Loeb vann direkt i WTCC, PG i Polo, ny ”notklass” i TINTER CRC, grön skånsk BMW i Tudor och tack DTM-Mattias!
Niofaldige WRC-mästaren Sebastien Loeb fick en flygande start med sitt nya WTCC-team. Premiären i Marrakech dominerades av Citroén från första stund, vilket även blev fallet i ”skarpt läge”. I race ett tog ”vinkelförarna” Lopez, Loeb och Muller hand om pallplatserna. I lopp två råkade Yvan Muller illa ut i en krasch med röd flagg som följd. Efter detta kämpade sig Loeb upp i en ledning han sedan höll fram till att ”the chequered” viftades och med Lopez som tvåa.
Bossen för Citroén Racing, Yves Matton var nästan lite rörd över succén som påminde om när teamet tog sig an WRC 2003 med inledande trippelseger i Monte-Carlo Rallyt.
– Det är inte samma sport eller tid men där är ändå likheter mellan de här båda stora händelserna i Citroén Racings historia, konstaterade Matton.
*
Mer franskt, PSA eller Peugeot och Citroén har som bekant stora problem med ekonomin. Nu har nye ”basen för basset” Carlos Tavares pekat ut färdriktningen för koncernen under mottot ”Back in the race” för att uppnå forna tiders storhet.
Tavares tänker dela upp koncernen i sex olika regioner där Europa självklart blir en och gemensamt för alla sex är att de ingår i FIA och deras ”Regional Rallie”. Därför ser bedömare en möjlighet att PSA till och med kan tänkas utöka sin rallysatsning. Peugeot är officiellt team i ERC medan Citroén håller till i WRC och i såväl det australiensiska mästerskapet som i Argentina tävlar båda märkena sida vid sida.
Tavares konstaterar också att ”rallying is still in the DNA”, vilket i mina ögon ger hopp för framtiden. När han besökte Lissabon i samband med WRC-tävlingen där ställde han upp i hop med hela ”rallygänget” på en bild. Nu är Tavares inte helt okunnig om rally, senast han körde själv var i fjolårets historiska Monte Carlo-Rally. Kan man misstänka att det var i en Pegga eller Cittra?
*
Har tidigare skrivit om PG Anderssons ”nya sport” rallycross och nu kom där ett officiellt meddelande om samma sak. PG kommer att köra för Marklund Motorsport och detta i en VW Polo för Rallycross-SM. Nu ska värmlänningen köra ”testbilen” vilket dock inte bekymrar.
– Marklund Motorsport vill att jag ska vara med och utveckla deras bil och låter mig köra ett antal SM-deltävlingar i deras testbil, säger P-G och lägger till.
– Det här ska verkligen bli skitkul!
Marklund Motorsport kommer att köra två Supercar-bilar i VM, i den ena Anton Marklund och den andra körs av finländaren Toomas Heikkinen. PG kommer även han att köra en Polo RX Supercar i värstingklassen under SM. En av årets höjdpunkter för PG kan bli framträdandet på hemmaplan enligt teamchefen Jan Marklund.
– Det är mycket troligt att vi kan få se P-G i Höljes!
Ni som åker till ELMIA-Mässan och Bilsport Custom i Jönköping i påskhelgen har chansen att träffa PG och Polon.
*
Efter första deltävlingen i TINTER Classic Rally Cup blev det ”litta ihoparört” när det visade sig att fyra förare använt noter i tävlingen. Något som skedde helt öppet och absolut inte i något försök att fuska. Efter detta blossade upp en liten debatt där Vimmerbys Kjell Fransson (bilden) deklarerade att han absolut ville ha noter även för de klassiska klasserna. Något som varit tillåtet i cupen sedan ”urminnes tider” men i år förbjudits efter en omröstning i höstas. Cupledningen (inklusive mig själv) delade Kjells åsikter och gjorde som jag brukar plädera ”gör om, gör rätt”.
Därför har det idag bestämts att inrätta en ny klass, ”Notklassen” i TINTER CRC och detta med retroaktiv verkan. Klassen körs helt utanför övriga klasser och deltagarna kommer heller inte att läggas in i totaltabellen och kämpa om prispengarna. Alla klasser sammanräknas i ”Notklassen” som består av fyra deltävlingar, i resterande fyra är noter överhuvudtaget inte tillåtna. En liten morot finns dock, två tusen spänn utgår till klassegraren. Nästa deltävling i cupen är Rallytravels Kong Christian Race den 26 april.
*
Nu har det ökat på i antalet anmälningar till annandagens Tudor City Race, 57 ekipage anmälda och en av dessa är Svedalas snabbe BMW-åkare Mats Lundahl. Han skrev till mig, ”Hej.
Jag läste om anmälda i Älvbygdens MK i din blogg och som jag förstått gillar du inte gröna bilar? I detta fall är även en grön BMW anmäld till tävlingen. Jag var fjärde anmälda A-förare till tävlingen innan dom andra asfaltexperterna blev anmälda. Men jag ska ändå försöka representera asfalts åkarna ifrån söder på ett bra sätt hoppas jag!! (även om bilen är grön !)
Med vänlig hälsning
En ilsken grön BMW (men inte en ilsken förare)”.
Ber om ursäkt Mats att jag missade ditt namn i anmälningslistan och självklart kommer du att anföra skåningarna med flaggan i topp!
*
När vi ändå är inne på mina misstag så måste jag be Emil Bergkvist och Sofie Lundmark om ursäkt för gårdagens korta rapport från Tyskland. Redan i realskolan konstaterade lektor Joel Persson.
– Svensson, Svensson det här med matematik är nog inget du ska syssla med!
Ännu ett bevis på detta framkom när jag fick ihop Yannick Neuvilles sträcktider till att ha slått Emil och Sofie om han inte fått tidstillägg. I själva verket var Neuville 58 sekunder efter ”svensk-Opeln” och alltså långt ifrån en seger. Tack Janne Lorentzon och Håkan Hessel för att ni rättade mig…
*
Däremot var jag bättre på det när jag förutsåg en anmälan från Roland och Black Beauty till Sturupsprinten. En dryg halvtimme före anmälningsstopp kom Rolands besked om deltagande den 27 april. Därmed stannade man på 49 anmälda, ett mer än i Express-Specialen, är trenden bruten?
*
– Tack Mattias för ”DTM-godiset” som kom med posten i dag och det var kul att du uppskattade min lilla hjälp!
Nu är ni naturligtvis oerhört nyfikna på vilket sätt jag har kunnat hjälpa DTM-stjärna Ekström och det får ni fortsätta att vara. Kan dock avslöja så mycket, det handlade inte om hur man hanterar en tävlingsbil på asfalt…