Tänak väntar på ”payback”, Skoda-Brolin=RS-kanon, cyklar prioriteras i Oslo, bästa GruppB-föraren och riktigt Opel grillare!

”There will be a payback time!” Orden är Ott Tänaks och löftet baseras på helgens katastrof när han missade sin allra första WRC-seger på grund av en punktering på näst sista sträckan.
Vi hade allt i egna händer och det såg så säkert ut men punkteringen gjorde att jag fick köra största delen av sträckan på fälgen, berättar Tänak för wrc.com.Bloggtänak
Med distans till ”katastrofen” konstaterar estländaren att där var mycket positivt att ta med sig från Polen, inte minst för sponsorn DMACK. Uppstickaren visade med alla önskvärd tydlighet att man har byggt vinnardäck. Det skilde bara strax över 20 sekunder från att det blivit så även i resultatlistan. För Tänak och Raimo Mölder vid nothäftet var det ett stort steg framåt och paret kände att där var mer att ge, man kunde kört fortare om det behövts. – – – Dessutom inte ett enda misstag gjordes under rallyt, berättar Polen-tvåan och lägger till.
Även om det på många sträckor var ”on the limit”…
Nu hoppas han att Rally Finland som starkt påminner om Polen kan bli ny succé. Tre veckor fram väntar nästa ”high speed event” och nu förbereder sig besättningen i DMACK-Fiestan för att ge de andra ”a maximum fight”. Målet är att där göra det som man missade i Polen, nämligen att vinna menar Tänak.
Om allt fungerar så ska det inte vara omöjligt!
Håller med omöjligt är det inte. Men till skillnad från Polen så lär där även köra även en annan minst sagt taggad chaufför Polo WRC #2 med Jari-Matti Latvala. I Polen var han inte alls med i matchen, på hemmaplan däremot lär han vara med från första metern…

*
BloggBrolinSkyller på att resultatlistan till söndagens Bravida Prenad-Sprinten inte tillhör de allra mest lättlästa och överskådliga. Detta med anledning till att jag missade det som Mats Andersson påpekade ”söndagens raket”, Varas Skoda-par Thomas och Carina Brolin. Kit-car Skodan var inte bara en tiondel snabbare än Rolf Grybb i första heatet, utan var faktiskt totalsnabbast, om jag räknar rätt vill säga. Men ett tidstillägg på 1.30 innebar att det istället blev en 14.e plats totalt och femma i B-2WD. Minst sagt förargligt.
När jag ändå har skämshatten på så borde jag även nämnt Ola ”Lillsmällaren” Johansson, SMK Örkelljunga som inte bara vann B-förare 2WD med Golfen och pappa ”Smällaren” i högerstolen utan även slutade fyra totalt.

*
BloggServinOm paret Brolin var dagens raket på Ljungbyhed så var Lars Servin dagens gladaste. Efter en del tjat så lät Mats Andersson honom vara med och byta däck på den nya Opel Adam. Att detta var något som Lars gillade går inte att ta miste på av bilden att döma…

*
BloggTimoThe Group B-era” är något som rallyfans ofta betecknar som rallysportens bästa år, alltså då åren 1982-86. Om jag skulle få frågan om vem som var den ”topprankade” föraren av Grupp B-bestarna skulle jag behöva fundera en bra stund. Skulle sedan jag absolut inte sagt den förare som nu presenteras som ”The King of Group B”, finnen Timo Salonen. I mina ögon en av de mest anonyma finska rallyåkarna, men Timo snackade inte så mycket han lät istället resultaten tala. Totalt elva VM-segrar har Timo på sitt konto och det som imponerar på ”juryn” är att han vann flest segrar av alla med Grupp B-bilar, sju stycken. Salonen i dag 64 år gammal med Seppo Harjanne i högerstolen blev världsmästare 1985 med Peugeot och detta var enligt ”experter” egentligen en omöjlighet. Dessa menade att Salonen var överviktig, använde tjocka glasögon då synen var dålig och till detta rökte han som den så kallade ”borstbindaren”. Allt sammantaget menade man gjorde det omöjligt att vara rallyförare på VM-nivå. Detta struntade finnen i och körde istället ifrån resten av gänget. Sista VM-segern togs 1987 med en Mazda i Svenska Rallyt och allra sista tävlingen kördes på hemma i Finland 2002.
Tvåa på listan Grupp B-listan är Stig Blomquist som blev världsmästare året före Salonen, 1984 med Audi quatttro.
Hela rankingen ser ut så här:
1. Timo Salonen Finland Nissan-Peugeot
2. Stig Blomquist Sverige Audi-Ford-Peugeot
3. Juha Kankkunen Finland Peugeot-Lancia
4. Hannu Mikkola Finland Audi
5. Walter Röhrl Tyskland Opel-Audi-Lancia
6. Ari Vatanen Finland Opel-Peugeot
7. Markku Alén Finland Lancia
8. Jean Ragnotti Frankrike Renault
9. Michele Mouton Frankrike Audi-Peugeot
10.Henri Toivonen Finland Opel-Lancia
Som den uppmärksamme ser så är det mycket Opel även under de här åren…

*
Alla ni som tycker att de flesta politiska dumheter sker i Sverige till er kan jag bara säga, ni har fel. När jag läser i norska VG om den nya idrottsanläggningen i Oslo ”Nye Jordal Amfi” tror jag först att allt är ett försenat aprilskämt. Efter ett tag förstår jag dock att det är helt sant att den 553 miljoner norska kronor dyra anläggningen som ska rymma 5500 åskådare, förses med endast 38 parkeringsplatser för bilar. Du läser rätt 38 platser att ställa bilen på. I gengäld är cykelparkeringen desto större, här finns plats för 350 tvåhjulingar.
Anläggningen ska främst användas för ishockey men även andra sporter ska kunna utövas, dock företrädesvis på vinterhalvåret. Ett faktum som kritikerna påtalat och ställer sig frågan till hur många som cyklar när det snöar i Oslo? Dessutom så vet alla som håller på med hockey, att det är ganska mycket utrustning som ska fraktas till och från arenan. Att sedan göra detta på cykel mitt i vintern…
Att detta är ett noga övervägt beslut bekräftar de ansvariga i Oslo kommun, åskådarna ska komma på cykel, gående eller med kollektivtrafik slår dom fast. Dessutom har man tummat på sin egen regel som om man följt den, skulle ha inneburit plats för inte 350 cyklar utan 1000. Detta menar man är helt orealistiskt, att tro att så många skulle cykla till arenan mitt i vintern. Kloka killar och tjejer kan man tycka och därför plockar man bort 650 cykelparkeringar. Men inte för att ersätta med plats för bilar, dom plockas bara bort.
En av de ”kloka” har också påpekat vikten av att det blir enkelt för föräldrar att kunna köra bil hela vägen in till arenan för att kunna lasta av ungar, hockeyprylar och annat inför match. När detta är gjort ska sedan ”chauffören” enligt den ”kloke”fortast möjligt avlägsna sig och försöka hitta en parkeringsplats någon annanstans än vid arenan?
Skönt ändå att inte Sverige har ensamrätt på korkade ”bestämmare”…

*
BloggOpelgillOm man beskyller mig för att vara Opel-fantast så är detta ingenting mot Ove Sandberg och Fanny Waltersson rapporterar Dala Demokraten. Inte nog med att paret har flera prisvinnande Oplar i garaget man har även offrat en Ascona A och byggt en grill av framändan. Ove säger till DD.
Det smakar extra gott när det är en Opel-grill. Det går inte att misslyckas!
Fö alla Opel-fans så kan jag lugna med att även bakändan på Asconan kom till nytta, den hamnade i barnens lekstuga…

*
BloggMarklundJag brukar sällan missa att häckla kvällspressen när det kommer till bevakningen av motorsport och då i synnerhet Kvällsposten/GT/Expressen. Den här gången gick man dock på knock out åtminstone om man jämför med hur kollegan Aftonbladet bevakade Höljes. Aftonbladets Anna Andersson tyckte att Formel 1 i Österrike och intrigerna där var mycket intressantare än att 44 000 satt i Värmlandsskogen för att följa svenskarnas jakt på VM-seger. Expressen&Co hade åtminstone en helsida om Höljes medan Anna trängde in en två-spaltare utan bild längst ner till höger på ”motoruppslaget”. Handlade om att Ekström missade segern. Säger bara bu och ut i skamvrån Aftonbladet.
Sedan ska man inte heller höja konkurenten till skyarna, för om man jämför med det utrymme som ges när ”Kalle Anka-sångaren” studsar runt på Ullevi så är det väldigt, väldigt lite…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *