Teambasen dementerar att WRC-temet är till salu, Hirvonen vinner i Finland och OS kan lära FIA en del!
Har en kompis som menar att ” rally det är snackerövarnas sport”. Då handlar det inte bara om när ”local heroes” berättar om nästa WRC-bil som ska inhandlas eller när man höll stumt över det skymda idiotkrönet i ”Knäckebröhultsvängen”, nej epitetet är lika gångbart i WRC. En som skriver under på detta är basen för Citroén-teamet Yves Matton. Detta sedan det i fransk media börjat cirkulera rykten att Citroéns tävlingsavdelning är till salu och att Nasser Al Attiyah tillsammans med hemlandet Qatar skulle vara köpare. Anledningen till försäljningen skulle vara att Citroén tappat tretton procent av bilförsäljningen och för att få in friskt kapital skulle Loeb och Hirvonens arbetsgivare vara till salu. Matton dementerar kraftigt och säger dessutom.
– Tävlingsavdelningen är en del av företaget Citroén och går inte att bryta loss, ungefär som att marknadsavdelningen skulle ryckas loss och säljas till någon extern ägare, helt omöjligt!
Däremot får den minskade bilförsäljning återverkningar även på rallysatsningen, men inga större enligt Matton.
– Vi trimmar självklart budgeten men utan dramatik!
Även Al Attiyah menar att allt är gripet ur luften och är helt nöjd med att samarbetet inskränker sig till att bara vara förare av WRC-Cittran.
– Kör Citroén gör jag gärna men där får det stanna…
För några minuter sedan fick förarna i Rally Finland lov att börja känna på gruset på den 4,6 kilometer långa shake down-sträckan. Exakt klockan 18.00 drar man så i gång med den officiella ”träningen” som ska ge startpositionerna inför starten på torsdagen. Nu lär dessa inte ha någon dramatisk betydelse då vädret verkar bli tämligen bra, torsdag sol och tjugotvå grader varmt. Fredag börjar likadant för att senare på eftermiddagen få regn upp till tjugo millimeter dock fortfarande varmt runt tjugo grader. Sista dagen lördag, blir något svalare med korta regnskurar alltså tämligen normalt ”Finlandsväder”.
Har klurat en del på tipset till Rally Finland, det är inte alls så enkelt som det kanske verkar. Har en magkänsla att det kommer att gå riktigt bra för Petter Solberg och jag blir inte heller förvånad om han kör hem hela skiten. Fast sedan har ju ofta norrmannen ”Mr Bad Luck” häckande på HANS-skyddet och det skulle inte förvåna mig om han sitter där även i Finland. Tror däremot inte alls på Sebastien Loeb den här gången. Alla vet att Finland inte är hans ”kopp av te” och med den nionde VM-titeln i princip redan bärgad räknar jag med att han prioriterar ”safety” framför ”speed”. Tror inte han kommer på topp-fem ens…
Så här blir det om Motorbloggen får bestämma.
1. Miko Hirvonen Citroén
2. Petter Solberg Ford
3. Jari-Matti Latvala Ford
4. Ott Tänak Ford
5. Mads Östberg Ford
Trion Novikov, Loeb och Neuville går in som reserver.
Noterar att allra sist i rallyt startar Fredrik Åhlin med startnummer 114 på sin WRC-Academy Fiesta. Fyra bilar tidigare startar den andre svensken i ”akademien” Pontus Tidemand. Läser att Åhlin kört mycket test hemma i Värmland och det lär behövas om han ska hänga på i det uppskruvade tempot.
Rallyt startar torsdagskväll och där första sträckan drar igång strax före halv sex. Dagens tredje och sista sträcka kör igång klockan 20.50. Ser att man sedan kör klassiska Ouninpojha som både näst sista och sista sträcka på lördagen den så kallade ”power stage” med extra poäng till de tre snabbaste. Har själv stått här som åskådare och häftigare rallyshow än vad man får sig till livs här vet jag inte var man skall leta efter!
Noterar också att man kommit överens med Trelleborgs MK med målgång på lördagen så att det inte stör söndagens ”Trelleborg Motor Show” i ”palmernas stad”. Klart tempot blir lite lägre här nere men å andra sidan kör vi ”onotat”…
Hörde från OS i London att Olympiska kommittén skickat hem åtta badmintonspelare med omedelbar verkan. Spelarna, dessutom de högst rankade ville av taktiska skäl helt enkelt inte vinna sina matcher i gruppspelet för att få lättare motståndare i nästa spelomgång, ungefär som stallorder i rally eller Formel 1. Detta gillade dock inte OS-gubbsen/tanterna utan det blev enkel biljett hem, kanske något för FIA att ta efter…