Tidemand och Röjsel tog SM-guld i Falköping, ”Kalle” spurtade från 48:a till att bli nia i Lima, S40-seger i Standard, Veiby nitade alla svenskar när PG laddade för hårt!

Det blev dubbelt Hässleholm på prispallen efter SM-Veckans ”Vintersprint-SM” i Falköping där Johan Green och Patrik Johansson knep silvermedaljen före klubbkompisarna Johannes Haraldsson/Magnus Lörd. Bara 1,3 sekunder skilde mellan de båda medan det för Green skilde två sekunder upp till vinnaren David Röjsel/Mikael Johansson. 

Lite förargligt men jag vet var vi tappade tiden och det var i första finalåket där vi tidigt fick en riktig ”raggarsladd” som kostade tid, förklarade Green.

– Sedan började däcken också ta slut i andra åket men ändå ändå körde vi lika på tiondelen med Röjsel, då kan jag inte vara besviken! Bortsett från detta var det en klockren insats med den blå Toyotan och det var en mycket nöjd tvåa som tog på sig silvermedaljen.

Mitt första silver, tidigare har jag ett brons i stora SM från 2016 så det här satt verkligen fint.

Foto: Henrik Åkeson

Betydligt mer orutinerad i de här sammanhangen är onekligen Johannes Haraldsson som tidigare haft lite olika tekniska problem med sin nya Golf. Nu gick allting perfekt, så perfekt att SVT:s rallykommentator Jonas Kruse utnämnde honom till tävlingens stora överraskning.

Onekligen väldigt kul att höra och vårt mål var att komma till final, att ta medalj fanns inte på kartan, berättar Johannes belåtet.

Foto: Henrik Åkeson

Precis som jag tippade förväg så var dalmasen Daniel Röjsel för svår för omgivningen. Han satte ribban direkt i första finalåket och att sedan Green skuggade i det andra hade ingen betydelse, den tionde SM-medaljen var säkrad.

Kul att få till det på den här tekniska och krävande banan, menade Röjsel som i princip inte satte foten fel med en enda centimeter halkan.

Även skånskt i 4WD-klassen där GN Motorsport från Åhuskärr inlett samarbete med VM-rutinerade Pontus Tidemand. En debut som inte kunde gått mycket bättre för Pontus med SMK Hörbys ambitiösa kartläsare Julia Thulin vid sin sida då det blev seger direkt. En tajt sådan då det bara skilde 0,8 sekunder till tvåan Patrik Flodin/Göran Bergsten, Ilsbo.

Foto: Henrik Åkeson

Det är så här det ska vara i rally, menade Tidemand efteråt samtidigt som han berömde sin nya kartläsare.

Julia var grym och detta känns bra inför fortsättningen.

En fortsättning avslöjade Pontus, som innebär start i EM-premiären i Portugal om en månad med samma Ford Fiesta Rally2 som användes i Falköping. 

Foto: GN Motorsport

Även om den tv-sända tävlingen klassades som ”Vintersprint” körde alla på grusdäck på minst sagt leriga och därmed också skitiga Falköping Motorstadion. Att arrangören Falköpings MK gjort ett jättejobb gick inte att undvika att lägga märke till och hela tiden har vädret dj-lats med tävlingsanvarige Jonas Sandgren och han kompisar.  Men dessa lät sig inte knäckas och när Jonas Kruse i direktsändningen på tv förklarade att detta troligen var bästa sprinten någonsin, måste det ha värmt frusna västgötahjärtan!

*

Över till Rally Lima och vad jag har förstått av alla rapporter från ”Sune Rickardsson & Co:s-baby” så finns inget annat ord än succé för att beskriva Lima MS debut som SM-arrangör. Allting verkar ha gått som planerat och det enda som kanske inte var optimalt var den tvåsiffriga kylan, men är det vinterrally så är det. Stor skillnad också att förlägga en SM-premiär mitt i landet och även om 118 startande är mycket mindre än ett normalt Lima-år så var det i runda slängar ändå dubbelt mot vad som körde första deltävlingen 2022 i Boden. Att summera Rally Lima känns som vanligt lite ”yesterday news” men ska åtminstone försöka ge lite information om ”sörlänningarna” i rallyt. Börjar med Hässleholms Johan ”Kalle” Green med nya kartläsaren Patrik Johansson som fick en tuffare start än tänkt. Redan på den första av de sex specialsträckorna gick styrservon sönder berättar ”Kalle”.

Foto: Henrik Åkeson

Jag fick köra i över två mil utan servo och då blir bilen extremt  tungstyrd. På detta tappade vi över två minuter mot konkurenterna plus att det tog en halvtimma efter sträckan innan mjölksyran lagt sig så att jag åter kunde öppna händerna…

Efter sträckan låg man 48:e plats för till slut bli nia i Nationella 2WD.

Med tanke på starten är jag nöjd med placeringen och topp-10 var lite av målet vilket också lyckades, förklarar Kalle nöjt.

Utan fadäsen på på första sträckan hade en femte plats varit inom räckhåll men ändå inget som Kalle sörjde.

Absolut inte med tanke på hur tuff tävlingen var. Tolv mil specialsträcka i hård kyla, mycket snö och ny kartläsare så kunde jag knappast räknat med att bli mycket bättre!

Samarbetet med Patrik Johansson från Nyköping i högerstolen fungerade också över förväntan vilket bådar gott inför resten av säsongen menar chauffören.

Lite inkörningsproblem, men så är det alltid med en ny röst i bilen så sammantaget, inga bekymmer.

Power stage såg ingen satsning från den blå Corollan, tvärt om slog han av på tempot.

– Vi hade ingen större lust att behöva skruva på bilen inför SM-sprinten grund av något dumt misstag…

Med placeringen 22:a i samma klass tog klubbkompisen i Hässleholms MK, Johannes Haraldsson/Magnus Lörd hand om den sista SM-poängen. Sämre gick det för en annan HLMK:are, Björn Johnsson som var kartläsare i lite favorittippade Andreas Israelssons Nissan. På andra sträckan bar det till skogs och så var dagen förstörd. Allra bäst av de sydligare åkarna gick dagen i Dalarna för Vimmerbys Victor Karlsson/Jonas Magnér som plockade in Corollan på en femte plats, precis före lite mer upphaussade och nya klasskamraten Mattias Adielsson/Bosse Holmstrand. Stark körning av Gullabos Jacob Johannesson/Danny Holgersson med nybyggd 940 efter fjolårets tunga krasch. Volvon slutade elva i klassen men även tvåa i Junior-SM. Delvis SkåneErika Ledin som kartläsare hos Gustav Johansson, Fryksdalen har licens i SMK Hörby men kombon hade det motigt i den gamla Golfen i väntan på att nya Nissan blir klar. Rejäla tidstapp på SS2 och 3 innebar en 28:e plats.

Foto: Annemo Friberg

Dubbelt Nissan i toppen genom Oskar Sundell/Joakim Söderqvist (bilden)som segrade medan hemmahoppen Andreas Levin/Therese Levin gick in som tvåa före bästa Volvo med
Emil Karlsson/Jessica Larsson.

*

Foto: Drive VXO

Flest med sydligt påbrå fanns i ”Standard”, näsan 20 procent av de elva anmälda kom från SMK Hörby. Karljohan Ingesson/Emma Fransson slutade femma med Grupp F-BMW:n vilket kunnat varit bättre om man inte blivit hindrade på sträcka två. Bilen före hade där rullat och Kalle kunde i likhet med de andra bakom inte ta sig förbi utan fick nu ”konstruerad tid”.

Foto. Privat

Samma öde drabbade klubbkompisen Ingemar Månsson/P-I Hellberg som gick in som åtta. Klassvinnare blev som förväntat Martin Lundquist/Christin Segerström i en nyare GruppF-Volvo S40.

Foto: Annemo Friberg

*

Tre raka SM-guld där de två senaste körts hem ihop med Åhuskärrs GN Motorsport är tänkt att bli ett fjärde för Årjängs PG Andersson/Anders Fredriksson.

Foto:Lollo

Dock inte i par med GNM utan nu är det ett annat skånskt team som står för den Ford Fiesta Rally2 som ska bära till SM-guld. Team Skåab från Östra Grevie med Venestadboende Rickard Nilsson som ansvarig, satsar stort på Rally-SM och det började bra i Lima. Andra tid på första sträckan, bara slagen av VM-rutinerade slutsegraren Ole Christian Veiby bådade gott. Men på sträcka två efter bara fyra kurvor tog det roliga slut.

 Tyvärr föll jag på eget grepp med lite för hård attack. Jag visste att det var spårigt och snöigt i början av sträckan och blev efteråt irriterad på mig själv för att jag tog i för hårt, förklarar PG.

Det släppte i lössnön, vi snurrade och jag åkte in i ett träd. Som tur var slog vi inte sönder något som började läcka. Så vi kunde ta oss till service.

Skadorna var inte omfattande men PG fick ändå avstå två sträckor för omstart på andra etappen vilket var viktigt menar han.

Tur att jag kör för ett så bra team som fick till bilen så fort och sen bad mig gå ut och köra fullt igen. Det såg mörkt ut när vi stod i skogen men vi tappade ändå inte så mycket i SM-tabellen i slutändan!

Foto: Henrik Åkeson

Före start förklarade Ole Christian Veiby med Torstein Eriksen vid notblocket hur nöjd han skulle bli om han kunde sno segern före svenskarna vilket han också lyckades med.Veiby tog täten direkt och som han sedan aldrig släppte.   

Någon spännande fight blev det väl inte, konstaterade han efter segern.

Det gick helt enligt plan kan man säga när jag tog PG på första  vilket nog förvånade honom…

Att det satt #1KMS-Polo bekymrade inte Veiby, tvärtom. 

Helt rått och kul att få köra först på vägen bara att dansa fram genom fantastiska vinterförhållanden. Det gick väldigt fort på en del sträckor och det finns en del såna vägar även i Umeå, så det var perfekt inför Rally Sweden.

Foto:Lollo

Tvåa efter norrmännen kom Patrik Flodin/Göran Bergsten i sin debut med GK Door Teams nya Polo

Jag är verkligen jättenöjd med rallyt. Det här är lite av en läroprocess för oss där vi kommer lära oss allteftersom säsongen fortgår. Vi måste hitta 110% rätt i både inställningar och körning, innan kan vara med och matcha Ole Christian Veiby och P-G Anderssons tempo. På sista sträckan fick vi till inställningarna betydligt bättre och då växer självförtroendet direkt, menade Patrik.

Foto:Lollo

 

Trea slutade en annan ”nykomling”, Team Nybes Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg men det kunde slutat i skogen berättar Fredrik som också lovade..

Vi var så nära en rullning på sista! Men får vi lite mer tid i den här bilen ska vi allt bjuda ännu större motstånd nästa gång,

I ”Int. 4WD” var Arvid Johansson/Elina svensson de som kom mest söderifrån med klubbadress Lessebo och Skoda. 12:a blev resultatet för hårdsatsande Arvid.

*

På grund av tidsbrist tvingas jag avsluta bloggen här, men återkommer i morgon med mer kring SM-premiären.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *