Oliver kör WRC2 i Mexiko, Sesks satsar på EM-guld, ”Kunga-Kamp” väntar i Rally Anderslöv, måste man ta hänsyn till ”sölkorvar”, ”Force Majeure” eller inte, mer inställt på grund av nya skyltregler, Boden hedras och ungt hos SMK Hörby!

Det blev ny start för Oliver Solberg och Elliot Edmondson i WRC Rally Guanajuato där Oliver förra gången 2020 körde med sin privata Polo R5. Knäckt ”Oil sump” redan på SS3 drygt tre mil långa klassiska ”El Chocolate” när han och Aaron Johnston (bilden) ledde WRC2 är dock en klen tröst, sånu är det dags för revansch den 16-19 mars.

Foto. Olvier Solberg Media Office

Även nu är ”Choklad-sträckan” första riktiga sträckan efter stadsträckan med sin långa tunnel inne i staden Guanajuato. I år är motståndet som förväntat tuffare då även Gus Greensmith tillkommit och då glädjande med Jonas Andersson fortsatt vid notblocket. Britten kör precis som Oliver nya Skoda RS vilket de är ensamma om i WRC2.

Foto. oliver Solberg Motorsport

De fem andra med Skoda kör antingen Rally 2 EVO-versionen eller som chilenaren Jorge Fontena Martinez som förlitar sig på R5:an. Två Fiesta Rally2 kompletterar så det blir  totalt nio anmälda i WRC2 och 15 titta med Rally2/R5-bilar.  De båda Fiestorna körs av Adrien Fourmaux och tjecken Martin Prokop. 

Foto: Lotos

Säsongsdebut blir det för fjolårets titelutmanare Kajetan Kajetanowicz men även hans rival som snuvade honom på WRC2-guld, Emil Lindholm kör också i Mexiko. Konstigt nog kör Nikolay Gryazin utanför WRC2 den här gången.  Totalt 32 anmälda varav tio kör Rally1-bilar och den klassen är helt utan överraskningar. Enda lite förvånande är att greken Jourdan Serderidis återigen stöttar upp M-Sport Ford med Ott Tänak och Pierre-Louis Loubet.

*

EM eller mer internationellt  korrekt, ERC-premiären ”Rally Serras de Fafe e Felguerias” är nu bara två veckor bort. 11-12 mars är det tid för det kanske mest spännande året i modern tid, inte bara ur svensk synvinkel utan ”all time”. Med Pontus Tidemand/Julia Thulin i GNM:s Ford Fiesta Rally2 och Tom Kristensson/Andreas Johansson för ungerska Tagai RT i en Citroén C3 Rally blir det oerhört intressant sett med blågula ögon.

Foto: Sesks Motorsport

Men det droppar nu in fler namn som även de ska anträda ERC-scenen samtidigt och den senaste är Toms teamkompis i året hos Opel Motorsport (2018) lettländaren Martins Sesks. Under pompa och ståt presenterade Sesks igår att han satsar på full EM-säsong med en ny Skoda Fabia RS Rally2 som drivs av välkända Sports Racing Technologies (SRT) och med stöd av indiske däcktillverkaren MRF plus sin vanliga co-driver Renars Francis.

Blir fantastiskt för oss att komma till ERC med bästa bilen och bästa däcken, förklarade en jublande glad Sesks.

Han avslöjade också sin stora dröm, att köra WRC Rallye Liepaja 2024 som startades av hans farfar 1965, att göra detta med en Rally1-bil.

Det vore ”coolt”, menar Sesks.

Det kommer att vara jätteintresse för rallyt och vad vore då bättre än att kunna köra med allra värsta sortens rallybil inför hemmapublik!

Med likadan Skoda kommer regerande mästaren, spanjoren Efren Llarena/Sara Fernandez och självklart blir han en svår nöt för Pontus och Tom att knäcka. Förutom dessa har även en hel drös andra snabba Rally2-förare från främst Italien, Spanien och Frankrike meddelat att anmälan till ”Fafe” är skickad. Även flitige WRC2-åkaren George Linnamäe kommer till Portugal med sin för året nya Hyundai. 

*

Kan tyckas långt från norra Portugal och Fafe till Söderslätt och ”Rally Anderslöv” ändå hindrar det inte Tom Kristensson som jäktar hem för att köra även här den 25 mars. Det är dock inte med” Tagai-Cittran” han ska ta sig an de betydligt  snällare sträckorna kring Klagstorp som är centralort för premiären för Bilsport Rallycup. Här sätter han i sammanhanget oprövade kartläsarkortet Havanna Forsell i sin ”Eventbil” en vit Grupp H Volvo 940. Nu blir det ingen promenad i parken för SMK Hörby-föraren då han får tufft motstånd från oväntat håll, trefaldige SM-vinnaren PG Andersson/Andres Fredriksson.

Foto: Tommy Svensson

En spännande lördag väntar värmlänningen då detta innebär Volvo-debut och mig veterligen hans blott andra start i karriären med en bakhjulsdriven bil. Premiären gjordes i Belgien med Boules de Spa för tio år sedan och där lite av PG:s dröm gick i uppfyllelse (min slutledning) när han med Emil Axelsson fick chans att köra en Opel Ascona i det tuffa asfaltrallyt. Nu är det inte Opel utan Volvo 240 det handlar om när Team SKÅAB:s Stefan Kristensson letat en bit in i sitt välfyllda garage och där funnit inte bara en utan två stycken ”240:er”. Den andra sätter han själv tänderna i med Rickard Nilsson vid sin sida. Här får jag nog sätta min slant på Tom i den här ”Kunga-kampen” som mer eller mindre fötts upp i olika Volvo-modeller. Sina första tävlingar kördes också med Volvo 240 innan det blev 940 och resten är som man säger, historia och det var också  här begreppet ”Smiling-Tom” började ta form…

*

Trelleborgs MK gick ut tufft men samtidigt oerhört klokt, när man redan i inbjudan talade om att inga efteranmälningar skulle accepteras. Har nu fått höra att klubben fått ta emot kritik för detta, vilket för mig känns helt främmande. Senast det kördes en grustävling här ner var i Nässjö i början av november och har man ändå inte kunnat bestämma sig för att köra BRC-premiären nästan fem månader senare, utan behöver ytterligare någon dag då bör man faktiskt se över sitt förhållande till almanackan. Dessutom lär det inte heller finnas någon anledning att låta ”sölkorvarna” köra då TMK redan i dag kan räkna in 80 anmälda. Då återstår runt två hela veckor innan anmälan stänger (13 mars) och problemet kan bli det motsatta, att gallring kan behöva göras då maxtaket är satt till 120 ekipage.

Foto: Henrik Åkeson

Dryftade saken med SMK Hörbys tävlingssekreterare som också är inne på den ”tuffa linjen”. Vi kom fram till att det kanske vore bättre att bara ha en enda datum, den när tävlingen ska köras. Sedan är det fritt att anmäla och arrangören bestämmer själv vilken dag man lottar och lite rysk roulette över det hela. Lottas det två veckor före eller kanske rent av så sent som kvällen före, tillför ett nytt spänningsmoment i sporten…

*

Förra helgen skulle Sandvikens MK kört deltävling i MAS Rallycup, ”Vinterpokalen” men där vädergudarna sent kom in i matchen och bestämde annorlunda. Någon dag för start beslöts att stryka en sträcka och när det så under fredagen drog in regn över tävlingsområdet tog klubben det tråkiga beslutet att ställa in helt. Trist för alla kanske i synnerhet för de som redan checkat in i Sandviken och nu fick åka hem igen. Men att tävligen ställdes in utan någon riktig anledning kan man nog glömma, misstänker att Kalle Andersson &Co led som djur över att behöva ställa in. Efter detta har klubben beslutat att hävda ”Force Majeure” som anledning till att man ställde in vilket innebär att halva startavgiften återbetalas och ingenting för noterna.  Har fått lite återkopplingar på detta där det hävdas att vädret borde man tagit höjd för tidigare i veckan. En som skulle kört menar.

– Illa nog att bli av med halva startavgiften (1450 kr) men då hade jag åtminstone sluppit betala övernattning för fyra personer plus att de tagit ledigt från jobbet…

Måste säga att jag i den här frågan inte vet vilket ben jag ska stå på. Har full förståelse för att Sandvikens MK försöker rädda vad som räddas kan och försöker minimera sin förlust när regnvädret drog in in kraftigare än vad meteorologerna förutspått. Lite ”hoppet är det sista som överger-läge” rådde säkerligen hos tävlingsledningen. Från de tävlandes sida är det sjävklart också surt att behöva punga ut med en icke föraktlig summa när allt sammanräknas med boende, mat, bensin och så klart halva avgiften plus noter (600 kronor). Men ändå blir det lite dödläge hur man än ser på det hela, så egentligen får mitt svar nog bli ”shit happens”!

*

Läser i Laholms Tidning att ”Laholmscyklisten ”ställer in sin planerade 3-dagars tävling på grund av kostnader mednya skyltreglerna.

 Vi har ingen möjlighet att fatta något annat beslut än att ställa in i år med tanke på den osäkerhet som råder. Men det är inget som säger att vi aldrig kommer köra igen, förklarar klubbens kanslist Joel Carlsson.

Beslutet har väckt reaktioner berättar han.

Det har vi fått, det är inte alla som är insatta och som har koll på det här, och det har ju inte vi heller. Det finns både de som har förståelse och de som inte har det. Ingen vet vad för nya kostnader det här för med sig. Från årsskiftet får man inte pila eller skylta på statliga vägar. Vi har inte råd med en underentreprenör från Vägverket som pilar våra banor!

*

Idag säger jag stort grattis till NMS Boden som får ta emot SBF:s fina utmärkelse ”Bertils Kanna” för sin SM-deltävling ”North Rally 2022″. Utmärkelsejuryn bestående av Kurt Lennart Jönsson, Jenny Hapasari Niemi, Lars Jonsson och Kurt Eliasson fastnade för att tävlingsledningen ”utstrålade trygghet och harmoni vilket återspeglades i alla funktionärer”. Slutklämmen hänvisar till vädret med minus 30 grader, ” det lyckades inte överskugga den så nära perfekt genomförda rally-tävlingen”. Stort och välförtjänt grattis säger Motorbloggen.

*

I dag var det ännu yngre medelålder i SMK Hörbys klubblokal än vanligt då det bjöds på ”Sportlovskul”.

Foto. Roland Brorsson

I e-sportriggen tog förväntansfulla ungdomar plats för att få chansen att köra rally ”nästan på riktigt”. På bilden är det Hugo Estenäs som kör medan kompisarna Nick Linde, Markus Najem och Tim Dissler väntar på sin tur.  Det hela övervakas av”riktiga rallyföraren” Rolf-Arne Nilsson.

*

 Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *