Tjejdominans i Lille Mats, Guinnesrekord i WRC av F1-Salazar och Ramona reser sig igen!

Lite efterdyningar från Lille Mats Rallysprint i söndags. Fick ett litet, pyttelitet brännbollträ i nacken när jag inte uppmärksammat att där var två tjejekipage på pallen i C-förare Grupp E. Kan inte mer än böja mitt huvud i skam. Klart att vinnaren Viktoria Lindh från Hässleholm och trean Anna Larsson, Växjö ska uppmärksammas. I jämlikhetens gyllene tecken måste jag även nämna Hörbyföraren Einar Fors som likt en manlig kil slog sig in mellan tjejerna.
Än större skam är att jag inte skrev ett enda ord om Lena Sandelius som ”utklassade” alla killarna i B-förare VOC. Tvåan, vasse Hörbyföraren Jim Nilsson lär enligt obekräftade uppgifter tillbringat stora delar av Valborgshelgen i fosterställning. En sk-ten tiondels sekund fram till nämnda Sandelius lär ha framkallat svår vånda hos segraren från Simrishamnsmixen…
Andra duktiga tjejer i Lille Mats var Maria Bondesson, Tomelilla och åtta i C-VOC medan Therese Lennartsson, SMK Hörby fick en placering bättre med den något vassare Opel Kadetten i C 2WD.
Ett rekord för Guinness World of records noterades i Rally Argentina. Den chilenske f.d Formel 1-förare Eliseo Salazar skrev in sig för tid och evighet i den tjocka boken som förste förare att ha kört både, Dakar-rallyt, Indy 500, 24-timmars på Le Mans, Monaco GP och nu WRC i Rally Argentina. Inget dåligt CV att lägga fram om man söker jobb i motorsportbranschen vilket jag nu inte tror att Salazar tänker göra. Som man säger här nere ”plaanebogen e i årning” ( vilket betyder fritt översatt till svenska, pengar är inget problem)…
Framträngandet i Argentina tycker jag även förtjänar mer än godkänt betyg för den 57-årige ”mångsysslaren”. Tolva totalt med WRC-Minin är inget dåligt resultat i det supertuffa rallyt!
Citroéngänget är fortfarande sura för det som hände Hirvonen i Rally Portugal och jag förstår dom. Tekniske chefen (undrar vad detta heter på franska, å andra sidan kan jag säkerligen inte ens uttala det…) Laurent Fregosi menar att ”fuskturbon” har man fått från den ende FIA-godkände tillverkaren Garrett. Är där problem med den borde Garrett och FIA sköta detta sins emellan. Dessutom menar Fregosi, turbon förändras när den utsätts för värme och det är detta som gjort att Hirvonens inte längre stämde till hundra procent med specifikationerna.
– Nu måste vi byta turbo efter varje rally mot att tidigare när vi bytte efter både två och tre tävlingar, menar Fregosi.
– Alla strävar efter att få ner kostnaderna i WRC, men detta innebär precis tvärtom.
Rätt Fregosi stå på dig och blir det tjafs så kan du alltid hävda att du har Motorbloggen på din sida!
Detta som följer är ny text, men jag kunde faktiskt nästan lika gärna använt den från förra helgen. Gäller naturligtvis Kristianstads stora kartinglöfte Noah Milell som i helgen var i Växjö och tog fjärde raka segern men den här gången satt det hårt inne. Man brukar säga ”släkten är värst” men i Noahs fall var det klubbkompisarna Andreas Johansson och Sebastian Persson som var de tuffaste nötterna att knäcka. Till slut visade Noah att han är strået vassare medan Andreas slutade tvåa och Sebastian trea. Noah var såklart glad över segern.
– Det var en kamp från första metern till sista. Johansson var som ett frimärke så det fanns inte utrymme för ett enda misstag, och jag lyckades.
I går kom äntligen första livstecknet från Ramona Karlsson efter misslyckandet i Argentina, hon skriver:

”Ord kan inte beskriva hur besvikna vi är. Detta är ett bevis på hur utslagsgivande rally är och hur pass små marginaler det handlar om. Det kändes otroligt bra innan rallyt. Vi hade förberett oss på bästa vis och kände oss lugna men samtidigt riktigt laddade. När oljelampan tändes kändes det bara som att dra ner rullgardinen, detta är verkligen det tråkigaste vi varit med om på en rallytävling.
På den 55 km långa shakedownsträckan fick vi ett kvitto på att vi var med och slogs. Av de 17 startande i Gr.N var de 6:e snabbast, och enbart två sekunder efter segraren Benito Guerra från Mexico. Inställningarna på bilen kändes riktigt bra och vi såg verkligen fram emot en tuff fight, säger Ramona. Och det visade sig även bli ett mycket tufft rally. Mindre än hälften av ekipagen kom i mål, 27 av 69 startande.
Nu laddar vi om inför Nya Zeeland istället, säsongen har bara börjat!”
Rätt rutet Ramona, ge inte upp gör som Flinck ”res dig igen”!
Kommer nu osökt över på Björn Ranelid och citerar kvällspressen, ”den fruktansvärda”krocken med lyxbilen ” (en halvgammal Jaguar, hur mycket lyx är detta?). Har inga synpunkter på hur olyckan gick till, vem som var vållande, vem som skulle ha väjt eller åt vilket håll. Men att ge stackars Ranelid rubriker i samma storlek som ”Breivik” i Oslo känns inte helt sjysst…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *