Tidemand i hett Rally Malaysia, WRC-start för utesluten fransmann, ”dåruppvisning” på Hovdala och prins med extra vikt!
Nästa stopp för Asia-Pacific Rally Championship (APRC) och med Pontus Tidemand i huvudrollen blir i Malaysia och Malaysian Rally kommande helg. Ett ställe som Pontus aldrig besökt och då än mindre kört rally i. Halvvägs in i säsongen kan svensken visa upp två segrar och en andra plats för Skoda Motorsport och teamet MRF. Med detta leder han och Emil Axelsson, dessutom med väldigt goda chanser att köra hem mästerskapstiteln i slutet av året.
– Allt föll på plats direkt i vårt första rally, lätt att jobba med teamet som är mycket proffsigt och som verkligen ställer upp, berättar Pontus.
Enligt ”experterna” har de tre första tävlingarna i mästerskapet varit ”snälla” nu väntar tuffare tag. Med 14 sträckor på totalt 22 mil i västra delen av Malaysia bjuds det på smala och krokiga vägar. Sträckor som ofta kräver lägre hastighet och full koncentration för att inte man ska hamna i diket. Även om sträckorna är tuffa blir det ändå inte detta som blir den största utmaningen. Istället väntas det oberäkneliga tropiska klimatet med runt 30 plusgrader och luftfuktighet på runt 95 procent bli den störste utmaningen.
– Hettan blir helt klart vår största fiende, menar Pontus.
– Det är skönt vid en dag på stranden men är man inlåst i en bil är det inte riktigt lika skönt…
Inför ”värmeprovet” leder Pontus på 108 poäng före teamkollegan Gaurav Gill med 74 poäng.
*
Till skillnad mot här hemma verkar det som att brittiska motsvarigheten till SBF har bättre tumme med vägmyndigheterna. Med ett beslut tagit av regeringen har man gett klartecken för rallyarrangörer att använda det vi brukar kalla ”allmänna vägar”. Något som så klart kraftigt underlättar för sporten och WRC-arrangören borta i Wales applåderar beslutet. Tävlingsledaren Ben Taylor förklarar att man nu lättare kan sammanbinda skogsvägar med allmänna vägar och ännu bättre.
– Vi kan nu till och med köra specialsträckor inne i städer om vi önskar…
Som exempel tar han att i årets upplaga av tävlingen är sträckor som Dyfi och Gartheiniog mycket kortare än vad som hade varit optimalt.
– Vi hade behövt 500 meter allmänväg för att förlänga sträckorna vilket till nästa år alltså blir möjligt.
Undrar hur man gått tillväga i ”UK” och kanske hade ett studiebesök varit nyttigt för SBF? Nu har vi ju redan ungefär samma system som britterna nu får vad gäller allmänna vägar i Rally-SM. Men självklart borde SBF även jobba stenhårt för att inte begränsa till enbart SM. Tänk så många andra tävlingar på DM-nivå som kunde blivit så mycket bättre om man fått lov att köra mer frekvent på ”alla vi skattebetalares gemensamma” vägar…
*
Som lite plåster på såren efter Citroéns miss i Rally Finland där WRC2-trean Stephane Lefebvré uteslöts efter att ha använt icke-godkänd mjukvara i sin R5-Citroén får han nu chansen i en WRC-bil. Regerande Junior-Mästaren och vinnaren av WRC3 i fjor kör en DS3 WRC i Rally Germany avslöjas idag. Detta blir 23-åringens första start med en WRC-bil och vad gäller asfalt endast andra gången han kört 4WD på underlaget. I Rally Monte Carlo körde han en R5-Citroén men på sträckorna kring Trier blir det alltså en WRC-version. Så klart en spännande utmaning för den som ofta benämns som Loeb och Ogiers arvtagare som fransk rallykung.
– Jag vet att väghållningen är mycket bättre i en WRC-bil, men även att allting händer så mycket snabbare än i en R5:a, förklarar Stephane.
– Men innan jag satt mig bakom ratten vet jag faktiskt inte riktigt vad jag har att vänta mig!
En enda testdag är planerad men vid sin sida har han rutinerade co-drivern Stéphane Prévot. Rutinerad med många år på toppnivå där han åkt med Francois Duval och flera säsonger med Chris Atkinson i Subaru-teamet. Även Henning Solberg har använt Prévot vid flera tillfällen.
– Stödet från Stéphane i bilen är oerhört viktigt och så klart underlättar det att vi får göra WRC-debut på asfalt som jag trots allt har störst erfarenhet av, menar nya WRC-åkaren.
*
Till WRC ADAC Rally Germany är alla de ”vanliga” förarna anmälda, totalt 17 i WRC-klassen där nu även Kevin Abbring gör sällskap med en fjärde Hyundai. Nytt namn i klassen är slovaken Jaroslav Melichárek som kör en WRC-Fiesta.
*
Sebastien Loebs kartläsare Daniel Elena verkar lite trött på att vara ”pensionär” om jag fattar hans inlägg på Twitter rätt. Elena skriver, ”If Loeb agrees, I agree” . Han besvarar frågan om det är aktuellt med ny start för honom och Loeb i Rally Monte Carlo 2016. Låter ändå hoppfullt, ”om det är Ok med Loeb så är det OK med mig”. En riktig fajt med Ogier, Latvala, Mikkelsen, Östberg, Meeke, Neuville och de andra artisterna i Monte hade onekligen varit intressant!
*
Har nåtts av skrämmande rapporter om hur vissa tokiga åskådare uppförde sig ute på Hovdala i lördagens Snapphanerally. I den luriga hårnålen där var och varann hade stora problem, till dessa hörde mina klubbkompisar Mikael Sigvardsson och Johnny Ottosson. ”Sigge” lyckades svänga vänster som man skulle men han upptäckte snart att tyngdlagen gäller även Grupp E-Golfar så det blev ett ”sidlägg” med tomt höger framdäck som resultat. Johnny valde att inte svänga alls utan tog ”the escape road” med ungefär samma resultat som Sigge om man undantar ”sidlägget”. En annan klubbkompis som hade lite ”klödd” var Sven Fondell, ”on the limit” som engelsmannen säger. Tack för den fina bilden Thorleif Olsson.
Men här ute var det bitvis väldigt upprört sedan åskådare i stolar placerat sig ungefär där Johnny valde att köra rakt fram. Har fått flera mejl om detta så allt känns verkligen rätt och riktigt om hur ”dårarna” uppträdde. En mejlare skriver,”Det var väldigt upprörande att se nonchalansen från dessa ”vanliga åskådare” som rådde, trots att det redan inträffat ”nära” incidenter. Oftast blir det ju diskussioner om det kanske, möjligtvis, eventuellt kan komma ett ekipage farande där de står. Men här hade det ju redan varit mer än ett fall, och ändå var man aggressiva och smått hotfulla.”.
Som tur var fanns det handlingskraftiga killar och tjejer som fick dårarna att flytta på sig. Men detta efter att först ha hotat med att ringa tävlingseldning och stoppa sträckan. Frågan är, ska vi ha det så här? Svaret är så klart nej men samtidigt är det som arrangör svårt för att inte säga omöjligt, att hålla koll på alla dårar i vår herres hage. Det märkliga är att inte självbevarelsedriften är mer utvecklad hos de här varelserna? Menar om man inte är frekvent rallyåskådare är det kanske inte så lätt att fatta var det är olämpligt att slå upp brassestolen. Men har man redan sett att bilar åkt av på samma ställe som där man plockar upp fikakorgen och man ändå envisas med att sitta kvar, då vet jag inte riktigt vad där är kvar att göra? En stor eloge till de som ”räddade situationen” ute på Hovdala som kunde utvecklats till ett skräckscenario om jag ska tro mejlskrivarna, vilket jag så klart gör!
*
Med någon timme kvar av anmälningstiden till Rally-SM i Askersund står anmälarnålen på 106 ekipage. En högst normal siffra för Rally-SM och de flesta SM-åkare jag kan tänka mig finns med bland de anmälda, för mig verkar det som att RM-gänget varit mer svårflörtade.
*
På söndag är det återstart för RS-DM/Asfaltcup efter uppehålla sedan slutet av juni då Lunds AC hyrde Ljungbyheds gamla flygfält och bjöd på tävling. Efter detta har visserligen Rally Österlen kört Svampasprinten men här handlar det märkligt nog mest om grus och detta i ett asfaltmästerskap, bara i motorsport sådant här är OK. Nu är det SMK Örkelljunga som bjuder in till varvlopp i ”sta´n” vilket just nu lockat strax över 60 förare. Tävlingsledare Kjell-Åke Olsson har den här gången valt att vända på banan, vilket också innebär att den luriga målsvängen är bortplockad.
– Istället startar vi strax efter, på cykelvägen, berättar Kjell-Åke.
– Tyvärr hade vi hoppats kunna bjuda på en längre bana än tidigare, men den nya slingan blev tråkigt nog inte klar i tid.
*
När STCC kommer till Gellleråsen till helgen är det fem förare som drabbas av det nya med straffvikter efter sina tidigare framgångar. Förutom toppkvartetten Thed Björk, Fredrik Ekblom, Fredrik Larsson och Richard Göransson kommer även sensationsvinnaren från Falkenberg, prins Carl Philip Bernadotte, att köra Kanonloppet med extravikt i sin Volvo. Alltifrån ledaren Thed Björks 30 kg ner till prinsens futtiga 10 kg.
Uppriktigt sagt är detta något att tjafsa om överhuvudtaget? I mitt fall har jag kört med extravikt ända sedan början av 70-talet…
*
I samband med Kanonloppet är det även tävlingsdags för nya pop-klasssen ”Legend Cup” där 40 bilar är anmälda. De häftiga mini Hot-rod bilarna har varit en stor snackis inom svensk-racing under en längre tid och inför tävlingen i samband med STCC har intresset för klassen växt ytterligare en dimension.
– Det är det klart största startfältet i svensk racing sedan 80-talet ihop med STCC, det kommer bli en helt fantastisk show för publiken på Karlskoga Motorstadion, säger Jan ”Flash” Nilsson som gjort en bejublad comeback i klassen.