.

Foto: Tommy Svensson

Samma sak för Nova som är lik Colin McRae eller Jari-Matti Latvala i karriärens början, lite avåkningar då och då som sedan får fixas till i service. Som idag efter att ha inventerat maskbeståndet i gräsmattan där sedan”meckaren” fick rycka ut och torka bort den värsta skiten innan hon åter var presentabel….

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *