Thed Björk i masskrasch, Neuville vann stabilt, Røkland fyra och nu BRC-tvåa, paret Johnsen klassvann, Oliver Solberg vann i Grenland och många Oplar blev det…
I går var det stor kraschfest när WTCR körde sin portugisiska deltävling på stadsbanan i Vila Real. Redan på förstavarvet och i kurva fem brakade Sebastien Loebs Racings bägge förare Rob Huff och Mehdi Bennani ihop med sina Golfar. Något som orsakade rena dominoeffekten då paret var längst fram i fältet och resultatet blev ”a massive crasch”. Riktigt hur många TCR-bilar som blev kvar i ”turn 5” har jag inte lyckats utröna men en var i alla fall svenske Thed Björk. Hans helvita Hyundai i30 tog dessutom eld vilket gjorde att Thed snabbt som f-n fick klättra ut genom rutan på sin bil. När lugnet lagt sig såg det ut som ett skrotupplag och innan bärgarna fått rensat upp kunde Race 1 göra omstart två timmar försenat. Då var Björks teamchef och mästerskapsledaren Yvan Muller hetast och kunde vinna.
Under natten har man sedan försökt lappa i hop de kraschade bilarna (Huffs och Bennanis var bortom all räddning) men Björks har YMR Racing fått ordning på. När han rullade ut till första kvalet såg bilen ut som ny och som tack satte han också bästa tid och tog därmed årets fjärde pole inför eftermiddagens race.
*
Det blev till slut en komfortabel seger för Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul när man på hemmaplan vann Rennties Ypres Rally. Trots att det var över ett år sedan WRC-ledaren kört R5-Hyundai inledde han övertygande och vann sju av första dagens nio sträckor. Fortsatte med samma ”pace” andra dagen och inför avslutande loopen hade den specialdesignade ”Rode Neuzen Dag” i20-R5 en stabil ledning över Vincens Verschueren, Skoda, över 40 sekunder skilde. Även om Neuville släppte ifrån sig sträcksegern på avslutande SS23 var det en lugn avslutning och marginalen på 40 sekunder höll. Hyundai i topp men därefter var det tjeckiskt för hela slanten med sex Skoda R5 i rad och där bäst av dessa Verschueren och runt åtta sekunder därefter kom Kris Princen.
–Att få vinna hemma i Belgien och i en så här tuff tävling är bra både för mig och bilen som nu visar hur bra den är, menade Neuville.
När han startade hade han inte många mil i bilen och det tog lite tid och justeringar innan han kände sig mer trygg på de svårkörda asfaltsträckorna. Extremt luriga då det är ”cut” i varje kurva vilket öser upp grus och jord på vägen plus det farligaste, blottar stora vassa stenar i ”idealspåret”.
–I Ypres är alltid risken stor att hamna i diket så mot slutet fokuserade vi enbart på att undvika misstag och försvara vår ledning, summerade Neuville.
Att Ypres är tufft vittnar listan ”Retired” om, hela 46 ekipage bröt tävlingen som ingick i både belgiska och brittiska mästerskapet, här åkte till exempel snabbe britten Dvid Bogie som tvåhjulade ett tag framför Henric Åkesons kamera, tack för bilderna Henric. Bröt gjorde inte Ole Christian Veiby trots sin hårda avåkning på fredagens sista sträcka. Kämpade på och slutade till slut som 21:a, över en kvart efter Neuville.
*
Bröt gjorde inte heller Steve Røkland/Tom Woodburn även om det var nära på sträcka 5 då man hamnade i diket. Från tredje till 16:e plats rasade den norska R2 Peugeoten men sedan började en stark upphämtning. Upphämtningen slutade på fjärde plats och med många viktiga poäng i Junior-BRC som resultat. Utan fadäsen hade troligen Røkland varit med i segerstriden och visade upp flera sträcksegrar. Bland annat vann han de två avslutande men åt vinnaren i en Vauxhall Adam R2, James Williams kunde han inte göra något alls. Dit hade Røkland över nio minuter och orutinen från Belgien där man körde för första gången spelade roll. Ändå var inte Peugeot-åkaren helt missnöjd med resultatet i det längsta rallyt han kört, nästan 28 mil specialsträckor.
–Ledde mästerskapet efter första deltävlingen och hade det inte varit för ”avkjøringen på fredag” hade vi nog blivit tvåa, menar Steve.
–Nu blev det inte så men vi är ändå tvåa bara sex poäng bak ledaren.
Nu är det BRC-fritt fram till mitten av augusti då man kör John Mulholland Motors Ulster Rally på Nordirland.
*
I den historiska delen blev det Opel-seger genom Paul Lieter som körde sin Opel Manta 400 till en solklar seger. Eller vad säger man om 5 minuter och 44 sekunders marginal till Van Rompuys BMW M3?
Som fyra totalt och klassvinnare rullade Anders och Ingrid Johnsen in med Porschen. Segern blev även här komfortabel efter att hårdast uppvaktande Steve Perez med sin vassa Lancia Stratos fick ge upp efter att bilen fattat eld vid tankning i anslutning ar sträcka 7. Att sedan svensk-Porschen kördes med punktering på sista sträckan och en minut långsammare än övriga spelade ingen som helst roll, den blå/gula segern var säker.
*
Medan Neuville har hållit sig i form med att åka R5-Hyundai har Mads Østberg och Torstein Eriksen ägnat midsommarhelgen åt att köra test inför kommande Rally Deutschland. Norrmännen tog över C3 WRC från Craig Breen som inledde testet och enligt rapporter kände sig Mads alltmer ”confident” allt eftersom testmilen försvann under däcken.
*
Hayden Paddon som återkommer hos Hyundai till Rally Finland körde den Nya Zeeländska importörens Hyundai APRC-i20 till seger i Timaru Rally. En seger som befäste Paddons ledning i mästerskapet ”down under” där det nu är vinter och flera sträckor kördes med både frost och antydan till snö/is. På bilden är det som Paddon beskriver ”vinterrally med grusdäck” och någon mer korkad placering än den som den västförsedda tv-fotografen intar måste vara omöjlig att hitta. I en skarp högrkurva kommer Paddon med fullt påslag och vad som skulle hänt om han tappat kontrollen i halkan med fotografen i tangentens riktning, vågar man bara inte tänka på. Hoppas att arrangören kan spåra upp fotodåren och sedan portförbjuda honom från allt vad rallyfilmande heter i framtiden.
*
Oliver Solberg dominerade helt när Rally X Nordic intog banan i Grenland. Vinst alla fem heaten gjorde Oliver oslagbar och när dessutom Thomas Bryntesson fick ge upp innan finalen blev det än lättare för ”Petters gutt”. På pallen gjorde Oliver Eriksson och Daniel Thoren honom sällskap.
*
Har varit lite dåligt med uppdatering vad gäller Opel-Spotting och tro bara inte att det beror på att det saknas Opel-bilder. I helgen smög Kurt Andersson runt och spanade efter fina Rüsselsheimare och hade utlokaliserat sig till Kristianstad och Biltema. Här hittade han den här fina Opel Rekorden, gissar på en 69:a.
Andreas Nilsson och pappa Rune, Hässleholm drar runt och visar upp sin ”collection” av Oplar lite varstans och den fina replikan på en Opel Ascona 400 är en given ”show stopper”. Lika given är Mala-bilskrotaren Sten Norbergs nu renoverade Kadett A. En bil som jag såg framskärmlös för många år sedan och Sten jagade frenetiskt efter nya som var det enda som var dåligt på bilen. Därför med glädje jag ser att han lyckats i jakten och hälsar välkommen i A Kadett-gänget. Vet inte om sonen Fredrik hade någon bil med sig till träffen men kanske var det så. Fredrik som efter en lång rallykarriär i både Volvo och Golf har nu drabbats av en tuff sjukdom, ”Saabfluensa”. Han ses inte bara körande olika Trollhätteprodukter utan missar heller aldrig ett tillfälle att berätta vilka fantastiska bilar Saab gjort genom åren. Tur att Sten har valt en annan inriktning…