Tidemand kör Fiesta från Åhuskärr, svårt med anmälningar till vinterrally, Greensmith ansluter till Toksport, Fourmaux inledde med seger i Österrike, tungt för Audi i Dakar, ny datum i Asfalt SM och värmländsk rallyprofil har gått bort!

Att Pontus Tidemand skulle köra PG Anderssons SM-vinnande GNM-Fiesta Rally2 har jag vetat en tid men inväntat bekräftelse från Åhuskärr där GN Motorsport har sin verksamhet. Nu kom beskedet i torsdags, att Pontus kommer att jaga nya segrar under 2023 med en skånsk Fiesta. Nu blir hans roll inte enbart som förare utan ska även agera mentor för teamets junior Adam Grahn och om jag förstår det rätt, snart har sällskap av ytterligare ungdomar.

Foto: GNM

Med aktivt tävlande på hög nivå vet Pontus vad som behövs för att nå toppen, dit vi på GN Motorsport vill, berättar nya koordinatorn Julia Thulin.

Därav ser vi tillsammans detta som ett långsiktigt samarbete där vi kan ha användning av varandras kunskap!

Pontus som de två senaste åren tävlat sporadiskt, fjol med två andra platser i Rally-SM och seger i SM-Sprinten ”Sommar” ser fram emot nya mentorsrollen.

Det är alltid kul att kunna vara med och hjälpa juniorer som vill framåt. Många val ska göras och ibland krävs det erfarenhet bakom för att kunna göra dessa val. Med mina erfarenheter från tävlande på hög nivå och på olika underlag tror jag att jag kan stötta dessa val och hjälpa dom framåt, berättar Pontus.

Premiär i KLM 19W blir det i Falköping och SM-Veckans Rallysprint den 5 februari (dagen efter målgång i Lima)  men som idag har bara dryga dussinet anmälda. Dock stänger inte anmälan förrän den 20 januari och blir det ingen dramatisk statushöjning i 4WD-klassen tror jag att Pontus har  ännu ett SM-tecken som i en liten ask… 

*

När ”Reaxcer Rallyt” fick flyttas från kommande lördag till den 25 februari tog MK Ratten och ”Finnskogsvalsen” över ”MAS Rallycup” som nu körs den 14 januari. Har varit många frågor till arrangören om rallyt verkligen ska köras med tanke på det oroliga vädret men därifrån kommer lugnande besked.

I dagsläget är det ca 50 cm snö på den högsta belägna sträckan, MYCKET is i vägen och mer snö fortsätter falla. På de sydligaste sträckorna ligger nu ca 30-50 cm snö och även där väldigt mycket is i vägen. Så det finns inga planer på att ställa in tävlingen och arbetet för tävling nästa helg fortgår! 

Mer oroande är att bara 56 ekipage är anmälda vilket inte är något att göra vågen över, med tanke på att anmälan stänger i morgon. Dessutom ingår två ”stora cuper”, både MAS och VOC Mekonomen Rallys ”SverigeSerien”. Noterar att även i Finland är det lite färre som verkar sugna på att köra rally på vintern. I nästa helgs ”SM-premier” Arctic Lapland Rally är 103 ekipage anmälda, i runda tal 20-25 procent färre än de senaste åren och enligt bedömare med kunskap är det de dyra vinterdäcken om är största boven i minskningen både här och på andra sidan Bottenviken. Så klart är det svårt att runda detta när ett däck kostar cirka 5 000 kronor och som till Lima där du får använda tio däck en kostnad på 50 000 kronor.Till Rovaniemi kommer hela finska ”hemmaeliten” men bara två svenskar och vi får faktiskt se oss slagna i den här grenen av Japan som mönstrar tre bilar. Med blågula flaggor kör GN Motorsports nyligen 17 år fyllda Adam Grahn/Marcus Sundh med sällskap av Mille Johansson/Julia Thulin. Simrishamns MK respektive Katrineholms MK medan bilarna är samma, Ford Fiesta Rally4. Alla tre japanerna är anmälda av Toyota Gazoo Racing WRT NG och detta med Renault Clio Rally4.

*

Tvekar inte när jag utnämner WRC2 till mest intressant i Rally-VM, något jag tyckte även innan veckans besked att även Gus Greensmith ansluter. Spekulationerna att Greensmith skulle köra Toyota Yaris Rally1 i de tävlingar Sebastien Ogier stod över visade sig vara grundlösa. Istället göra britten som Oliver Solberg och Adrien Fourmaux, backar ner ett snäpp och tar ny sats mot 2024 med Rally2-bil. Lite överraskande dock att han inte väljer att köra en Fiesta från M-Sport då båda parter är noga med att påpeka att skilsmässan var lycklig och att de hoppades kunna ses igen. Att då välja Skoda med Toksport kan jag tycka talar lite emot den ”lyckliga skilsmässan”. Med Greensmith och hoppas vi Jonas Andersson som Co-driver, ser onekligen Skoda-gänget väldigt starkt ut. Greensmith, Solberg, Marco Bulacia, Nikolay Gryazin, Sami Pajari och fjolårets WRC2-vinnare Emil Lindholm. Toksport som driver tävlandet för fabriken i Mlada Boleslav kommer att dela up sig två ”lag”,  ett helfinskt med Emil Lindholm och Sami Pajari och så ett med Gryazin och Bulacia. I privat regi med support från Toksport kommer så Solberg och Greensmith att köra årets WRC2-serie. Får jag ha en synpunkt så är det om det inteär  lite väl mycket grönt på Skodan? Fortsatt tvärtyst om Andreas Mikkelsen vilket jag tråkigt nog tolkar som att någon start i Monte-premiären inte är aktuell. Skoda är i sammanhanget lite av ”Jätten Brum-Brum” som lär bli väldigt svåra att komma till tals med och lite förvånade är att Hyundai verkar sitta lite med armarna i kors. Ensam att försvara Sydkoreas färger är i dag spanjoren Pepe Lopez som planerar att göra detta i egen regi. Konstigt då försäljning av Rally2-bilar ger klirr i kassan, men utan rallyframgångar är det svårt att övertala kunder att satsa på Hyundai i20 Rally2…

*

Foto: Jänner Rallye

M-Sport däremot verkar satsa på att utmana Skoda-åkarna och har nu 27-årige Adrien Fourmaux som första namn i WRC2-satsningen med ännu yngre Gregoire Munster (24 år) som back up. Ett led i försöket att vinna WRC2 blev att båda två anmäldes till Österrikes klassiska ”Jänner Rallye” där man precis börjat gå i mål. Efter 17 körda sträckor blev det Fourmaux/Alex Coria som tog sin ZM Racing-anmälda Fiesta Rally2 till seger. Dock en knapp sådan då hemmahoppet Simon Wagner med en ny Skoda bara var 9,7 sekunder efter. Längre ner till trean Hermann Neubauer, även han Skoda och upp till Fiestan skilde 1.17,9. Däremot fick  Gregoire Munster en tung Fiesta-start då bilen från East Belgian Racing Team började krångla nästan direkt. På andra sträckan försvann framhjulsdriften plus att kylaren började läcka. Med detta fixat dröjde det bara tre sträckor innan även motorn började gå illa vilket förutom ren tidsförlust även gav sammanlagt tre minuters tidsstraff. En slutlig 12:e plats blev det men utan utan straffet hade luxemburgaren slutat runt sjätte plats.

Foto: Okänd

Om detta var en dåligt start var det ändå inget för det som drabbade österrikaren Markus Stockinger. Redan på shake down blev det totalskrot av hans Mazda 2 Proto… 

*

Petter Solberg avslöjade  i veckan att han är sugen på att köra Dakarrallyt 2024. Redan för sju år sedan körde han rallyt men efter detta fokuserade han istället helt på World RX. Som jag skrev häromdagen så hoppads nu Dakaraktuelle Ola Fløene även att Andreas Mikkelsen undersöker möjligheten till en ny karriär som ökenpilot…  

*

Foto: Dakarrally

I dag kördes ”Etapp 7” i Dakarrallyt och då blev det Yazeed Al Rajhi som var snabbast före litauern Vaidotas Zala och med RX-åkaren Guerlain Chicherit som trea. Fortsatt är det ledning för Nasser Al Attiyah nu över timmen före Toyota-kollegan Henne Lategan med Lucas Morales som trea. I helgen har Sebastien Loeb hunnit med att både rulla och vara sträcktvåa vilket gör att han parkerar på femte plats knappt två timmar bak ledaren.

Foto: Dakarrally

Som 15.e bil hittas Khalid Al Quassimi och Ola Fløne medan bästa Audi efter massor av krångel är Mattas Ekström/Emil Bergkvist snudd på fem timmar efter Nasser. I slutet av listan (102) finns det stolta Audi-teamets Carlos Sainz. I klassen för specialbyggen är det svenskt på 13.e plats med Annie Seel och bakom ratten Annett Fischer.

*

Länge har vi som har lite koll förstått att Älvbygdens MK skulle tvingas ändra tävlingsdatum för deltävling två i Asfalt SM, ”Rollsbo City Race”. Den 22 april är det nämligen det andra kallar årsmöte men som hos SBF benämns, Rådsmöte och denna datum tillåts inga mästerskap, varken SM eller RM. Men detta faktum missades av alla inblandade och inte förrän i början av november upptäcktes misstaget.

En dispensansökan lämnades in till förbundsstyrelsen då ävlingsorganisationen var långt framme i sin planering tillsammans med 40-talet företag och Kungälvs kommun. Ett avslag lämnades av förbundsstyrelsen i slutet av november och Älvbygden fick se sig om efter ett nytt datum, berättas det från arrangören.

Nu är dock ny datum hittad den 13 maj(samma dag som Bilsport Rallyt Cups ”Vilda Ryd Racet”) men en dag som passade alla inblandade.

Vi kommer att köra tävlingen i ett industriområde i Kungälv, där ett 40-tal företagare är involverade. Serviceplats och start blir i Rollsbo och vi bjuder på ett kompakt upplägg med HQ, start, mål och service inom gångavstånd.

Sträckan kommer att gå i ett nybyggt industriområde och blir både snabb och varierad i tre kilometer.

Vi har även lättåtkomliga parkeringsplatser för publik, fina publikplatser och servering inom området, hälsar tävlingsledningen för Rollsbo City Race.

Därmed blir det snudd på en månad mellan  premiären i Hörby, ”Bilmånsson Rally Sprint” och besöket i Kungälv. Däremot lite tajtare till deltävling tre, ”Gullaboknixen” som körs två veckor senare.

*

Redan igår nåddes jag av beskedet att en av Värmlands största rallyprofiler gått bort, Göran ”Dyngsväng” Fredriksson. Nu har jag långt, långt ifrån full koll på alla Görans bravader från de första åren med Volvo 142 till sista tävlingen som blev ”Finnskogsvalsen” 2022 (bilden).

Foto: Lollo

Helt ärligt så är det mest från ”Svenska Rallyt” som jag minns Göran där han inledde med Volvo 242 Turbo. Från detta är det dock dimmiga minnen men framfarten med Audi Coupe quattro i Grupp N minns jag tydligt. Vill även minnas att det var då han fick smeknamnet, fyllt av kärlek ”Dyngsväng”. Om det var i radio eller i någon av de värmländska tidningar vet jag inte, men Göran skulle förklara hur hans notsystem fungerade. Ett system som var långtifrån lika avancerat som medtävlarnas och där han i princip inte graderade kurvorna speciellt. Det enda han villa ha i noterna var riktiga ”indianöverfall” och då skulle där bara stå ”Dyngsväng”, översättning känns onödig. Sedan minns jag honom från South Swedish Rally men då med Mitsubishi Galant innan han tog en time out 2001. Come back blev det med Volvo 242 Turbo i ”Årjängs Sprinten” 2016 med en femte plats i klassen. Efter detta tog del två av karriären fart med en 240 Turbo inköpt av PeO Davidsson. Först röd men efter en rullning fick den samma utseende som när Göran tävlade på 80-talet, vit med blå/svarta strajps.  Med detta utseende blev det ett intensivt  tävlande och bland annat i Midnattssolsrallyt. Här åkte 2018 hans kompis Kim Sevius i högerstolen vilket gav klasseger. Kim minns nu Göran med sorg och saknad.

Han var redan då sjuk  i cancer men viljan har han haft ända in i det sista, berättar Kim och lägger till.

Göran skulle fylla 67 år i februari, och bodde utanför Sunne.

Sista tävlingen var på hemmaplan och från denna minns Kim.

Finnskogsvalsen 2022 var sista tävlingen han kämpade sig igenom, med kryckor med i bilen då han knappt kunde gå. En kraftansträngning!

Rallyt slutar med en sjätte plats och då fick Göran se sig slagen av fartfantomer som bland annat Andreas Levin och Kristian Johansson. Nu är det nog tämligen rakt fram till den himmel som rymmer alla andra rallyåkare, möjligtvis finns där en och annan ”dyngsväng” men dessa fixar Göran med ett brett leende och ett rejält uppställ!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *