Östberg testat 120 asfaltmil, Kina vill fortfarande till WRC, tuffa norrmänn i rallylandskampen och Opel föder hajarna!

BloggMads kopia 4Mads Östberg klagade tidigare över bristen på testtid inför WRC Lotos Rally Poland. Han menade att tredjeplatsen i Finland delvis berodde på bättre tid för förberedelser och inför kommande Rally Germany har Mads och Jonas Andersson verkligen kavlat upp. Mads berättar.
På 1,5 vecka har vi kört 120 mil test!
Med detta håller nog både jag, Mads och Citroén-teamet tummarna för ny pallplats när rallyt i Trier avslutats.

*
Kineserna har inte gett upp hoppet om att få WRC dit även om nu Rally Wales GB är säkrat som arrangör. Redan om några veckor ska där köras en ”testtävling” i Kina som man hoppas ska bli lite av inkörsport till finrummet. Klart är att kineserna inte är ensamma om sin önskan, både FIA och WRC-promotorn vill se dom i kalendern 2016.
Kommer att körs en tävling som kommer att granskas av oss för att säkerställa att man har de rätta kvaliteterna, säger WRC-promotorn Olivier Ciesla.
En tävling Kinesiska Mästerskapet i Peking-regionen kommer att köras innan nästa viktiga möte för World Motor Sport Council, bekräftar Ciesla.
Vi måste få bekräftelse snart då WRC-kalendern 2016 blir officiell redan i september!

*
Nu jobbas det på bägge sidor gränsen för att få till den stundande rallylandskampen Sverige-Norge på bästa sätt. Första tävling blir Rally-SM i ”East Sweden Rally” med Linköping som centralort i början av september. Den norska delen körs i Rally Hedmarken som också är NM-final.
Två klasser körs, en 4WD inom WRC2-reglerna alltså R5, RRC och Super 2000-bilar. Andra klassen är internationellt klassade 2WD-bilar eller R2-bilar.BloggBrynildsen
Norge har klart med fyra förare i 4WD, Eyvind Brynildsen, Ford Fiesta RRC (bilden), Anders Grøndal, Citroën DS3 R5, Frank Tore Larsen, Ford Fiesta R5 och Arnt Gustav Olsen med Citroën DS3 R5.
Dette blir en spennende duell med svenskene, menar Eyvind Brynildsen, som också leder Rally-NM efter de fem första tävlingarna.
Hur den svenska ”line up” ser ut är fortfarande inte släppt.

*
Tack vare det nya system i Södra BF/Smålands BF har ofoget med sena och även efteranmälningar i stort sett upphört. Kanske lite trist ändå att man först via tumskruvar skulle få förarna att förstå hur viktigt det är att anmäla sig i tid. Nästan motsatt problem har arrangören av Vedmumsmästerskapet, Kullings MS. Utflyttade västgöten Kjell Larsson, Brösarp berättar. ”Tjänare Tommy! Du brukar ju med rätta klaga på sen anmälan. Men titta på Kullings Vedumsmästerskapet, där är det snart fullt en och en halv månad före tävlingen.
Hälsningar Kjell Larsson”.

*

Rasmus Mårthen, 20150810När STCC kommer till Gelleråsen blir det med en ny förare i Team Kia, den fjärde för säsongen när Rasmus Mårthen debuterar. Om än debut så hoppas teamet på en fortsättning för Rasmus.
Vi håller på att jobba med en plan för 2016 och även 2017 och just nu ser det bra ut, säger teamägaren Tobias Johansson.

*
BloggOpelEn kort blogg idag beroende på många olika åtaganden som då inbegriper besök på ”Den Blå planet”, det nay danska superakvariet utanför flygplatsen i Köpenhamn. Med risk för att solka ner mitt eget varumärke företogs utflykten med hjälp av kollektiv trafik, både tåg och buss (bara att lösa biljett i automaterna är värt en egen text). Inte så mycket bilrelaterat bland alla de exotiska fiskarna men att det är Opel som sponsrar maten för hajarna känns ändå ganska naturligt…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *