Tom K: ”Fokuserar inte på problem utan på möjligheter”, Hyundai med Junior-satsning, Hankook kliver in i ERC, Mattis i Golf på Söderslätt, Anna N. erkänner att SBF inte hunnit med i hållbarhetstänket och Marcus vann på min”hemmabana”!

 ”Äntligen är säsongen 2023 igång”. Så inleder Tom Kristensson sin hälsning till alla fans som följer honom på sociala medier. Han fortsätter med, ”Det är ingen hemlighet att vintern och tidiga våren har varit en ganska tuff period på många plan. Men nu drar det äntligen igång med första tävlingen i Portugal – Rally Serras de Fafe. Tävlingen drar  igång med rek på torsdag, Qualifying och Shakedown på Fredag och SS1 startar 22.05 svensk tid på fredag kväll. WRC+ sänder från hela helgen och vi kommer ha live-kamera i vår bil.”. Att där hålls många tummar för honom och Andreas Johansson är nog ingen överdrift. Bara att hoppas att där även finns tummar över för Pontus Tidemand/Julia Thulin och som även dom gör ERC-premiär i Portugal med en GNM/MRF-stödd Ford Fiesta Rally2. Även Mads Østberg/Patrik Barth menar jag måste omfattas av tumhållning i synnerhet som man har en fot i Toms team och den andra i MRF.

*

En tumme verkar även hållas för Tom av en av rally på toppnivås odiskutabelt största röster, Luke Barry på amerikanska DirtFish. I en lång intervju med Tom där han berättar om SMK Hörby-förarens väg för att studsa tillbaka efter efter det mindre lyckade året 2021 när det blev WRC2 med M-Sport. Ett alldeles för stort steg från två år i J-WRC upp till näst högsta klass i WRC bekräftar Tom vilket inte är någon nyhet, detta har han aldrig hymlat över. Barry berättar, att ringa upp Tom inför varje säsong har blivit lite av en tradition men i fjol var det långtifrån den vanliga ”Smilig Tom” som svarade hemma i Sjöberg.

2021 hade knäckt den vänlige svensken, konstaterar Barry.

Sedan går han inpå alla problem Tom stött på under året som kan sammanfogas med, att som privatförare är det omöjligt att dra en WRC2-satsning helt själv.

Blev att fokusera på att bara överleva, förklarar Tom för Barry.

Omtaget 2022 med Kowax 2BRally och Hyundai blev som bekant oerhört lyckat, av fem planerade tävlingar blev det 15 rally med fem totalsegrar och ett Polskt Mästerskap som kronan på verket. Med detta i ryggsäcken var det ändå klart för Tom att WRC2 fortfarande var för långt borta och istället blev ERC målet för 2023.

Vi hittade ett avtal med Citroën och ungerska teamet Tagai Racing Technology och det ser väldigt bra ut för tillfället, säger Tom till Barry.

Foto. Tommy Svensson

Intervjun går vidare och där Barry undrar hur det känns att komma till Portugal med nytt team och ny bil? Här avslöjar Tom en för mig okänd pusselbit och en som säkerligen vägde tungt när valet föll på Tagai. Tom berättar.

– Teammanager Rafa Cebula kommer att fortsätta att samarbeta med mig så vi kommer att byta till teamet tillsammans. I princip samma gäng från Kowax som ifjol, så jag är faktiskt ganska bekant med den här lösningen!

Därmed blir omgivningen i stort samma trygga som i fjol och att kemin mellan Tom och Cebula klickade märkte alla som träffade dom i fjol. Barry beskriver ERC 2023för Toms del mycket beskrivande med, ”Tom kommer att simma i ett hav omgivet av hungriga  hajar”. Detta är dock inget som bekymrar Hörby-föraren.  

Det spelar ärligt talat ingen roll, bara att komma till Portugal är en stor seger med ny overall och ny bil!

Att det blir oerhört tufft för Tom att ens komma på ”Topp 10″  förstår alla som följer ERC och där det i modern tid aldrig varit så många segerkandidater som till helgen. Som alltid vill Tom vinna, samtidigt är han realist och menar att han enbart kan påverka sin egen insats.

Det enda jag fokuserar på när jag sitter bakom ratten är att njuta, jobba med bilen, jobba med teamet, jobba med min co-driver och alla partners jag har runt omkring!

Foto: Tommy Svensson

I slutet av DirtFish-intervjun kommer Barry över lite mer på Toms filosofiska sida som skiljer sig mycket från många av konkurrenternas. Att dra ett så tungt lass själv som han gör med sin satsning, försöker han vända till sin fördel mot sina mer välbeställda medtävlare. Tom menar att han kanske har större respekt för helheten, medan vissa bryter ihop efter ett misstag så vänder Tom detta till att fokusera ännu mer på nästa sträcka.  

Fokuserar inte på problem och här är jag är inte som andra människor, jag fokuserar bara på möjligheterna!

Att Tom är en omtyckt föredragshållare, inte bara inom rally förstår man på hans kloka mogna insikter om sig själv.

– Jag tror mig själv till 100% att jag kommer att kunna göra det jag föresatt mig. Men jag vet också vad jag behöver göra för att komma dit med alla förberedelser, alla testdagar, alla pengar du behöver spendera för att göra det här, säger han och lägger till en liten känga till SBF med tanke hur många andra länder stöttar förare ekonomiskt i ERC.

Helt galet med det låga stöd som jag har från förbundet, jag får gör allt själv, absolut allt.

Avslutningen med rallyrösten Barry är också fylld av ”Tom-filosofi”.

Det finns bara en sak att fokusera på, att njuta av livet och rally. Om vi gör så blir resultatet bra och vi kommer att vara en bra företrädare för sporten och   mina sponsorer.

*

Äntligen verkar det som att Hyundai Motorsport vaknat upp och insett att bara för att man har en Rally2-bil, så står inte kunderna på kö. Det gäller att även visa upp bilen som vinnare och där har det som bekant varit lite tuffare. Inte så att det saknats triumfer, men sanningen är att det mest varit i olika nationella mästerskap, i WRC2 och ERC har det varit betydligt färre pallplatser. Därför har man i dag presenterat ”i20 N Rally2 Junior Drivers”. Fyra förare har plockats ur Hyundai-leden och att deras WRC2-åkare Fabrizio Zaldivar och snabbe irländaren Josh McErlean ingår känns tämligen tippat. De här två komplettas av spanjoren Oscar Palomo och mer otippade luxemburgaren Charles Munster. Den sistnämnde körde i fjol Opel Rally4 och är lillebror till M-Sports WRC2-hopp Gregoire Munster som har en längre bakgrund med Hyundai. De fyra har valts ut efter vissa specifika kriterier, resultat, framtida potential och inte minst viktigt, hur de uppträder utanför rallybilen. Hyundai Motorsport Customer Racing Manager Andrea Cisotti kommenterar valet av förare och säger också indirekt att man inte tidigare varit riktigt på tå med Rally2-bilen.

Nu kan vi stödja unga förare och med detta stöd kan de utvecklas till att göra succé i de olika serierna, en ”win-win” situation!

*

I WRC är det enbart Pirelli som får lov att levererera däck medan det i ERC är fritt. Här körs även på Pirelli men också Michelin och uppstickaren MRF Tyres som bland annat Pontus Tidemand och Mads Østberg åker på. I dag avslöjade ERC att också Hankook ger sig in i ERC vilket välkomnas av promotorn. 

Detta förstärker statusen på serien att få med Hankook som är en känd producent av rallydäck och det är helt fantastiskt att vi kan visa upp deras sortiment i Europas främsta rallyserie.

Hankook blir också officiell leverantör till ERC Juniors som gör debut i ”Orlen 79:e Rallye Poland” i mitten av maj. 

*

Även om strömmen av anmälningar ebbat ut till BRC-premiären ”Rally Anderslöv” fortsätter det att droppa in namn och nu är man uppe i 125 anmälda till den 25 mars. En av de senaste att anmäla sig var en ögonbrynshöjare, Mattis Olsson numera med Älmhults Mk som  klubbadress.

Foto: Tommy Svensson

Till Söderslätt kommer han inte med den Ford Fiesta R5 han körde i fjol utan nu är det en Golf 3:a i Grupp H som gäller och vid sin sida har han gamle vapendragaren Marcus Sundh. Lite av en cirkel som sluts då Mattis före Toyota och Fiestan körde just med en gul Golf. Om detta är en permanent lösning för 2023 är dock okänt.

*

Tog inte lång tid för SSRC-premiären ”Silverratten ” den 22 april att gå förbi deltävling två i BRC, ”Rally Karlshamn” vad gäller antalet anmälda. Båda tävlingarna körs på samma datum och till Älmhult är nu 28 anmälda medan 17 väljer Asarum. En tung aktör i ”Silverratten” blir Team Nybe som har anmält hela SM-trion, Jonas Åkesson, Fredrik Åhlin och Albin Nordh.

Foto: Lollo

Så här långt står GK Door Teams Christer Hedlund för tuffast motstånd med Polo R5.

*

Anna Nordkvist VD SBF tar nu bladet från munnen och erkänner att förbundet inte riktigt hunnit med i svängarna när det gäller de allt mer njugga skogs/markägare. En grupp som enligt mig gömmer sig bakom en luddig åsikt att inte motorsport är att räkna som hållbar sport. 

Vi har inte lyckats nå ut med hur långt vi har kommit med vårt hållbarhetsarbete, det är bara att vara ödmjuk och erkänna, säger Anna.

Hon väljer att peka på allt som förbundet gjort i saken men frågan är om den information når rätt adresser.

Att Rally Sweden fått högsta klassning på miljöcertifiering som första motorsportevenemang i världen visar att vi har kommit långt. Vi arbetar samtidigt väldigt aktivt med stort som smått. Allt från att snabba på omställningen för tävlingsklasser att köras med fossilfria bränslen som till exempel el, till att våra klubbar måste främja användande av kollektivtrafik och samåkning vid arrangemang. Vi jobbar otrolig mycket med förbättringsarbete och miljötänkande!

SVEMO har för länge sedan visat det positiva med att deras motorcyklar river upp marken så att olika insekter får bättre levnadsvillkor. Nu gör SBF och SVEMO en gemensam aktion för att föra en närmare dialog med de stora markägarna. 

Vi måste bli bättre på att berätta om all samhällsnytta vi gör och vilken positiv miljöpåverkan motorsporten faktiskt har, säger Robert Svensson, ordförande i Svemo. 

Under 2023 kommer det presenteras ny forskning som visar på motorsportens betydelse för sällsynta arter. Bland annat hur grusdammet som sprids ger viktigt tillskott av mineral/näring för många växter. 

Sedan så måste vi bli bättre på att trycka på den samhällsnytta vi gör på flera plan. Allt från att vi möjliggör en socialt meningsfull och aktiv fritidssysselsättning för alla förare, funktionärer och ledare samt en fysisk och mental träning och motion, till teknikutveckling och främjande av biologisk mångfald. Och inte minst arbetstillfällen och besöksnäring, säger Anna.

*

Ingen nyhet att jag har svårt att hänga med i allt som händer på bilsportfronten och oftast är det racing som får ta mest stryk. Men att Marcus Ericsson på min ”hemmabana” i St. Petersburg (när jag besöker Florida bor vi alltid en knapp timme bort) körde till sig första seger för 2023 har inte undgått mig. I ”2023 Firestone Grand Prix of St. Petersburg” tog Indy-serien avstamp och bättre inledning på säsongen var svårt att tänka sig för Kumla-föraren. Sämre gick det för Felix Rosenqvist som redan på varv ett träffade muren efter en tuff omkörning. Resultatet blev en masskrasch där ändå Felix kunde fortsätta men bara för att få ge upp efter halva racet. Av de 27 som startade kunde bara 15 förare ta målflagg.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *