The Kiwi i WRC ledning, Mekka och Mikkelsen startar om, tips inför Växjö, Rydell lämnar Hondan och Brink i SM-topp!

BloggPaddonEfter sex körda sträckor är det en riktig knall som leder WRC Rallye Italia Sardegna och detta i form av Hyundais tredje förare ”The Kiwi” Hayden Paddon. Kan det vara startpositionen längre bak som burit fram Paddon? Omöjligt är det inte men inte så långt bak jagar Jari-Matti Latvala, 18,8 sekunder långsammare. Jari-Mattis mål är solklart.
Hayden kör mycket bra måste jag berömma men han ska jagas, det är ju inte för att ha semester som vi kommit hit, konstaterade finnen efter sträcka sex.
Ledaren var själv mycket överraskad över placeringen och kände ingen press från de mer etablerade förarna som jagade bakom Hyundai #20.
Inte alls jag jobbar som vanligt, menade unge Paddon.
Tror att vi gjorde ett perfekt däckval med sex hårda Michelin samtidigt som vi gjort bilen lite styvare inför andra ”loopen”!
Trea är Sebastien Ogier men frågan är hur länge, det har nämligen rapporterats om kopplingsproblem från WRC-Polo #1 efter sträcka sex.
Hyundai går väldigt bra på Sardinien och som fyra placerar sig Dani Sordo, 32 efter Paddon och som femma Thierry Neuville, plus fem sekunder. Lika bra går inte nya Fiestan där Ott Tänak ändå har en anständig sjätte plats precis före Super Special vinnaren igår, Martin Prokop.BloggMekke
Precis som förutspått har rallyts tuffa vägar gått hårt åt både ”man and machine” och redan på SS2 rullade Kris Meeke och bröt för dagen. BloggmikkelsenLite längre kom Andreas Mikkelsen innan han och Ola Flöene fick ägna sig åt att pussla ihop höger bak på Polon. tråkigt nog fick man inte ihop skiten utan gör Meeke sällskap med omstart lördag. Även Elfyn Evans haft problem med sin Fiesta dock inte lika stora som Robert Kubica som än en gång åkte av och gav upp.
Svenskbilen, Cittran med Mads Östberg/Jonas Andersson har ”struggled” mest hela dagen, håller åttonde platsen men 1.28 efter The Kiwi.

*
I WRC2 är det Espaekka Lappi som är snabbast med Andreuccie som tvåa. Även på tredje plats är det ”the new Skoda R5” med Jan Kopecky bakom spakarna.
Dagens sista sträcka, SS10 startar strax efter halv åtta i kväll.

*
En ganska tävlingsintensiv helg är i antågande med allt från SSRC/Sverige-Serien i Växjö, WRC på Sardinien, Oldtimer-festivalGelleråsen och till det kanske allra tyngsta, åtminstone äldsta racet, 24h Le Mans i Frankrike.
Nu har jag ingen ambition att täcka allt men Dackefejden är så klart svår att hoppa över med sitt gigantiska startfält, en bra bit över 200 bilar. Kul är att Jocke Grahn/Rickard Nilsson gör comeback med nyrenoverad WRC-Focus som i dag ska vara i nästan bättre skick än när Marrko Märtin skötte ratten. I tipset är det ändå svårt att komma runt segermaskinen från Vinslöv, Stoffe Nilsson som jag tror tar en ny seger uppe i Lessebo.
Tipset blir så här och glöm inte att jag satte alla fem senast i Ljungby
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Jocke Grahn WRC-Focus
3. Åke Jacobsson WRC-Focus
4. Robin Adolfsson Mitsubishi
5. Anders Jonasson Mitsubishi

2WD.
Extremt svårtippat som vanligt. Kanske blir det ”Volvo-vägar” och då går ju mina funderingar helt över styr, så snälla sparka inte på mig nu när det är nästintill Volvo- fritt i topp-fem.
1. Mattis Olsson Toyota
2. David Bellborg Golf
3. Rickie Borgström Volvo
4. Johan Green Golf
5. Pierre Fransson Golf

*
Bellborg har för dagen Asarums Mikael Jönsson i högerstolen då ordinarie lots, Kalle Lexe sätter sig på cykeln för att köra Vätternrundan. Lär dessutom bara vara ett lätt träningspass då Kalle har planer på att göra en ”Superklassiker”. Detta innebär Vasaloppet, Vansbrosimningen, Vätternrundan och Lidingöloppet med en sammanlagd tid på under 20 timmar. Låter svettigt, men lycka till Kalle!

*
Sverige-Serien, SommarSerien och Nordic West Euro Cup inår också som bekant i Dackefejden med totalt 75 VOC:are i fältet. SMK Hörbys Tom Kristensson leder det mesta när det kommer till VOC och leder även SSRC totalt med den silvergrå 940:an. VOC-general Roger Fransson tror dock att Tom får det svettigt imorgon.
Tom har varit i det närmaste omutlig det här året men i Växjö tror jag en grymt revanschsugen Kim Nilsson vill ha ett ord med i spelet. Kommer att bli en härlig fajt, menar Roger.
I B-klassen bär Frederick Eckhardt favoritskapet på sina axlar och i C lär det stå mellan André Nygren och Daniel Thorp.

*
BloggAndervangVärd att nämna är också MK Rimos minnestävling ” Björn Waldegårds Minne”. Opel-lovern ( vi är många jag vet…) Tommy Högström tycker att tävlingen är värd att uppmärksammas och skriver, ” Tjena Tommy . Vill bara informera lite inför Lördagens tävling Björn Waldegårds minne . Vi är många som är stolta över att ha varit klubbkompisar med Björn så det känns ju naturligt att vi kör en tävling till hans minne . Tävlingens sista sträcka går passande nog i mål vid familjen Waldegårds gård.
Det är speciellt kul att vi får se Mattias Waldegård tillbaka bakom ratten efter ett längre uppehåll. Han kommer att köra Janne Hagmans Safari Porsche . Vi får även se grannen Lasse Nyström lufta sin Turbo Porsche 911. I App K-klassen blir det spännande kamp mellan b.l.a Martin Hagman och friskusen Stig Andervang (bilden)  i en engelsk Escort. Stig vill nog känna lite på bilen inför MSR. Debutanter brukar sällan väcka något intresse men en WV 1303 S och en Porsche 911 ser vi sällan bland debutanter…”.
Fyra sträckor bjuder MK Rimo de drygt 80 startande på.

*
BloggEmilsAlla sätt är bra utom de dåliga och vet inte riktigt var lettländaren Emils Blums målgång på SS14, Superspecialen och sista sträckan på SATA Rallye Acores förra helgen. 23-åringen gjorde ERC-debut med sin Fiesta R2 och kämpade på fram till sista sträckan där han slog bort höger framhjul. Co-driver Reinis Vilsons burkade stående i i vänsterdörren och till slut tog sig Fiestan fram till service. Först fick Emils 1.50 i tidstillägg och sedan ytterligare 5 minuter men säkrade ändå sin allra första ERC-poäng. Nu har målgången blivit flitigt klickat på internet, men detta var ändå inte så här Emils ville bli känd berättar han. Istället vill han tacka sina mekaniker för att de fick ihop framvagnen igen.

*
Velodromloppet Oldtimer Grand Prix. I helgen vallfärdar tävlande och publik som tycker att racing utförs bäst med ”klassiska” bilar istället för toppmoderna ”järnsängskonstruktioner” som STCC till Gelleråsen utanför Karlskoga. Här är det dags för andra upplagan av det man kan kalla ”Picko Troberg Classic Show”. I fjor var det Ring Knutstorp som stod som värd för ”racingmustachens” oblyga kopia av engelska Goodwood Revival som han i år flyttat till Gelleråsen.
Inget fel på intresset från de tävlande, över 300 förare har anmält sig. Förutom svenskar finns förare från både Finland, Danmark och England. Allt inramat med flyguppvisningar, dödstunnan, bil/motorcykelutställningar, knallar och restauranger. Publiken uppmanas dessutom att komma finklädda i 50-, eller 60-talskläder för att hjälpa till att bidraga till den historiska inramningen.

*
Lite närmare är 50-talsdagen i Brösarp på söndag för dig som gillar nostalgi men tycker det är för långt till Karlskoga.

*
BloggRydellRickard Rydell lämnar nu över WTCC-Hondan till argentinske mästaren Nestor Girolami efter den sega sköldkörtelinflammationen som gjort att han missat tre tävlingar.
– Jag har missat tre deltävlingar i år och vi har ingen möjlighet att nå något framskjutet resultat i mästerskapet, så den saken behöver vi inte ta hänsyn till. Tvärt om kommer detta att gynna våra långsiktiga planer och chanserna för oss att växa, kommenterar Rydell sin time out.
Argentinaren kommer att sitta i svensk Hondan först och främst i Slovakien och Portugal. En bra genomkörare då han redan 2016 har kontrakt med Lada om full säsong i WTCC.

*
Min ”stringer” i Mellansverige Pierre Skytt var på gårdagens rallycross i Strängnäs och hade lite synpunkter som är väl värda att beakta. Känns ibland lite grann som att allt med rallycross för tillfället är som Hasse sjunger ”Guld och gröna skogar”. Pierre skriver, ” Hej Tommy, Hemma igen efter en härlig kväll på Härads motorstadion. Banan hade preparerats väl av Strängnäs AMS och vädret var varmt och sommarfint. Mycket action bjöds det också på, men kanske inte det rätta trycket från åskådarhåll som det var när Per Eklund, Kenneth Hansen osv åkte själva.
Det brukar pratas om att det är profillöst i rallysporten och det gäller i Rallycrossen också. Man vet inte riktigt vilka man åker och tittar på, Oliver, Kevin, Kevin igen och sen någon mer Ted eller Joakim. Nu syntes dom flesta gamla i depån men utan föraroverall.
Racen blev iallafall skapliga, Bra tryck i Supernationella medan Lites bilarna hade sämre tider än nationella. Men alla slogs på lika villkor vilket bjöd på täta race. Division1 eller Supercar som det kallas gjorde ju skäl för namnet och jag tror att dom allra flesta av dom 3700 personerna kom dit för att se Kevin, Sebastian och Lukas på pallen. Alltså Eriksson, Eriksson och Walfridsson i efternamn.
Strängnäs AMS gjorde ett kanonjobb och vad STCC gjorde där vet jag inte riktigt. Men visst har vi matats med fina tidningsannonser i veckan och Kruses (TV) insats värdesätts givetvis högt.”.BloggHansen Pierre var även påpassligt framme med kameran när Kevin Hansen gjorde ett taklägg efter haveri med bakvagnen.

*
BloggBrinkHur som helst så vände Brink Motorsport bussen mot Skåne som SM-ledare i Supercar Lites genom Tobias Brink. I finalen blev det ändå bara en tredje plats för eslövspågen.
– Det var lite stolpe-ut i finalen, men jag kom på pallen och fick spruta lite skumpa, en riktigt bra dag, menade Tobias.
Tvåa i SM-tabellen är takläggare Hansen men nu 12 poäng efter
Vann finalen i går gjorde Thomas Brynesson och tvåa blev Oliver Eriksson. Tomelillas unge William Nilsson var också i final, men fick ingen pallplats.
Next stop för Brink Motorsport är EM-tävlingen i Höljes och sedan SM-tävlingen i Kalix, 150 mil enkel resa från Eslöv.

*
Det är inte dött i Sprint-SM, nu är man uppe i 18 anmälda och riktigt kul är att se att Flens Ingemar Svensson gör comeback med WRC-Fiestan. Dessutom får han konkurrens av Mats Jonsson i WRC-Escorten, närmare presentation överflödig. På söndag går anmälningstiden ut och kan det bli så att man når upp till hälften anmälda mot Borås 2014? Där var 48 anmälda, men då var det så klart asfalt…

*
BloggläkareDagen började med en hjärtoperation på CSK för mig och reporter Clifford Johansen. Som tur var var det ren tjänsteutövning för tidningen så alla med eventuella hjärtproblem kan vara lugna. Vi fick inte lov att delta i själva grovjobbet…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *