Tim Liljegren tog sin första totalseger i Nässjö, Grøndal jagar ny seger i Lausitz Rallye, SRC:s prisbord ska dukas av, jag glömde även Wartburg och Moskvich…

I rallysäsongens elfte för att inte säga tolfte timme fick äntligen Karlskronas och sportens nya kelgris Tim Liljegren en hett efterlängtad seger. Med ”Gula Faran” gjorde han comeback som Volvo 240-åkare efter den tunga kraschen i ”Skilling 500” och med kartläsare Aron Gunnarsson blev det seger i ”Novemberskölden”. En seger som Tim lär ranka högt inte bara för själva vinsten, utan för att den också togs i landets största rallytävling med sina knappt 220 startande.

Foto. Kristian Lindberg

Tim visade också att han utan tvekan är landets vassaste B-Förare och i Nässjö MK:s klassiker var ”You Tubern” 33,8 sekunder före erkänt snabba SM-fyran från Vimmerby, Victor Karlsson/Thomas Gustavsson.

Foto. Kristian Lindberg

Den gulröda Toyotan slutade tvåa i klassen men totalt blev man ”bara” trea. Mellan sig och Tim fanns 4WD-åkaren Johan Broman/Rickard Adelind, Team Skogsåkarna som med  Mitsubishi var 31,4 efter ”Gula Faran”. Fyra totalt och bästa Appendix K slutade hemmaföraren Johan Axelsson/Torbjörn Romedahl, Ford Escort.

Foto. Kristian Lindberg

Tvåa i B-klassen för ”Trimmat” blev Älmhultarna Tim och Ditte Hammarström med sin Golf. Att Liljegren körde i en helt annan liga står klart när man ser att Hammarström var över minuten efter.

Foto. Kristian Lindberg

Hannes Håkansson med snabbt inhoppande kartläsare Kim Johansson vann C-Trimmat med Volvo 940. Med en sluttid efter de fem sträckorna som gav 15:e plats totalt av de 186 som kom runt på de luriga sträckorna. Bäst i den jättelika delen (över 100 ekipage) för ”Standard-bilar” blev Västerås C-förare Adam Mylilä med unge men ändå rutinerade Hugo Carlberg som motvikt i Volvo 940:an. Adam  körde 1,1 sekund snabbare än A-vinnaren från Asarum David Pettersson/Isa Kolmbäck.

Foto. Kristian Lindberg

Snabb var också vinnarna av Ungdomsrally, Ville och Ralf Larsson, Kullings MS. 29:a totalt och god marginal ner till tvåan och klubbkompisarna Linus och Thor Daniel Gustavsson. 

Foto. Kristian Lindberg

På bäst åkhumör av GruppE-åkarna var Vetlandas Jörgen Gerhardsson/Nils Schelbling, Volvo men bara sex sekunder efter kom vinnaren i C-klassen, Oscar och Roger Hedberg, Kristdala MS.

Foto: Henrik Åkeson

Bilsport Rallycup har tråkigt och förvånande nog svårt att locka tävlande från Skåne och varför det är så är inget jag har något bra svar på. Kanske är skåningar överfixerade vid notade tävlingar vad vet jag? Hur som helst bäst med rödgul flagga blev Hässleholmaren Jonas Gustavsson med Södra Sunnerbo-kartläsare Patrik Berglund. Den skånska Volvo 240:an kunde inkassera 94:e plats i totallistan. Tyngre för Trelleborgarna Anders och Oliva Kristensson som med BMW:n blev sist i A- Trimmat.

Foto. Kristian Lindberg

Trots det stora startfältet flöt tävlingen på bra även om publiken bitvis enligt arrangören, verkade ha svårt att hålla sig i schack. Under dagen gick man ut via resultatsidan ut och hotade med att stryka sträckor om man inte skärpte sig och lydde funktionärerna.

Foto. Kristian Lindberg

En av Motorbloggens fotografer Kristian Lindberg tyckte ändå att det varit lugnt i Nässjöskogen.

Mycket publik och där jag var skötte de sig hyfsat och lydde funktionärers uppmaningar, menade Kristian.

Foto: Henrik Åkeson

Manfallet blev inte heller så stort som man skulle kunna tro. Inga noter och luriga sträckor är egentligen ingredienser som borde kunna ge mycket avåkningar men av de cirka 30 som bröt var det mest ”Tekniskt fel”. En som däremot behöver boka tid hos plåtslagaren är BRC-profilen David ”Plombo” Lindström vars Volvo 940 är i behov både kärlek och nya högerdörrar…

*

Med detta kan 2023 läggas till handlingarna och kollar man på fliken hos Ericsson Motorsport som hanterar ”Inbjudningar” är det nu tomt på svenska tävlingar. Nästa helg körs tyska ”ADMV Lausitz Rallye” som långt tillbaka varit ett kärt besök för Nordiska rallyåkare. I år är totalt 67 anmälda till grusrallyt som har sin bas i Boxberg sydost om Frankfurt. I fjol vann Andreas Mikkelsen hårt pressad av SMK Hörbys Tom Kristensson, bara 22 sekunder skilde mellan de båda. 2017 vann Anders Grøndal/Roger Eillersten som sedan följdes upp med ett par andra platser åren efter och nu vill garanterat Anders ta ny seger.

39-åringen med  Veronica Gulbaek Engan i Skoda Fabia Rally2 går ut som andra bil efter #1 med tjecken Filip Mares i likvärdig Skoda. Efter sig har man tyska profilen Matthias Kahle som gör årets första riktiga start. Tidigare i år har 54-åringen bara kört ”0-bil” och då använder han en äldre Skoda 130 RS. Stig Andervang som verkar ha Tyskland som andra hemland sätter för första gången Mikael Kjellgren i Skodan. Efter sig har paret WRC2-rutinerade estländaren Raul Jeets/Toom Andrus. Skoda-dominansen bryts av f.d WRC-föraren Armin Schwarz 18-årige son Fabio med tre gånger så gamle kartläsaren Ettel Bernhard. Paret väljer bort Skoda till förmån för Ford Fiesta Rally2. En som håller fast vid bil från Mlada Boleslav är Lessebos Arvid Johansson som har Andreas Sigfridsson vid sin sida och på Skodan sitter #9. Exotiskt värre är José ”Abito” Caparo som kommer från Peru för att köra en Ford Fiesta Rally3. På den exotiska sidan har han sällskap av Gill Taylor, Australien, Max Smart, Sydafrika och Abudalah Al Tawqi från Oman. Alla är en del av ”FIA Rally Star”. Intressant är 19-åriga norskan Kristiane Hvaal Engh som med mamma Gunhild vid sin sida kör sin allra första 4WD-tävling. Med #28 på rutorna startar familjen Hvaal Engh med en Ford Fiesta R5. Kan inte utan förvånas och detta med respekt över spännvidden på bilar i tyska rallyn. Till Boxberg finns det mesta från Trabant P601, Subaru Impreza Diesel, Fiat Cinquento ja till och med en Volvo 944 finns anmäld. 

*

Av året återstår nu enbart diverse prisutdelningar och lördagen den18 november är det Svenska Rallycupen som ska fördela sitt prisbord. Ett bord som står ”uppdukat”  på Safiren i Katrineholm. 

En festkväll där nio klassvinnare och totalt 30-talet pristagare skakliva upp på scen och ta emot publikens jubel, pokaler och dela påprispotten, berättar Jeremias Ericsson från SRC.

Prisbordet har dukats med hjälp av Tractive, Motorsport Shopen, Pirelli/Apex, Racepart Sweden, BMsport och Autoracing.  Just nu är jobbet med att få en kalender för 2024 cupens elfte säsong inne  i slutskedet förklarar Jeremias.

Än finns inget att släppa, kalenderarbetet pågår men det är klart ännu tuffare i år för att få till en bra spridning över säsongen. Förhoppningenär att det ska vara klart till lördagskvällen för att kunna presenteras isamband med prisutdelningen.

*

I fredags delade jag lite tankar kring varför det numera är helt tomt på intresse från svenska importörer att vara med i till exempel Rally-SM. Ett ämne som jag inte gjorde någon djupare analys kring, utan skrev löst ur mitt minne. Tog inte så lång tid förrän jag blev upplyst om vilka märke/team jag missat och alla hade så klart rätt, inget snack om den saken. 

Med blottad strupe kan jag till de uppräknade även lägga till Malmöbaserade Matreco, importören av Moskvich som i slutet av 60-talet hade ett par bilar i gång. Detta samtidigt som hallänningen Benne Andersson gjorde debut som ”fabriksförare” i TV-Svängen med en vinröd Wartburg 353 W. (bilden är hämtad från Finland där Wartburg varit betydligt vanligare) Dock visade det sig snabbt att utvecklingen i rallyskogen sprungit ifrån den östtyska tvåtaktaren, trots original 55 pigga hästkrafter och satsningen blev därför varken långvarig eller lyckosam… 

3 svar på “Tim Liljegren tog sin första totalseger i Nässjö, Grøndal jagar ny seger i Lausitz Rallye, SRC:s prisbord ska dukas av, jag glömde även Wartburg och Moskvich…

  1. Ang. Tim Liljegren så är han närmast unik idag i svensk bilsport. Förutom att vara en osedvanligt snabb rallyförare så har han en egen Youtube kanal som har många följare och han sprider intresset för rallysporten för en stor skara ungdomar, som förhoppningsvis blir nästa generation på rallyvägarna.

  2. Håller med till 100%. Har följt honom ett bra tag nu och som du säger har han mycket unga fans och förhoppningsvis kommer några av dessa fans att vara blivande rallyförare,det behövs nya förmågor i rally .Sen vore det riktigt kul om han fick chansen i en 4-wd nästa år!

  3. Jag (med flera) är ganska ifrågasättande av Tims framfart.
    Det ska inte gå att vara så snabb på onotade vägar om man inte vet hur sträckorna går, det va ställen som alla utom han (även hemmaförare) släppte gasen på. Blinda krön och kurvor.
    Att vara över halvminuten snabbare känns något lurt.
    Det hade aldrig varit så mycket omärkta bilar ute på sträckorna innan detta rallyt så troligen är det en del som varit ute och kollat innan.
    Ska bli intressant att se hans incar från denna tävlingen.

    (Sen som en övrig kommentar tycker jag att det är för jä###gt att man ska tigga om pengar från fans för att kunna köra.)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *