Grybb försvann då vann Andervang HGP utan problem, andra raka för Simon A., förlängd anmälan till Asfalt SM, PG-Adielsson-Ryke segrade alla i Laholm, Meeke/Fløene vann ”For Craig”, danske mästaren Madsen får vänta på sin nya Citroën, Marklund tvåa trots jättekrasch i Euro RX-premiären och ”Craig Stage”…

På ett soligt men till en början vårkyligt Garnisonen var det i söndags dags för deltävling två i Södra BF:s RS:DM, ”Hässleholms GP”. Lite har glansen flagnat på ”HGP” mot de gyllene åren före pandemin då det flera gånger var på gränsen till gallring bland alla anmälningar något som inte alls var aktuellt i år. Då fanns även många danska och norska deltagare vilka i helgen var mindre än dussinet totalt. Men ändå var där ändå fult godkända lite över 60 deltagare som tog sig an de tre heaten som varje innehöll tre varv vilket blev 7,5 kilometer/heat. I 4WD förväntades en tuff fajt där hemmahoppet Rolf och Tobias Grybb var lite av favoriter som faktiskt aldrig lyckats vinna när det körs RS nästgårds mot hemmet i Tormestorp. I andra ”ringhörnan”, direkt från Grus SM i Laholm stod Stig Andervang och Lars Andersson med sin lätt ärrade EVO-Skoda.

Toppstriden kom dock av sig direkt när Grybbs Citroën R5 gick sönder i starten.

Foto:Tommy Svensson

Bara framhjulsdrift kvar, det bara small till i transmissionen så var tävlingen över för vår del, berättade en besviken Grybb.

En lite ovanlig känsla för honom då antalet gånger ”Cittran” svikit har varit väldigt få under de fyra år som den gjort tjänst hos familjen Grybb.

Foto:Tommy Svensson

Istället blev det en ohotad triumf för Andervang/Andersson som var snabbast alla tre heaten med  Skodan. Lite trevande i början menade vinnaren som aldrig tidigare kört ”HGP” utan bara kört sträckan när den i delvis annan tappning, ingått i Snapphanerallyt.

Kul bana som var lite hal i början för  vår bil som kördes med grus-set up. Enda vi gjorde efter Laholm var att sänka den och skruva lite på stötdämparna och det visade sig ju vara tillräckligt, förklarade en väldigt glad Andervang.

Foto:Tommy Svensson

MK Rimo-föraren tillhör de allra tävlingsflitigaste och är i gång nästan varje helg, men någon satsning på rally-SM blir det inte förklarar han.

Missade Lima då jag stod utan kartläsare och då är det meningslöst att försöka hänga på resten av SM. Däremot fortsätter jag med Grus-SM plus den serie vi kör i Tyskland som blir huvudfokus. Här har vi två segrar av två möjliga.

Att han gillar att köra rally går inte att ta mist på även om det inte är riktigt lika mycket som under 64-åringens storhetstid.

Ett år körde jag 44 tävlingar så många blir det inte nu för tiden men jag kör så länge det är kul eller rättare sagt, så länge pengarna räcker… 

Foto:Tommy Svensson

Betydligt tuffare var det i 2WD-klassen där återigen Eslövs Simon Andersson och Hörbys Joacim Kristiansson förväntades ha ny tiondels-fajt. I första heatet tog ”Jocke” med Maya Ragntoft i Opel Corsan kommandot, 1,5 sekund före ”Simpan” med mamma Malin Ek för allra första gången som kartläsare. Tidstappet fungerade som tändmedel i den nya Renault Clio Rally4 och i andra omgången var man inte bara snabbare utan gick även upp i ledning med en dryg sekund inför sista. Här fortsatte Clion i samma tempo och var 0,8 före Corsan och saken var klar.

Härligt att vinna för andra gången i rad över Jocke, förklarade vinnarchauffören.

Lika glad var mamma Malin som fick högerstolen som tidig 50-års present, en bättre present än detta kunde hon inte tänka sig.

Mycket imponerad över hur Simon hanterade bilen och alla spakar som måste skötas, förstår inte hur han hinner med, menade mamma.

– Synd att det tog slut så fort, vi kunde gärna kört några varv ytterligare… 

Foto:Tommy Svensson

Det var i heat två som Simon grundlade segern och Jocke hade en förklaring till detta.

Körde på en cementsugga och var lite orolig över att det skulle bli punktering, slog därför kanske omedvetet av lite på tempot.

Foto:Tommy Svensson

Nu klarade sig däcket med luften kvar men ett decimeterlångt hål i däcksidan visar att ”punkan” inte var långt borta.

Men Simon kör väldigt bra så det är bara att gratulera till ännu en seger, sedan får vi se om vi kan få revansch i nästa SM-tävling i Kungälv, hoppades dagens tvåa.

Det var de här båda som stod i en klass för sig och trean även de från SMK Hörby, Tommy Andersson/Thomas Hallén med BMW M3 var halvminuten efter.

Bäst i ”VOC/GruppF” (StandardB) blev inte alls överraskande SMK Hörbys Henrik och Ida Levin som vann 13,5 sekunder  före Sunnerbos Leif Axelsson/Peter Augustinsson, Volvo 940 även dom.

Foto: Tommy Svensson

Nu hade man lite klydd i starten av andra heatet vilket innebar att Hörbys Rolf-Arne Nilsson släpptes i väg precis framför Axelsson.

Inga problem egentligen för Rolf-Arne släppte förbi mig men det var dj-lig nära att jag kört på honom när han dök upp precis fram min kylare, berättade en eftertänksam Axelsson.

Foto:Tommy Svensson

En bra genomkörare inför premiären för Volvo Euro Cup i Tyskland i slutet av maj, konstaterade Henrik Levin. 

Där blir det nog ännu tuffare men nu har vi ändå lite asfaltmil i kroppen!

Riktigt jämnt var det i samma klass för C-förarna där Arlövs Linus Larsson satt SMK Hörbys färska men ambitiösa Ebba Larsson som kartläsare. Efter alla tre heaten var körda blev det Arlövs seger med en enda sekund före hemmaekipaget med Thomas och Ronnie Petterson, båda med BMW.

Foto:Tommy Svensson

Snabbast i ”GruppE” blev Kristianstads Jesper Larsson Odenmalm/Filippa Kaunitz med Toyotan.

Nästbästa ”utlänning” blev norska Ronny och Karina Berge med en mycket ilsken Ford Sierra Cosworth. Sjua totalt och klassvinnare i B-Trimmat. Från danskt håll var det flitiga gästerna på den här sidan Öresund, Mick Fraas och Erik Larsen som med Subarun och fjärde plats totalt var bäst från det hållet. 

Foto:Tommy Svensson

Nu är det paus under hela maj för RS-DM och inte förrän den 10 juni körs deltävling tre, ”Staffanstorp Festivalrace” i regi av Arlövs MC. 

*

I Kungälv väntade Älvbygdens MK med spänning in om och hur många RS-åkare som efter målgång på Garnisonen skulle anmäla sig till ”Rollsbo City Race” andra tävlingen i Asfalt SM. Innan ”HGP” var intresset svalt för nya tävlingen i Kungälv så redan i går togs beslut att förlägna anmälningstiden till den 2 maj. För att köra tävlingen skulle minst 20 SM/RM-åkare anmäla sig och om jag räknar rätt, så är man idag över den gränsen med ett ekipage. Bara att hålla tummarna för att ytterligare några asfaltsugna anmäler sig innan tisdagkväll…

*

PG Andersson med tillfälliga kartläsaren Kalle Lexe motsvarade favoritrycket när Laholms MK gjorde comeback som rallyarrangör med SM-tävlingen ”Timmerhultsprinten” i trakterna av Knäred. En drygt sex kilometer lång och enligt de tävlande, extremt fin sträcka hade plockats fram. En sträcka som föll PG med Team Skåabs Ford Fiesta Rally2 i smaken.

Foto: Lars Svensson

En riktigt bra genomkörare inför South Swedish Rally med en bra och representativ väg. Jag tog i lite mer på de två första varven, men tog inga onödiga risker i det sista åket, förklarar PG.

Då hade det kommit fram lite stenar så jag körde med full kontroll och undvek stenarna för att slippa punktering!

Foto: Jonas Åkesson

Näst mest bråttom över de tre åken hade Team Nybes Jonas Åkesson/Maja Bengtsson men ändå kom man inte närmare än tre sekunder efter.

Foto: Henrik Åkeson

Trea på sin ”sydsvenska turné” slutade Stig Andervang/Lars Andersson dock rejält avhängda med över 40 sekunder av de båda SM-topparna.

Foto:Tommy Svensson

Tuffare var det efter Andervang och ner till femman Mattis Olsson/Marcus Sundh med Arvid Johansson/Roger Dalberg mellan sig. Bara lite drygt tre sekunder skilde den här trion åt. 

Foto: Henrik Åkeson

I 2WD visade Mattias Adielsson/Bosse Holmstrand att man siktar på dubbla SM 2023.

Foto: Lars Svensson

Med Toyota Corollan betvingades Daniel Röjsel/Mikael Johansson i Opel Corsan med sju sekunder. Skånskt på tredje plats genom Hässleholmaren Johan Green och Josefin Ingvarsson som äntligen fick till en boost framåt med Corollan. Bara sju sekunder efter hårdsatsande Adielsson är ”Kalles” bästa SM-resultat på ett bra tag.

Foto: Lars Svensson

Måste även nämna Kullings Melvin Bengtsson/Carl Eriksson som den i dag betraktad som ”icke konkurrenskraftig” Peugeot R2 slutade fyra totalt. Bara 0,3 skilde från tredje platsen efter sig hade den lilla Peggan”21 olika mer eller mindre vassa Grupp H-bilar.

Foto: Henrik Åkeson

Mitt tips i RM-klassen ”Standard” höll hela vägen och Carl Ryke/Joakim Amar, Karlskrona vann klassen med 0,7 sekunders marginal. En seger som grundades redan första vändan där tvåan Rasmus Bengtsson/Torbjörn Ivarsson, Älmhult och Volvo var över tre sekunder efter Golfen från Blekinge. Det räckte inte med två sträckvinster det blev ändå Ryke-triumf till slut. Ny ”Älmhultare” som trea, Markus Svensson/Havanna Forsell, 3,5 bak Golfen medan Kristianstads Jesper Larsson Odenmalm/Pernilla Larsson slutade fyra.

*

 Med sju av nio möjliga sträcksegrar visade Kris Meeke och Ola Fløene var skåpet skulle stå när paret gjorde debut tillsammans och i Team Hyundai Portugal vann ”Rali Terras d’Aboboreira”. Nästan tio mil tuffa grussträckor var inga problem för den WRC-rutinerade nordirländaren och han minst lika rutinerade co-driver från Norge. 

Den här segern är ”for Craig”, förklarade en rörd Meeke vid målgången och som en hyllning gick teamets i20 N Rally2 som egentligen skulle ha körts av Breen, helt i Irlands färger.

Nu var motståndet inte att leka med, tvåan Marco Bulacia som ligger nia i WRC2 och tog en stark femte plats i Rally Sweden var bara 15 sekunder efter. Lite handikappad var bolivianen av att köra en äldre Skoda R5.  Trea slutade spanjoren Alejandro Cachón, Citroén före flerfaldige portugisiske mästaren och just tillfrisknad efter kraschen i ERC Rally Fafe”, Armindo Aarújo. Frågan är om inte han ändå gjorde rallyts starkaste insats med tanke på att det bara är en dryg månad sedan han hamnade i sjuksängen med många brutna revben och annat efter Fafe? Meekes teamkompis Ricardo Teodósio slutade femma men var över minuten efter vinnaren.

*

Kommande helg är det dags för ”DSR1” alltså premiär för Dansk Super Rally som sker i Tyskland precis över gräsen från Jylland med ”ADAC Actronics Rallye Sulingen”. Nästan 130 anmälda med en majoritet av tyska och danska ekipage men även en hel del från ”Holland” plus två svenska. Med #109 på den i Sverige udda Grupp F Opel Astra Bertone startar Tibros Lucas Helin med Mikael Kjellgren vid sin sida i klassen ”Rally 2 National”. Längre ner finns Calle och Torbjörn Carlberg som ”laddat batterierna” för en ny säsong med eOpel Rallye Cup. Här går smålänningar ut först i kraft av fjolårets placering och efter sig har man ytterligare 13 ”fulladdade” eCorsor.

Foto: Glad Sport

På plats i Sulingen är så klart hela tyska och danska eliten och där Kenneth Madsen/Mette Felthaus från Glad Sport med sin supervinnare Peugeot R5 blir ett jagat byte. Egentligen skulle Madsen suttit i en helt ny Citroën C3 Rally2 men leveransen har blivit kraftigt försenad så fram till dess får det bli Peugeot. Även broder Jacob Madsen som dominerade 2WD i fjol får ny bil till säsongen. Här rör det sig om en likadan Peugeot 208 Rally4 som han körde hem DM-guld med i fjol. Främst är det Hyundiaåkarna Simon Hansen Valentin/Peter Egholm och Ib Kragh/Bo Jensen Mølgaard som utmanar Kenneth och Mette och vill visa vem som är ny  ”Kung av Danmark”. Som motgift har tyskarna Julius Tannert (Skoda), Marijan Griebel (Skoda), Philip Geipel (Skoda) och Christian Riedeman (Hyundai). Intressant blir om Tom Kristenssons gamle Opel Adam-kompis Nico Knacker i en ny Hyundai Rally2 lyckas hänga med sina mer erfarna 4WD-konkurrenter.

Rallystart på fredag sen eftermiddag och målgång på lördagskväll klockan 18.30 då har det körts elva sträckor, alla på asfalt. En kul grej är att i ”Nennliste” har alla anmälda även en bild på bilen förutom de vanliga uppgifterna… 

*

Kom precis in i SVT:s sändning från Euro RX-premiären i Ungern där jag såg Anton Marklund ta sig till final. En bragd då hans Fiesta var inbland i en tung startkrasch i ett av kvalen och få trodde nog att SET Promotion skulle få fason på hans tio år gamla ex. Ken Block Supercar-Fiesta.

Foto: Red Bull Conteent Pool

Men teamet gjorde det omöjliga och Anton stod på startlinjen i finalen med ”vraket”. Här visade han att det inte är någon tillfällighet att han har dubbla EM-guld hemma. Efter en smart körning var det bara Janis Baumanis som var före över mållinjen. Längst ner på pallen stod britten Patrick O´Donovan medan Andreas Bakkerud aldrig kom in i finalen då hans Audi tidigt fick problem.

Foto: Red Bull Content Pool

*

Häromdagen skrev jag att man i Brattby hyllade Craig Breen för sina dubbla sträcksegrar här i vintras. Förslaget att han därefter skulle bli ”Mayor of Brattby” hann aldrig förverkligas då Breen omkom för ett tag sedan. En som tände på idén men tar den ett steg längre, är rallyfriskusen från Moheda, Janne Kristiansson som skriver, ”Finns ju Colins Crest.Kan ju bli en klassisk sträcka, ”Craigs Stage”.”. En fullständigt lysande idé som man i Umeå/Brattby snarast bör anamma!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *