Premiärtest för Östberg i nya WRC-Fiestan, Mikkelsen sitter lugn, Sunne-företagare räddar ”Colins Crest” och är Volvo 850 en rallybil?

BloggMSPORT1Mads Østberg är fortfarande väldigt förtegen om hur  framtiden i WRC efter Rally Australia kommer att te sig. En liten ljuspunkt för alla oss som vill ha Mads och Ola Fløene kvar i ”högsta ligan” kom idag när det på Twitter kom bild från första testerna för paret i ”nya Fiesta-monstret”. Med detta måste en fortsättning i M-Sport vara det som ligger närmast till hands och om så blir fallet, vem åker bort? Camilli, Tänak, Ogier och så även Østberg känns som minst en förare för mycket för Mr Wilsons ansträngda budget och detta även om man räknar med att DMACK:s Fiesta står utanför…

*

Andreas Mikkelsen (NOR) WRC Rally Great Britain 2016 Photo: Bodo Kräling

I Norska TV2 berättar idag denn andre norrmannen i WRC, Andreas Mikkelsen on turbulensen efter det ”store sjokkbeskjed” som lämnades av Volkswagen Motorsport.
Vi fikk vite det på morgenen, ikke så lenge før alle andre, sägerMikkelsen till TV 2.
TV2 avslöjar även att Mikkelsen haft en lön på uppemot 50 miljoner/år och är med detta också landets bäst betalda idrottsutövare. Själv är jag minst sagt tvivlande till att den summan verkligen stämmer och Andreas själv vill inte kommentera varken detta eller sitt kontrakt med VW.
Han förklarar också att han inte känner någon bitterhet mot VW, tvärtom är han glad över vilka möjligheter som det extremt framgångsrika WRC-teamet gett honom. Någon oro känner inte heller WRC-trean inför framtiden även om han är ”arbeidsledig” om tre veckor.
Jag känner mig väldigt trygg att vi ska hitta en bra stol hos något annat team!
Kan den tryggheten grunda sig i att Red Bull väntar med en Polo runt hörnet?

*
När politikerna i Sunne inte ville öka sitt stöd till Rally Sweden kontrade rallyt genom att förklara att man då fick överväga att stryka till Sunne närbelägna ”Colins Crest” från rallybanan 2017. Rallyt får för nästa år samma summa som i år, 200 000 kronor men hade önskat en dubblering vilket inte politikerna i kommunstyrelsen gick med på.
Istället ställer nu fem lokala företagare i Sunne upp med mellanskillnaden
Vi kände att kommunen har ställt upp så mycket för oss företagare här i Sunne så vi tyckte att vi ville ge något tillbaka till kommunen. Det är ju ett stort evenemang så det är kul att hjälpa till, säger Jörgen JohanssonBråruds Mekaniska till SVT.
Ett beslut som mottogs med glädje av hela Värmland och alla andra som gillar rally.
Det är många som tycker att det är bra att vi har gjort detta, konstaterar Jörgen Johansson.
Nu hoppas Sunne-företagarna att fler ska följa deras exempel och bidra till rallyts fortlevnad .
– Vi ser det som en stafettpinne som vi lämnar vidare.  


I andra ändan av WRC än där Mikkelsen och Østberg hör hemma körs Junior-VM . Till 2017 kan det bli mer än Ford Fiesta i J-WRC då även Peugeot visat sig vara intresserade med R2 208. FIA och promotorn vill ha fler förare i ”Junior-VM” framöver och kan även tänka sig att samköra med J-ERC. Detta kan kanske vara en väg mot detta…

*
BloggLukyanuk kopia 3På tal om ERC så var det inte tvåfaldige EM-vinnaren Kajetan Kajetanowicz som varit allra snabbast i årets serie. Polacken har endast vunnit 29 sträckor under 2016 medan EM-tvåan, Alexey Lukyanuk (bilden) varit årets vassaste med 42 SS-vinster. Hade stabiliteten varit lika bra som snabbheten hade ryssen utan tvekan varit Europamästare 2016.
På tredje plats i sammanhanget kom Ralfs Sirmacis med 21 bästa tider. Delade fyror blev Elfyn Evans och Jan Kopecky på åtta sträckvinster.

*
Blogg850När jag skrev om ”Novemberskölden” förklarade jag även att jag har väldigt svårt för Volvo 850/S70 som rallybil. Att bilen går både fort och är hållbar är med kraft bevisat senast med seger genom Jan Wigertsson men det hjälper inte, detta är ingen ”riktig” rallybil i mina ögon. Kulings ”top dog” Conny Hansson har en helt annan uppfattning och skriver, ”Nu var vi där igen, topplacering av en 850. Det är nu verkligen dax att Herr Motorbloggarn tar 850/S70 till sitt rallyhjärta. Enligt åskådare så har denna bil inte minst viktigt, ett oerhört attraktivt ljud från maskineriet. Min sagesman påstod att detta ekipage var den enda som fortfarande hördes när nästa ekipage dyker upp. Jag vill påstå att hörselintrycket är bland den viktigaste upplevelsen i rallykikandet. Synintrycket är ju för det mesta tämligen begränsat. Däremot ljudupplevelsen hänger i bästa fall, läs 850, kvar betydligt längre.
Ändå är inte denna maskin högljudd m raka rör. Ljudet är på en annan nivå. Inte så ansträngd som Audi, även om insuget begränsar flåset. Men nu tror jag vi ska göra en koll på chipsen å se om vi inte kan få lite mer fjong i maskineriet. Spännande minsann. 850 Forevver. el nåt. Ja jag gillar våra 940s ljudkuliss me, speciellt den blå. Ha en trevlig stund. Fått på dubbdäcken än?”.

*
Som bekant körs FWD-Volvo efter Grupp F-reglementet vilket jag alltid funnit anmärkningsvärt? Inte det att den körs efter just detta utan att SBF ställer sig bakom ett reglementet där enbart en enda sorts bil är tillåten. Nu tänker man om och öppnar upp klassen från 2017 för alla bilar som uppfyller reglementet som säger ” Tvåhjulsdrivna bilar utan överladdade motorer, med ett förhållande, enligt typintyg eller ursprungligt registreringsbevis på tjänstevikt/effekt = 11,5 kg/kW eller högre.”. Till detta krävs även att bilen inte får vara nyare än 2005 års modell till nästa år och att varken wankel eller dieselmotor är godkänt.
Ett ytterligare tillskott till klassen som i mina ögon har alla möjligheter att bli succé är att dagens Grupp E-bilar kan byggas om för att passa in i Grupp F. En sak jag dock inte förstår men som det säkert finns någon bra anledning till, är att en Grupp F-bil inte kan byggas på en ”privatimporterad bil”. Vad är det för skillnad mot en som är köpt ny i Sverige undrar jag?


BloggBRCBilsport Rally Cup hade som bekant sin final i Novemberskölden och redan börjar ”General” Roger Roth att fundera på hur cupen ska förändras/förbättras till 2017. I ett mejl uppmanar han nu alla som känner sig träffade att komma med förslag på hur man vill BRC ska köras till nästa år. En sak flaggar han själv för och det är att startavgifterna måste höjas. ”En sak är klar, startavgifterna kommer att höjas, vi har klubbar som ej arrangerar cuptävlingar på grund av att dom går back ekonomiskt, så kan vi inte ha det så frågan är snarare, hur mycket vi ska ändra?”.
I detta ingår då att Ungdomsrally ska ha fast startavgift oavsett längden på tävlingarna. Ett riktigt bra förslag kommer också från Roth, att införa en ”Tjejklass”. Tror att BRC är precis en sådan serie som kan tilltala tjejerna, kortare och billigare borde kunna öka intresset.
Att Bilsport Rally Cup verkligen är något som växer visar att man i år haft ett snitt vad gäller startande på 123,2 bilar ( tycker lite synd om dom som sitter i 0,2-bilen…). En ökning med elva bilar/tävling sedan 2015. Nästa års BRC inleds med Trelleborgs MK och Anderslövsrallyt.

*
BloggSBFEfter gårdagens inlägg med STAR och rallytalangerna på Bosön klankade jag ner på SBF:s sätt att presentera nyheten för media, alltså ingen presentation alls. Några kommenterade detta och förklarade att nyheten faktiskt låg på SBF:s hemsida och detta var också helt korrekt. Text och bild från Bosön fanns visst där, men kan någon förklara varför man helt missar att tala om namnet på de utvalda till talangerna? Eller missar att mejla ut detta till landets sportredaktioner? Har väldigt svårt att tänka mig at inte till exempel Skånska Dagbladet nappat på att Tom Kristensson från Hörby varit uttagen till landslagstest

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *