Tidemand i WRC-Fiestan utklassade, Jocke Grahn fin fyra och Rickie åtta, Jonas Olsson blev Årets Bilsportman!

Det var aldrig något snack om saken, Pontus Tidemand i WRC-Fiestan utklassade allt och alla i SM-premiären Vinterpokalen i Sandviken. Vad sägs om en segermarginal med över tre minuter till Jari Saarinen i en icke helt oäven WRC-Focus? Oavsett hur resten av SM-serien artar sig, Mats Jonsson kommer så klart tillbaka efter sitt flunsabesök, så är Tidemand den ende rättmätiga mottagaren av SM-guldet vid årets slut. SMK Eda-föraren är i SM-sammanhang vad Zlatan är i landslaget, ”Kungen” och sedan kommer ingen tvåa egentligen, resten är som bäst treor. Som sagt tre minuters marginal i en sport med elitförtecken, där det brukar snackas sekunder och tiondelar…
Nu försvann min förste utmanare Eddie Hörbing redan på sträcka två av för mig okänd anledning. Körde visserligen i mål, men långt, långt ner i resultatlistan. Samma öde rönte för övrigt Ramona Karlsson som blev totalsist efter att ha tappat halvtimmen på sträcka två. Min tippade trea, Hasse Gustafsson bröt direkt med fel på kopplingen. Har sagt det förut, Hasse se om du kan trycka dit en Opelkoppling så slipper du problem framöver!
Tippade Jocke Grahn som toksäker femma, hade glädjande nog fel och istället blev det en fin fjärde plats. Perfekt ”poängplockarplacering” då Jocke och Rickard i högerstolen ser varje vinterpoäng som ren bonus, det är på gruset som WRC-Focusen ska visa vad den står för.
I Otrimmat 4 WD var jag extremt nära full pott, med Robin Friberg som etta och Jimmy Joge, tvåa och hade sedan bara Patrik Johansson/Kalle Lexe haft flyt på sista sträckan hade mitt tips varit hundra procentigt. Nu tappade den småländske stoltheten nästan minuten, åkte hiss ner till femte plats och trea slutade istället Martin Berglund. Jennie-Lee Hermansson kämpade på med kan man förmoda lite rattrost, kom i mål som tia. En som antagligen väjde för en ”rundningskon” var Markus Hällbo som åkte av och bröt (usch nej, nu var jag inte alls snäll Markus, förlåt?).
Det gick inte riktigt som ”Kräbblebröderna” Hans Johansson och Rickie Borgström hoppades, nämligen att de båda skulle göra upp om segern. Vad jag kan förstå gjorde Rickie ett tämligen ”cleant race” och slutade åtta medan Hasse hade problem på sträcka två och fick nöja sig med tolfte platsen. I mina ögon finns ingen större anledning att deppa, åtta för en skåning med en 240 på vintern tycker jag är helt OK. Klart att Hasse inte tycker sin placering är lika lysande men det vänder, om inte för så när där kommer grus under hjulen på den vite 240:an. Ännu sämre gick det för Skillingaryds Christopher Zeijlon som fick kasta in handduken efter tre sträckor med trasigt hjullager. Samma sak där, kolla med din lokala Opelhandlare om han kanske har ett lager som passar…
Mitt tips i Trimmat 2WD behöver jag inte skämmas för, namnen var helt korrekta bara placeringarna som blev fel. Min trea Tobias Söderkvist vann, Leif Peterson etta hos mig slutade tvåa och Kristian Johansson, var två i bloggen men blev trea i tävlingen. Ändå känner jag mig fullt nöjd.
Katastrof blev det i lilla klassen, inte en siffra rätt. Nils Fransson tippad vinnare åkte av och tvåan Emil Bergkvist försvann av okänd anledning. Trean Mattias Jirvelius var inte ens nära och nu blev det istället Mattias Adielsson, Mattias Olsson och Martin Jansson i den här ordningen. In i skamvrån och läs på lite bättre till nästa gång.
Samtidigt som det pågick en SM-tävling i Sandviken körs deltävling två i ERC eller Rally-EM på andra sidan Östersjön, Rally Liepaja Ventspils. En sträcka, 3,4 kilometer lång återstår av dag två och så här långt är det finske RRC-Fiesta åkaren Jari Kettomaa som leder efter en stentuff dag med unge Craig Breen. Bara sju sekunder skiljer mellan Fiestan och Peugeoten och de ska bli färre lovar Breen.
-Känner att jag kan och ska vinna, förklarade efter dagens näst sista kraftprov.
Kettomaa replikerade snabbt.
– Än så länge helt okej, men vi kan mycket bättre än så här!
Söndagen består av sex sträckor, eller egentligen tre som körs två gånger.
Khalid Al Quassimi har andra åtaganden när det är dags för WRC-gänget att dra till Mexico. Istället överlåter han generöst nog Abu Dhabi Cittran till gamle Subaruåkaren Chris Atkinson. Chris körde i Mexico även i fjol men då var det en Ford som lånades ut till australiensaren.
En uppmärksam bloggläsare bad mig gå in och kolla resultatlistan för Skutskärsratten förra helgen vilket jag så klart lydde. Där fanns en riktig praktskräll, tror jag åtminstone för Evelina Olofsson tävlande för Hofors MK är inget namn jag stött på förut. Men hon och Eva Olofsson i högerstolen släkt kan man nog förmoda, körde skiten ur de flesta killarna med sin Opel Corsa (så klart det var en Opel, vi snackar vinnare…). Klar klasseger i C-klassen med nästan halvminuten tillgodo på tvåan och dessutom slutade tjejduon sjua totalt med enbart A-förare framför sig. Dessutom två 4WD-åkare. Totalplaceringen efter Evelina knep nykorade Europamästaren Mats Myrsell med sin väl preparerade Porsche för EM med historiska bilar. Måste känna skönt för Mats att inte Evelina satsar på den serien?
Idag har Södra Bilsportsförbundet sin stora happening i Åhus, med det sexiga namnet Konferens Syd. Här skedde som vanligt prisutdelning till förtjänta och bland dessa fanns så klart förste skånske förare att vinna SM-guld i rally, Jonas Olsson. Problemet var bara att Jonas hade inget DM-tecken eller annat att se fram emot varför han helt enkelt valde bort tillställningen och det var här jag kom in i bilden. I fjol blev jag grundlurad när jag på oklara grunder fick ta emot förbundets då nyinstiftade ”Special Award” och i år var det min tur att lura Jonas till Åhus. Pratade med honom i förra veckan och förklarade hur viktigt det var att han kom dit då det skulle tas en gruppbild på samtliga pristagare i förbundet.
– Skulle se konstigt ut med alla DM-vinnare, men den som har gjort den största bedriften av alla och kört hem ett SM-guld saknas, sa jag i telefon till Jonas.
Han svalde betet, men tyckte samtidigt inte att han hade där att göra och menade extremt ödmjukt, på gränsen till dumhet
– Vad säger då DM-vinnarna om jag kommer fram där och snyltar på deras prisutdelning?
Mitt svar blev enkelt.
– Skit du i det du är Rallykungen i Södra 2012!
Resten är historia och när ordförande Elofsson kallade fram en minst sagt överraskad Jonas att ta emot ”Årets Bilsportman” utbröt vilt jubel och applåder i lokalen. Dina farhågor Jonas om att stjäla uppmärksamheten från de andra kan du ta och stoppa i en gammal säck, om inget annat så övertygade väl applåderna dig om detta!
Kul var även att mottagare av andra upplagan ”Årets Special Award” var Tomelillas outtröttlige Kent Sjöstrand. Kent var en av drivkrafterna bakom serien med ”kvällsfolkrace” vilket till slut gav Barncancerfonden långt över hundra tusenkronor.
Kul för Kent som var en av de förare som började köra rally ungefär samtidigt som jag i början av sjuttiotalet då med en ”malmgrå” Saab V4. I högerstolen satt en av Tomelilla stora profiler genom åren, Sven-Åke Rosén. Sedan byttes den grå ut mot en knallorange Saab i Grupp 2 skick och där minns jag speciellt när Kent och Sven-Åke körde Smedsvängen i Örkelljunga ett år. En lång raka avslutades med en ”vänster två minus”, trädgård rakt fram och dessutom ett stort träd. Kent laddade för fullt, missade inbromsningen och ville skona trädgården, då återstod bara trädet. Precis bakom kartläsarstolen tog smällen och från att ha varit en halvrund ”päronhalva” antog Saaben formen av de egyptisk gravplatserna, alltså från rund till pyramid på en enda sekund…

4 svar på “Tidemand i WRC-Fiestan utklassade, Jocke Grahn fin fyra och Rickie åtta, Jonas Olsson blev Årets Bilsportman!

  1. Emil Bergkvist voltade på SS 3 i Sandviken. Det gick lite för fort den här gången. Han brukar annars hålla sig på vägen. Hoppas de får ihop det till fortsatta tävlingar, en mycket intressant sattsning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *