Tidemand/Thulin kör ERC för GNM/MRF Tyres, nu söks nya SM-arrangörer, kommunen stöttar ERC i Karlstad, M-Sport testar utvecklad Fiesta Rally3, Verstappen sjuk, Catalina åker med Seel i Saudi, Vätternrundan skyltar för 2,5 miljoner och ”Slim” har gått i mål!

Lite överraskad blev jag av dagens stora nyhet att GN Motorsport i Åhuskärr och indiska däcktillverkaren MRF inleder samarbete och med målet att Pontus Tidemand och Julia Thulin ska etablera sig i ERC-toppen. Inget speciellt nytt med MRF för Pontus som redan 2015 i Asia Pacific-Mästerskapet körde en MRF-skodd Skoda S2000.

Foto: MRF Tyres

Framgångsrikt är för svagt ord då SMK Eda-föraren vann fem av sex deltävlingar och blev självklart då även APC-mästare. Nu hoppas 32-åringen på att kunna återta sin plats i rallytoppen skriver erc.com när han förbereder sig för första attacken på ERC med MRF Dealer Team och GN Motorsports  Ford Fiesta Rally2.

-Det är spännande att vara tillbaka med MRF Tyres, vi har några riktigt bra minnen tillsammans från 2015 och jag kan knappt vänta med att få komma igång, förklarar Pontus.

Efter några år i skuggan av de stora mästerskapen är nu ”PT” återigen sugen på att visa att han fortfarande har vad som krävs. 

-Drömmen finns fortfarande och när du har varit utanför en stund, ger det dig en chans att omvärdera allt du har gjort och titta på vad som är rätt och vad som inte är rätt, analysera Pontus läget och avslutar med.

Jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka till de större evenemangen igen!

Att konkurrensen blir stenhård är inget som Pontus är obekant med och där plötsligt och högst oväntat

Foto: Hyundai Portugal

WRC-åkande Craig Breen etablerat samarbete med Hyundai Portugal. I första hand för premiären Rally Fafe men fortsättning lär följa om det blir ett lyckat resultat. Andra tuffa utmanare som är anmälda är Erik Cais, Georg Linnamäe, Tom Kristensson plus Pontus MRF-kollegor Efrén Llarena och Mārtiņš Sesks.

Jag har läst allt om det och vi kommer rakt in i getingboet och menar att konkurrensen kommer bli lika bra som i WRC2, eller kanske till och med bättre!

Målsättningen i Portugal för honom och Julia blir att  försöka göra ett bra resultat och undvika misstag.

Det är första rallyt för säsongen så jag tycker att det är viktigt att vi har ett  rent rally och säkrar bra poäng, det är huvudmålet!

Nyheten passerade inte Dovenby Hall utan att göra stopp och M-Sport gick stolt ut och berättade ”Tidemand mounts Fiesta Rally2 @FIAERC campaign with GNM Sweden”.

*

Nu söker SBF arrangörer till Rally-SM 2024 efter att avtalet med nuvarande promotorn Svenska Rallymästerskapen (SRM) går ut efter årets säsong. 

Sedan nyheten att Svensk Bilsport kommer driva Rally-SM har jag redan fått ett flertal förfrågningar från arrangörer som vill vara med, både etablerade och några nya, säger Lars Jonsson, sportgrenskoordinator på Svensk Bilsport för bland annat rally och tillsatt projektledare för Rally-SM.

Att det finns ett intresse från föreningar att arrangera Rally-SM har vi känt på oss och att få det svart på vitt känns positivt. Men det är också därför vi vill gå ut med en förfrågan om intresseanmälan, dels för 2024, men även för att vi ska kunna blicka lite framåt. En del föreningar kan behöva lite mer etableringstid för att planera en SM-tävling.

Foto. Tommy Svensson

Ingen större hemlighet att det långt före att SRM trädde in på scen för tre år sedan, varit lite småtrögt att hitta villiga SM-arrangörer. Förutom de ”vanliga” har det varit få nya klubbar som nappat på möjligheten att ståta med titeln ”SM-arrangör”. Ett tydligt exempel är när Hässleholms MK sent i höstas accepterade att även lägga till SM i ”Snapphanerallyt” där redan MAS Rallycup fanns med. Kompromissen blev verklighet efter att Fagersta MK av olika anledningar valde att inte vara med i SM-kalendern även i år. Enligt Lars Jonsson verkar det inte vara något omtag om SM-serien som väntar framöver utan upplägget blir stort samma som när SRM höll i ratten. Till exempel fortsätter tanken på att ha samma lösningar för hela SM-serien.

Exempelvis, tidtagning och resultat, TV-sändningar, tekniker och domare. 

Något speciellt skäl till att SBF i fortsättningen själv vill driva SM framgår inte, likaså inte heller om SRM frivilligt valt att att inte fortsätta som promotor. Dock verkar det som att man skiljs som ”vänner” och Jonsson hyllar också gänget bakom SRM för sina insatser.   

Nuvarande promotorn kom in i en tuff period med bland annat corona, men har under senare året gjort ett bra arbete med mästerskapet. Så för oss blir det första året mest att utveckla och skruva lite på en del saker, menar han.

Det blir även viktigt för oss i den här promotorrollen att komma på plats med en organisation som kan fortsätta utveckla SM-serien och vara det stöd och den hjälp som kan behövas till våra arrangörer.

Om jag tolkar Jonsson rätt så blir det fortsättning även på ”Grus SM” och ”Asfalt SM” trots bitvis tvivelaktigt intresse från tävlande. Inte heller känns det som att det rensas upp bland alla olika SM/RM-tecken utan även till nästa år blir det ”mer medaljer åt folket” som blir ledstjärnan… 

*

Rally håller fortsatt ett stabilt grepp om Värmland och Karlstad trots att Rally Sweden lämnat och nu är det istället ERC-tävlingen ”Royal Rally of Scandinavia” som är i fokus. Ett tecken på detta är att Karlstad Kommun beslutat att rallyt i juli beviljas ett bidrag på 1 430 000 kronor för att genomföra Sveriges första ERC-tävling. Bidraget beviljas  under vissa förutsättningar, bland annat ska arrangören lämna in en plan för jämställdhetsarbetet och en rapport för hur evenemanget ska göras så miljövänligt som möjligt.

*

Tidigare har M-Sport varit ensam om att med Ford Fiesta bygga bilar för ”Rally 3-klassen” men när Renault nyligen presenterade sin version började man i Polen snabba på utvecklingen. Fiesta Rally3 körs i Junior-WRC annars känns det mer som att den lever i skuggan av Rally2 och Rally4 ändå har man lyckats sälja runt hundra bilar. Finland är ett land som tagit emot en del Fiesta Rally3, det snackas om bortemot dussinet. Inte alls konstigt då man här har egen ”SM-klass” för Rally3 vilket saknas hos oss, här hamnar man i ”Internationella 4WD” där bilen skulle få svårt att hävda sig.

I veckan har det gjorts tester med nya uppdaterade versionen och där bland annat  SMK Hörbys Tom Kristensson varit delaktig. Under sina två år i J-WRC odlade han goda kontakter med M-Sport Poland och bland annat fick Tom möjlighet att köra Fiesta Rally3 som ”warm up” i italienska ”Rally Sanremo” inför WRC2-debuten ”Rally Croatia. Med David Arhusiander leddes RC3-klassen fram till att en lömsk hal kurva på SS5 satte stopp för det roliga.

Foto: Tom Kristensson

Ändå hann man med att imponera på modelbilstillverkaren MW Modelcars så pass att man plockade fram en modell 1:43 på ”K6 MSRT0”. Vid testerna deltog även Malcolm Wilsons WRC-erfarna son Matthew.

Roligt och otroligt lärorikt, summerade Tom.

*

F.d F1-föraren Jost Verstappen är tämligen flitig med sitt rallykörande i Belgien och Holland och i helgen skulle han kört ”Rally van Haspengauw” som inleder Belgiska Mästerskapet.

Foto. Red Bull

I förra veckan testade han nya Skoda Fabia RS Rally2 i hop med co-driver Renaud Jamoul men tvingades avbryta efter som han själv uttryckte det, ”migränliknande symptom”. Efter läkarkontroll uppmanades Max pappa att avstå det två dagar långa rallyt i väntan på fler medicinska undersökningar. Jost hälsar att han är vid god hälsa och flyger i helgen istället till Bahrain för att följa Max försäsongs-test.

*

Inte så långt därifrån ligger Saudiarabien och dit ska 22-åriga Catalina Floberg från Falköping bege sig för att vara kartläsare åt Annie Seel i ”Rally Jameel” 7-11 mars. Hos Stefan och Lucas Helin i Tibro kom hon för en extra gnuggning i kartläsandets ädla konst berättar Stefan.

Foto: Stefan Helin

Tävlingen Rally Jameel är lite unik då det bara är tjejer som tävlar och detta i ett land där kvinnor inte tilläts köra bil till för några år sen. Tanken är att Annie (som vann förra året då det kördes första gången) ska ge chansen till någon yngre co-driver som vill komma ut i världen och prova ökenrally. 

Den lyckliga blev Catalina som tidigare tävlat i folkrace men gått över till rally där hon tävlar som co-driver men även rattar själv ibland med sin VOC.

Sedan kom jag in på ett hörn för att hjälpa till med mina erfarenheter i hennes förberedelser, förklarar Stefan.

Själv är Annie fullt upptagen med VM-deltävling helgen före…

*

Det fortsätter att jäsa i de sporter som drabbas av Trafikverkets minst sagt nya och knasiga regler angående skyltning på väg i samband med olika arrangemang. Fick idag ett klipp från Motala Tidning där det berättades hur ”Vätternrundan” ser på saken. 

Vi har redan den här lösningen med Trafikverket för våra lopp och vi lägger omkring 2,5 miljoner kronor varje år på skyltning, berättar Vätternrundans vd Oskar Sundblad.

Summan är minst sagt svårtuggad för andra arrangörer med mindre stinna kor att mjölka på pengar ur vilket Sundell håller med om, kan bli ett problem i framtiden. 

Mindre lopp över hela landet är ju ofta en inkörsport till att åka våra lopp så det är oroande…

Betydligt mer irriterad över reglerna är Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson och säger till MT.

För en ideell förening är det svindlande summor vi pratar om. Det är helt orimligt att ideella allmännyttiga föreningar ska bära hela kostnaden för skyltning och andra åtgärder på våra vägar. När vi dessutom får höra att prislistorna hos Trafikverkets olika regioner kan skilja flera tusen procent då går det inte att bli annat än upprörd!

Han menar också att det finns en överhängande risk att idrottstävlingar på statliga vägar snart är ett minne blott.

Det offentliga lägger ordentligt krokben för civilsamhället i den här frågan. Vi pratar om mycket stora miljonbelopp som det offentliga vill ålägga ideella föreningar och för det ska vi ersättas med en, i sammanhanget, spottstyver. Vi tackar nej till det. Nu måste regeringen ta sitt ansvar!

Foto: Riksidrottsförbundet

Det Eriksson syftar på är Trafikverkets förslag på en ”tillfällig kompensation” på en halv miljon kronor till RF att fördela till de som drabbas av skyltreglerna från december till mars. Ett förslag som RF nobbat och istället har man gemensamt med sex specialförbund inklusive SBF skrivit en debattartikel där man kräver att den för många sporter förödande frågan, skyndsamt hanteras.

Om det i framtiden ska finnas idrottsarrangemang på statliga vägar krävs snabba och kraftiga åtgärder. I det korta perspektivet behöver Trafikverket stoppa införandet av den nya kostnadsfördelningen – annars kommer loppen vara ett minne blott under 2023.

Mycket i detta som bekymrar men kanske allra mest om arrangemang med stark ekonomi sväljer de nya reglerna med lite av en axelryckning och kanske bara höjer avgifterna för deltagarna. Då kan Trafikverket plötsligt påvisa att det finns acceptans för reglerna. Då är vi inte längre på ett sluttande plan utan då snackar vi helt plötsligt stup…

*

Då lämnade ännu en hjälte inom motorsporten in när Tommy ”Slim” Borgudd igår avled i en åder av 76 år. Ölandsfödde ”Slim” blev först känd som trummis i på den tiden berömda  ”Made in Sweden”. Efter att ha jobbat med storheter som Tommy Körberg, Björn Skifs och Jerry Williams var det även inhopp med ABBA och sedan blev det racing som gällde för Slim. SM-guld i Formel 3 och dessutom snabbaste varv i Monacos F3-race 1979. Han är dessutom en av få svenskar som tävlat i Formel 1 och körde Tyrell under 1981-82 totalt 15 lopp. Bäst gick det i Storbritanniens GP 1981 där han blev sexa. När detta var avslutat fortsatte han med Truckracing och blev tvåa och trea i Europamästerskapet.  Sin sista tid tillbringade Slim i England där han också avled efter en tids sjukdom. 

*

Lördagen blir bloggfri då det är dags för årsmöte för Södra Bilsportförbundet där  jag och några kamrater ska närvara. Samtidigt passar Hässleholms MK att fira 190 år med stor fest på kvällen och inför detta passar Motorbloggen på att gratulera lite i förväg till ordförande CG Wilke och hans kamrater.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *