Tidemand överlägsen i Sprint-SM, Grahn o WRC-Focusen kom till final och VW-bossen gillar inte ”järnsängsracing”!

Ingen hade en chans när det var dags för ”Pontus Tidemand Show” i premiären för Sprint SM i Falun, Tractive Wintersprint. I en lånad WRC-Fiesta ( bilen som Ingemar Svensson åker Rally-SM med) utklassade Tidemand resten och den för mig lite överraskande tvåan i identisk bil, Hasse Gustavsson var hela tretton sekunder efter. Tretton sekunder på sju kilometer sträcka, ger nästan två sekunder per kilometer. Var Pontus en värdig vinnare? Har Påven en rolig hatt?
Visst fick man som skåning lite ståpäls när Jonas Kruse i den utmärkta sändningen på SVT Play förkunnade.
– Nu är det Simrishamn i ledning!
Okej, det var inte länge Jocke Grahn och Rickard Nilsson ledde finalen, men man tog sig ändå dit och med tanke på förutsättningarna känns bara detta som en bragd. Jag menar, sista fixet på WRC-Focusen skedde i torsdagseftermiddag. Sedan knappt fyra kilometer körning med uppslitna däck på kombinerat grus/is/snö innan det var dags att lasta för avresa till Falun. Till detta ska då även tilläggas att det var tretton år sedan Jocke senast körde en vintertävling och då med en betydligt tamare Grupp N-Peugeot. I mina ögon gjorde ”bonnapågarna” från Degeberga en helt klart godkänd insats. Expertkommentator Jonas Kruse berömde också i sändning.
-Snyggt, går fint i spåret det enda som saknas är lite fart…
Tråkigt nog lyckades inte Ramona Karlsson ta sig till final, ovanan vid nya WRC-Skodan lyste igenom i kvalet. När hon och Miriam blir lite varmare i kläderna tror jag absolut tjejerna kan vara med och slåss om medalj i Rally-SM.
Som sagt lite överraskad över Hasse Gustavssons tempo, hade inte alls med Hasse i tipset. Om Vansbroåkaren stod för den positiva överraskningen så blev faktiskt Mats Jonsson för ovanlighetens skull det motsatta. Hade honom som tvåa efter Tidemand och nu blev Mats, Johnny och ”Gamla Bettan” ”bara” fyra. Robin Friberg fixade bronset vilket jag tycker känns väldigt kul. Har fortfarande en plats i hjärtat för Robin efter att ha stått som passiv åskådare när han slog av ett hjul redan på sträcka två i fjolårets SSR. Då satte Robin ansikte på ”förtvivlad” och jag led verkligen med Ludvikatalangen.
I 2WD visade Leif Peterson vem som är bäst när det gäller. Efter tämligen avvaktande kvalåk, blixtrade Göteborgaren till och tog guldet före Johan Carlsson medan Tobias Söderqvist körde hem bronsmedaljen. Stefan Jonsson kom till start med Kit-car Seaten, den nya Golfen är väl fortfarande under montering och visade att han verkligen fortfarande kan åka fort. Vännäskompisen Jörgen Jonasson dominerade kvalet med sin vassa Golf, men överladdade i finalen och slutade på en besviken femte plats.
Jämt så det förslog var det åtminstone, fyra förare inom två-tiondelssekund.
Hur gick då mitt tips, inte helt tokigt om jag får säga det själv eller vad säger ni?
Finalresultatet inom parantes
1. Leif Peterson Toyota (1:a)
2.Tobias Söderquist Toyota (3:a
)
3. Stefan Jonsson Seat (4:a)
4. Johan Holmberg Suzuki (—)
5. Johan Carlsson Toyota (2:a)
4WD.
1. Pontus Tidemand WRC-Ford (1:a)
2. Mats Jonsson WRC-Ford (4:a)
3. Jocke Grahn WRC-Ford (9:a)
4. Ramona Karlsson WRC-Skoda (—)
5. Robin Friberg Mitsubishi (3:a)
Här missade jag som sagt Hasse Gustavsson 2:a och Jerker Axelsson 5:a och i 2WD var det Jörgen Jonasson 5:a som inte alls fanns i mitt huvud. Men som sagt fullt godkänt ändå, eller?
Till sist måste jag konstatera att Tractive Wintersprint blev succé i mina ögon. Lite strul med tidtagning och kameror men ändå egentligen inget som störde helhetsintrycket. Kort och gott, ”dögrävarna” hade återigen fel!
Sprint-SM är säkerligen här för att stanna och känns helt perfekt ihop med SM-veckan i Falun. En tanke som jag fick var att kanske skulle man ändå utveckla Sprint-SM till att köras mer än på snö. Varför inte tre tävlingar ingående i SM. Falun på vintern, Garnisonen i Hässleholm utnyttjas för ett asfaltsrace och så till sist någon av de fina sprinttävlingarna i Mellansverige för grus. Detta parat med TV-sändning skulle garanterat lyfta rallysporten och öka sponsorintresset. Jag bjuder på tipset!
Andrea Mikkelsen lyckades inte vinna Arctic Lappland Rally, första deltävlingen i Finska Mästerskapet. En punktering på sträcka sex kostade över fem minuter och puttade ner norrmannen till åttonde plats. Kämpade sig tillbaka men kom aldrig närmare än 1.37 till Juha Salo i en Mitsubishi EVO X.
Skrev häromdagen om Märkescuper här hemma och ser nu att man i Italien drar igång en cup med Citroén R1-bilar, de motorsvagaste av alla klasser. Pirelli går in och stöttar med däck och prispengar i den fem deltävlingarna. Vinnaren får sedan åka en vassare R3-version i Italienska Mästerskapet 2014 utan kostnad. För detta betalar man cirka fyrahundratusen kronor och det är då all inclusive med allt i från rallybil till käket på serviceplatsen. Ett krux är där dock, bara tjugofem bilar är tillgängliga och man får inte vara äldre än tjugofem år. Där gick det tåget…
Kristoffersson motorsport har fortfarande inget klart med STCC inför 2013 och det är stödet från Volkswagen som ännu inte är klart. Noterar att bossen för VW Motorsport Jost Capito har exakt samma uppfattning om ”järnsängsracing” som jag och detta utan att vi ens närmade oss ämnet när vi träffades i Monte Carlo. Han säger till Värmlands Folkblad.
– Vår filosofi är att inte delta i motorsport där vi inte kan använda någon del från Volkswagen!
Kunde inte utryckt det bättre själv. Klart som f-n att man ska tävla med ”riktiga bilar” och inga ”hitte-på” varianter i plastkostym!

15 svar på “Tidemand överlägsen i Sprint-SM, Grahn o WRC-Focusen kom till final och VW-bossen gillar inte ”järnsängsracing”!

  1. Lyfter på hatten jag inte har för Tiedemann.

    Men hann du hem till sändingen i tid för det var jag som blinkade på dig i Vinslöv och hann precis hem till sändningen av finalen, visst var förvisso inne och handlade också men det tog inte många minuter.

    Kan bara hålla med dig om succe.
    Fast en eller två kameror hade varit kanon.

    Jerker imponerade den gamle RR räven!

    Snacket om uttagningarna.
    SM topp 5-7 nånstans i otrimmat, trimmat, 2wd och 4wd sen några wildcards.

    Ha de gott Kennet.

  2. Tommy! Du om någon borde kanske informera vår gode!!! motorkommentator Jonas Kruuse om Jocke å Rickards CV.
    Kan tyckas lite ”torftigt” i dagens sändning …!!!!!
    Lite mera respekt även för våra förare från Södra!

    1. Hej.
      Får väl urskulda dom med att det är svårt att ha koll på hur alla fyrtioåkarna har förberett sig inför lördagen.
      MVH
      Tommy

  3. Som vanligt är jag kritisk gringubbe. Kruse är INTE bra som expert. Varför finns det ingen annan? Han ifrågasatte Tidemans tid efter första åket. Fattar han inte att Tideman åker WM tempo med en WM bil? Desutom så tvivlade han fortfarande då man inledde andra omgången! Han är helt av banan. Svt! Ersätt Kruse med nån annan med mera kunskaper om rally. Det tog honom 2minuter att korrigera faktafelet att Mangnus Henriksson INTE heter Pitan. Han är helt enkelt pinsam. BYT UT KARLN. I min proffesion har man inga uppdrag längre efter ett sånt dåligt utfört uppdrag.
    /Gringubben

    1. Hej Staffan.
      Nu tycker jag nog ändå att du är lite orättvis. Att inte Kruse skulle ha några kunskaper om rally känns ungefär som att säga att ”jultomten inte vet något om jul”.
      Har följt hans karriär allt ifrån den makalösa uppvisningen med Grupp H Volvon på Vilans Industriområde i SSR, över Renault Meganeåkandet till rullningen med Cittran i SSR 2011 så nog f-n vet Jonas vad rally är!
      I direktsändning är det lätt att allt inte blir korrekt, t.ex det med Pitan, men pinsam, där håller jag inte med!
      MVH
      Tommy

    2. Nja, tycker nog också liksom Tommy att du går lite hårt åt Kruse. Det är så viktigt att det är en kille med verbal förmåga som sitter som expert och gör reklam för sporten och då får man kanske ta ett litet fel ibland i direktsändning. Jag kan inte komma på så många andra som kunde gjort det bättre, möjligtvis Nalle Johansson eller Ramona för i lördags gick det inte fortare för henne än hon hade hunnit kommentera också.Skämtar bara är väl bäst att tilläga, gillar henne faktiskt och hoppas hon vågar gasa mer framöver.

  4. Det enda negativa som jag tycker är valet av sträcka. Det var ju knappt en enda ”riktig” sväng utan bara svaga böjar . Det kallar inte jag rallysträcka . Tänk om det hade gått sväng i sväng då hade det varit en utmaning. NU hade till och med jag vågat varva ut bilen .

    1. Hej.
      Där håller jag helt med, men tråkigt nog är det så här de flesta specialsträckor ser ut numera. Nej mer Ekratten och Ubbaboda åt folket!
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *