Tar Red Bull över VW, Nitiss kör OMSE, STAR kollade SBF-talanger och jakten på en Sunbeam!

Ska man tro ryktena från Tyskland och Österrike så finns Volkswagen kvar i WRC även efter Rally Australia. På lite olika motorsajter (kan inte på något sätt garantera deras tillförlitlighet) spekuleras det i möjligheten att Red Bull tar över hela Volkswagens WRC-team. Samtidigt skriver andra att hela Polo-klabbet stoppas i malpåse, förseglas för tid och evighet och att Red Bull letar nya hål att stoppa pengar i (hetast verkar M-Sport vara).
Vilket spår som stämmer återstår att se men jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det blir ”den röe tjuren” som framöver sköter VW:s rallytävlande. Ett sätt för VW att ändå åtnjuta den positiva känslan mot den sportigare delen av bilköparna som följer med när man kör i WRC. Dessutom som i VW:s fall, vinner.

Sébastien Ogier (F), Julien Ingrassia (F) Volkswagen Polo R WRC (2016) WRC Rally Great Britain 2016 Photo: Daniel Roeseler

Skulle också kunna förklara varför förartrion Ogier, Latvala och Mikkelsen verkar sitta så lugnt i båten trots vetskapen att man är arbetslös om tre veckor. Om Red Bull tar över så är det nog ett krav från dom att den line up för 2017 som redan presenterats förblir intakt. Blir spännande att se vilka rykten som har mest substans…

*
BloggNittisDen lettiska rallycrossföraren Reinis Nitiss kommer att köra för Olsbergs MSE i finalen för World RX i Argentina. Nitiss övertar då Niclas Grönholms Supercar-Fiesta och kör vid sidan av ordinarie OMSE-medlemmen Kevin Eriksson. Inte första gången han sitter i en av deras bilar, både i Spanien och i hemmatävlingen körde han Fiesta. Varför Grönholm avstår finalen framgår inte.

*
BloggTjejwrcHört talas om ”Women in WRC and Rally”? Detta är en facebook-grupp som riktar sig främst till alla tjejer som kör eller är co-drivers i rally. Man behöver inte köra WRC, ERC eller något annat större mästerskap för att ha glädje av vad som avhandlas här. Du som känner att detta vore något för dig, kolla in sajten.

*
I helgen samlade SBF en grupp tänkbara kandidater till Junior-landslaget i rally för 2017 och detta på Bosön. Så mycket mer vet jag inte då SBF av för mig outgrundlig anledning, aldrig berättar för media om den här typen av aktiviteter. Efter 50 år i lokaltidningsbranschen vet jag att just sådana här grejor är mycket intressant för sportredaktionerna, att hitta lokala namn som är på väg in i ett landslag hugger de flesta på. Istället för att ge sina aktiviteter mesta möjliga uppmärksamhet väljer SBF istället ”låg profil” för att som det verkar, bara ett fåtal  ska få möjlighet att läsa om kommande stjärnor. Voffor gör dom på dette vis?BloggSTAR
Samtidigt tog nyligen sjösatta talangprojektet STAR tillfället i akt att träffa och intervjua de nio rallytalangerna för att bilda sig en uppfattning inför kommande sponsorstöd. De nio som var på plats i Bosön var Tom Kristensson, Pontus Åhman, Andreas Persson, Lukas Kindgren, Isac Nordström, Elias Lundberg, Daniel Röjsel, Dennis Rådström och Adrian Ring.
Alla gjorde bra ifrån sig, konstaterar ordförande i STAR, Andreas Liljeberg.
Det är en imponerande samling talang som finns i det här landet. Man önskar att vi kunde hjälpa alla vidare i sin utveckling efter deras förutsättningar men så ser tyvärr inte verkligheten ut.
Under dagen körde alla nio i SBF;s körsimulator och även den fysiska formen kollades. Liljeberg var imponerad över motivationen hos gruppen.
Så mycket talang det finns i det här landet och potentialen är stor dessutom, viljan hos juniorerna är det inget fel på!
Nu vill man gärna ha lite input från resten av Rally-Sverige berättar han.
Tycker du att någon av de här nio förtjänar extra stöd på sin väg mot den stora drömmen? Gå då in på www.staraward.se och bli stödmedlem. Vi behöver bli fler!

*
BloggMadsenMedan Rally-SM.s kalender för 2017 varit klar sedan lång tid tillbaka är det tuffare i Danmark. Hitintills är det vad jag kan se bara tre ”DM-tävlingar” klara för nästa år och då går dessutom två av dessa i Tyskland(?).
15. april MSFI Rally Süderbrarup Cimbern Rallye (Tyskland) DM 1
5.- 6. maj DM Rally Bremen Rallye Sulingen
20. – 21. oktober KOM DM Rally Ans Rally Denmark
På detta har flera av de danska förarna reagerat och menar att det inte längre är ett ”Danskt Mästerskap” om tävlingarna avgörs utanför landets gränser. Man är även irriterad på regelverket där vissa DM-klasser blir väldigt tunna och de mest drastiska ser helst att DM blir en enda klass, R2.
Noterar även att Jeanette Kvick lämnar ett mycket bra förslag för att råda bot på funtkionärsbristen som tydligen är lika katastrofal på den sidan Öresund som här. ”Kvicken” menar att alla som har licens måste ställa upp som funktionär vid minst två tävlingar/år för att få behålla tävlingslicensen. Besk men nödvändigt medicin…

*
BloggSunbeamAllra roligast med att skriva Motorbloggen är när man får ”ringar på vattnet” efter något inlägg. En rolig vattenring kom till mig häromdagen,
Hej!
Jag heter Christian Carlsson och bor i Linköping, och skriver till dig gällande en artikel du skrivit i din motorblogg 2014. Där skriver du bl.a om Goodwood Revival i England där det bl.a tävlas med en blå Sunbeam Rapier Series 3. Lite längre fram i texten minner du dig en vit-röd Rapier som tävlade i SM-finalen i Tillförlitlighet, ”Pilevallen” i Hörby / Höör 1963. Bilen skall även ha servats / besiktigats på Bil & Traktor i Hörby. 
Jag är själv Sunbeam Rapier-ägare sedan många år tillbaka. Äger en tvåfärgad blå Series 3 från 1961 som såldes ny till en motorförman vid Såtenäs flygflottilj i Västergötland. Är även ordförande i Rootes Car Club Sweden sedan många år tillbaka, där bl.a Sunbeam huserar som bilmärke. Har tillsammans med mina klubbkompisar i stort sett stenkoll på vilka vagnar som sålts i Sverige, vilka som finns kvar mm.  Det gäller Rapiers, Alpiner, Tigers mm.
Anledningen till att jag letade upp din artikel på nätet, och skriver till dig är att det för ca. 2 veckor sedan helt oväntat annonserades ut en vit-röd Series 3 Rapier i just Höör / Hörby på Blocket. Tyvärr var jag bortrest just den dagen bilen låg utannonserad, och det gjorde den endast ett par timmar innan annonsen försvann. I skrivande stund vet jag ej vem som är den nye lycklige ägaren. Det faktum att bilen hade ramlat ur registret och inte hade något synligt reg.nummer försvårar sökningen.
Är själv kontaktman inom vår klubb, så en förhoppning om att den nye ägaren tar en klubbkontakt men inte säkert, kanske gått utomlands. Enligt bekanta som såg annonsen kort skall det ha varit en bra / fin bil som stått undanställd länge. 
Det finns en sådan bil i småländska Moheda undanställd, en annan nere i Halland, men redan dubbelkollat – inte denna bil. Det skulle ju vara mer än spännande om den utannonserade bilen är den du såg en gång i tiden i Hörby? 
Det skulle kunnat ha rört sig om en av de vagnar fabriksstallet i Rootes tog över från England. 1960-61 tävlade Jocke Bonnier med en av dem (tot.3) på Skarpnäck, men fick soppatorsk under sista varvet har jag för mig. Det sägs att dessa bilar återbördades till England efter tävlingarna men helt säker kan man ej vara. Vi har en medlem uppe Skattkär Värmland som renoverat en vit-röd Rapier för 10 år sedan. Han köpte på tidigt 60-tal just en vit-röd Rapier som gått tävling och fått karosseriskador, som åtgärdades. Den bilen är skrotad, men jag / vi har det ursprungliga reg.beviset kvar.
Det är ganska långsökt kanske att tro att Hörbybilen skulle funnits kvar där fram tills nu, men vem vet.
Det vore roligt att höra mer om den bil du såg – var det kanske en fabriksbil eller kanske köpt av en Hörbybo som tävlade privat? Hur som haver – en för vår klubb helt okänd Rapier som dykt upp i nutid. 
Tack på förhand & på återhörande!
Hälsningar!
Christian Carlsson
Ordförande Rootes Car Club Sweden”.
Finns där någon som har koll på detta bland Motorbloggens läsare blir säkert Christian glad.

*

Dagens bilder: Volkswagen Motorsport – World RX – STAR- Opel Danamrk

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *