Tankar kring Skänningetragedin, ”WRC-Toyotan” tog andra raka, Thorén ny SBF-bas och Emil vann Opel-test!
Chocken har fortfarande inte släppt efter tragedin i Skänningeknixen och då är detta så klart inget mot vad alla känner som var direkt inblandade. I efterhand känns alltid sådana här händelser ”onödiga” men icke desto mindre är de verkliga. Det går inte att skruva tillbaka klockan för att rätta till misstagen, om det nu ens var några misstag vill säga…
En avåkning är inget ovanligt och tyvärr inte heller felplacerad publik, det är när händelserna sammanfaller som tragedin kan vara ett faktum. Tack och lov tillhör det som hände i helgen en extremt liten del av sporten, men när det ändå händer känns det ofattbart. Det som skulle bli en trevlig tillställning förbyttes på någon sekund till värst tänkbara.
Allas tankar går naturligtvis till de närmast inblandade och då ej att förglömma olycksföraren och kartläsaren. Nu har jag inga detaljer om vad som hände och tänker inte heller efterforska några men jag vill ändå trycka på en sak. När en rallyförare startar på en sträcka/prov är han/hon mer eller mindre avskärmad för yttervärlden och vad som sedan händer är en del av sportens hjärta, att köra så snabbt som möjligt. Ibland går det bra, ibland går det sämre och i allra värsta fall som i Skänninge. Men föraren kan enligt mitt förmenande aldrig lastas när en olycka händer och har enbart gjort sitt ”jobb”. Han eller hon bakom ratten ”äger” just då sträckan och går det överstyr ska detta kunna ske på ett ”säkert” sätt. Som förare måste man kunna utgå från att ”avåkningszonen” är fri!
Rally blir aldrig hundra procent ofarligt varken för tävlande eller publik. Jag är också tämligen säker på att arrangören gjort allt man kan tänka sig för att uppnå så hög säkerhet som möjligt. Alla som är inne i sporten vet dock att det är omöjligt att placera ut funktionärer med ”ögonkontakt” längs en specialsträcka/prov. En stor del kanske den allra största biten i säkerhetsarbetet, måste istället överlämnas till den enskilde i publiken. Man måste kunna lita på att denne besitter både sunt förnuft/självbevarelsedrift och placerar sig så säkert som möjligt. Att t.ex som i helgen placera sig i en ytterkurva är så klart helt förkastligt och i det här fallet rent livsfarligt. Uppenbart brast publikansvaret i lördags, då olycksoffren placerat sig på ett ställe där arrangören inte ens förväntade sig att få se några åskådare. På bilden ett av mina värsta ögonblick från Svenska Rallyt 2001. En italienska kliver helt obekymrat ut på sträckan precis framför Tommi Mäkkinen, ruggigt nära en olycka kan jag lova.
Att leta syndabock för det inträffade känns både meningslöst och olustigt, låt istället händelsen mana till eftertanke. Säkerheten får aldrig nonchaleras och kan heller aldrig bli för hög…
*
Toyota ligger inte på latsidan utan verkar jobba på fint med utvecklingen av nya WRC-Yarisen. Sydafrikanska Castrol Team Toyota som verkar vara lite av ”provbänk” för projektet kunde i helgen räkna in andra raka totalsegern för Yarisen. Leroy Pulter vann Sasol Rally Mpumalanga nästan två minuter före Super 2000-Fiestan i händerna på Enzo Kunn.
Nu hoppas många att Toyota trycker ner gasen ytterligare och skyndar på homologeringen av Yarisen. Man menar att världens två största biltillverkare och syftar på VW och Toyota borde utmana överallt, inte enbart i antalet sålda bilar utan även på rallysträckorna. Håller jag med? Bajsar björnen i skogen…
*
Jan Kopecky fick sträcka flagg i premiären nav Asia Pacific mästerskapet i Rally of Whangarei på Nya Zeeland. Tjecken fick ge sig för Skodakompisen och regerande mästaren från Indien, Gaurav Gill. Kopecky som ledde efter första dagen fick till slut ge sig med 11,9 sekunders marginal upp till indiern.
Team MRF Skoda dominerade totalt och enligt bedömare är det också dom som kommer att köra hem mästerskapet, resten är enbart statister. Någto som är svårt att säga emot då trean, australiensaren Mark Pedder i en Mitsubishi EVO 10:a var 8 minuter och 22.sekunder långsammare. Än värre är det att fyran Tom Wilde hade ytterligare fem minuter sämre tid. Som sagt statister!
*
ADMV Rallye Erzgebirge utgjorde testtävling två för Emil Bergkvist och Sofie Lundmark i tyska Opel Adam Cup. Ett test som slutade med svensk seger före 3,6 sekunder före hemmaföraren Julius Tannert och 2,7 sekunder före ”lillebror” Neuville, Yannick i förnamn. Han var dock allra snabbast men fick tidstillägg med tjugo sekunder.
Totalt kom femton ”Opel Adam-åkare till start” så det är ingen tvekan utan att Emil och Sofie kommer att tillhöra toppskiktet när väl cupen drar igång på allvar om några veckor.
*
Då har Svenska Bilsportförbundet fått ny ordförande efter rörläggaren från Åstorp KåGe Schildt. Tidigare viceordföranden Kenneth Thorén hoppar upp ett snäpp och blir ny ”herre på täppan”.
Schildt som efter tio år som ordförande har sedan länge aviserat sitt avsked fick sin ersättare vid dagens Förbundsmöte i Sundsvall. Thorén har jobbat i styrelsen sedan tio år tillbaka och är därmed ”tämligen väl insatt” i vilka frågor som behöver drivas framöver.
– Känns kul att få förtroendet att nu få leda detta förbund. Jag har under tio år i styrelsen fått en bra utbildning genom att arbeta så nära Kåge och den erfarenheten känns bra att ha med sig i rollen som ordförande, säger nye ordförande Thorén.
– Vi kommer fortsätta det arbete som vi i styrelsen gjort de senaste åren tillsammans med föreningar och distrikt, att fortsätta arbeta med ett förbund och en idrott som ska växa sig ännu starkare med fler utövare!
Ny i styrelsen blev norrbottningen från Kalix, Daniel Nyman.
*
Sturupsprintens anmälan stänger snart och nu närmar man sig antalet i premiären med Express-Specialen. Just nu fyrtiofyra anmälda och där behövs ytterligare fyra bilar för att komma ”even” med Hörby. Skulle inte förvåna mig om Roland och Black Beauty dunsar in en anmälan i ”elfte timmen” i sin ständiga jakt på Tyko Nilssons skalp…