Tom K./Andreas J. har kört de första snömilen med nya Skodan, Reiersen anmäld till Rally Sweden med Rally2-Skoda, bara 26 bilar i Rally Sweden Historic, Henning Solberg gör NM-comeback i Sigdalrally och Loebs segerchans i Dakar borta.

Helt klart får Tom Kristensson en riktig vintertävling att göra 4WD-debut i.

Foto: Tom Kristenson Motorsport

Snön har fallit ymnigt idag över Hudiksvall med omnejd och så även åtta mil söder om rallynavet där han, Andreas Johansson och Keane Motorsport kört de första milen med den nya Skoda Fabia Rally2 inför starten i ”Hälsingerallyt”. Trots att Toms skånska del av serviceteamet haft möjlighet att träna vinterkörning på hemmaplan, blev det ändå en liten ”off” under dagen.

Blir spännande med #2 på lördag och se hur det artar sig, konstaterar Tom i en testpaus.

Idag har vi testat olika däck och setuper men det snöar otroligt mycket nu.

Efter de första tre milen med Skodan upplever Tom (som vanligt) det som fränt, men även svårt att sätta sig in i nya bilen. 

Det var mycket nytt att ta in, känsla och allt men det går på rätt håll. Mycket lössnö så det är svårt, men fränt!

Foto: Tom Kristenson Motorsport

Sent i eftermiddags var testdagen avslutad efter 75 kilometer riktig vinterväg och Tom var belåten.

Det har gått väldigt mycket framåt under dagen där den stora grejen varit att komma in i körningen och vänja sig vid snökänslan. Märktes tydligt när vi började köra bil på riktigt så kom allt så naturligt!

Avslutningen var på annan typ av väg, bredare och mycket snabbare vilket föll SMK Hörby-åkaren på läppen.

Jäklar va gött det va att få ladda riktigt och få vräka ut den och motorn bara vrålar. Det bästa som finns i hela världen helt enkelt, en superbra dag!

Foto: Tom Kristenson Motorsport

I morgon kikar jag lite närmare på Tom och Andreas konkurrenter i SM-premiären plus så klart även i 2WD och Standard.

*

Än så länge är anmälningslistan till WRC Rally Sweden i februari inte offentlig men i dag kom ett glatt svenskt besked där värmländska talangen Isac Reiersen bekräftade start. Detta med JC Racetekniks Skoda Fabia Rally2 där 20-åringen som vanligt sätter Lucas Karlsson i högerstolen.

I fjol tävlade Isac och Lukas med Ford Fiesta Rally4 och där klassegern i Värmlands WRC-tävling var en av höjdpunkterna. Inte heller är sträckorna kring Umeå är nya för paret som körde Rally Sweden 2022 med Rally4-Fiestan. Ett genrep har även hunnits med i sin första 4WD-tävling förra helgen i ”Finnskogsvalsen”, då blev det en andra plats efter mer 4WD-rutinerade hemmaåkaren Dennis Rådström.

Jag är så glad över denna möjlighet att få köra en VM-runda i en Rally2-bil, i kategorin WRC2. Något jag drömt om sedan jag var liten, förklarar Isac.

–  Att växa upp var att titta på bilarna i Rally Sweden när det arrangerades hemma i Torsby vilket är nyckeln till drömmen om att bli rallyförare startade!

Han menar också att starten för två år sedan hjälper till inför årets betydligt tuffare motstånd.

 – Att nu köra i Rally2 mot några av världens bästa förare är verkligen något annat och blir en riktigt bra upplevelse för framtiden och vi kommer att samla mycket erfarenhet genom denna resa!

Teamchef Joel Christoffersson delar glädjen med Isac och Lukas.

 –Detta har legat i vår plan från början om jag ska vara ärlig ända sedan vi började med Rally4-bilen för två år sedan.

Joel betonar vikten av att mäta sig med världen bästa förare och lägger till.

– Tempot kommer att vara väldigt högt i WRC2 så detta kommer att bli väldigt roligt!

*

Det blev ingen lång paus för Torbjörn Carlberg efter att ha tagit lite paus från notläsningen hos sonen Calle. Nu blir det helt annorlunda för smålänningen när han sätter sig i Jan-Erik Erikssons Saab Sport för start i Rally Sweden Historic.

Foto: Privat

Tråkigt nog sviker de svenska klassikerna tävlingen i Umeå och arrangören lyckades då inte heller fylla anmälningslistan som var maximerad till 35 bilar. Det blev till slut 26 ekipage vilket är två färre än 2023.

*

Norska Mästerskapet inleds i helgen med ”Sigdalsrally” och kan då redovisa fler anmälda än ”konkurrenten” i Hudiksvall ”Hälsingerallyt”. Drygt tio fler anmälda att köra NMK Modum&Sigdals 77 kilometer specialsträcka. En kul comeback svarar Henning Solberg för som med en nu uppvärmd och torr efter badet i ”Jännerrrallye”, Ilka Minor gör comeback i NM. Bilen de kör är en Skoda Fabia R5 från ungerska Top Cars Rally Team.

Foto: Privat

Bil och servicefolket kommer från Top Cars Rally Team och jag hoppas kunna köra alla tre NM-tävlingarna vinter, säger den nyblivne 51-åringen.

Fem ”NM-gull” har Henning i sitt CV och senast han körde i Sigdal var 2019, även då med Minor som kartläsare. Paret slutade tvåa efter Nikolay Gryazin. Hårdast motstånd i klassen lär komma från regerande mästaren Frank Tore Larsen/Lars-Håkon Lundgreen, Polo R5 och Anders Grøndal/Veronica Engan, Skoda Rally2. Som bästa 2WD sätter jag en svensk krona på Steve Røkland/Jørgen Eriksen, Peugeot R2. Som jag skrev i  samband med texten om vinterdäck och det minimala utbytet mellan Sverige, Norge och Finland så är det helt svenskfritt i ”Sigdalsrally”. Däremot fins två polska ekipage anmälda, Lukas Kotarba med Citroën C3 Rally2 och Glos Bartiomiej, Renault Clio. 

Foto: Privat

I Kotarbas Citroën satte sig idag Mads Østberg för att ge honom en liten genomgång om hur man kör rally på norsk snö.

*

Med friska hjul i alla fyra hörnen på sin Audi lyckades Mattias Ekström/Emil Bergkvist köra till sig en fjärde tid på dagens sträcka, näst sista  i Dakarrally. Knappt tio minuter upp till vinnaren av SS11, Guerlain Chicheriet med även fyra minuter bak dagens trea, Dakarledaren Carlos Sainz.

Foto: Dakarrally

Sebastien Loebs hopp att komma ikapp sin gamle WRC-kollega grusades efter att hans BRX Hunter drabbats av trasig framfjäder efter en osedvanligt tung landning. Loeb lyckades reparera men föll på detta ner till tredje plats och har nu 1.36,02 upp till Sainz. Med bara en sträcka innan målgång i morgon i Yanbu är allt hopp borta om en första Dakarseger.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *