Paddon byter till #8, ERC-Gryazin på bättringsvägen, nya R3-Toyotan snart på banan, Grupp-E Thobias vill ha sällskap, Simon Olin vann prins Carl Philips tävling!

BloggPaddonNu kuggar nyazeeländaren Hayden Paddon upp inför WRC Rally Australia och lämnar andra teamet ”the Hyundai Motorsport N squad”. Paddon tar istället plats vid sidan av Thierry Neuville i Hyundai Shell World Rally Team, ett klart bevis på att bossen Michele Nandan har stort förtroende för honom. För Dani Sordo innebär detta att han får köra Hyundai #20.
Rockaden beror på att Hyundai jagar andra platsen i Märkes-VM och med bara två poäng upp till andra placerade Citroén väljer Nandan att ”toppa laget”. Nandan förklarar.
Efter noggrann analys har vi kommit fram till att Paddons formkurva pekar mer uppåt än Sordos, plus att han är mer van vid vägarna i Australien.
Sordo har inte kört i Australien på fler år så hans erfarenhet av de tuffa, dåliga och bitvis snabba sträckorna är betydligt sämre än Paddons. Nu kör han #20 nästan mer som träning inför kommande år än att hoppas på en bra placering. Nandan lugnar de spanska fansen och lovar att Sordo är tillbaka i #8 redan i Tour de Corse.
Paddon är så klart nöjd med statushöjningen även om den är tillfällig.
Väldig nöjd med att teamet har förtroende för mig men i verkligheten betyder bilbytet enbart ett annat nummer på bakrutan för mig…

*
BloggVasilyEn positiv rallynyhet och då handlar det om ryske Vasily Gryazin som skadades svårt i en trafikolyckan inför ERC Rally Estonia. Den 21-årige Peugeot 208-föraren har inte bara fått lämna intensiven utan har även blivit utskriven från sjukhuset. Det har dock krävts flera operationer av både fötter och ben men nu är Vasily så pass bra att han ska fortsätta rehabiliteringen hemma. Något som källor nära honom säger kan ta upp till ett år innan han är helt återställd. Dock väldigt positivt då rapporter så sent som förra veckan menade att tillståndet fortfarande var kritiskt. Om han skulle överleva så var det helt uteslutet att han skulle kunna ta upp sin rallykarriär igen. Känns detta igen, ryktespridare och skitsnackare finns överallt, Ryssland är uppenbarligen inget undantag…

*
BloggMonteIdag släppte WRC Rally Monte Carlo sin officiella poster för nästa års WRC-premiär 18-24 januari. Häftig är mitt betyg.

*
BloggToyotaToyota menar allvar med sitt rallyengagemang och just nu testar den tyska delen av tävlingsavdelningen TMG den nya CS-R3- Toyotan. Testerna sker i Frankrike och snart är bilen klar med homologeringen berättar man från TMG.
We’re all set for ’16!

*
En Porsche som bromskloss var vad som sinkade Emil Bergkvist och Jocke Sjöberg i helgens Rally Wartburg. Trots detta körde R2-Opeln in som åtta totalt av de 60 startande. Än vassare var teamkompisen Marijan Griebel som blev sexa totalt. Av de tvåhjulsdrivna bilarna var det endast två stycken Porsche 911 med påtagligt starkare motorer, som tog sig i mål på en kortare totaltid på de bergiga sträckorna.
Vi är mycket nöjda med helgen med undantag för de ca 20 sekunder vi tappade på lördagskvällen, säger Emil.
Det var på specialsträcka sju, en s.k. rundsträcka, där Porscheföraren inte uppmärksammade hur de hindrade Emil och Joakim.
I den situationen blir man extremt frustrerad men efter nattuppehållet kunde vi ladda om och fokusera på varför vi var där. Vi tycker vi har visat att både vi och vår bil är snabba, vilket såklart var viktigt såhär på ”hemmaplan”!

*
För Pontus Åhman och Patrik Barth blev det som jag skrev i går en fin femte plats i ADAC Opel Rallye Cup. Pontus berättar.
Jag och Patrik Barth lyckades knipa två sträcksegrar och även två andraplaceringar. och kom till slut femma efter en lite seg start.
Men vi är jätte nöjda med utvecklingen under tävlingen och vi har en jätte bra känsla i bilen.
Nu är det uppladdning för det tyska VM rallyt som går om drygt en vecka. ”.
Som Opel-fan är det så klart extra kul att ha en svensk förare med i den här tuffa ungdomssatsningen från Opel. En satsning som leds av Julius Tannert.

*
BloggThobiasSMK Hörbys Thobias Svensson är tråkigt nog en av få som valt att satsa på Riksmästerskapet för Grupp E. Nu är både han och RM-arrangörerna bekymrade över det klena intresset. På facebook undrar Thobias som ligger tvåa bakom Niklas Ledin inför nästa deltävling i Askersund, varför det är så.
Jag har fått en förfrågan av dem som har RM för GrE. Det kommer att ställas frågor som vi/de gärna vill ha svar på. Anledningen till att vi frågar här är att vi är ca 300 och de flesta har en Gr E bil, eller har haft eller funderar på att skaffa. Dvs ett bra underlag.
2015 fick Gr E RM status (Riksmästerskap). Varför är det inte fler som tog chansen att åka hela serien?”.
Visst känns frågan berättigad, först tjatas det om att få ”SM-värdighet” och sedan när SBF bifaller om än inte SM men med RM, ja då är det helt plötsligt inte intressant längre. Till Askersund finns endast 18 anmälda som RM-åkare, självklart på tok för lite.
Än värre är det bland klassikerna som av någon outgrundlig anledning inte följer samma tävlingskalender som övriga i RM. Klassikerna kör bara tre deltävlingar och där återstår bara Rally-SM i Uppsala i oktober.

*
Trots att Askersund och Rally-SM fått ihop lite över hundra anmälda gör man det nu möjligt att efteranmäla. Så här skriver man, ”Vi har efteranmälan öppen till onsdag 12 augusti 18:00 för samtliga klasser. Ingen extra avgift tillkommer. Vill/kan man inte ställa upp i SM-klasserna så kan vi verkligen rekommendera RM-klasserna. Dom kör 53km SS fördelat på 4sträckor, startavgiften är 2.500kr exkl noter. Välkomna önskar Rönne MK”.

*
BloggKartKristianstads Kartingförare Simon Olin är i högform och vann KZ2-klassen i prestigefyllda Prins Carl Philips Racing Pokal 2015 i Lidköping. Övriga vinnare var Dino Beganovic, Linköping, Freddie Carlsson från Åmål. För tredje året i rad avgjordes tävlingen i samband med Lidköping OpenLidköpings Motorstadion i helgen. Priset, som har instiftats på initiativ av prins Carl Philip, syftar till att hjälpa fram unga kartingtalanger i racingkarriären.
Utöver de tre segrarna får även tvåorna och treorna i respektive klass samt ett ”wild card” ta del av priser i form av testkörningar av racerbilar, träningsläger på Bosön och licenskurser. Testet kommer att ske i oktober på Karlskoga Motorstadion i Gelleråsen.

*
WestCoast Racing förstärker med välmeriterad touringcar-föraren Rob Huff som är något av en expert på den snabba och legendariska stadsbanan i Macau. 2012 års WTCC-mästare har vunnit där inte mindre än sju gånger. Nu återvänder han till Macau som en välmeriterad förstärkning för WestCoast Racing i en fjärde Honda Civic TCR.
Banan i Macau är utan tvekan den mest utmanande banan jag har tävlat på och jag har många bra resultat där, säger Rob Huff.
Jag är verkligen glad över att ha blivit inbjuden att köra säsongsfinalen i TCR International i Macau och jag är övertygad om att vi kommer att ha en konkurrenskraftig bil för det här unika eventet.
WestCoast Racings TCR teamchef Greger Pettersson är glad att välkomna Rob Huff till teamet.
Rob Huff är en av världens bästa touringcar-förare idag och det är en glädje att få välkomna honom till vår TCR-satsning och vår fjärde bil i säsongsfinalen i Macau!

*
BloggDäckDet blev sen Motorbloggen, ett spik och en skruv i bakdäcket på sambons bil är orsaken…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *