Mikkelsen, ”Det er helt sinnsykt”, Tom K. SM-testar, tävlingstät april i södern, Joel E. kör ”Bathurst 12h”, dansk i Olas ”Guld-Porsche” och Ekström hjälpte Sainz till fortsatt ledning.

Med i princip en vecka kvar till WRC-premiären ”Rally Monte Carlo” har norska Parc Ferme och Simen Naess Hagen tagit vårt skandinaviska hopp i ”Rally-VM”, Andreas Mikkelsen på pulsen. Nu har även han känt på sin nya arbetsplats Hyundai i20N Rally1 också enda testen, nästa gång han sitter bakom ratten blir med shake down utanför Gap.

Körstilen och sådant var ingen större skillnad men när hybriden klickar in går det så klart mycket fortare, sa Mikkelsen till Parc Fermé.

Vi byggde upp testen sten för sten då jag inte ville riskera att åka av vägen och missa testdagen!

Senast han satt i en WRC-bil var det 2017-versionen och mot den, så är dagens bilar ganska lika bortsett från just hybriden. Däremot är det stor skillnad mot hans Rally2-Skoda.

Farten i kurvorna är mycket högre plus ett fäste som är 100 gånger bättre, speciellt inbromsningarna. ”Det er helt sinnsykt”.

Hans och Torstein Eriksens uppgifter är att ”hjälpa” Thierry Neuville och Ott Tänak och för detta menar Mikkelsen, måste vi vara före Toyoterna. Att han kommer att följa det som teamet säger är sjävklart.

Jeg er jo først og fremst hjelperytteren!

Må så vara, men jag måste säga att jag personligen gläds åt att se ”AM/TE” tillbaka ”on top level”

Foto: Hyundai Motorsport

Noterade först i efterhand att Hyundai inte glömmer Craig Breen, på bakstammen sitter ”For Craig”!

*

Det blåser upp till SM-rally igen och på lördag smäller det i ”Hälsinge-kiosken” där det i morgon förväntas snöfall. Dock bara under morgondagen och sedan uppehåll som dessutom övergår i sol både fredag och lördag. Men kylan kvarstår och under tävlingsdagen förväntas minus 20 framtill lunch, innan myggen återvänder och bara 15 minus fram till klockan 19.00.

I kylan befinner sig nu också Tom Kristensson/Andreas Johansson för sina första tester med för dom nya tjeckiska Keane Motorsports Skoda Fabia Rally2. Upp till testvägen har dock Tom förlitat sig till sin mindre spännande Volvo V90… 

*

Inget snack utan att andra halvan av april blir tävlingstät i Skåne/Småland, med totalt fem rallyn fördelat på tre helger. 

Foto. Tommy Svensson

Först ut är ”Simrishamnsmixen” den13 april som efter lite problem med markägare väljer att banta ”Mixen” till två sträckor som sedan dubblas. Tävlingen ingår i Södras Rally-DM där den förutom ifjol, är sedvanlig upptakt på DM-året. Dagen efter, söndagen den14 april är det tid att RS-DM drar igång och då med den av Södra BF utsedda ”Årets Arrangemang 2023” eller ”Bilmånsson Rallysprint”. Utan SM-status återgår SMK Hörby till samma upplägg som tidigare med varvlopp på Industriområdet. Den 20 april gör Småland sin 2024-debut med Älmhults klassiker ”Silverratten” och här utlovas ”Rally på häftiga 5 SS smålandsvägar”. Helgen efter (27 april) är det Ryds MK att göra entré på rallyscenen och med tror jag, årets dittills största startfält. Tänker på att Bilsport Rallycup i fjol var stabilt på första platsen när det handlade om att locka många startande. Dessutom ingår tävlingen även i ”RM Historisk Bilsport” vilket också bör locka folk till den småländska pärlan intill lite exotiska Hönshyltefjorden.

Foto:Tommy Svensson

CG Wilke och Hässleholms MK har under de senaste åren levt under galgen då Garnisonen där ”Hässleholms GP” avgörs, blir alltmer bebyggd med bostäder. Wilke har förklarat att det inte finns några garantier för hur länge man får tillstånd, men så länge man får tänker han och kompisarna genomföra ”HGP”. Årets upplaga ingår även den i RS-DM och det blir spännande om fjolårsvinnaren Stig Andervang tar Skodan till Hässleholm den 28 april för att försvara segern? Förr kördes alltid HGP i Valborgshelgen men de senaste åren har datumen skiftat. Hässleholm i likhet med SMK Hörby, har som både tradition och ambition att försöka locka över danskar till tävlingarna. I år har HGP dragit vinstlotten då det på andra sidan Øresund är fritt från ”Rallykørsel” hela helgen. Kanske lite av Kong Frederik X:s undersåta tar sig till det som Wilke brukar kalla, ”Nordens största asfatlttävling”.

Foto: Tommy Svensson

Tuffare i Hörby då DM-premiären krockar med ”Yokohamamesterskabet Vest” i Ringkøbing. Nu ligger detta på Jylland så kanske någon dansk ändå tycker det är enklare att köra över Öresundsbron för att få bränna lite gummi…

*

Tomelillas Joel Eriksson har förlängt sitt kontrakt som reservförare för Formel E-teamet Jaguar TCS Racing och är också klar för karriärens första start på den mytomspunna Bathurst-banan i Australien i ett av världens största långlopp. 25-åringen har precis kommit hem från premiären för Formel E i Mexico City där han för andra året varit test- och reservförare för toppteamet Jaguar TCS Racing. 
 – Jag är jätteglad att få fortsätta samarbeta med Jaguar i Formel E även den här säsongen, säger Joel.

– Det är naturligtvis inspirerande att få jobba så tight med ett team som är med och slåss om en officiell VM-titel i racing. 

Samtidigt är han också klar för klassiska ”Bathurst 12 h”, ett av världens mest prestigefyllda långlopp den 16-18 februari.  Här kör han en Porsche 911 GT3 R (992) för Phantom Global Racing, ett nybildat kinesiskt team stöttat av Porsche Motorsport Asia Pacific i partnerskap med Le Mans-vinnaren Timo Bernhards Team 75. Teamkompisar är danske Porsche Supercup-mästaren Bastian Buus och nyzeeländaren Jaxon Evans.  
Bathurst har varit en dröm för mig i många år och Mount Panorama räknas till de absolut häftigaste banorna i världen, berättar Joel.

Förutom detta fortsätter han diskussioner om ytterligare styrningar under året.

*

I fjol vann f.d Hässleholmaren Ola Nilsson Porsche Carrera Cup Scandinavia men deklarerade tidigt att han inte hade för avsikt att försvara segern 2024. Istället blir det danskt bakom ratten på Olas ”Guldbil” med Super GT-föraren Gustav Krogh. 

Foto. Porsche

Teamet Mtech var drömalternativet förklarar Krogh när han går från Porsche Cayman till en ännu vassare Porsche 911 GT3 Cup.

-– Målsättningen har hela tiden varit Porsche Carrera Cup Scandinavia och teammässigt var Mtech drömalternativet. Det är med Mtechs professionalism, erfarenhet och öga för detaljer som jag tror att jag kan maximera min talang och mina resultat.

Han lägger till.

Störst utmaning är bilen som är ny för mig,  mycket mer kraft, högre kurvhastighet som kräver en viss körstil om du vill vara snabb. Men jag är säker på att jag kommer att lära mig bilen snabbt och vara konkurrenskraftig när det första racet startar!

*

Efter sträcka 10 av Dakarrally är det fortsatt Carlos Sainz i topp trots att han i dag körde slut på reservdäck till Audin.

Foto: Audi Sport

Då kom Mattias Ekström/Emil Bergkvist till hjälp och lånade ut sina hjul till Audi-kollegan som då kunde fortsätta, om än med tidsförlust. Därmed är Sebastien Loeb bara en knapp kvart efter medan trean, Lucas Morales har över timmen upp.

Foto: Dakarrally

I ”Challenger” har Annett Qandt/Annie Seel avancerat till 17:e plats men med 21 timmar upp till ledning. Än tuffare för Kris Meeke som är ”out” efter att ha rullat och skadat buren på sin buggy.

2 svar på “Mikkelsen, ”Det er helt sinnsykt”, Tom K. SM-testar, tävlingstät april i södern, Joel E. kör ”Bathurst 12h”, dansk i Olas ”Guld-Porsche” och Ekström hjälpte Sainz till fortsatt ledning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *