Tankar efter tragedin i Hässleholm, 58:e TV-Svängen är på ”G”, ”2XVictor” fortsatt med medaljchans i ERC Junior, Marklund och Andersson EM-vinnare, Hörby dominerade när VEC körde i Norge, ”nya Rally-SM” presenterat och STCC pausar hela 2023.
Då gör jag ett försök att återstarta Motorbloggen efter lördagens tragiska olycka i ”EC Snapphanerally” som krävde extremt omtyckta 35-åriga Christoffer ”Kicken” Jacobssons liv. Tänker inte uppehålla mig vid själva olyckan då den och allt efteråt helt naturligt ska tilläggas, redan ventilerats uttömmande på sociala medier. En tacksamhetens tanke ändå till att kartläsare Tobias Steen mirakulöst nog klarade sig med hjärnskakning plus skärsår och är vid det här laget troligen åter hemma på Gotland. Krya på dig Tobias hälsar Motorbloggen.
När en sådan ofattbar tragedi inträffar har alla människor olika sätt att hantera händelsen och som jag alltid hävdar, det finns inget som är rätt eller fel när sådant här inträffar. Själv kände jag att det var rätt att pausa några dagar vilket många stödde medan andra menade, det var ”min plikt” att informera om tragedin. Nu blev det så klart som jag kände…
Jag har stor respekt för de som skriver av sig känslorna på Facebook men lika stor för de som nöjer sig med ett ”Gilla” eller skickar ett hjärta. Samma respekt även till alla som inte visar sina känslor utåt och istället håller det inom sig, det viktigaste är ändå att man inte bara rycker på axlarna. Här kan tilläggas fortfarande med respekt, att jag ändå har lite svårt för de som menar ”the show must go on” och redan tittar framåt mot nästa rally. En uppfattning som jag inte delar fullt ut, dessutom inget jag är ensam om. Har fått många frågor och kommentarer om olyckan, frågor som jag försökt besvara så gott jag kan. Bland annat har flera aktiva förare/kartläsare förklarat hur illa man känner sig till mods och lusten att starta i en tävling nu är som bortblåst. Stor heder därför åt Gotlands MF BK som direkt ställde in sin ”Norrspecialen” som var planerad till nu på lördag. Ett beslut som tävlingsledare Anette Westö så klokt tog, för att hedra ”Kicken” hans anhöriga och kompisar. Efterspel kommer det så klart att bli efter den här typen av händelse, men oavsett vad polisen kan tänkas komma fram till så är det för mig helt klart, att ingen utomstående kan lastas för det som skett. Hässleholms MK har också gjort allt rätt från vad jag själv upplevde i lördags. Efter ha pratat med de klubbkompisar som blev delaktiga i tragedin på plats ute på SS7 finns bara gott att säga hur men efteråt hanterade saken.
Tilläggas kan också att deras säkerhetsapparat fungerade klockrent och garanterat medverkade till att kartläsaren klarade sig med mindre skador. En myt punkterades också i och med olyckan det så ofta i rallykretsar spridda, ”media skriver bara om rally när det sker olyckor eller annat negativt”. Försökte hålla koll på hur mina kollegor hanterade olyckan och det är enkelt att konstatera att det enbart rört sig om ren rak nyhetsförmedling. Inga braskande rubriker i ”krigsstil”, inget ”rally måste förbjudas”. För tvärtom till och med kvällstidningarna var nyanserade, tämligen återhållsamma och utan spekulationer. Finns absolut inget att erinra om hur media agerade den här sorgens lördag. Avslutar med att skicka många tankar och känslor till ”Kickens” anhöriga, kompisar och till alla andra som till skillnad från mig själv, hade en personlig relation med ”öjns” stora rallyprofil. Vila i frid!
*
Medger att det inte kändes helt enkelt att i dag ta tag i ”min sträcka” till TV-Svängen den 9 september. Ändå gjorde jag och min trogne granne Bengt detta och alla ”Avlysningsskyltar” är nu på plats enligt Länsstyrelses direktiv.
Så här långt ser det kanske som en rekyl av lördagens olycka, tunt ut med anmälda bara 23 ekipage. Idag är det exakt en vecka kvar innan anälningstiden går ut för deltävling tre i Södras Rally-DM och Sydsvenska Rallycupen. Minst 60 anmälda kräver nya tävlingsledaren Linn Wingren för att den 58:e upplagan ska rulla igång…
*
Av förståeliga skäl vill jag helst inte se tillbaka på den gångna helgen men ska ändå ge en lite kortare sammanfattning. Först ut är ”ERC Barum Czech Rally Zlin” där Victor Hansen/Victor Johansson brottades med en trilskande Peugeot Rally4. Men till deras lycka gav SMK Hörby/Ryd-duon aldrig upp och belönades till slut med en femte plats.
En placering om gör att de behåller sin fjärde plats inför finalen i Ungern. Före sig har man nya ledaren Robert Major 106p tvåa är Roberto Dapra med 102p. Ola Nore jr som avstod start, är nu trea med sina 94 poäng medan ”2XVictor” har fått ihop 83p. Rent teoretiskt har man chans på alla tre medaljerna. Mille Johansson/Johan Grönvall var bättre med på sträckorna kring Zlin och låg fyra innan man på sista sträckan åkte av och bröt.
Hemmafavoriten Jan Kopecky tog sin nionde seger i rallyt medan Hayden Paddon/John Kennard trots avåkning och bruten tävling blev först icke-europé att vinna ERC med en tävling kvar. Silver och bronset görs upp mellan Martins Sesks och Mads Østberg.
*
I Tyskland tog Calle och Torbjörn Carlberg ny seger i ADAC Opel eRally Cup och med detta även upp i cupledning. Fem poäng skiljer till Max Reiter medan trean Luca Pröglhöf är långt efter.
*
Stort grattis till Anton Marklund som tog hem ännu en triumf i Euro RX efter finalen på Estering som han bröt. Helsvensk pall i RX2e där Nils Andersson får guldmedalj, Isac Sjökvist, silver och så tappert kämpande bronsmedaljören Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
*
SMK Hörby dominerade när Volvo Euro Cup drog till Norge och asfalttävlingen Rally Grimstad. I VEC1 blev det ny seger för Henrik och Ida Levin, samma sak i VEC2 där Ted Malm med lokal kartläsare triumferade. Ida Levin är inte bara duktig notläsare utan minst lika duktig bakom kameran. Återigen (3:e året i rad) kom hon till dubbla finaler i ”SM i Fotografi”. Ena klassen det gäller är svåra ”Tama djur” och den andra är mer öppen. Grattis Ida från en som har svårt att ens få en vettig bild på Nova, hjälper inte hur mycket godis jag mutar med…
*
Känns lite konstigt att återgå till Rally SM efter vad som hänt men i fredags kom äntligen ett livstecken från ”nya promotorn” SBF inför 2024. Året har enligt informationen präglats av interna möten men även inbjudna representanter från ”Rallysverige” har medverkat. Förhoppningen att kunna presentera en komplett kalender för 2024 har kommit av sig och för närvarande är bara tre tävlingar klara. Tidigare är Sandviken och Östersund presenterade för vinter och nu har även ”Rally Uppland” tillkommit som sommrtävling.
– Med facit i hand är det lätt att vara efterklok och inse att vi behöver göra omtag på delar i projektet. Därför har beslutet tagits att dela upp arbetet i två steg, säger Anna Nordkvist, SBF:s generalsekreterare.
2024 blir steg ett och beskrivs som lite av ”mellanår” (kritiker menar att mellanåren började för över 20 år sedan…) där det mest framträdande är att ”Asfalt SM” försvinner. ”Grus SM” blir kvar men som jag ser det, göms undan som en del av ”Back SM”. Vad gäller klasser blir det i princip som tidigare bortsett från att ”Internationella 2WD” går in i ”Trimmat 2WD” med nytt namn enbart ”2WD”. Juniorerna upp till 24 år kör till nästa år i ”2WD” och ”Standard”.
En sak som en del reagerat på är att i Rally SM ska power stage tv-sändas via SBF:s plattform och då inte torts bli mer än tre kilometer lång.
– Att bygga Rally-SM mer kommersiellt och skapa mer synlighet för rallysporten och utövarna kommer vara viktigt framåt. Vi vet att rally är en stark TV-produkt. Vi ser det i mätningar från SM-veckan där rallysprintarna ofta är i toppen av tittarsiffrorna och vi vet att sändningar från Rally-VM har bra tittarsiffror. Nu vill vi stärka synligheten för Rally-SM, först på vår egen kanal, men nästa steg är att även få ut sändningarna bredare i framtiden, säger Anna Nordkvist.
Håller här och återkommer med ”Steg 2”.
*
Ingen blir väl så där väldigt förvånad över att STCC i dag meddelar att 2023 är inställt och nu siktar man på 2024 med de nya eldrivna racingbilarna.Ytterligare förseningar i produktionen av bilarna anges som skäl till det dramatiska besked.
Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport.
– Det är givetvis med tungt hjärta vi mottagit denna information. Vi har arbetat stenhårt under en längre period för att förbereda oss inför denna nya era och vi har ett helt team som står redo för att kriga om ett elektrifierat STCC-guld. Oavsett vad står vårt åtagande kvar, vi kommer med full kraft vara med och driva på mot ett elektrifierat STCC. Bilarna ser ut att bli riktigt fräna och vi väntar med spänning på att kunna visa upp dem.
Brink Motorsport kommer oavsett vara på plats på både de två tilltänkta tävlingarna på Ring Knutstorp den 1 september samt den tilltänkta finalen på Mantorp Park den 23:e september.
Tobias Brink, teamägare och förare konstaterar.
– Ekvationen är väldigt enkel; det går inte att köra race utan bilar. Det finns mycket vi kan säga om leverantören av de nya STCC-bilarna. Det finns många brister i hanteringen och det är något de måste se över, något vi vet att de redan börjat med.
Det är snyggt skött Tommy