Björk fick WTCR-revansch, Huff får ha ny Golf, Roms gator och 20 000 i publiken väntar på Tom K. och ERC, dansk rallytoppare hoppar av DM och blandat för ”Tomelillapågarna”!

Vilken revansch Thed Björk tog efter att först varit oskyldigt inblandad i masskraschen på lördagen som inledde WTCR-tävlingen i Portugal och stadsbanan i Vila Real. Här blev det ingen omstart för svensken men under natten fixade mekanikerna i Yvan Muller Racing till hans Hyundai och kvalificeringen på söndagsmorgonen ledde till pole position. I första racet gick det inte som planerat, blev en tionde plats men i avslutande race tre flög Björk mot seger, ledde från start till mål. Därmed var andra segern för i år klar och så här långt, fem av tio race är körda så ligger Björk fyra, 34 poäng bak ledaren och teamchef Yvan Muller.

Om glädjen stod högt i tak hos YMR så var det desto deppigare hos Sebastien Loeb Racing och den ene av olycksfåglarna Rob Huff konstaterade bistert.

Båda våra Golf GTI TCR är ”completely destroyed”!

Teamet som är hårt knutet ill Volkswagen kommer nu att få två helt nya bilar till deltävlingen i Slovakien om tre veckor. Värst åtgången var Huffs bil där motorn slets loss från karossen medan Beninnis fick svåra skador på vänstersidan.

*

I mitten av nästa månad är det dags för juniorerna i ERC att återigen dra på sig overallerna och köra Rally di Roma Capitale, Italiens bidrag i EM-serien. En ny chans för SMK Hörbys Tom Kristensson och Henrik Appelskog att bättra på poängskörden som än så länge är tämligen skral. Efter två tävlingar har Tom fått ihop 19 poäng och ligger sexa i ”Junior u.27” medan ledaren, portugisen Diego Gago lyckas trumma ihop 77. Toms teamkompis i Opel Motorsport, Martins Sesks ligger tvåa med 57 poäng.

På den italienska asfalten blir så klart tävlingen viktigt för svenskparet och första sträckan körs på gatorna inne i centrala Rom. Här blir det en ”man mot man-duell” då två bilar åt gången släpps ut på den 1,8 kilometer långa sträckan och förra året uppskattades publiken till över 20 000 personer. Efter detta väntar ytterligare 14 sträckor och totalt 20,5 mil.

*

Ännu har inte lugnet lagt sig över det danska rallylandskapet efter det kraftfulla ingripandet mot fortkörning på transportsträckorna i Danska Mästerskapet. Först reagerade polisen när man mätte hastigheten under ”DM3” vilket gjorde att DASU och arrangören till efterkommande ”DM4”, Djurs Rally lovade hårda tag mot de som inte följde hastighetsgränserna. Dom hårda tagen innebar att ett flertal deltagare som inte förstått allvaret, fick tidstilägg efter kontroll av deras GPS-tracking. En av dessa var rallyledaren, tillika totalledaren i ”DM”, Esben Hegelund med tre raka segrar som uppdagades med att ha kört sju kilometer för fort med sin R5 Skoda på en ”50-sträcka”. För detta dömdes han till fem minuters tidspåslag vilket gjorde honom så irriterad att han ”traekte sig ud”. Esben menade att fem minuter var allt för hårt straff med tanke på att den totala körtiden för Djurs Rally låg runt 45 minuter.

Nu tar Esben nästa steg och hoppar av danska mästerskapet helt då han menar att med en tävling borta har han ändå ingen chans på guld. Istället lägger han och kartläsare Karsten Isaksen om kurs och blickar ut från Danmark. Första ersättningen för rally på hemmaplan blir GTC-Rally i Holland i mitten av nästa månad. Efter detta planeras ytterligare två internationella starter men vilka dessa blir är oklart. Skodan drivs av Wewers Sport och kursomläggningen ställer till det då man planerat för det danska mästerskapet och nu gäller det att hitta luckor i deras program som passar både teamet och Esben.

*

Helt svenskfritt var det när Yokohamamesterskabet Vest körde deltävling tre i Ringkøbing i går. Vann gjorde Anders Lysen, Suzuki, nio sekunder före Brian Johansen i en Ford Escort RS1800. Trea blev Sebastian Aagaard, Renault Clio. Lasse Murman Sørensen som kör flitigt både på hemmaplan och i Tyskland blev näst bästa R2-bil med sin Opel Adam. Enda ”R2:a” som var snabbare var en Suzuki och kördes av Claus Lanther.

*

Från ett flackt Jylland och till Pikes Peak är det en lång resa och här satte precis som förmodat Romain Dumas nytt backrekord med Volkswagens elbils-värsting. Dumas putsade det gamla rekordet från 2013 som innehades av Sebastien Loeb med 16 sekunder.  Därmed lyckades Dumas i den 680 hästkrafter starka elbilen sälla sig till tidigare rekordhållare som då Loeb och andra storheter bland annat Walther Röhrl, Michele Mouton och Stig Blomquist.

*

Det blev nya DTM-poäng för Joel Eriksson när man körde på den snabba stadsbanan Norisring. Började riktigt bra och Joel var endast 24 hundradelar från att ta pole position på lördagen. Trots ettt besök i muren slutade Tomeilla-föraren nia i första heatet. På söndagen var19-åringen tredje snabbaste BMW-förare bara en hundradel bakom bäst placerade märkeskollega, Bruno Spengler. Fem av de sex BMW-bilarna skildes åt av endast sju hundradelar, i ett pass där Mercedes lade beslag på platserna ett till fem. Dock slutade det inte så lyckat utan det blev en 12:e plats efter en icke optimal ”game plan”.
Det är blandade känslor just nu, men det är bara att konstatera att DTM helt enkelt är otroligt tufft och att det krävs ett felfritt lopp om man ska kunna slåss i toppen, summerar Joel. 

*

I Rally X Nordic i Grenland bestraffades William Nilsson med tidstillägg men blev ändå bäste svensk i Lites-klassen.

Mitt mål inför Grenland var att klättra i mästerskapet och det lyckades jag med, säger JC Raceteknik-föraren.

Helgen inleddes med tekniska problem ändå slutade Tomelilla-åkaren femma i grundomgången. I finalen sågWilliam ut att knipa tredjeplatsen, men ett domarbeslut efter målgång gav honom tre sekunders tidstillägg och han slutade istället sexa i tävlingen.

Det blev en smäll mellan mig och en annan förare, och domaren gav mig tre sekunder extra som straff. Utifrån mitt perspektiv så såg nog incidenten lite hårdare ut än vad den var. Men jag förstår, regler är regler och man får inte köra på någon bakifrån.

Efter helgen ligger William trea och närmast väntar ett framträdande i Höljes när där blir storfrämmande med World RX.

*

Hjälpte inte mycket att Lunds AC tänjde på DM-reglerna och tillät efteranmälan utan förhöjd avgift till helgens RS-DM, Bravidasprinten i Ljungbyhed. Om jag inte är helt fel på det lockade detta bara tre förare mer än de som anmält sig inom föreskriven tid. Sist in i fältet som nu räknas till 49 bilar, var Hässleholms Jonas Olsson med sin Ford Puma Kit Car.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *