Dåligt med platser som ”fabriksförare”, Mikkelsen förblir Skoda trogen, flera svenskar till ”Historiska Safari”, KRC har klart med 2024, halva startfältet i Nässjö kör ”Standard-bilar” och Motorbloggen håller helg.

Att marknaden för förare som vill köra Rally1-bilar är tajt är ingen nyhet, så har det varit sedan urminnes tider eller sedan åtminstone 60-talet. Då var det inte tre tillverkare som förarna skulle imponera på, de var betydligt fler men ändå är min känsla att passera nålsögat då ändå inte var mycket större. Här hemma där Stig Blomquist och Per Eklund var herrar på täppan hos Saab lämnadse inte många möjligheter för omkörning av påläggskalvar som Roger Johansson, Lasse Jönsson eller Ola Strömberg, ja listan kan göras hur lång som helst.  Ändå var det lite enklare då många återförsäljare också hade ögon och öron öppna för talanger som Opel Team Sweden som plockade upp Björn ”Nalle” Johansson. BMW hade då redan sett Ingvar Carlsson och Bror Danielssons potential. Honda, Lada och Fiat satsade på Standard B-klassen som där lät både rutinerade och yngre talanger få möjlighet att vara ”fabriksförare”. 

Foto: Tommy Svensson

Minnet är inte riktigt vad det borde vara, men visst var det Mitsubishi under ledning av Per Lidström som var landets sista team med stöd direkt av importören? Sören Nilsson, Stig-Olof Walfridsson (bilden) och Kenneth  Bäcklundh var förarna och då snackar vi en kort bit in på 00-talet. Idag verkar det däremot snudd på omöjligt att få en importör att öppna plånboken för en SM-satsning. Väldigt tråkigt med tanke på att det finns fabrikanter som hårdsatsar på att tillverka och sälja Rally2-3-4-5-bilar. Nog borde till exempel Skoda kunna ha en Fabia Rally2 i SM precis som Citroën, Ford och Hyundai. Eller Peugeot/Opel, Renault och Ford i Rally4 men detta verkar stört omöjligt. Istället måste precis allt i deras ögon vara grönt, ha ett ”e” plus ”hållbarhet” efter sig för att ens vara säljbart till ”Svensson”. 

*

Tänker lite på detta när jag ser att Andreas Mikkelsen mer eller mindre verkar ha gett upp tanken på att åter få komma in i ”Rally1-värmen”. Till wrc.com förklarar WRC2-världsmästaren att han förblir lojal till Skoda. Inte så konstigt, då man i Mlada Boleslav ”räddat” Andreas ett par gånger när karriären gått i stå, både efter VW och Hyundai-tiden.

Foto: Skoda Motorsport

Skoda kommer alltid att vara prioriterat, förklarar Mikkelsen.

När nu Toyota kliver in i WRC2 blir ”underklassen” än mer intressant och alla väntar på vem som får möjlighet att köra Toyota GR Yaris Rally2 till nästa år. Med märkets vinnarambitioner i allt de företar sig, vill man sjävklart ha förare med kapacitet att vinna rally bakom ratten. Här finns så klart en del att välja på, räcker nästan för Jari-Matti Latvala att kika ut bakom husknuten för att hitta finska talanger som skulle hugga av ett ben för möjligheten att köra Yaris i WRC2.

Här skulle man också kunna lägga till Mikkelsen som i mina ögon är den klart bästa chauffören utanför Rally 1. Men av allt att döma väljer han Skoda i väntan på chansen att få göra comeback hos ”the big boys”. Närmast väntar avslutningen i ”Forum8 Rally Japan” dit han och Torstein Eriksen tar sig utan press, enbart njutning förklarar norrmannen.

– Jag är glad att mästerskapet är klart och vi kan köra utan press. Hade det däremot saknats poäng då skulle man enbart kört för att säkra VM-titeln!

*

Under tiden 9-18 december körs ”East African Safari Classic Rally 2023” med utgångspunkt Nairobi och som vanligt är där svenskar som öppnar plånboken på vid gavel för möjligheten att jaga fram över savannen. Med #44 på en Porsche 911 Carrera RS från brittiska Porsche-specialisten Tuthill sitter Michael Holmquist med rutinerade Emil Axelsson vid notblocket.

Foto: Anwar Sidi

Team Tidö kommer med två Porschar som även de hanteras av Tuthill, #18 Roger Samuelsson/Julia Svensson och #19 David von Schinkel/Per Björkman. Tidigast ut av de drygt 60 startande(#11) är Cypern-boende Evgeny Kireev som engagerat PG Andersson som kartläsare. Han kör precis som stora delar av startfältet Porsche från Tuthill. Långt från ”Stuttgart-kälkar” så förtjänar tyskarna Michael Kahlfuss och Ronald Bauer stor respekt som får klistra dit #58 på sin Trabant P60! 

*

Här blir det lätt att gå över till Klassiska Rallycupen även om ingen av ”entusiasterna” som drar till Afrika vad jag vet någon gång ens nuddat vid tanken att köra en KRC-tävling. Idag presenterades KRC-kalendern för 2024 även om inte alla arrangörer är 100 procent klara. Ett frågetecken är Fagersta MK som förutom en tävling även måste hantera svinpesten som härjar i området. 

Foto: Tommy Svensson

I år har totalt 75 medlemmar i Föreningen Rallyklassikerna tagit poäng och där då de som kör med äldre bilar är i klar minoritet. 53 har tävlat med modernare bilar (Janne Westlund Opel  Ascona trea i Klass7) medan bara 22 kör med vad jag kallar ”riktiga klassiker”.

KRC/HRC-kallender 2024.

17/1 Järbo, Vintertävling

9/3 Vännäs,      -”-

27/4 Ryd, Sommartävlingarna startar

18/5 Nybro

17/8 Laxå

7/9 Fagersta

21/9 Uppsala. Årsmöte och prisutdelning för både Rally och Back & Sprint cupen.

7 tävlingar varav 6 räknas i poängtabellen.

*

I morgon smäller det i BRC-kiosken när den populära och onotade cupen som är så nära ”Basic Rally” man kan komma, har sin final i Nässjö och ”Novemberskölden”. Även om Nässjö MK fått lite återbud är man ändå ohotade som årets största rally med sina drygt 220 anmälda.   Kul att se så många anmälda med ”Standardbilar” vilket i morgon innebär att halva startfältet kör Grupp E/GruppF/VOC. En av dessa är Arne och Hannes Nörager från Norrköping som leder klassen A-B-förare grupp E med sin Merceds Benz C180.

Foto: Tommy Svensson

Fem sträckor på totalt 24 kilometer väntar på ett Småländskt Högland där det faktiskt inte ska varken regna eller snöa. Molnigt, runt sju grader och svag vind är vad den förväntade storpubliken har att vänta sig.

*

Med detta önskar Motorbloggen trevlig Alla Helgons helg och i morgon tar vi paus men på söndag är vi förhoppningsvis åter spelbara.

3 svar på “Dåligt med platser som ”fabriksförare”, Mikkelsen förblir Skoda trogen, flera svenskar till ”Historiska Safari”, KRC har klart med 2024, halva startfältet i Nässjö kör ”Standard-bilar” och Motorbloggen håller helg.

  1. Tjena Tommy vi hade ju också full uppbackning från Citroën i många år Cemoni och jag typ från 90-96 rolig tid 😊
    Mvh
    Spex

  2. Toyota drog runt några bilar om minnet inte sviker. Sedan måste väl Oliver Solberg räknas som en av de bästa som knackar på dörren för en Rally 1 bil.

  3. Tommy!!! Jag tror du totalt glömt
    vad Toyota Sverige gjort för Svensk Rally-
    Sport. M.Jonsson T. Gullabo T. Rådström
    m.m Byggt 10 gr H Corollor till subventionerat
    pris. Som fortfarande ses i skogen.
    Mvh Leif Asterhag

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *